نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 سازمان بنادر و دریانوردی
2 مدیر گروه مهندسی صنایع، دانشگاه مهرآستان
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر لجستیک حملونقل بندری براساس تلفیق دیدگاههای خدماتدهندگان و خدماتگیرندگان است. به این منظور، با استفاده از پرسشنامۀ مقایسات زوجی در سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان و روش مبتنی بر تحلیل سلسلهمراتبی، عوامل مؤثر بر حملونقل بندری بررسی شدند. پرسشنامۀ این پژوهش براساس طیف 9 درجهای تنظیم شد، و برای بررسی پایایی پرسشنامه، از شاخصی به نام شاخص ناسازگاری استفاده گردید. پس از تکمیل پرسشنامه توسط خبرگان خدماتدهنده و خدماتگیرنده، مقایسۀ زوجی و تشکیل ماتریس مقایسۀ زوجی، از طریق میانگین هندسی و با استفاده از نرمافزار اِکسل، مجموع قضاوتهای فردی به قضاوتهای گروهی تبدیل شدند. این قضاوت گروهی براساس هر سؤال زوجی شکل گرفته است. سپس، نتایج حاصل از طریق نرمافزار AHPEXCEL تحلیل شدند، تا قضاوت گروهی انجام، و روند مقایسه آغاز شود. نتایجی که از تحلیل نظرات خبرگان فعال در صنعت دریانوردی و لجستیک حملونقل بندری به دست آمد، نشان داد "مهارت کاروَران/ اپراتورهای تخلیه و بارگیری" با بالاترین رتبه، دارای بیشترین اهمیت میباشند، و "تجهیزات و ابزارهای مخصوص تخلیه و بارگیری" در رتبۀ بعدی اهمیت قرار دارند.
کلیدواژهها
1- مقدمه
توجه به این رویکرد که بنادر کشور بتوانند در زنجیرۀ تأمین، نقش محوری ایفا کنند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنادر همواره در تلاش هستند، که از طریق تسهیل ارتباط بین انواع مختلف حملونقل، بهعنوان یک مرکز لجستیک و ارزشافزوده، بین اجزای زنجیره پیوند ایجاد کنند، و با ارائۀ روشی استاندارد از فرایندهای مختلف، در لجستیک بندری نقشی مهم داشته باشند.
از مهمترین موضوعات برای بنادر، میتوان از ارزش ارائۀ خدمات پایدار و باثبات به استفادهکنندگان نام برد، که باید نسبت به سایر رقبا از پایداری بیشتری نیز برخوردار باشند پنج عاملِ عرضۀ محصولات صحیح، در زمان صحیح، در مکان صحیح، با شرایط صحیح، و با هزینۀ صحیح به مشتریانی که از آن محصول استفاده میکنند، باعث موفقیت نظام تدارکات خواهند شد (جعفرنژاد، 1390).
در دهۀ ۱۹۸۰، با افزایش تنوع در الگوهای موردنظر مشتریان، نهادهای تولیدی برای ارضای نیازهای مشتریان، بهطور فزایندهای به افزایش انعطافپذیری در خطوط تولید، بهبود محصولات و فرایندهای موجود، و توسعۀ محصولات جدید علاقهمند شدند. البته، این موضوع به نوبۀ خود، چالشهای جدیدی را برای آنها ایجاد کرد (روسو و لومسدن، 2009). در دهۀ ۱۹۹۰، در راستای بهبودِ توانمندیهای تولید، مدیران صنایع دریافتند، که مواد و خدمات دریافتی از تأمینکنندگان مختلف تأثیر بسزایی در افزایش توانمندیهای سازمان بهمنظور برخورد با نیازمندیهای مشتریان دارد. این امر به نوبۀ خود، تأثیر شگرفی بر تمرکز سازمان بر پایگاههای تأمین و راهبردهای منبعیابی داشت. همچنین، مدیران متوجه شدند، که فقط تولید یک محصول باکیفیت، کافی نیست (چو و همکاران، 2008).
1-1- بیان مسئله
ازآنجاکه لجستیک در فرایند حملونقل کالا نقش بسزایی دارد، ممکن است عدمنبود یک شبکۀ لجستیک کارآمد و قوی در فرایند ورود، خروج و گردش کالا در حوزۀ حملونقل کشور، پیامدهای منفی قابلتوجهی به دنبال داشته باشد. لجستیک به کمک ارتباط با عرضهکنندگان بالادست آغاز میگردد، با تولید بهعنوان هستۀ این زنجیره ادامه پیدا میکند، و با عرضه میان مشتریان نهایی خاتمه مییابد. این حلقه از مهمترین بخشهای این زنجیره است، و در صورت بهینهسازی دقیق و درست، در کاهش هزینههای تولید برای شرکت، و کاهش هزینههای مصرف برای مشتریان نقش بسزایی خواهد داشت. برای اینکه زنجیره بتواند بهعنوان یک مزیت رقابتی عمل کند، لازم است عوامل بهینهسازی لجستیک هم از دیدگاه خدماتدهندگان و هم خدماتگیرندگان مورد بررسی قرار گیرد، تا کل فرایند لجستیک از نظر دور نماند.
1-2- ضرورت انجام پژوهش
ازآنجاکه این پژوهش نقش عوامل مؤثر لجستیک بندری بر حملونقل دریایی و بندری را مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار میدهد، در توسعۀ بنادر، حملونقل، و لجستیک دریایی اثربخش خواهد بود. این پژوهش از جنبۀ موضوعی منحصربهفرد است و تاکنون پژوهشی که بتواند بهصورت دوبعدی هم دیدگاه خدماتدهندگان، و هم دیدگاه خدماتگیرندگان لجستیک حملونقل بندری را مد نظر قرار دهد، انجام نشده است.
1-3- پیشینۀ پژوهش
در زمینۀ لجستیک و روشهای تصمیمگیری چندمعیاره پژوهشهای متعددی انجام شده است. هرچند دربارۀ رتبهبندی معیارهای مؤثر بر لجستیک حملونقل بندری، مقاله یا نشریهای بهطور مستقیم وجود ندارد، اما میتوان به پژوهشهایی اشاره کرد، که در آنها از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره و لجستیک استفاده شده است. طالبی و ملاطایفه (1390) در مقالهای با عنوان رویکرد ارزیابی و انتخاب عرضهکنندگان در طول زنجیرۀ تأمین، با استفاده از روش ترکیبی فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی و برنامهریزی خطی چندهدفۀ فازی نشان دادند، که با الویتبندی معیارها، ظرفیت تولید، وضعیت تجهیزات، قیمت، وسعت خدمات، کیفیت، سوابق عملکرد سبز و طراحی سبز، بهترتیب، رتبۀ اول تا هفتم را به خود اختصاص میدهند. جعفری در سال 1392 پژوهشی با عنوان "شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در جذب مراکز لجستیکی در بنادر با استفاده از روش آنتروپی شانون" انجام داد. نتایج این پژوهش نشان دادند، که همۀ عوامل اصلی و زیرعوامل در جذب مراکز لجستیکی، دارای اولویت و اهمیت متفاوت هستند. در بین عوامل اصلی، عامل فناوری/ اطلاعات از بیشترین اهمیت و اولویت برخوردار است، و عوامل زمین و قیمت زمین کمترین اهمیت و اولویت را دارند.
قاضیزاده دیالی و همکاران (1394) در پژوهشی با عنوان "انتخاب راهبرد بهینۀ حملونقل در شبکۀ لجستیک یکپارچه" تلاش کردهاند، که بهوسیلۀ سه راهبرد استفاده از توزیعکنندگان، فروش مستقیم، و راهبرد فروشندۀ دورهگرد، و با در نظر گرفتن هزینههای حملونقل ساختاری بهینه برای ارضای تقاضای مصرفکنندگان فراهم آورند. نتایج حاصل نشان دادند، که ترکیب این سه راهبرد، کمترین هزینه را برای کل ساختار شبکه به همراه خواهد داشت.
ابوعلی و همکاران (1395) نیز در پژوهشی با عنوان "تحلیل جایگاه لجستیک کشور با نگاهی بر نقش بنادر" بیان میکنند، که بنادر بهعنوان مبادی ورودی و خروجی کالاها نقش پررنگی دارند؛ بهطوریکه بر هزینۀ تمامشدۀ کالا یا خدمات تولیدی، تأثیر مستقیم دارند. عدمانتقال کارآمد اطلاعات، هزینۀ بالای نگهداری و توقف کالا، فقدان مدیریت لجستیک توسعه و پژوهش و کمبود متخصصان لجستیک بندری و عدمارتباط نزدیک بندر با بخشهای دیگر، را میتوان ازجمله مشکلات لجستیکی مرتبط با بندر برشمرد.
سیفی و رحیمزاده (1395) در پژوهشی با عنوان "بررسی میزان عملکرد لجستیک خردهفروشان بر خشنودی و رضایت مصرفکنندگان" بیان میکنند، که متغیر عملکرد لجستیک خردهفروشان بر رضایت مصرفکنندگان تأثیری مثبت و معنیدار دارد. همچنین، متغیر خشنودی مصرفکنندگان بر رضایت مصرفکنندگان، و متغیر عملکرد لجستیک خردهفروشان بر خشنودی مصرفکنندگان تأثیری مثبت و معنیدار دارند.
ساعتچیوقلو [1]و دِوِسی (2009) در پژوهشی با عنوان سامانههای اطلاعاتی لجستیک و حملونقل در ترکیه؛ از منظر دولت الکترونیکی" بیان میکنند، که در حملونقل وابسته به خدمات دولت الکترونیکی ترکیه، افزایش فعالیتهای لجستیکی و حملونقل، وجود راهبرد سامانههای اطلاعاتی ملیِ مربوط به نرمافزارهای کاربردی، پذیرش استانداردهای بینالمللی و اتحادیۀ اروپا، آگاهی صنعت حملونقل از اهمیت فناوری اطلاعات، مقررات جدید برای فناوری اطلاعات، اولویتها در ارائۀ مشوقهای مالی برای پروژههای فناوری اطلاعات مبتنی بر نوآوری، فرصتهای شناساییشده هستند. لی (2011) در پژوهش خود نشان داد، که اگر هر یک از پنج فرایند سطح بالای مدل اسکور (برنامهریزی، زمینهیابی، ساخت، تحویل، و بازگشت)، به نحوی مؤثری با الزامات و استانداردهای سامانۀ مدیریت کیفیت ایزو 9000 تلفیق شوند، عملکرد کیفیت زنجیرۀ تأمین در سه شاخص عملکردی مرتبط با مشتریان (قابلیت اعتماد، پاسخگویی با انعطافپذیری، و هزینه) که توسط مدل اسکور در نظر گرفته شدهاند، افزایش مییابد.
ازاینرو، مسئلۀ پژوهش حاضر این است، که معیارهای مؤثر بر لجستیک حملونقل بندری را از دیدگاه خدماتدهندگان و خدماتگیرندگان لجستیک حملونقل شناسایی کند. همچنین، چگونگی اولویتبندی معیارهای مؤثر بر لجستیک حملونقل را، با استفاده از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان مشخص کندو
2- روش پژوهش
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، و در چارچوب پژوهشهای توصیفی- پیمایشی قرار میگیرد. جامعۀ موردبررسی نیز، خدماتدهندگان و خدماتگیرندگان سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان هستند. در هر یک از مراحل مطالعه نیز گروه خبرگان و خدماتگیرندگان براساس روش مورداستفاده تعیین شدهاند. در این مطالعه، برای اولویتبندی عوامل، از روش سلسلهمراتبی استفاده شده است، و پنج نفر از خدماتدهندگان و پنج نفر از خدماتگیرندگان، بهعنوان نمونۀ موردبررسی در این مطالعه انتخاب شدهاند. لازم بهذکر است، که خدماتگیرندگان از صنعت لجستیک بهطور کلی پنج شرکت بودهاند، که از میان خبرگان کارکنان و مدیران شرکتهای یادشده انتخاب شدهاند.
پس از مطالعات کتابخانهای، و جمعآوری اطلاعات براساس نظر خبرگان خدماتدهنده و خدماتگیرنده از طریق مصاحبه، معیارهای متعددی بهعنوان عوامل مؤثر بر لجستیک حملونقل یافت شدند. تعداد کمی از عوامل با استفاده از مطالعات کتابخانهای به دست آمدهاند، و بقیه براساس نظر خبرگان هستند. همۀ بررسیها و تحلیلهای این پژوهش براساس دیدگاه استفادهکنندگان واقعی از صنعت لجستیک است. ازاینرو، بسیاری از معیارهای موردتجزیهوتحلیل، از میان نظرات خدماتدهندگان و خدماتگیرندگان و از طریق مصاحبۀ شفاهی انتخاب شدهاند. عبارتند از؛ الزامات HSE، بستهبندی کالاهای وارداتی و صادراتی[2]، نوع کالاهای وارداتی و صادراتی، بارانداز، اسناد، مدارک، قوانین و بخشنامهها، تعداد اسکلهها، نوع کشتیها، مهارتهای کاروران/ اپراتورهای تخلیه و بارگیری[3]، تجهیزات و ابزارهای مخصوص تخلیه و بارگیری، فناوری اطلاعات، نوع وسیلۀ حملونقل، انبار، و وضعیت جوّی، از معیارهای مؤثر بر لجستیک حملونقل از دیدگاه خدماتدهندگان هستند. معیارهای مؤثر بر لجستیک حملونقل از دیدگاه خدماتگیرندگان نیز، سرعت در نرم تخلیه و بارگیری[4]، کاهش تعرفههای بندری، خدماترسانی بهموقع و بههنگام، تخلیه و بارگیری ایمن، خدمات فناوری اطلاعات، تجهیزات مناسب تخلیه و بارگیری، میزان ساعات کاری، تسهیلات مالی کارکنان، پاسخگویی به رفع مشکلات، کرایۀ حملونقل، بیمۀ حملونقل، خدمات آذوقهرسانی، و بیمه و بهداشت کارکنان هستند.
در هنگام مصاحبه با خبرگان، به شرطی که یک معیار حداقل سه بار تکرار شود؛ یعنی حداقل سه نفر از خبرگان معیار موردنظر را انتخاب کرده باشند، از میان معیارهای نامبرده، 10 معیار برای خدماتدهندگان و 10 معیار برای خدماتگیرندگان تلفیقمیشوند و در محاسبات، بررسی و تجزیهوتحلیل میشوند.
پرسشنامۀ اصلیِ مورداستفاده، پرسشنامۀ خبره است. پرسشنامۀ خبره بهمنظور اولویتبندی معیارهای اصلی برای انتخاب روش انجام پروژه، با بهکارگیری روشهای مبتنی بر مقایسۀ زوجی، یعنی فرایند تحلیل سلسلهمراتبی است. معیارها با استفاده از ضریب اهمیت آلفا اولویتبندی میشوند.
در این پژوهش، از مدل مقایسۀ زوجی برای طراحی پرسشنامۀ خبره استفاده میشود. این پرسشنامهها براساس طیف نُهدرجۀ ساعتی تنظیم شدهاند. با استفاده از این مدل، اهمیت نسبی معیارها با استفاده از اعداد که اصول فرایند تحلیل سسلسه مراتبی هستند، تخمین زده میشود. نتیجه در جدول (1) نشان داده شده است.
ارزش |
وضعیت مقایسه i نسبت به j |
توضیح |
۱ |
ترجیح یکسان |
شاخص i نسبت به j اهمیت برابر دارد. |
۳ |
کمی مرجح |
گزینه یا شاخص i نسبت به j کمی مهمتر است. |
۵ |
خیلی مرجح |
گزینه یا شاخص i نسبت به j مهمتر است. |
۷ |
خیلی زیاد مرجح |
گزینه i دارای ارجحیت خیلی بیشتری از j است. |
۹ |
کاملاً مرجح |
گزینه i از j مطلقاً مهمتر و قابل مقایسه با j نیست. |
جدول( 1): ارزشگذاری شاخصها نسبت به هم (مقیاس نه درجه ساعتی)
در پرسشنامۀ خبره، که مبتنی بر مقایسۀ زوجی همۀ عناصر با یکدیگر است، احتمال در نظر گرفته نشدن یک متغیر، صفر است. ازآنجاکه همۀ معیارها در این سنجش مورد توجه قرار گرفتهاند، و طراح قادر به جهتگیری خاصی در طراحی پرسشها نیست، پرسشنامههای مبتنی بر مقایسۀ زوجی بهطور بالقوه از روایی برخوردار هستند.
ازآنجاکه در پرسشنامه همۀ عوامل مدل در نظر گرفته شدهاند و با یکدیگر مقایسه میشوند، همۀ احتمالات مرتبط با در نظر گرفته نشدن یک متغیر از بین خواهد رفت. از طرفی، به دلیل اینکه پرسشنامه همۀ معیارها را بهصورت دوبهدو مقایسه میکند و میسنجد ، بسیاری از پرسشهای ممکن با ساختاری مطلوب از مخاطب پرسیده میشوند. همچنین، چون همۀ معیارها در این سنجش مورد توجه قرار گرفتهاند، و طراح قادر به جهتگیری خاصی در طراحی پرسشها نیست، به سنجش پایایی نیاز نیست. از طرف دیگر، با توجه به اینکه پرسشنامه براساس تحلیل سلسلهمراتبی، و از نوع مقایسۀ زوجی است، برای بررسی پرسشنامه، از شاخصی به نام شاخص ناسازگاری استفاده میشود. این شاخصها بیان میکنند، که اگر میزان ناسازگاری مقایسههای زوجی از 1/0 بیشتر باشد، بهتر است در مقایسهها تجدید نظر شود. پایایی این پژوهش برابر با 09/0 محاسبه شد، که کمتر از 1/0 بود، و نشاندهندۀ پایایی پرسشنامه بود.
2-1- مدل پژوهش
در این پژوهش، با توجه به محدودۀ وسیع شاخصهای تأثیرگذار در الگوی توسعهیافتۀ لجستیک حملونقل، عواملی که بیشتر تأثیرگذار هستند و نقش اساسی دارند، در قالب مدل نهایی پژوهش ارائه و مطالعه شدهاند. بهمنظور انتخاب بهترین گزینه، براساس عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ لجستیک بنادر و ارتباط آنها با یکدیگر و براساس تلفیق دیدگاه خدماتدهندگان و خدماتگیرندگان، بهطور کلی 20 معیار با استفاده از روشهای میدانی و کتابخانهای مشخص شدند. وزن این معیارها با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسه مراتبی و با در نظر گرفتن معیارهای تلفیقی محاسبه میشود.
به کمک فرایند تحلیل سلسلهمراتبی در این پژوهش، درابتدا ماتریس مقایسۀ زوجی برای هر 20 معیار بهصورت جداگانه تشکیلمیشود، و دادهها دوبهدو با یکدیگر مقایسه میشوند. فرایند مقایسه از طریق پرسشنامه و با نظرخواهی از خبرگان (خدماتدهندگان و خدماتگیرندگان) انجام میشود. پاسخها نیز از بین گزینههای کاملاً مطلوبتر، مطلوبیت خیلی قوی، مطلوبیت قوی، کمی مطلوبتر، یا یکسان انتخاب میشوند، که بهترتیب، با اعداد 1 تا 9 مشخص شدهاند. درنتیجه، ماتریس مقایسۀ زوجی برای هر معیار تشکیل میشود. در ادامه، برای به دست آوردن وزن معیار، در ماتریس مربوط حاصلجمع هر ستون به دست میآید و هر عنصر در ماتریس به جمع ستون مربوط به خودش تقسیم میشود، تا ماتریس زوجی بهنجار شود. سپس، مقدار میانگین هر سطر در ماتریس بهنجار محاسبه میشود. درنتیجه، وزن نسبی هر معیار به دست میآید.
3- تجزیهوتحلیل دادهها
برای رتبهبندی معیارهای مؤثر بر لجستیک حملونقل بندری از نظر خدماتدهندگان و خدماتگیرندگان و روش میانگین وزنی استفاده میشود، که سه α با مقادیر 25/0، 5/0 و 75/0 را دربر میگیرد. این مقادیر میزان تأثیرگذاری دیدگاههای خدماتدهندگان و خدماتگیرندگان را مشخص میکند. وزنهای بهدستآمده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی که براساس نظر خدماتدهندگان هستند، با ضریب α و وزنهای بهدستآمده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی و براساس نظر خدماتگیرندگان و ضریب α-1 با هم جمع میشوند. اگر وزن نظرات خدماتدهندگان با و وزن نظرات خدماتگیرندگان با نشان داده شوند، رتبهبندی معیارها مطابق با فرمول (1) انجام میشود. به این ترتیب، اولویت هر معیار در مقایسه با معیارهای دیگر مشخص میشود.
رتبه هر معیار = (α× )+((-1α)× ) (1)
پس از محاسبۀ وزنهای مربوط به معیارهای مؤثر بر لجستیک حملونقل، به دنبال رتبهبندی این عوامل براساس ضریب اهمیت α خواهیم بود. این اولویتبندی با استفاده از فرمول (2) محاسبه میشود:
(2)
بدینترتیب، معیارها با ضریب تعدیل اهمیت 75/0، 5/0 و 25/0 سنجیده میشوند. درواقع، ضریب α میزان تأثیرگذاری نظر خدمتگیرندگان و خدماتدهندگان را مشخص میکند. محاسبه با استفاده از ضریب اهمیت، جنبۀ نوآوری این پژوهش را نشان میدهد.
در گام بعدی، حاصلجمع هر ستونِ ماتریس به دست میآید. پس از آن، هر عنصر از ماتریس زوجی به جمع ستون خودش تقسیم میشود، و ماتریس زوجی بهنجار مطابق با جدول (2) ارائه میشود. سپس، مقدار میانگین هر سطر در ماتریس بهنجار، یا همان وزن نسبی معیارها، محاسبه میشود.
جدول (2): ماتریس مقایسه زوجی نرمالشده (سرویسگیرندگان)
معیارها |
تجهیزات |
مهارتها |
نوع وسیله |
انبار |
نوع کالاها |
بستهبندی کالا |
بارانداز |
اسناد و مدارک |
تعداد اسکلهها |
الزامات HSE |
تجهیزات |
0.181 |
0.69 |
0.33 |
0.069 |
0.103 |
0.11 |
0.13 |
0.15 |
0.068 |
0.109 |
مهارت ها |
0.024 |
0.092 |
0.28 |
0.47 |
0.104 |
0.19 |
0.22 |
0.14 |
0.23 |
0.139 |
نوع وسیله |
0.033 |
0.02 |
0.06 |
0.19 |
0.19 |
0.14 |
0.018 |
0.17 |
0.10 |
0.139 |
انبار |
0.27 |
0.02 |
0.033 |
0.104 |
0.36 |
0.28 |
0.22 |
0.15 |
0.14 |
0.127 |
نوع کالاها |
0.11 |
0.058 |
0.021 |
0.018 |
0.065 |
0.083 |
0.11 |
0.057 |
0.15 |
0.078 |
بستهبندی کالا |
0.067 |
0.02 |
0.019 |
0.015 |
0.034 |
0.043 |
0.14 |
0.13 |
0.03 |
0.058 |
بارانداز |
0.067 |
0.02 |
0.17 |
0.024 |
0.03 |
0.015 |
0.051 |
0. |
0.088 |
0.048 |
اسناد و مدارک |
0.058 |
0.032 |
0.017 |
0.034 |
0.057 |
0.016 |
0.023 |
0.049 |
0.103 |
0.139 |
تعداد اسکلهها |
0.129 |
0.018 |
0.027 |
0.034 |
0.02 |
0.07 |
0.028 |
0.02 |
0.048 |
0.127 |
الزامات HSE |
0.051 |
0.020 |
0.014 |
0.025 |
0.02 |
0.023 |
0.033 |
0.01 |
0.012 |
0.031 |
در این بخش، به مقایسۀ زوجی و اولویتبندی نظر خدماتگیرندگان از طریق نظر خبرگان هر دو شاخص پرداخته میشود.
در جدول (3)، متغیرهای خدماتگیرنده یک بار با خود شاخص خدماتگیرنده از طریق مقایسۀ زوجی مقایسه میشوند، و به وزن متغیرها که در ردیف 1 همان جدول آمده است، ضرب میشوند، تا وزن نهایی خدماتگیرنده با مقایسۀ زوجی خدماتگیرنده به دست بیاید. یک بار دیگر نیز، شاخص خدماتگیرنده با متغیرهای شاخص خدماتدهنده از طریق مقایسۀ زوجی مقایسه میشوند، و با توجه به وزن خدماتگیرنده، وزن نهایی آنها نیز بهدست میآید.
جدول (3): شاخصهای (معیارهای) سرویسگیرنده
الزامات HSE |
تعداد اسکلهها |
اسناد |
بارانداز |
بستهبندی کالا |
نوع کالاها |
انبار |
نوع وسیله |
مهارتها |
تجهیزات |
معیارها |
0.025 |
0.529 |
0.053 |
0.063 |
0.056 |
0.076 |
0.17 |
0.108 |
0.19 |
0.19 |
وزن |
0.188 |
0.198 |
0.10 |
0.158 |
0.223 |
0.175 |
0.16 |
0.185 |
0.14 |
0.18 |
تجهیزات |
0.171 |
0.102 |
0.16 |
0.150 |
0.069 |
0.111 |
0.19 |
0.178 |
0.19 |
0.13 |
مهارتها |
0.071 |
0.053 |
0.074 |
0.0866 |
0.136 |
0.091 |
0.09 |
0.133 |
0.06 |
0.04 |
نوع وسیله |
0.101 |
0.120 |
0.10 |
0.158 |
0.096 |
0.110 |
0.13 |
0.145 |
0.08 |
0.08 |
انبار |
0.025 |
0.085 |
0.030 |
0.066 |
0.101 |
0.028 |
0.02 |
0.021 |
0.02 |
0.05 |
نوع کالاها |
0.052 |
0.059 |
0.04 |
0.075 |
0.093 |
0.064 |
0.05 |
0.052 |
0.02 |
0.05 |
بستهبندی |
0.105 |
0.155 |
0.14 |
0.104 |
0.126 |
0.140 |
0.05 |
0.081 |
0.13 |
0.13 |
بارانداز |
0.102 |
0.077 |
0.05 |
0.090 |
0.025 |
0.072 |
0.05 |
0.051 |
0.05 |
0.04 |
اسناد |
0.107 |
0.059 |
0.17 |
0.075 |
0.087 |
0.134 |
0.11 |
0.076 |
0.18 |
0.157 |
تعداد اسکلهها |
0.072 |
0.089 |
0.10 |
0.032 |
0.039 |
0.070 |
0.09 |
0.073 |
0.09 |
0.11 |
الزامات HSE |
3-1- رتبهبندی معیارها
با توجه به جدول (4)، از وزنهایی که از مقایسۀ زوجیِ خدمتدهندگان و خدمتگیرندگان به دست آمدهاند، برای مشخص شدن ضرایب اهمیت α استفاده میشود، و وزنها در ضرایب تعدیل ضرب میشوند، تا رتبهبندی نهایی متغیرهای شاخص خدمتگیرندگان و خدمتدهندگان محاسبه شود. نتایج در جدول (5) ارائه شده است. جدول (4) نشاندهندۀ نتیجۀ آزمون سازگاری است، که مقادیر بردار مجموع وزنی عوامل، بردار سازگاری عوامل، و همچنین شاخص سازگاری را شامل میشود.
جدول (4): بردار مجموع وزنی، بردار سازگاری و وزن نهایی معیارهای سرویسگیرندگان
ردیف |
معیارها |
بردار مجموع وزنی عوامل (WSV) |
بردار سازگاری عوامل (CV) |
وزن نهایی معیارها |
1 |
تجهیزات و ابزارهای مخصوص تخلیهوبارگیری |
3.12 |
15.80 |
0.1682 |
2 |
مهارتهای اپراتورهای تخلیهوبارگیری |
2.68 |
13.91 |
0.2454 |
3 |
نوع وسیله حملونقل |
1.35 |
12.47 |
0.1223 |
4 |
انبار |
2.06 |
11.91 |
0.0999 |
5 |
نوع کالاهای وارداتی و صادراتی |
0.92 |
12.15 |
0.0526 |
6 |
بستهبندی کالا |
0.67 |
11.85 |
0.0298 |
7 |
بارانداز |
0.83 |
13.20 |
0.0671 |
8 |
اسناد، مدارک، قوانین و بخشنامهها |
0.61 |
11.50 |
0.0741 |
9 |
تعداد اسکلهها |
0.61 |
11.62 |
0.0712 |
10 |
الزامات HSE |
0.31 |
12.75 |
0.0983 |
ג max |
شاخص سازگاری (CI) |
|||
12.72 |
0.30 |
جدول (5): رتبهبندی معیارها با روش میانگین وزنی
رتبهبندی نهایی |
وزن نهایی |
رتبه معیار |
ضریب اهمیت خدمتدهنده |
معیارها |
||||
2 |
18/0 |
75/0 |
5/0 |
25/0 |
75/0 |
5/0 |
25/0 |
|
1 |
24/0 |
2 |
2 |
2 |
194/0 |
18/0 |
176/0 |
تجهیزات و ابزارهای مخصوص تخلیهوبارگیری |
6 |
13/0 |
1 |
1 |
1 |
235/0 |
23/0 |
242/0 |
مهارتهای اپراتورهای تخلیهوبارگیری |
8 |
11/0 |
6 |
6 |
7 |
143/0 |
13/0 |
129/0 |
نوع وسیله حملونقل |
17 |
08/0 |
7 |
8 |
9 |
126/0 |
11/0 |
108/0 |
انبار |
20 |
05/0 |
12 |
17 |
19 |
092/0 |
07/0 |
065/0 |
نوع کالاهای وارداتی و صادراتی |
16 |
08/0 |
18 |
20 |
20 |
07/0 |
05/0 |
0432/0 |
بستهبندی کالا |
11 |
09/0 |
13 |
15 |
17 |
0908/0 |
08/0 |
075/0 |
بارانداز |
13 |
09/0 |
10 |
11 |
14 |
0969/0 |
0893/0 |
0817/0 |
اسناد، مدارک، قوانین و بخشنامهها |
15 |
08/0 |
11 |
13 |
15 |
0934/0 |
086/0 |
0786/0 |
تعداد اسکلهها |
3 |
16/0 |
16 |
16 |
13 |
0746/0 |
0825/0 |
0904/0 |
الزامات HSE |
7 |
13/0 |
3 |
3 |
5 |
173/0 |
155/0 |
137/0 |
کاهش تعرفههای بندری |
5 |
14/0 |
9 |
7 |
4 |
112/0 |
127/0 |
142/0 |
سرعت در نرم تخلیهوبارگیری |
4 |
15/0 |
5 |
5 |
8 |
147/0 |
138/0 |
129/0 |
خدمترسانی بهموقع و بههنگام |
9 |
11/0 |
4 |
4 |
3 |
151/0 |
147/0 |
143/0 |
تخلیهوبارگیری ایمن |
18 |
07/0 |
8 |
9 |
10 |
118/0 |
110/0 |
102/0 |
تجهیزات مناسب تخلیهوبارگیری |
10 |
10/0 |
19 |
18 |
16 |
066/0 |
071/0 |
076/0 |
میزان ساعات کاری |
14 |
08/0 |
17 |
10 |
6 |
0738/0 |
103/0 |
132/0 |
تسهیلات مالی کارکنان |
12 |
09/0 |
15 |
14 |
12 |
0759/0 |
084/0 |
0937/0 |
کرایه حملونقل |
19 |
06/0 |
14 |
12 |
11 |
0800/0 |
089/0 |
0980/0 |
بیمه حملونقل |
2 |
18/0 |
20 |
19 |
18 |
0430/0 |
058/0 |
0739/0 |
خدمات آذوقهرسانی |
4- نتیجهگیری
نتایج بهدستآمده از اهمیت نسبی معیارها، نشان میدهند، که "مهارت کاروَران/ اپراتورهای تخلیه و بارگیری"با بالاترین رتبه از بیشترین اهمیت برخوردار است. به دنبال آن، "تجهیزات و ابزارهای مخصوص تخلیه و بارگیری" از اهمیت دوم برخوردار است. با توجه به اهمیت بالای مهارت کاروَران/ اپراتورهای تخلیهوبارگیری پیشنهاد میشود، که از طرف سازمان بنادر و دریانوردی برای این دسته از کارکنان دورههای تخصصی آموزشی برگزار شود، تا کارایی خدمات لجستیک حملونقل بهینه شود. از سوی دیگر، بهمنظور بهینهسازی کارایی کاروَران/ اپراتورها یا کارکنانِ سامانۀ لجستیک، به برقراری ارتباط صحیح بین مدیران و کاروَران/ اپراتورها نیاز است. بهنحویکه مدیران با کارکنان به بحث و مناظره بپردازند، و تجربههای خود را با آنها به اشتراک بگذارند، و پیشنهادات کارکنان را نیز در زمینۀ عملکرد صحیح مراکز لجستیکی مورد بررسی قرار دهند. به اشتراک گذاشتن نظرات و پیشنهادات همیشه میتواند نتایج قابلتوجهی بهدنبال داشته باشد. علاوه بر تخصص کاروَران/ اپراتورها در زمینۀ تخلیه و بارگیری پیشنهاد میشود، که در سازمانها از تجهیزات مناسب، باکیفیت و بهروز استفاده شود. زیرا مهارت کاروَران/ اپراتورها بدون داشتن تجهیزات مناسب عملأ بیفایده است.