نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
کارشناس ارشد مدیریت فنآوری اطلاعات
چکیده
صنایع کشتیرانی با حجم وسیعی از تبادل اطلاعات بین ذینفعان بندری، روبرو هستند و عدم کارایی بندر برای تبادل این اطلاعات موجب ایجاد هزینههای گزاف و تاخیر در انجام امور میشود. زیرساخت فنّی مناسب برای تبادل اطلاعات منجر به افزایش کارایی میشود. بندر الکترونیکی برای افزایش سرعت و کارایی امکان تبادل اطلاعات را بر روی وب بوجود میآورد و امکان اتوماسیون خودکار فرآیندهای مربوط به شناورها، کانتینرها و غیره را به بندر میدهد.
راهحلی که بدین منظور امروزه مورد استفاده قرار میگیرد، اتوماسیون بندری یا ایجاد بنادر الکترونیکی میباشد که یک بستر سختافزاری و نرمافزاری مناسب را جهت مبادله اطلاعات، یکپارچگی و خودکارسازی فرایندها به وجود میآورد. در حقیقت در این بستر سرعت ترخیص کالا و کانتینر از بنادر جهت صادرات و واردات رشد چشمگیری مینماید و از مشکلات مشتریان سیستم به شدت کاسته میشود.
در این مقاله عوامل کلیدی موفقیت (CSF) در ایجاد بنادر الکترونیکی در بنادر خارجی و مدل که زیرساخت مورد نیاز را فراهم نمودهاند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در ادامه متغیرهای وابسته (اثربخشیهای ایجاد بندر الکترونیکی که پس از پیادهسازی حاصل میگردد) معرفی و تاثیر متغیرهای مستقل (عوامل کلیدی موفقیت) بر محقق شدن آنها مورد آزمون و تحلیل قرار گرفته و عوامل کلیدی موفقیت بر اساس میزان تاثیر و اهمیت طبق ضرایب رگرسیونی با استفاده از نرمافزار SPSS اولویتبندی شدند.
کلیدواژهها
1- مقدمه
ارکان اصلی بخش حمل و نقل دریایی ایران حداقل شامل: (1) سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع ملی و بین المللی حمل و نقل دریایی، (2) بنادر و اسکلههای بازرگانی، (3) ناوگان تجاری و نفتی و سنتی حمل و نقل دریایی و (4) شرکتهای کارگزار خدمات حمل و نقل دریایی است که در تعاملی سازنده و پویا، کارآمدی سیستم حمل و نقل دریایی کشور را به ارمغان آوردهاند. هدف این مطالعه تجزیه و تحلیل موقعیت فعلی مدیریت بنادر تجاری است تا بتوان بر اساس عوامل کلیدی موفقیت آنها، آن عوامل را برای مدیریت بنادر ایران نیز بکار برد. مطالعه حاضر قصد دارد که یک چشم انداز مشترک و هدفمند به منظور هماهنگ ساختن مسئولیتهای سازمان بنادر و سیاستهای کلان در ارتباط با مدیریت بنادر در سطح کلان و با لحاظ قرار دادن محدودیتها و نیازهای موجود ارائه دهد. نتیجه این مطالعه ارائه لیستی از عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد بندر الکترونیکی میباشد.
در حال حاضر ارتباطات دو دویی سازمانها به صورت یک شبکه درهم تنیده در آمده است. این پیچیدگی و درهم تنیدگی، مشکلات مختلفی را از جمله انتقال چند باره دادهها، عدم یکپارچگی دادههای منتقل شده، سردرگمی مراجعان، هزینه بالای نگهداری زیرساختار و بسترهای ارتباطی و تعدد سیستمهای درگیر در جریان انتقال دادهها برای بنادر به همراه داشته است.
ایجاد یک مجمع الکترونیکی که بتواند تعامل میان ذینفعان و فعالان بندر را تسریع و تسهیل نموده و شبکههای درهم تنیده ارتباطات را به یک شبکه ساختیافته منسجم تبدیل نماید یکی از راهحلهای کلیدی رفع این مشکل است که در حال حاضر بسیاری از بنادر بزرگ جهان به سمت راهاندازی این مجمع الکترونیکی گرایش یافتهاند. از آنجا که توسعه ارتباطات الکترونیکی بین سازمانهای متعامل از برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی در راستای بهبود فرآیندهای حوزه دریایی و بندری است، این سازمان میتواند با بهرهگیری از تجارب بنادر برتر جهان یک بندر تمام اتوماتیک را به عنوان راهحل برقراری ارتباطات چندگانه بین ذینفعان بندر ایجاد نماید. زمان ترخیص کالا در بنادر کشورهای در حال توسعه بسیار بالا است و بنادر کشور ما نیز با این مشکل دست به گریبان میباشند.
سامانههای الکترونیکی باعث میشوند تا اطلاعات مورد نیاز اقتصادی شامل بارنامهها، بیمه نامهها، عوامل و سایر اطلاعات به صورت دیجیتال و بدون نیاز به هیچ مدرک کاغذی، منتقل شده و در کوتاهترین مدت فعالیت اقتصادی انجام شود. به کارگیری سامانههای الکترونیکی در بنادر ایران میتواند به طور قابل توجهی جابجایی حجم عظیمی از مدارک کاغذی در بنادر و گمرکات کشور را کاهش دهد و سهم قابل توجهی در تسهیل روند صادرات و واردات داشته باشد.
زمان ترخیص کانتینر و کالا در بنادر[1] طبق تعریف برابر با مدت زمانی است که طول میکشد تا صاحب کالا و کانتینر مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالای خود را تهیه و مراحل ترخیص را انجام دهد. پس از انجام این روند، کانتینر و کالا از پایانه بنادر ترخیص و بیرون میرود. این زمان به عوامل متعددی وابسته است و همزمان میتواند بیانگر میزان کارایی و عملکرد یک بندر باشد. کم بودن زمان ترخیص کالا نشان دهندۀ کارایی بالای آن بندر در تمامی زمینههایی است که در سیکل تخلیه کانتینر از روی کشتی تا خروج آن از درب گمرک دخالت دارند. مدیران بنادر همواره به دنبال پیدا کردن راههایی جدید برای کاهش سیکل زمانبر ترخیص کالا از بندر هستند.سازمان بنادر و دریانوردی میتواند مکانیزاسیون عملیات بندری را به عنوان یک راهکار مناسب برای تعاملات یکپارچه در بنادر کشور برگزیده و از این رهگذر با استفاده از تجارب سایر بنادر جهان، بنادر الکترونیکی را در بنادر کشور پیادهسازی نماید. از سوی دیگر ایجاد بنادر الکترونیکی زمینه پیادهسازی سیستم حاکمیتی بندر[2] را فراهم مینماید که این امر باعث حاکمیت بندر در خصوص اطلاعات و دادههای بین سازمانی خواهد شد. بندر الکترونیکی در واقع یک مفهوم زیرساختی است که تمام عملیات بندری و ارائه خدمات به مشتریان و ذینفعان بصورت الکترونیکی و بر پایه فنآوری اطلاعات انجام گردد. در اینگونه بنادر ارتباط میان سیستمهای عملیاتی مختلف موجود در بندر فارغ از پلتفرم و محیط عملیاتی آنها با یکدیگر برقرار بوده و خدمات با سرعت و دقت بیشتری انجام داده میشود. ساختار سیستم الکترونیکی بندر بر اساس فنآوریهای به هنگام تحت وب پایهگذاری شده تا توانایی دسترسی به اطلاعات را برای همگان ایجاد نماید. شرکتها میتوانند پیامهای خود را از طریق قالبهای استاندارد تعریف شده[3] ارسال و دریافت نمایند. این سیستم برای سازمانهایی که تمایل به نگهداری حجم عظیمی از مستندات را ندارند بسیار مناسب میباشد. بندر الکترونیکی برای انتقال دادهها و فراهم کردن خدمات جانبی راهاندازی شده و قابل استفاده برای کلیه ذینفعان جهت انتقال و دسترسی به اطلاعات و اسناد تبادل شده در حمل و نقل دریایی میباشد (گریزل، 2001)[4]
امروزه بنادر ایران با مشکلات فراوانی در زمینه اطلاعات رو به رو هستند که میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: (1) عدم اطلاعات کافی و مناسب از برنامه ورود کشتیها به بندر و در نتیجه عدم برنامهریزی قبلی و آماده نمودن تجهیزات و امکانات بندر در این مورد، (2) عدم شفافیت در اطلاعات لازم جهت صدور صورتحساب برای کشتیها، (3) عدم اطلاعات کافی در مورد محل کشتی و در نتیجه تاخیر در تخلیه و بارگیری کشتیها و (4) عدم برنامهریزی صحیح در مورد تجهیزات حمل و نقل مانند قطار، کامیون و غیره و در نتیجه تاخیر در تحویل به موقع کالاها به مشتری. اکثر خطوط کشتیرانی مطرح و بزرگ دنیا دارای وبسایتهای تجارت الکترونیک میباشند. با وجود آنکه بسیاری از نیازمندیها متفاوت میباشد اما بسیاری از نیازهای اولیه اطلاعاتی در اکثر وبسایتها آورده شده است، اما هنوز بسیاری از بازرگانان قادر به استفاده از این امکانات نیستند. برخی از محدودیتها در این زمینه به علت محدودیت در زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، عدم گسترش فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک و عدم وجود تواناییهای فردی در استفاده از این امکانات میباشد. در بسیاری از بنادر دنیا، شرکتهای حمل و نقل و مشتریان از روند زمانبر و بروکرات تخلیه بار ابراز نگرانی مینمایند. بنابراین احتیاج مبرمی وجود دارد تا در این زمینه یک دگرگونی حاصل شود و زیرساختها مانند قوانین و مقررات به همراه سیستمهای اطلاعاتی به گونهای تغییر یابند که بتوان با سرعت بیشتری کالا و بار را از بنادر ترخیص نمود. بنابراین باید فعالیتهای فنآوری اطلاعات بر روی این مطلب متمرکز شود تا بتوان رضایت مشتریان را افزایش داد و در این زمینه، دولت نقش مهمی را بازی میکند. سیستم جامعه بندری، یک پایگاه الکترونیکی است که سیستمهای مختلفی را که توسط اعضای جامعه بندری اجرا میشوند، به یکدیگر متصل میکند. این سیستم برای همگان قابل دسترس بوده و بر اساس واسطهای استاندارد راهاندازی میشود (هانسد[5] ،2004). انتقال سریع و صحیح دادهها در محیط بندر یکی از پیشنیازهای اصلی جهت مدیریت بهینه عملیات دریایی و بندری و ایجاد بندر الکترونیکی است. این انتقال و تبادل هم در محیط بندر و بین فعالان داخلی بندر و هم در خارج از بندر و بین سازمانهای متعامل با بندر صورت میگیرد.
سازمان بنادر و دریانوردی همانند سایر سازمانها با پیچیدگیهای روز افزون محیط کسب و کار، عدم وجود زیرساختهای امن و ایمن فنآوری اطلاعات، افزایش نارضایتی کاربران، افزایش وابستگی به اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی، افزایش طیف گستردهای از تهدیدات همچون تهدیدات کامپیوتری مواجه میباشد. بسیاری از بنادر بزرگ جهان با ایجاد یک سامانه جامع الکترونیکی، بستر یکپارچهای را برای تبادل اطلاعات در محیط بندر فراهم نمودهاند. این بستر به عنوان یک واسط ضمن حذف ارتباطات مستقیم دوگانه بین فعالان مختلف، امکان تبادل سریع اطلاعات بین تمامی فعالان در صورت اتصال به مجمع الکترونیکی فراهم مینماید. این ملاحظات ایجاب میکند که وضعیت کنونی فنآوری اطلاعات و برنامههای آتی جهت تحقق اهداف چشم انداز بنادر مورد ارزیابی قرار گرفته و زمینه مناسبی برای گسترش بکارگیری آن ایجاد گردد. این تحقیق، به بررسی این موضوع میپردازد که آیا عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد بندر الکترونیکی سایر کشورها در بنادر ایران نیز صادق میباشند یا خیر و علاوه بر این، به اولویتبندی این عوامل نیز میپردازد. از طرفی با توسعه روز افزون تجارت الکترونیک در دنیا و توصیههای مجامع بینالملل در این حوزه باید ایجاد بندر الکترونیکی در ایران با روند جهانی خود تطابق داشته باشد. نتایج حاصل از این تحقیق، علاوه بر اینکه، به مدیران ارشد در بنادر ایران جهت شناخت هرچه بهتر عوامل کلیدی موفقیت موثر بر ایجاد بندر الکترونیکی یاری میرساند، بلکه خلاء و شکاف موجود در ادبیات موضوع در این حوزه را نیز پوشش میدهد.
ایجاد بنادر الکترونیکی به منظور یکپارچهسازی تبادل الکترونیکی اطلاعات در زنجیره حمل و نقل دریایی و تسریع عملیات میباشد. این مقاله برای رسیدن به اهداف زیر انجام شده است. اهداف شامل (1) شناسایی و ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت حوزه ICT در ایجاد بندر الکترونیکی و (2) اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت موثر در ایجاد بندر الکترونیکی، و اهداف فرعی شامل (1) تمرکز دادهها و انتقال پیامهای الکترونیکی دریافتی و ارسال شده مربوط به ذینفعان، (2) مدیریت بهینه جریان دادهها جهت بهبود وضعیت پیگیری اتفاقات رخ داده در بندر، (3) مشاهده خدمات و سرویسهای ارائه شده مربوط به حمل بار توسط اعضای جامعه بندری و (4) تمرکز اطلاعاتی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات مبادله شده میان ذینفعان جامعه بندری میباشد. این تحقیق شامل دو فرضیه (1) عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد بنادر الکترونیکی تاثیر متفاوتی میگذارند و (2) عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد بنادر الکترونیکی از درجه اهمیت متفاوتی برخوردارند، است.
بندر الکترونیکی ارائه خدمات به مشتریان را بصورت یکپارچه و در کمترین زمان ممکن بصورت مکانیزه فراهم میکند. در این حالت از تکنولوژیها و مفاهیمی همچون تبادل الکترونیکی اطلاعات، پست الکترونیکی، انتقال پول الکترونیکی و سایر فنآوریهای شبکههای رایانهای استفاده میگردد. بندر الکترونیکی نه تنها عملیات بندری را به حالت خودکار در میآورد، بلکه بنادر را یاری میدهد به یک محیط کاملاً الکترونیکی قدم بگذارند و شیوههای ارائه خدمات در محیط بندر را تغییر دهند[6]. از منظر فرآیندهای کسب و کار، مفهوم بندر الکترونیکی به معنای استفاده از نرمافزارها و فناوریهای نوین جهت مکانیزه نمودن تمام فرآیندها و تعاملات بندری و بر اساس رویکرد ارائه خدمات است که باعث کاهش هزینههای ارائه خدمات و افزایش کیفیت و سرعت ترخیص خواهد شد.
در مرور ادبیات چند مؤلفة اصلی به عنوان ارکان ایجاد بندر الکترونیکی و توسعة تجارت الکترونیکی دیده شده و بر همین اساس در طراحی فرآیند مطالعة تطبیقی که در این تحقیق شکل گرفته است، مؤلفههای مطالعه تطبیقی شامل بررسی برنامهها و سیاستها، سازمان تجارت الکترونیکی و نوع حاکمیت، روند برقراری ارتباط میان ذینفعان، خدمات الکترونیکی، استانداردهای فنّی و قوانین و مقررات مرتبط از ادبیات موضوع استخراج گردید و در بخشهای بعدی نتیجة مطالعة این مؤلفهها ارائه میشود. اگرچه، مفهوم عوامل کلیدی موفقیت در ادبیات موضوع سیستمهای اطلاعاتی، مفهومی شناخته شده است و مطالعات متعددی جهت شناسایی و رتبهبندی این عوامل انجام شده است، لیکن این تحقیق، اولین تحقیقی است که این مفهوم را در قالب ایجاد بندر الکترونیکی به کار میگیرد.
مطالعه بنادر خارجی و مدل که زیرساخت مورد نیاز برای ایجاد بندر الکترونیکی را پیادهسازی نمودهاند (تجارب برتر)[7] نیز در این تحقیق اهمیت بسیار زیادی دارد. فنآوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی امروزه خود را به عنوان مزیت رقابتی در بنادر دنیا مطرح نموده به عنوان مثال کانتینری که میبایست هفتهها در بندر معطل میماند تا تخلیه شود در کمتر از یک روز از بندر ترخیص میگردد.[8] در حال حاضر فرآیند صادرات و واردات در کشور ما طولانی است و تکمیل اطلاعات تکراری موجود در فرمهای دستگاههای مسئول مانند وزارت بازرگانی، گمرک، بنادر و دریانوردی، کشتیرانی، موسسه استاندارد، پایانههای مرزی و راه آهن، علاوه بر وقتگیر بودن و هدر دادن زمان، تقریباً 5 تا 10 درصد هزینه مستندات تجاری را شامل میشود. یکی از رویکردهای ممکن برای حل چنین مشکلی، استقرار یک پنجره واحد است که در چارچوب آن، تجار بتوانند اطلاعات مرتبط تجاری و یا اسناد مورد نیاز را، تنها یکبار از طریق درگاه واحد ارائه کنند. از آنجا که در بندر الکترونیکی، سیستم جامعه بندری[9]به عنوان تک پنجره حوزه بندری مطرح میباشد لذا عوامل کلیدی موفقیت پیادهسازی برای هر دو مورد تقریباً مشابه میباشد لذا برخی از بنادر مهم دنیا که سیستم جامعه بندری و یا تک پنجره پیادهسازی نمودهاند، مورد بررسی قرار گرفته و به عنوان تجارب برتر برای ایجاد بندر الکترونیکی در نظر گرفته شدهاند. این بنادر عبارتند از: بندر هامبورگ در آلمان (سیستم DAKOSY)، بندر رتردام در هلند (سیستم Port Infolink)، بندر آنتورپ در بلژیک (سیستم SEAGHA)، بندر کلانگ در مالزی (سیستم PKCS) و بندر سنگاپور (سیستم Portnet)
در بندر هامبورگ سیستمی به نام DAKOSY وجود دارد که توسط آن امور مورد نیاز در حیطه بندر را انجام میدهند. این سیستم دارای ویژگیهایی بوده که در ادامه به اختصار شرح داده میشود. اولین خدمت ارائه شده توسط این سیستم، خدمت سفارش برای تخلیه بار کشتی به اسکلهها بود. پس از آن در سال 1984 سه خدمت جدید در زمینه ارائه لیست کالاها، اطلاعرسانی در مورد جابجایی کانتینرها و خروج کشتی از بندر به خدمات پروژه افزوده شد. در سالهای بعد به تدریج خدماتی مانند ارائه تقاضای حمل و نقل، ترخیص کالا از گمرک و ورود اطلاعات مربوط به کالاهای خطرناک نیز به لیست خدمات افزوده شدند. این بندر جزء بنادر پیشرو در زمینه تدوین استانداردهای ایجاد بندر الکترونیکی محسوب میگردد. به کمک DAKOSY اطلاعات گمرکی از نقاط مختلف آلمان جمعآوری و در اختیار کاربران قرار میگیرد. استفاده از این سیستم برای جابجایی اسناد گمرکی اجباری شده و کلیه صادرکنندگان و واردکنندگان باید بر این اساس عمل کنند. به همین منظور، سیستم DAKOSY کلیه پیامها را بین ذینفعان منتقل میکند و ایشان میتوانند پس از ورود به سیستم، وضعیت فعالیتهای مربوط به سازمان خود را کنترل و پیگیری نمایند. این سیستم، کل زنجیره صادرات و واردات کالا و کانتینر را در کشور آلمان تحت پوشش قرار داده و سرعت جابجایی کالاها را افزایش میدهد. عمده اهداف راهاندازی سیستم DAKOSYدر ابتدا، جلوگیری از ورود دوباره دادهها، پیشگیری از بروز خطا در اسناد مبادلهشده، صرفهجویی در زمان و همچنین هزینه مبادله اسناد و اطلاعات بود. در این زمان، جریان اطلاعات در بندر بسیار کند و پرهزینه بود و ترخیص کالا مدت زمان زیادی را به خود اختصاص میداد. امروزه در نتیجه استفاده از این سیستم، این نتایج حاصل شده است: (1) ایجاد زنجیره اطلاعاتی بین ذینفعان بندری، (2) افزایش سرعت تبادل اطلاعات، (3) کاهش ورود اطلاعات، (4) افزایش کیفیت دادهها، (5) صرفهجویی در هزینه و زمان صادرات و واردات کالا و کانتینر، (6) کاهش تعداد اسناد مبادلهشده با توجه به استانداردسازی صورت گرفته و (7) افزایش شفافیت و کنترل بر روی زنجیره حمل و نقل.
نقش DAKOSY ایجاد زنجیره اطلاعاتی بین کلیه ذینفعان در بندر جهت حمل و نقل سریعتر کالاها میباشد. ضمناً باید با برخی سیستمهای دیگر در بندر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات لازم را از آنها دریافت نماید. در بخش امنیت نیز رعایت اصول رمزنگاری در ارسال پیامها از جمله کارهایی است که در این سیستم صورت گرفته و گواهینامههای امنیتی لازم را از مراجع تهیه گواهینامه[10] اخذ نموده است. ضمناً در معماری فنّی سیستم، پیشبینی استفاده از دیواره آتش[11] انجام شده است و بدین وسیله از هرگونه دسترسی غیرمجاز به شبکه جلوگیری میگردد.
در بندر رتردام سیستمی به نام Port Infolink وجود دارد که توسط آن امور مورد نیاز در حیطه بندر را انجام میدهند. این سیستم دارای ویژگیهایی بوده که در ادامه به اختصار شرح داده میشود. تا اواخر سال 2004، پنج خدمت اصلی سیستم توسعه داده شد. اولین خدمتی که زودتر از مابقی خدمات توسعه داده شد، خدمت اظهارنامه گمرکی کالا بود. کاربران سیستم Port Infolink شرکتهای کشتیرانی، ترمینال اپراتورها، اداره بندر، گمرک، سازمان دامپزشکی، بانکها، شرکتهای بیمه، راهآهن و شرکتهای ریلی، شرکتهای باربری و حمل و نقل جادهای و شرکتهای صادرات و واردات کالا میباشند. هر کدام از کاربران سیستم تنها میتوانند به اطلاعات مشخصی که برای ایشان مشخص شده، دسترسی داشته باشند و دسترسی به بقیه اطلاعات، منوط به نظر تامینکننده اطلاعات و جلب موافقت ایشان میباشد. از جمله مزایای دیگر سیستم اطلاعاتی در روتردام، میتوان به امنیت و انعطافپذیری بالای آن اشاره نمود. هرگونه مشکل سختافزاری در سیستم باعث نمیگردد تا ارائه خدمات سیستم متوقف شود. سیستم Port Infolink یک درگاه واحد تجاری را ایجاد تا سازمانهای مرتبط با این بندر بتوانند دادهها و اطلاعات خود را با یکدیگر تبادل نمایند. نقش این سیستم، تسهیل و توسعه زنجیره حمل و نقل در بندر روتردام میباشد. سیستم Port Infolink دارای یک پایگاه داده مرکزی میباشد که کلیه دادههای سیستم در آن ذخیره میگردد. از جمله مزایای این سیستم برای جامعه بندری روتردام به این موارد میتوان اشاره نمود: (1) بهبود کارآیی عملیاتی، (2) کاهش هزینهها، (3) سطح خدمات بالاتر، (4) برنامهریزی بهتر، (5) زمانهای گردش کوتاهتر و (6) اشتباهات کمتر معماری سیستم Port Infolinkشامل دو سیستم اصلی میباشد. یک سیستم جهت EDI و سیستم دیگری جهت دسترسی از طریق اینترنت میباشد. هر دو سیستم دارای سرورهای مخصوص به خود میباشند و در لایه پایینتر به یک موتور گردش کار و در لایه آخر به پایگاه داده متصل میشوند. هر نوع اطلاعاتی جهت ورود و خروج از سیستم باید از یک لایه دیوار آتش عبور کند.
توسط سیستم SEAGHA در بندر آنتورپ امور مورد نیاز در حیطه بندر را انجام میدهند. این سیستم دارای ویژگیهایی بوده که در ادامه به اختصار شرح داده میشود. این سیستم که از آن تحت عنوان AGHA[13] یاد میشود در سال 1984 هماهنگکننده ورودیهای مربوط به شش شرکت دریایی معروف در بندر آنتورپ بود و هدف آن ارائه یک سیستم اطلاعاتی هماهنگ بندری بود. هدف از راهاندازی این سیستم ارائه تسهیلاتی به جهت تبادل اطلاعات بین قسمت بازرگانی و خود بندر بود. پس از آن زمان این سیستم رشد کرد و به یک سیستم خدماتی بازرگانی برای بندر مبدل گشت و به SEAGHA تغییر نام پیدا کرد. این سیستم نه تنها یکپارچهساز مشتریان بندر میباشد بلکه تمام ورودیهای مربوط به زنجیره جامعه بندری را نیز یکپارچه میسازد. این سیستم توانایی دریافت وجوه مالی از مشتریان و یکپارچهسازی آنها از طریق سیستم حاکمیت بندری را دارد و تمام این موارد را با زیرساختهای مربوط به فناوری اطلاعات انجام میدهد. از این سیستم بانکها، شرکت حمل و نقل کالا، فرستنده بار، خطوط کشتیرانی، کارگزار حملونقل، شرکتهای صنعتی، مالکین کشتیها، کارکنان کشتی، صاحبان کشتیهای شخصی، کارگزاران ترمینالها، سیستمهای حمل و نقل کامیونی، اداره کل بندر و حاکمیت بندری به صورت دائم استفاده میکنند.
سیستم SEAGHA فراهم کننده نقطه واحد دسترسی [14]برای دسترسی اشتراکی به اطلاعات الکترونیکی دادهای وارد شده میباشد که این امکان را از طریق یک اتصال واحد فیزیکی ایجاد میکند. سیستم SEAGHA امکان رهگیری الکترونیکی اطلاعات را برای تمام مشتریان به وجود آورده و چناچه درخواست مشتری آماده بود با ارسال پیامی به صندوق پیامهای مشتری این آمادگی را به اطلاع میرساند. از جمله مزایای این سیستم میتوان به موارد زیر اشاره نمود: راهاندازی این سیستم مزایای زیادی را برای بندر آنتورپ و کارکنانش به دنبال داشته است. یکی از بزرگترین این مزایا صرفهجویی در زمان برای انجام امور بندری هم برای کارکنان هم برای مشتری میباشد. چنانچه مشتری با سیستم تماسی برقرار کند کارمند مورد نظر به سرعت اطلاعات بارنامه دریایی(B/L) شخص را مورد بررسی قرار داده و به سرعت اطلاعات ضروری مورد نیاز شخص را در اختیارش قرار میدهد. با استفاده از این سیستم تبادل اطلاعات و تعویض آنها چه از طرف کارمندان و چه از طرف مشتری بسیار آسان شده است و به راحتی امکانپذیر میباشد. به طوری که کارمندان میتوانند همزمان پاسخگوی چند نفر در چند مکان متفاوت بوده و اطلاعات را از آنها دریافت و مستندات را ارسال نمایند.
با استفاده از سیستم پشتیبانی مقادیر خطا در سیستم جامعه بندر کاهش یافته است. از دیگر مزایای این سیستم امکان رهگیری سریع هم برای مشتری هم برای کارمندان بوده است به این معنی است که بندر برای ارائه اطلاعات محموله به مشتری نیازی به صرف انرژی ندارد چون این سیستم به طور خودکار این کار را انجام میدهد. راهاندازی این سیستم به علت امنیت زیاد آن باعث اجتناب از اشتباهات انجام شده در کنترل عبور و مرور کشتیها گردیده و باعث افزایش همکاری و انعطافپذیری بخش لجستیک بندر شده است و بازده فرآیند اجرایی در بندر را افزایش داده است. چارچوب ارائه خدمات شامل قسمتهای متفاوتی میباشد که هرکدام خدمت خاصی را با توجه به امکانات بندر برای مشتری فراهم مینمایند این خدمات شامل خدمات مبتنی بر وب، خدمات مربوط به قسمت گمرکات، خدمات مربوط به کارت شناسایی و خدمات مربوط به پیامهای ارسالی فیمایبن ذینفعان، جامعه و حاکمیت بندری میباشند.
در بندر کلانگ سیستمی به نام PKCS وجود دارد که توسط آن امور مورد نیاز در حیطه بندر را انجام میدهند. این سیستم دارای ویژگیهایی بوده که در ادامه به اختصار شرح داده میشود. امروزه این بندر یکی از نمونههای موفق در بکارگیری سیستم اطلاعات به شمار میرود. خدمات نرمافزاری و شبکه مربوط به سیستم مزبور در این بندر به بخش خصوصی واگذار شده است.
این سیستم به صورت یکپارچه به بخشهای مختلف شناوران، حاکمیت بندری، حمل و نقل، بانک و دیگر بخشهای لجستیکی، متصل میباشد. از دیگر خصوصیات این سیستم اتصال به قسمت اداری و اطلاعاتی گمرک میباشد که از این طریق ذینفعان امکان ارسال مستقیم مستندات خود به قسمت بندری پیش از رسیدن و ترخیص کالا را کسب مینمایند. امور مالی و وجوه ارسالی به صورت الکترونیکی از طریق شبکه دریافت میشوند. این سیستم توانسته است با یک زیرساخت مناسب در کل مالزی شرکتهای ذینفع را به یکدیگر متصل نماید تا آنها بتوانند به سرعت اسناد مورد نظر را با یکدیگر مبادله نمایند. از جمله مزایای این سیستم میتوان به این موارد اشاره نمود: (1) کاهش زمان گردش کالاها از چهار روز به یک روز، (2) کاهش نرخ خطا و زمان پردازش اسناد، (3) امکان پرداخت الکترونیکی[15]، (4) ارسال و دریافت الکترونیکی اظهارنامههای گمرکی و (5) افزایش رضایت کاربران و ارتقاء مقام بندر در بین بنادر جهان.
بندر بزرگ کلانگ ترمینال الکترونیکی[16] خود را با استفاده از خدمات سیستمPKCS و فنآوری الکترونیکی توسعه داده است. ترمینال الکترونیکی از ده سیستم مختلف که با هم ارتباط مستقیم دارند تشکیل شده که باعث ایجاد بازدهی بالا در ارائه خدمات و کارکرد این سیستم شدهاند. برخی از خدمات ارائه شده توسط این سیستم عبارتند از: (1) انتقال الکترونیکی دادهها، (2) مشاهده و دریافت اطلاعات مربوط به وضعیت شناورها، (3) امکان فرآیند خرید الکترونیکی و (4) سیستم الکترونیکی مانیفستها.
عوامل کلیدی شناسایی شده از طریق پژوهشهای موردی در جدول ذیل آورده شده است.
عوامل اصلی |
زیر عوامل شناسایی شده |
عوامل سازمانی |
سازمان اصلی و قوی |
مشارکت بین دولت و تجارت |
|
فرهنگ سازی |
|
اراده سیاسی و سیاستهای و قوانین سازمانی |
|
استراتژی روابط میان ذینفعان |
|
تامین اعتبار مورد نیاز |
|
ثبات مدیرتی و تعهد مدیران ارشد |
|
ایجاد انگیزه و مشارکت کاربران و عدم مقاومت آنان در اجرا |
|
تعدد مراکز تصمیمگیری |
|
آمادگی بندر برای تغییر و مهندسی مجدد فرآیندها |
|
عوامل تاکتیکی |
تعریف دقیق محدوده و اهداف پروژه |
استانداردها و توصیههای بین المللی |
|
شناسایی موانع |
|
تشکیل تیم پروژه تخصصی از بخشهای ذینفعان |
|
سازماندهی، مدیریت و کنترل پروژه |
|
مدیریت تغییر |
|
یکپارچگی بین سیستمهای اطلاعاتی ذینفعان بندری |
|
عوامل فنّی |
ایجاد محیط عملیاتی مجاز و معتبر |
برنامه راهبردی فنآوری اطلاعات و ارتباطات |
|
زیرساخت نرمافزاری |
|
زیرساخت سختافزاری |
|
زیرساخت شبکهای و اینترنت |
|
کارشناسان خبره حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات |
|
آموزش تخصصی و مستمر |
|
میزان دسترسی سازمانهای ذینفع به شبکه وب |
|
استفاده از خدمات مشاوران واجد شرایط |
|
رعایت اصول رمز نگاری و امنیت اطلاعات |
|
امضای دیجیتال و قابلیت پرداخت الکترونیکی |
|
قابلیت کاربر پسندی، سهولت و تسلط کاربران |
|
پوشش کامل عملیات بندری |
مهمترین شاخص کلیدی که یک بندر الکترونیکی باید دارای آن باشد عبارت است از " کاهش هزینهها از طریق کاهش زمان ترخیص کانتینر و کالا در بنادر "
کد |
متغیرهای وابسته |
Eff1 |
کاهش هزینهها از طریق کاهش زمان ترخیص کانتینر و کالا در بنادر |
Eff2 |
یکپارچگی سیستمهای عملیاتی، روانسازی و مدیریت یکپارچه فرآیند ارائه و تسهیم اطلاعات میان ذینفعان سیستم در محیط بندر |
Eff3 |
بهبودسازی در اتوماسیون فرایندهای کسب و کار و تسریع در امور اظهار و ترخیص کالا |
به منظور تدوین عوامل کلیدی موفقیت (متغیرهای مستقل)، مطالعات در دو بخش انجام و 30 شاخص و معیار تحت عنوان متغیرهای مستقل تحقیق شناسایی گردید و در قالب پرسشنامه بین 155 نفر از خبرگان و متخصصین بخشهای مختلف از قبیل فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیستمهای جامع عملیاتی دریایی و بندری، تک پنجره واحد تجاری در سازمان بنادر و دریانوردی شامل مدیران، روسا، کارشناسان و مشاوران توزیع گردید. و فرضیههای تحقیق عبارت است از: (1) عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد بنادر الکترونیکی تاثیر متفاوتی میگذارند و (2) عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد بنادر الکترونیکی از درجه اهمیت متفاوتی برخوردارند.
تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری این تحقیق با نرمافزار SPSS 21انجام گرفته است و جهت تعیین میزان حجم نمونه از جامعه آماری از فرمول کوکران استفاده شده است.
N= حجم جامعه آماری (در این پژوهش کارکنان واحدهای IT و امور بندری در تهران و بنادر کشور در نظر گرفته شده است. با توجه به بررسیهای صورت گرفته و طبق آمار رسمی این عدد حدود 260 نفر میباشند.)
با توجه به اینکه حجم دادهها (تعداد پرسشنامههای جمعآوری شده) بالاتر از 30 میباشد، با توجه به قضیه حد مرکزی، توزیع جامعه آماری نرمال میباشد. لذا جهت تبیین و تفسیر متغیرهای تحقیق، از آزمون t تک نمونهای با مقدار آزمون برابر عدد 3 ( Test Value = 3 ) و فاصله اطمینان 95% (خطای0.05) استفاده شده است. در این بخش به تشریح آمار توصیفی افراد پاسخ دهنده به پرسشنامه در جامعه آماری میپردازیم.
64.5٪ پاسخ دهندگان مرد و 35.5٪ درصد زن میباشند.
67.1٪ از افراد بالای 36 سال داشتهاند.
بیشتر پاسخ دهندگان دارای مدرک تحصیلی لیسانس میباشند.
اکثر پاسخ دهندگان داری سابقه کار بیش از 15 سال بودهاند.
بیش از 50٪ از پاسخ دهندگان تخصصهای مرتبط با انفورماتیک داشتهاند.
74.8٪ پاسخ دهندگان کارشناس فناوری اطلاعات و بندری بودهاند.
61.9 ٪ پاسخ دهندگان از بنادر بودهاند.
در مرحله اول نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف مورد بررسی قرار گرفت و با آزمون فریدمن بررسی سوالات تحقیق و با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و رگرسیون به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شده است. به منظور بررسی پایایی از آلفای کرونباخ[18] استفاده میکنیم که در این آزمون متغیرهایی که احتمالاً ناهمگون هستند نیز شناسایی میشوند.
نتیجه آزمون آلفای کرونباخ
مقدار آلفای کرونباخ |
793/0 |
تعداد شاخصها |
30 |
مطابق جدول فوق، مقدار آلفای کرونباخ برای شاخصهای سازنده ابزار سنجش برابر 793/0 و بالاتر از 70/0 میباشد. لذا میتوان گفت که شاخصهای سنجش این محور از پایایی مناسبی برخوردار میباشد. در صورتی که eff1 (کاهش هزینهها از طریق کاهش زمان ترخیص کانتینر و کالا در بنادر ) را به عنوان متغیر وابسته و Q1 تا Q30 را متغیرهای مستقل در نظر بگیریم و از روشStepwise برای برازش مدل استفاده نمائیم، خواهیم داشت:
جدول ذیل نحوه ورود متغیرها در مدل را نشان میدهد که به ترتیب در مدل اوّل عواملQ30 در مدل باقی مانده و در مدل دو Q21 به مدل اضافه شده همین طور در مدلهای سوم و چهارم و پنجم به ترتیب با توجه به R مدل عوامل Q22 و ... و Q8 وارد مدل شده است.
نحوه ورود متغیرها در مدل اول
a. Predictors: (Constant), Q30 b. Predictors: (Constant), Q30, Q21 c. Predictors: (Constant), Q30, Q21, Q22 d. Predictors: (Constant), Q30, Q21, Q22, Q17 e. Predictors: (Constant), Q30, Q21, Q22, Q17, Q6 f. Predictors: (Constant), Q30, Q21, Q22, Q17, Q6, Q20 g. Predictors: (Constant), Q30, Q21, Q22, Q17, Q6, Q20, Q4 h. Predictors: (Constant), Q30, Q21, Q22, Q17, Q6, Q20, Q4, Q8 |
Model |
R |
R Square |
Adjusted R quare |
Std. Error of the Estimate |
1 |
.889 a |
0.791 |
0.789 |
0.461 |
|
2 |
.929 b |
0.863 |
0.862 |
0.374 |
|
3 |
.939 c |
0.881 |
0.879 |
0.350 |
|
4 |
.943 d |
0.890 |
0.887 |
0.339 |
|
5 |
.946 e |
0.895 |
0.892 |
0.331 |
|
6 |
.949 f |
0.900 |
0.896 |
0.325 |
|
7 |
.950 g |
0.903 |
0.899 |
0.320 |
|
8 |
.952 h |
0.906 |
0.901 |
0.316 |
آزمور نرمال بر روی باقیماندههای مدل برازش
Shapiro - Wilk |
Kolmogorov – Smirnov |
|
||||
Sig. |
df |
Statistic |
Sig. |
df |
Statistic |
|
0.100 |
155 |
2.082 |
0.990 |
155 |
1.950 |
Unstandardized Residual |
با توجه به آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و شاپیرو- ویلک مشخص میشود که باقیماندههای مدل داری توزیع نرمال میباشد. با توجه به اینکه آزمون نرمال مورد تائید قرار گرفت، دیگر نمیتوان از آزمون فریدمن برای رتبه بندی استفاده کرد. بدین منظور از ضرایب رگرسیونی استفاده میگردد.
با توجه به اینکه سطح معناداری برای متغیرهای تحقیق بزرگتر از 05/0 است پس فرض تائید میشود و نتیجه میگیریم که دادههای جمعآوری شده برای متغیرهای تحقیق آن نرمال است. بر همین اساس مدل 8 بهترین مدل است چرا که دارای میباشد.
Model1 :
Model2 :
Model3 :
Model4 :
Model5 :
Model6 :
Model7 :
Model8 :
برای هریک از مدلهای1 تا 8 آزمون ضرایب مدل را انجام داده که با توجه به آمارهT برای ضرایب و مقدار sig میتوان گفت که مدلها مناسب میباشند. همچنین مدل 8 به عنوان بهترین مدل انتخاب و به صورت ذیل در نظر گرفته میشود.
همانطور که ملاحظه میشود برای متغیرهای "پوشش کامل عملیات بندری" ، "زیرساخت سختافزاری" ، "زیرساخت شبکهای و اینترنت" ، "یکپارچگی بین سیستمهای اطلاعاتی ذینفعان بندری" ، "تامین اعتبار مورد نیاز" ، "زیرساخت نرمافزاری" ، "اراده سیاسی، سیاستها و قوانین سازمانی" و "ایجاد انگیزه و مشارکت کاربران و عدم مقاومت آنان در اجرا" مقدار ANOVA (sig) کمتر از 0.05 (پنج صدم) میباشد که نشان دهنده وجود رابطه خطی میان عوامل ذکر شده و کاهش هزینهها از طریق کاهش زمان ترخیص کانتینر و کالا در بنادر میباشد. مقدار R Square برابر 0.906 میباشد که بیانگر این مطلب است که 90.6٪ تغییرات فاکتور کاهش هزینهها از طریق کاهش زمان ترخیص کانتینر و کالا در بنادر تحت تاثیر متغیرهای فوق میباشد.
معادله خط رگرسیون را نیز به صورت ذیل نشان میدهیم:
کاهش هزینهها از طریق کاهش زمان ترخیص کانتینر و کالا در بنادر= -2.187 + 0.399 پوشش کامل عملیات بندری+ 0.288 زیرساخت سختافزاری+ 0.215 زیرساخت شبکهای و اینترنت + 0.133 یکپارچگی بین سیستمهای اطلاعاتی ذینفعان بندری+ 0.04 تامین اعتبار مورد نیاز+ 0.146 زیرساخت نرمافزاری - 0.077 اراده سیاسی، سیاستها و قوانین سازمانی+ 0.088 ایجاد انگیزه و مشارکت کاربران و عدم مقاومت آنان در اجرا + e |
معادله خط رگرسیون را نیز به صورت ذیل نشان میدهیم:
یکپارچگی سیستمهای عملیاتی، روانسازی و مدیریت یکپارچه فرآیند ارائه و تسهیم اطلاعات میان ذینفعان سیستم در محیط بندر= -1.233+ 0.473شناسایی موانع + 0.243امضای دیجیتال و قابلیت پرداخت الکترونیکی + 0.252رعایت اصول رمزنگاری و امنیت اطلاعات + 0.217 سازماندهی، مدیریت و کنترل پروژه - 0.13 میزان دسترسی سازمانهای ذینفع به شبکه وب + 0.094 آمادگی بندر برای تغییر و مهندسی مجدد فرآیندها + e |
معادله خط رگرسیون را نیز به صورت ذیل نشان میدهیم:
بهبودسازی در اتوماسیون فرایندهای کسب و کار و تسریع در امور اظهار و ترخیص کالا = -0.506 + 0.48 مدیریت تغییر + 0.258 استانداردها و توصیههای بین المللی + 0.268 آموزش تخصصی و مستمر + 0.053 تامین اعتبار مورد نیاز + e |
4- نتیجهگیری
در این قسمت نتایج و دستآوردها جهت تائید یا رد فرضیههای تحقیق ارائه میگردد. همانگونه که بیان گردید این تحقیق شامل دو فرضیه اصلی است:
فرضیه اول: عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد بنادر الکترونیکی تاثیر متفاوتی میگذارند. فرضیه دوم: عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد بنادر الکترونیکی از درجه اهمیت متفاوتی برخوردارند. 30 عامل کلیدی شناسایی شدند که در ادامه بر اساس نتایج آزمونهای انجام شده نشان خواهیم داد که کدامیک از عوامل بر موفقیت ایجاد بندر الکترونیکی در ایران تاثیر بیشتری میگذارند.
بر اساس مدل برآورد شده و آزمون ضرایب مدل اول نتایج ذیل را خواهیم داشت:
خلاصه نتایج آزمون فرضیات فرعی مرتبط با مدل اول (eff1)
فرضیه فرعی |
نتیجه |
اثر بخشی |
میزان اثر بخشی بر مدل |
موثر بودن Q30 بر eff1 |
عدم رد |
مثبت |
0.399 |
موثر بودن Q21 بر eff1 |
عدم رد |
مثبت |
0.288 |
موثر بودن Q22 بر eff1 |
عدم رد |
مثبت |
0.215 |
موثر بودن Q17 بر eff1 |
عدم رد |
مثبت |
0.133 |
موثر بودن Q6 بر eff1 |
عدم رد |
مثبت |
0.04 |
موثر بودن Q20 بر eff1 |
عدم رد |
مثبت |
0.146 |
موثر بودن Q4 بر eff1 |
عدم رد |
منفی |
- 0.077 |
موثر بودن Q8 بر eff1 |
عدم رد |
مثبت |
0.088 |
به عنوان مثال یک واحد افزایش متغیر مستقلQ30 به میزان 0.399بر روی متغیر وابسته (eff1) اثر مثبت میگذارد. در واقع تاثیر مثبت این متغیر بر مدل مشخص میشود. یعنی با افزایش متغیر مستقل، متغیر وابسته افزایش پیدا میکند. در واقع مثبت بودن همبستگی متغیر وابسته و مستقل در مدل مشخص میشود. در نتیجه فرضیه فرعی فوق رد نمیگردد.
بر اساس مدل برآورد شده و آزمون ضرایب مدل دوم نتایج ذیل را خواهیم داشت:
خلاصه نتایج آزمون فرضیات فرعی مرتبط با مدل اول (eff2)
فرضیه |
نتیجه |
اثر بخشی |
میزان اثر بخشی بر مدل |
موثر بودن Q13 بر eff2 |
عدم رد |
مثبت |
0.473 |
موثر بودن Q28 بر eff2 |
عدم رد |
مثبت |
0.243 |
موثر بودن Q27 بر eff2 |
عدم رد |
مثبت |
0.252 |
موثر بودن Q15 بر eff2 |
عدم رد |
مثبت |
0.217 |
موثر بودن Q25 بر eff2 |
عدم رد |
منفی |
-0.13 |
موثر بودن Q10 بر eff2 |
عدم رد |
مثبت |
0.094 |
به عنوان مثال یک واحد افزایش متغیر مستقل Q25 به میزان 0.13 بر روی متغیر وابسته (eff2) اثر منفی میگذارد. در واقع تاثیر منفی این متغیر بر مدل مشخص میشود. یعنی با کاهش متغیر مستقل، متغیر وابسته افزایش پیدا میکند. در واقع منفی بودن همبستگی متغیر وابسته و مستقل در مدل مشخص میشود. در نتیجه فرضیه فرعی فوق رد نمیگردد.
بر اساس مدل برآورد شده و آزمون ضرایب مدل سوم نتایج ذیل را خواهیم داشت:
جدول 5‑3 خلاصه نتایج آزمون فرضیات فرعی مرتبط با مدل اول (eff3)
فرضیه |
نتیجه |
اثر بخشی |
میزان اثر بخشی بر مدل |
موثر بودن Q16 بر eff3 |
عدم رد |
مثبت |
0.48 |
موثر بودن Q12 بر eff3 |
عدم رد |
مثبت |
0.258 |
موثر بودن Q24 بر eff3 |
عدم رد |
مثبت |
0.268 |
موثر بودن Q6 بر eff3 |
عدم رد |
مثبت |
0.053 |
به عنوان مثال یک واحد افزایش متغیر مستقل Q16 به میزان 0.48 بر روی متغیر وابسته (eff3) اثر مثبت
میگذارد. در واقع تاثیر مثبت این متغیر بر مدل مشخص میشود. یعنی با افزایش متغیر مستقل، متغیر وابسته افزایش پیدا میکند. در واقع مثبت بودن همبستگی متغیر وابسته و مستقل در مدل مشخص میشود. در نتیجه فرضیه فرعی فوق رد نمیگردد.با توجه به توضیحات ارائه شده در مجموع 18 فرضیه فرعی مندرج در بندهای فوق بر سه متغیر وابسته تحقیق (eff1= کاهش هزینهها از طریق کاهش زمان ترخیص کانتینر و کالا در بنادر، eff2= یکپارچگی سیستمهای عملیاتی، روانسازی و مدیریت یکپارچه فرآیند ارائه و تسهیم اطلاعات میان ذینفعان سیستم در محیط بندر و eff3= بهبودسازی در اتوماسیون فرایندهای کسب و کار و تسریع در امور اظهار و ترخیص کالا) تاثیر میگذارند. بنابراین دو فرضیه اصلی تحقیق یعنی "عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد بنادر الکترونیکی تاثیر متفاوتی میگذارند" و "عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد بنادر الکترونیکی از درجه اهمیت متفاوتی برخوردارند" رد نمیگردند. متغیرهای مستقل دیگر به دلیل اینکه p-value آنها بالاتر از 0.05 (پنج صدم) میباشد مورد تایید قرار نگرفتهاند.
در این تحقیق، تجارب پنج بندر برتر کانتینری دنیا در حوزه فنآوری اطلاعات و ایجاد بنادر الکترونکیی مورد بررسی قرار گرفته و با بررسی نتایج مطالعات تطبیقی و استفاده از ادبیات و مدلهای علمی موجود در زمینة بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهکار توسعه در قالب طرح عملیاتی که خدمات، استانداردها و قوانین را در کنار ذینفعان تجارت الکترونیکی قرار میدهد، در بنادر کانتینری ایران پیشنهاد شده است. در صورت ایجاد درگاه ملی تجارت به صورت کاربردی، میتوان با اتصال خدمات این مدل به پرتال درگاه ملی تجارت، پنجره واحد تجاری در بنادر ایران ایجاد نمود.
با ایجاد پنجره واحد تجاری در بنادر، کلیه ذی نفعان به یک مرکز اطلاعات وارد و از همان مرکز اطلاعات میگیرند و این مهم موجب میگردد تا یک مدیریت یکپارچه ولی همه جانبه از سوی کلیه ذینفعان که همانا سازمانهای مختلف در حوزه حمل و نقل کالا در بنادر می باشند صورت گیرد. اگر کل مجموعه جامعه بندری را یک سازمان تصور نمائیم و پنجره واحد را در سطح این سازمان پیادهسازی نماییم در عمل ارتفاع هرم ساختار کوتاه شده و از حالت عمودی به صورت افقی در میآید و مدیریت و کنترل بر فعالیتهای این سازمان عظیم تسهیل و یکپارچه میگردد. اطلاعات به راحتی در اختیار ک لیه کاربران و ذی نفعان قرار میگیرد. مدیریت و نظارت از حالت متمرکز خارج شده و به لایههای پایینتر منتقل خواهد شد.
سیستم جامعه بندری به عنوان یک راهکار جهانی و شناختهشده برای ایجاد بنادر الکترونیکی بوده که توانسته پاسخگوی نیازهای مطرحشده از سوی بنادر باشد و بستری امن و سریع برای ارتباط میان ذینفعان جامعه بندری و مشتریان بنادر را ایجاد نماید. از جمله نکات مهمی که در مورد این راهکار میتوان عنوان کرد، کاهش هزینههای مدیریت عملیات و لجستیک برای بنادر کشور میباشد. مسئلة کاهش هزینهها امری مهم بهشمار میرود. درآمد بنادر از امور لجستیک و جابهجایی کالاها حاصل میشود، پس هرچه بتوان در هزینههای جاری صرفه جویی نمود، در واقع درآمد نهایی بندر افزایش خواهد یافت. در حقیقت، پیادهسازی سیستم جامعه بندری باعث میگردد تا جابجاییهای بیهوده کاهش پیدا کند، ترمینالها و انبارها از زمان ورود و خروج کالاها و کانتینرها و کامیونها و قطارها مطلع شوند و بتوانند با برنامهریزی صحیح، خدمات خود را به نحو موثری در اختیار مشتریان خود قرار دهند.
از دیگر نکات بارزی که سیستم جامعه بندری به ارمغان میآورد، میتوان به ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی بین تمامی ذینفعان در بندر اشاره نمود. به کمک سیستم جامعه بندری، بسیاری از دادههایی که هر سازمان مجبور است وارد سیستمهای خود نماید، کاهش مییابد و سازمانها میتوانند دادههای تکراری را از طریق انباره داده سیستم جامعه بندری دریافت کنند. بدین صورت افزونگی دادهها میان سیستمهای عملیاتی ذینفعان کاهش مییابد.
مشتریان میتوانند کلیه خدمات الکترونیکی مربوطه را از طریق یک درگاه دریافت نموده و بدون نیاز به مراجعه به وب سایتهای مختلف، تنها با مراجعه به یک آدرس مشخص بر روی اینترنت، از کلیه خدمات الکترونیک ارائهشده استفاده و اسناد مورد نیاز را ارسال و دریافت کنند و دادههای مورد نیاز خود را دریافت و تحلیل نمایند.
[1] Dwell time
[2] PAS (Port Authority System)
[3] (EDIFACT, XML, and flat file)
[4] Grizell, 2001
[5] Hanseth
[6] K.K Bajaj
[7] Best Practice
[8] Neo (1994)
[9] Port Community System (PCS)
[10] Certification Authority
[11] Firewall
[12] ANTWERP
[13] AGHA “Antwerpse Gemeenschap voor de haven”
[14] Single Point of Aaccess
[15] EFT (Electronic Funds Transfer)
[16] e-Terminal
[17] PORTNET
[18]Cronbach’s Alpha