ارزیابی بکارگیری استراتژی های رقابتی(ژنریک) بر جذب ترافیک کالا و کشتی (مورد مطالعه: اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بندر امام خمینی (ره))

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارمند سازمان بنادر و دریانوردی

10.30474/jmti.2019.138047.1076

چکیده

چکیده
با توجه به اهمیت بالای بنادر در اقتصاد کشور و همچنین با در نظر گرفتن تاثیر قابل ملاجظه استراتژی‌های رقابتی عمومی در بهبود مزیت رقابتی شرکت ها، این تحقیق با هدف ارزیابی بکارگیری استراتژی های رقابتی بر جذب ترافیک کالا و کشتی در بندر امام خمینی (ره) انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارشناسان بندر امام خمینی به تعداد 703 نفر می‌باشند که از این میان نمونه‌ای به حجم 250 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است. در این مطالعه برای جمع‌آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از دو پرسشنامه استراتژی رقابتی پورتر (1990) شامل 27 سوال و پرسشنامه جذب کالا و کشتی متشکل از 12 آیتم استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا مورد تایید قرار گرفت. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ در هر دو پرسشنامه بیش از 7/0 بدست آمد که نشان می‌دهد پرسشنامه‌ها از پایایی مطلوبی برخوردار است. آزمون چولگی و کشیدگی نشان داد که داده‌های بدست آمده از توزیع پرسشنامه از توزیع نرمال پیروی می‌کنند. برای آزمون فرضیات از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که استراتژی رهبری هزینه برجذب ترافیک کالا و کشتی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ استراتژی تمرکز بر جذب ترافیک کالا و کشتی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ استراتژی تمایز بر جذب ترافیک کالا و کشتی تأثیر مثبت و معناداری دارد. در مجموع نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان می‌دهند که بکارگیری استراتژی‌های عمومی تاثیر مثبت و معنی‌داری بر کاربردی بر جذب کالا و کشتی دارد. در پایان پیشنهاداتی پژوهشی و اساس یافته‌های تحقیق، ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 تیر 1398
  • تاریخ دریافت: 11 تیر 1397
  • تاریخ بازنگری: 21 مرداد 1397
  • تاریخ پذیرش: 30 تیر 1398