افزایش عملکرد بنادر از طریق تعامل به جای رقابت،با مکانیزم سرمایه‌گذاری در کشتیرانی ساحلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس مسئول مطالعات و تحقیقات و بهبود روش ها

2 رییس اداره مطالعات

3 کارشناس مطالعات

10.30474/jmti.2018.90161

چکیده

در حوزة صنعت حمل‌ونقل باید به دنبال شناخت و پیشنهاد فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری باشیم که توان پاسخ‌گویی به همة خواسته‌های بخش‌های مختلف را داشته باشد. ایجاد و توسعة شبکة حمل‌ونقل ساحلی (short sea shipping) که به اختصار S.S.S نامیده می‌شود و در اصطلاح ادبیات حمل‌ونقل دریایی ترانشیپ و کاپوتاژ خوانده می‌شود یکی از این فرصت‌ها به‌شمار می‌رود، که با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور در نوار ساحلی جنوب، به‌خوبی قابل اجرا می‌باشد. حمل‌ونقل ساحلی که ترانشیپ و کاپوتاژ انجام می‌شود، عبارت از حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا یا رودخانه‌ها می‌باشد. با دقت در ظرفیت‌های موجود کشور در حوزة حمل‌ونقل دریایی به‌ویژه در نوار ساحلی جنوب کشور با در نظر گرفتن الگوی واردات کالا از مبادی دریایی و الگوی پراکندگی جغرافیایی جمعیت و مراکز تولیدی، عملا امکان ایجاد یک شبکه حمل‌ونقل ساحلی به‌خوبی میسر می‌باشد. نکته قابل توجه و کلیدی در ایجاد یک شبکه حمل‌ونقل ساحلی تحلیل الگوی واردات و صادرات کالا به صورت همزمان می‌باشد. بنابراین می‌توان این‌گونه بیان کرد، سهم کم بندر امام خمینی(ره) از صادرات دریایی کشور مهم‌ترین عامل عدم موفقیت در جذب خطوط کشتیرانی و طبیعتا صاحبان کالا در یک سناریوی دو قطبی است. به عبارتی عدم تعادل در سهم واردات و صادرات داخلی در بندر امام خمینی (ره) مانع بزرگی در راه تحقق الگوی توسعه کشتیرانی ساحلی در حاشیه دریایی جنوب کشور است.

کلیدواژه‌ها

1- مقدمه

آن زمان که دیوید ریکاردو اقتصاددان معروف هلندی تبار کشور انگلستان در قرن هیجدهم برای اولین بار نظریة خود در باب قانون مزیت نسبی در اقتصاد بین‌الملل را ارایه کرد، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که تأثیر این نظریه در قرن بعد به‌حدی باشد که رشد تجارت آزاد، الگوهای تولید و مصرف، مرزبندی‌های اقتصادی و اعتقادات سنتی در زمینه تحرک عوامل تولید (کار و سرمایه) را به کلی دگرگون کند.

امروزه، تجارت و حمل‌ونقل چنان به یکدیگر آمیخته و وابسته شده‌اند که وجود یکی بدون دیگری هرگز قابل تصور نیست. در این راستا از میان انواع روش‌های حمل‌ونقل، حمل‌ونقل دریایی به جهت ویژگی‌های خاص آن از نظر حجم کالای قابل حمل و هزینه‌های پایین آن در مقایسه با دیگر روش‌های حمل توانسته است بهترین زیرساخت لازم برای نظام جدید اقتصادی را فراهم سازد. بی‌تردید در یک شبکة حمل‌ونقل دریایی کارآمد، وجود بنادر به عنوان اصلی‌ترین جزء زنجیره تاُمین کالا ضامن تحقق همة اهداف و چشم‌اندازهای مورد نظر در این عرصه می‌باشد. به همین خاطر در ادبیات حمل‌ونقل دریایی، مفهوم بندر در ادوار مختلف تغییرات اساسی کرده است و تعاریف ارائه‌شده در ذیل واژة بندر، هر روز ابعاد تازه‌ای بر این جزء از زنجیرة تاُمین کالا می‌افزاید.

در یک نمای کلی سیر تحول بنادر در طول زمان را می‌توان در قالب شکل (1) نشان داد.

 

             

   
   

+

   

لجستیک، زنجیرة تامین و فعالیت‌های ارزش افزوده

   
   

         

 

                                                                                                                                                           بنادر نسل سوم

                             

   
   

+

   

‌توزیع و خدمات جنبی به شناورها

   
   

 

 

 

                                                                                                                                        بنادر نسل دوم

             

   
   

تخلیه و بارگیری

   
   

 

 

 

             

   
   

کارکرد بندر

   
   

                                                                                                                      بنادر نسل اول    

 

 

 

شکل (1): سیر تحول بنادر از نسل اول تا سوم

 

نکته قابل تاُمل در سیر تحول بنادر از نسل اول به نسل سوم، میزان و نحوة جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف به منظور ایجاد زیرساخت لازم برای ارتقای سطح کارکرد بندر می‌باشد. در حقیقت، در سیر تحول بنادر، جذب سرمایه به مثابه روح پنهان این فرآیند و همانند خون تازه‌ای است که به کالبد بنادر دمیده می‌شود.

آنچه مسلم است با توجه به خصوصی‌سازی و برون‌سپاری انجام‌شده در یک دهه گذشته در حوزة بنادر، ارائه یک الگوی متناسب با شرایط کشور و منطبق با سیاست‌های کلان از پیش تعیین‌شده که در آن همة ملاحظات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فناوری در نظر گرفته شود بسیار حائز اهمیت است. بنابراین مطابق با چنین رویکردی در حوزة صنعت حمل‌ونقل باید به دنبال شناخت و پیشنهاد فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری باشیم که توان پاسخ‌گویی به همة خواسته‌های بخش‌های مختلف را داشته باشد.

حمل‌ونقل ساحلی که اصطلاحا  در ادبیات حمل‌ونقل دریایی ترانشیپ و کاپوتاژ خوانده می‌شود عبارت از حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا یا رودخانه‌ها است. هر ساله کنفرانسی با همین موضوع در یکی از کشورهای صاحب صنعت حمل‌ونقل دریایی برگزار و آخرین دستاوردها و تجربیات در این زمینه به بحث و بررسی گذاشته می‌شود. هر چند نقش و جایگاه این روش حمل دریایی در قاره اروپا قابل مقایسه با دیگر نقاط دنیا نیست اما با توجه به اهمیت و کارآمدی آن در توسعه منطقه‌ای به مرور در دیگر مناطق جهان نیز مورد توجه قرار گرفت. در حال حاضر مناطق زیر با جدیت به دنبال توسعه و گسترش این روش حمل‌ونقل دریایی می‌باشند و قطعا در آینده نزدیک شاهد تحولات مهمی در این زمینه خواهیم بود:

(1) دریای بالتیک خصوصا کشور لیتوانی، (2) دریای مدیترانه/ دریای سیاه، (3) جنوب شرقی آسیا به‌ویژه کشور مالزی و (4) خلیج مکزیک.

1-1- ادبیات پژوهش

1-1-1- وضعیت حمل‌ونقل ساحلی در اروپا

در حال حاضر حجم کل باری که در کشورهای اتحادیه اروپا (EU-27 ) در قالبS.S.S   جابجا می‌شود، بالغ بر 2 میلیارد تن می‌باشدکه به طور متوسط در سال‌های اخیر 62% از کل حمل‌ونقل دریایی این منطقه را به خود اختصاص می‌دهد. البته وضعیت در کشورهای مختلف اتحادیه متفاوت می‌باشد. امروزه، موضوع دریانوردی مسیرهای کوتاه در منطقه اروپا برای بعضی از اعضاء مثل دانمارک، فنلاند، سوئد و مالتا  با داشتن بیش از 90% سهم بازار دریانوردی مسیرهای کوتاه به عنوان یک مزیت مطرح است. این درحالی است که به طور مثال مالتا از نظر جغرافیایی به عنوان یکی از نقاط اصلی ترانشیپ کالا در اروپا مطرح شده است. در مقابل، سهم کشورهایی که بیشتر بر بنادر هاب و دریانوردی بین‌المللی متمرکز شده‌اند مثل هلند، بلژیک، آلمان و اسپانیا از دریانوردی مسیرهای کوتاه کمتر از 60% می‌باشد.

بنادر اصلی بریتانیا با جابجایی بیش از 316 میلیون تن کالا و داشتن سهم بالای 14% (مرکز تحقیقات تجاری و اقتصاد بریتانیا، 1395)، یکی از مهم‌ترین اعضاء به لحاظ بهره‌گیری از این روش حمل دریایی است. در رتبه‌های بعد ایتالیا و هلند با سهم 14% و 12% بیشترین سهم را دارا می‌باشند. پرترددترین مسیرهای دریانوردی کوتاه در اروپا، از بنادر هاب به منطقه دریای مدیترانه با سهم 28% و در رتبه دوم به منطقه دریای شمال با سهم 26% می‌باشد. دریانوردی مسیرهای کوتاه در اروپا سالانه 7/5% (مرکز تحقیقات تجاری و اقتصاد بریتانیا، 1395) رشد را نشان می‌دهد که در این رابطه نیز کشورهای مختلف با هم متفاوت‌اند. به طور مثال کشور لهستان با 2/31% رشد، بیشترین سهم را در این خصوص به خود اختصاص داده است و در رتبه های بعد کشورهای استونی و پرتغال با 5/4 % و 1/21% قرار دارند.

به لحاظ نوع کالای حمل‌شده در قالب S.S.S، فله مایع با 847 میلیارد تن بیشترین سهم یعنی 48% را به خود اختصاص داده است و در رتبة بعد فله خشک با 341 میلیون تن و سهم 19% قرار دارد. در رتبه‌های بعد کالاهای RO-RO با 239 میلیون تن و سهم 14% و کالاهای کانتینری با 213 میلیون تن و سهم 12% قرار دارند. در خصوص کالاهای RO-RO و فلة خشک کشور انگلستان به ترتیب با 85 و 56 میلیون تن بیشترین سهم را در منطقه به خود اختصاص داده است. در مورد فلة مایع کشور هلند با مجموع 165 میلیون تن بیشترین سهم را دارد (مرکز تحقیقات تجاری و اقتصاد بریتانیا، 1395). در خصوص کالاهای کانتینری کشور بلژیک با 48 میلیون تن بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. به طور کلی فلة مایع بیشترین سهم را در بین کالاهای جابجاشده از طریق دریانوردی مسیر کوتاه به خود اختصاص داده که بالغ بر 70% است، حال‌آنکه در مرتبة دوم فله خشک با کمی تغییر در مناطق مختلف منطقه 16% تا 23% سهم را به خود اختصاص داده است و کالاهای کانتینری 18% سهم را دارا می‌باشند و RO-RO  در حدود 20% سهم دارد.

فعال‌ترین بنادر در زمینة دریانوردی مسیرهای کوتاه بندر رتردام است که بیشترین فعالیت را در زمینه استفاده از این روش حمل دریایی در منطقه اروپا به خود اختصاص داده است. فلة مایع و خشک، کالاهایی می‌باشد که از طریق این بندر در قالب S.S.S به دیگر نقاط اروپا حمل می‌شوند و تقریبا 12% تا 15% سهم بازار این کالاها به اروپا تعلق دارد. این بندر به خوبی توانسته است این بخش بازار حمل‌ونقل مسیرهای کوتاه را پوشش دهد. در زمینة بازار حمل‌ونقل کانتینر در قالب S.S.S  بندر آنتورپ با 14% سهم بیشترین بخش بازار را به خود اختصاص داده است.

نکتة قابل‌توجه در آمار و ارقامی که ارائه شد، این است که سهم عمده‌ای از عملکرد ترافیکی بنادر اروپایی به عنوان رتبه‌های برتر جهانی از حیث تناژ تخلیه و بارگیری به دلیل گسترش و رونق حمل‌ونقل ساحلی می باشد.

1-1-2- مزایای حمل‌ونقل ساحلی (S.S.S)

      با توجه به مسائل مطرح‌شده و با شناخت از برتری حمل‌ونقل دریایی در مقایسه با دیگر روش‌ها و شیوه‌های حمل کالا می‌توان به صورت مختصر مزایای حمل‌ونقل ساحلی را به این شرح بیان کرد: (1) کاهش ترافیک جاده‌ای درون مرزی، (2) کاهش هزینة تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های جاده‌ای کشور، (3) کاهش مضرات و آلایندگی سامانة حمل‌ونقل داخلی، (4) کاهش هزینة سوخت به دلیل نسبت مناسب مصرف سوخت در حمل‌ونقل دریایی به حجم کالای جابجاشده، (5) بهره‌وری بیشتر نهاده‌های سرویس بر اساس صرفة اقتصادی حاصل از کاهش جابجایی‌های انجام‌شده در انتقال میزان مشابه کالا، (6) ایمن‌تر بودن مسیر دریایی نسبت به مسیر جاده‌ای با توجه به آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای، (7)  ظرفیت بالای حمل‌ونقل دریایی نسبت به حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای با توجه به ناوگان کشتیرانی و بنادر توانمند کشور، (8) اشتغال‌زایی بیشتر در صنعت دریانوردی و بندری، (9) استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده بنادر و  ناوگان دریایی کشور و (10) ایجاد زمینه و بستر مناسب برای شکل‌گیری صنایع جدید و بهینه کردن الگوی تولید. البته توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که تنها به صرف داشتن دسترسی به آب‌های آزاد و وجود زیرساخت‌های فیزیکی لازم، امکان بهره‌مندی از این ظرفیت به وجود نمی‌آید و پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاصی لازم است تا بتوان به این مهم دست پیدا کرد.

1-1-3- بنادر هاب (کانونی)

      امروزه، در ادبیات صنعت حمل‌ونقل دریایی، بنادر و مسیرهای دریایی به اجزای کوچک‌تر و مشخص‌تری با تعاریف خاص خود تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین تقسیم‌بندی در حوزة بنادر، تقسیم آنها به بنادر هاب و همجوار با هاب می‌باشد. در حقیقت نقش هر کدام از این بنادر در توسعة اقتصاد بین‌الملل و ملی بسیار اهمیت دارد. به عبارتی در زنجیرة تأمین کالا، وجود هر کدام از این بنادر در جایگاه خود به منظور به حداکثر رساندن ارزش افزوده کل زنجیرة تأمین حیاتی و ضروری است. بنادر در فضای رقابتی تنگاتنگ موجود به جهت ارتقای سهم و رتبة خود در سطح بین‌الملل و نیز ایجاد ارزش افزودة بیشتر در کل زنجیرة تأمین کالا و ایجاد رضایت بیشتر برای ذینفعان خود، از سیاست ها و تدابیر متعددی پیروی می‌کنند که شالوده و اساس آنها داشتن دیدگاه و رویکرد تعامل و همکاری منطقه‌ای و یکپارچه در رشد و توسعه است. مثال بارز آن در منطقه آسیا، بندر بوسان در کرة جنوبی است. این بندر با توجه به قرارگرفتن در مسیر جریان کالای بین‌المللی، عملا ظرفیت تبدیل‌شدن به یک بندر هاب منطقه‌ای را دارا است و با وجود نوار ساحلی گسترده در آن منطقه و وجود بنادر کوچک و بزرگ متعدد، علی‌الخصوص بنادر کشور چین مثل شانگهای و نینگبو امکان ایجاد این شبکه منطقه‌ای میسر می‌باشد.  

 

                       

شکل (2): موقعیت بندر بوسان در مسیر جریان کالای بین‌المللی

 

در دیدگاه سنتی و قدیمی، مسیر حرکت و نوع ارتباط دریایی منطقه به صورتی بود که شکل (3) نشان داده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل (3): مسیر قدیمی حرکت و ارتباط دریایی اروپا، چین و آمریکا

 

در نهایت، پس از اجرای درست تعامل و همکاری منطقه‌ای، همراه با سیاست‌گذاری مناسب منجر به توسعة منطقه و نیز بنادر موجود در این حوزه گردید. به نحوی که در حال حاضر علاوه بر مسیر بین‌المللی قبل که از بنادر ژاپن ( کوبه و یوکوهاما ) به آمریکا ( لس‌آنجلس ) وجود داشت، مسیر جدیدی از بندر نینگبو به بندر لس‌آنجلس به صورت مستقیم ایجاد شده است که مدت زمان سفر در این خط 28 روز می‌باشد.

 

 

شکل (4): مسیر مستقیم جدید بندر نینگو به بندر لس‌آنجلس

 

به علاوه، این امر موجب شد بندر شانگهای نیز که در مجاورت این بندر قرار دارد روند توسعه‌ای رو به رشدی را در سال‌های اخیر طی نماید.

شکل (5) نشان‌دهندة این روند در طی سال‌های گذشته است.

 

شکل (5): روند توسعة بندر شانگهای

 

همان‌طور که گفته شد، در سال‌های گذشته کشورهای اروپایی به جهت شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی به بهترین شکل از مزیت حمل‌ونقل ساحلی استفاده کردند. بنادر رتردام، آنتورپ و هامبورگ به عنوان مهم‌ترین بنادر اروپای مرکزی نقش هاب را به خوبی ایفاء می‌کنند و با ایجاد شبکه‌های حمل‌ونقل دریایی کوچک‌تر عملا از مزایای آن استفاده می‌نمایند. شکل (6) به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل (6): شبکه‌های حمل‌ونقل دریایی بنادر اروپا

 

 

توجه به حجم کالاهای جابجاشده در مناطق مختلف خالی از لطف نیست. تصور کنید اگر قرار بود این حجم کالا تنها در بنادر هاب تخلیه و از طریق دیگر روش‌های حمل‌ونقلی به داخل سرزمین‌های پسکرانه وارد شود چه مدت زمانی برای ماندگاری کشتی در بنادر  و ترافیک در جاده یا ریل را موجب می‌شد. به علاوه، مسائلی همچون آلودگی هوا و تصادفات جاده‌ای و غیر آن را نیر باید به آن اضافه کنیم و یا چه سرمایه‌گذاری عظیمی باید برای توسعة شبکة جاده‌ای و ریلی به منظور دستیابی به همین سطح از رضایتمندی مشتریان انجام می‌شد.

2- تجزیه و تحلیل داده‌ها

2-1- نوار ساحلی جنوب کشور

با دقت در ظرفیت های موجود کشور در حوزة حمل‌ونقل دریایی به‌ویژه، در نوار ساحلی جنوب کشور و در نظر گرفتن الگوی واردات کالا از مبادی دریایی و الگوی پراکندگی جغرافیایی جمعیت و مراکز تولیدی، عملا امکان ایجاد یک شبکة حمل‌ونقل ساحلی به خوبی میسر می‌باشد. در واقع وجود بنادر شهید رجایی و امام خمینی(ره) در این منطقه با سهم حدودا  85%  از واردات کل کشور می‌تواند شاهدی بر این مدعا باشند. به عبارتی، در حال حاضر بندر شهید رجایی بیشترین سهم از واردات کالا را بخود اختصاص داده است و بندر امام خمینی(ره) در رتبه دوم نزدیک ترین بندر به مراکز جمعیتی و تولیدی کشور است. شکل (7) این ظرفیت را با توجه به وجود بنادر در این منطقه نشان می‌دهد.

 

 

 

شکل (7): موقعیت بندر شهید رجایی و امام خمینی به لحاظ داشتن ظرفیت حمل‌ونقل ساحلی

 

بنابراین، بر اساس رویکرد تعامل منطقه‌ای و با در نظرگرفتن آمار عملکرد بنادر واقع در این ناحیه به منظور ایجاد یک شبکة حمل‌ونقل ساحلی در جهت توزیع ترافیک حمل‌ونقل دریایی در این منطقه می‌توان بندر شهید رجایی را به عنوان بندر هاب در جنوب کشور در نظر گرفت و بنادر حوزة شمال غربی خلیج فارس را به عنوان بنادر مرتبط با آن فرض کرد. ایجاد چنین شبکة حمل‌ونقلی با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور از منظرهای مختلف همسو و هم‌جهت خواهد بود. بر اساس تجربیات یک دهه تعامل بخش‌های دولتی و خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در چند سال اخیر در مناطق ویژة اقتصـادی ـ بندری کشور، شکل (8) می‌تواند نمای مناسبی برای شناخت اهمیت، رویکرد و ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور باشد. زیرا به این طریق، تمام اهداف و مقاصد ذینفعان پوشش داده می‌شود.

             

   
   

بخش     خصوصی

   
   

         

   
   

بخش     عمومی

   
   

         

   
   

1- سند چشم انداز 20 ساله

   

2- طرح جامع حمل و نقل     کشور

   
   

         

   
   

1- ایجاد ارزش

   

2- کاهش ریسک

   

3-     بازگشت سرمایه

   
   

         

   
   

1- توسعه اقتصادی

   

2- توسعه اجتماعی

   

3- توسعه سیاسی

   
   

         

   
   

سرمایه گذاری

   
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل (8): اهمیت ایجاد شبکه حمل و نقل ساحلی در بنادر جنوب کشور

 

ایجاد بنادر هاب مبتنی بر افزایش عملکرد بنادر و ارتقای رتبه جهانی کشور و در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله و طرح جامع حمل‌ونقل کشور می‌باشد. از منظر بخش عمومی، باعث ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی جدید و به دنبال آن توسعة اقتصادی منطقه‌ای و ملی می‌شود. به علاوه، امکان جایگزینی حمل کالا در یک مدل دو وجهی دریایی ـ زمینی (جاده و ریل) با بخشی از کالای جابجاشده توسط حمل‌ونقل زمینی ( جاده و ریل ) و در نهایت، کاهش هزینه‌های دیگر مانند آلودگی، ترافیک، حوادث و غیر آن در جهت توسعة اجتماعی و دستیابی به قدرت چانه‌زنی در سطح منطقه و بین‌الملل می‌شود. از منظر بخش خصوصی، تغییر در الگوی جغرافیایی تولید کالاها و محصولات به دلیل کاهش بهای تمام‌شدة تولید در مناطق پسکرانه نوار ساحلی و افزایش توان رقابت بخش خصوصی در سطح بین‌الملل و در نهایت تحقق سود و منفعت اقتصادی برای بنگاه‌ها و نهادهای خصوصی فعال در حوزة اقتصادی کشور می‌شود.

رشد پسکرانه‌ای منجر به ایجاد روابط تجاری بین مناطق پسکرانه هر بندر می‌شود و با توجه به ماهیت رقابت در بخش خصوصی عملا در میان مدت باعث ایجاد تمرکز و مرکزیت برخی از این پسکرانه‌ها خواهد شد و به دنبال شکل‌گیری این پسکرانه‌های مرکزی در فاز بعد بنادر واقع در پیشکرانه این مراکز تجاری نیز رشد کرده و شبکه حمل‌ونقل ساحلی موجود گسترش پیدا می‌کند و موجب تقویت هر چه بیشتر این بنادر خواهد شد. در بلند مدت این مراکز تجاری با پشتیبانی سیستم حمل‌ونقل دریایی شکل‌گرفته تبدیل به یک منطقة تجاری بزرگ با تعاملات بین‌المللی خواهد شد، و عملا مسیرهای جدید و خطوط جدید حمل‌ونقل دریایی از درون شبکه حمل‌ونقل ساحلی متولد می‌شوند. شکل (9) الگوی توسعة اقتصادی یک منطقه را با استفاده از ایجاد شبکة حمل‌ونقل ساحلی نشان می‌دهد.

 

 

شکل (9): الگوی توسعة اقتصادی یک منطقه را با استفاده از ایجاد شبکة حمل‌ونقل ساحلی

 

2-2- تحلیل هزینه ـ فایده در حمل‌ونقل ساحلی

آنچه مسلم است در زنجیرة تأمین کالا، هزینه کل این زنجیره، معیار انتخاب مسیر حمل‌ونقل می‌باشد. بنابراین، در این بخش هزینة حمل کالا به صورت زمینی از بندر هاب به مراکز مصرف با هزینه حمل در یک مدل دو وجهی (دریایی ـ زمینی)  از طریق انتقال کالا از بندر هاب به یک بندر همجوار و انتقال از طریق زمینی با فاصله‌ای کمتر مقایسه خواهد شد. برای این کار بندر شهید رجایی به عنوان هاب و بندر امام خمینی(ره) به عنوان بندر همجوار و زیرمجموعه در نظر گرفته شد.

استان خوزستان با 4475 کیلومتر انواع راه‌های دسترسی جاده‌ای اعم از بزرگراه، آزادراه و غیر آن، ششمین استان در کشور می‌باشد. بندر امام خمینی (ره) که در این استان واقع است نیز با پسکرانه‌ای شامل حدودا 70% پسکرانة جمعیتی و صنعتی در مرکز و نیمه غربی کشور یکی از استراتژیک‌ترین بنادر در تأمین کالاهای اساسی به ویژه کالاهای دولتی به‌شمار می‌رود. در جداول (1) تا (6) نشان داده شده است که منطقة ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در مقایسه با بندر شهید رجایی که از ترافیک بالاتری از این بندر برخوردار است، نسبت به مرزهای خروجی و پرتردد کشور بسیار ارجح‌تر است.

             

   
   

انزلی

   
   

         

   
   

امیرآباد

   
   

         

   
   

تهران

   
   

 

 

 

 

             

   
   

بندر     امام

   
   

                                                                                                          

 

             

   
   

شهید     رجایی

   
   

 

 

 

 

 

                                                                                                          

 

شکل (10): نمایی از ارتباط شبکه‌ای بنادر کشور

 

به علاوه، فاصلة زمینی بندر امام خمینی (ره) با دیگر مراکز استان‌های کشور نیز در مقایسه با بندر شهید رجایی کمتر بوده (شکل (10)) و می‌تواند امکان ایجاد شبکة حمل‌ونقل ساحلی را  تقویت کند. در حال حاضر بیشترین روش حمل‌ونقل کالا در کشور ما حمل‌ونقل جاده‌ای است. بیش از 70% حمل‌ونقل داخلی از طریق جاده صورت می‌گیرد. در نتیجه، ترجیحات اقتصادی حمل کالا مبتنی بر صرفه‌جویی‌های ناشی از کوتاهی مسیرهای جاده‌ای است. همان‌گونه که اشاره شد استان خوزستان بیشترین دسترسی را به مراکز تهیه، تولید و توزیع کالا دارد. به عبارتی، ترجیحات این استان نسبت به سایر مبادی ورود و خروج کالا در کاهش بهای تمام‌شدة کالا کاملا محرز است. در اینکه پرخطرترین شیوة حمل‌ونقل نیز جاده می‌باشد، هیچ شکی نیست اما با توجه به ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی کشور که در حال حاضر به دلایل بسیار پاسخ‌گوی حجم ترافیک کالای موجود در کشور نمی‌باشد، شیوة غالب، همان جاده است.

 با توجه به این موضوع، دست اندرکاران تجارت و بازرگانی به لحاظ گران شدن قیمت حامل‌های انرژی درپی آزادسازی آنها، بی‌شک در پی یافتن مسیرهای کوتاه‌تر حمل کالا در راستای ثبات خود در صحنه تجاری کشور خواهند رفت. در کنار شاخص کوتاهی مسیر، توجه به کاهش الودگی‌ها، کاهش تصادفات، جلوگیری از استهلاک بیش از حد جاده‌ها، جلوگیری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی و غیر آن نیز می‌تواند در انتخاب مسیرهای جاده‌ای کوتاه‌تر، نقش بسزایی داشته باشد. در نتیجه، استان خوزستان با توجه به ویژه گی‌های مذکور، می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد یک شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و ایجاد منطقه‌ای اقتصادی و ایمن باشد. در ادامه جداول مقایسة فواصل زمینی (جاده‌ای) بنادر شهید رجایی و امام خمینی برحسب کیلومتر ارائه شده است.

 

جدول (1): فاصلة بندر امام خمینی با مراکز جمعیتی کشور

ردیف

مرکز

فاصله   تا بندرامام

1

تهران

924

2

اصفهان

660

3

اراک

631

4

تبریز

1125

5

قزوین

932

6

زنجان

1017

7

ایلام

497

8

قم

765

9

اردبیل

1128

10

کرمانشاه

580

11

سنندج

673

12

ارومیه

1114

13

شیراز

515

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول (2): فاصلة بندر شهید رجایی با مراکز جمعیتی کشور

ردیف

مرکز

فاصله تا   بندرعباس

1

تهران

1334

2

اصفهان

975

3

اراک

1245

4

تبریز

1933

5

قزوین

1455

6

زنجان

1653

7

ایلام

1729

8

قم

1142

9

اردبیل

1925

10

کرمانشاه

1769

11

سنندج

1585

12

ارومیه

2026

13

شیراز

619

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مسیر دسترسی جاده‌ای بندر امام خمینی (ره) به مراکز صنعتی و جمعیتی در مقایسه با بندر شهید رجایی به صورت میانگین بیش از 40% کوتاه‌تر است، بنابراین، به صورت میانگین هزینه‌های مترتب بر حمل‌ونقل از جمله سوخت، تعمیر و نگهداری جاده، استهلاک وسایل حمل، زمان انتقال و غیر آن نیز 40% کمتر خواهد بود.

 

جدول (3): مقایسة مسافت ریلی بین بنادر مهم جنوبی و مراکز صنعتی و جمعیتی کشور

از/   به

برحسب   km

مراکز   صنعتی و جمعیتی

تهران

اصفهان

اراک

تبریز

شیراز

بندر امام خمینی

928

1116

620

1652

1487

بندر شهید رجایی

1389

1015

1349

2113

1543

تفاوت

461

101-

729

461

144

درصد کوتاهی مسیر بندر امام  از شهید رجایی

33%

10-%

54%

22%

4%

 

 

 

 

 

 

به صورت میانگین مسیر دسترسی ریلی بندر امام خمینی (ره) به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور در مقایسه با بندر شهید رجایی حدود 21% کوتاه‌تر است. بنابراین، به صورت میانگین هزینه‌های مترتب بر حمل‌ونقل از جمله سوخت، تعمیر و نگهداری ریل، استهلاک وسایل حمل، زمان انتقال و غیر آن نیز 21% کمتر خواهد بود. برای درک بهتر مطلب می‌توان با یک مثال ساده هزینة تقریبی حمل یک کانتینر 20 فوت به تهران را در دو حالت حمل محاسبه کرد.   

(1) وضعیت فعلی (ورود به بندر شهید رجایی و حمل زمینی (جاده‌ای) به تهران)

                               هزینة حمل:                 000/000/16 ریال

(2) وضعیت پیشنهادی (ورود به بندر شهید رجایی، کاپوتاژ به بندر امام خمینی (ره) و حمل زمینی به تهران)

                               هزینة حمل (با احتساب ارز دولتی):     ریال    000/600/11  =  000/600/2  +  000/000/9

                               هزینة حمل (با احتساب ارز آزاد):        ریال    000/000/15 = 000/000/6 + 000/000/9

 بنابراین، اگر در یک شبکة حمل‌ونقل ساحلی، بندر امام خمینی (ره) به عنوان یک بندر فیدری در نظر گرفته شود، هزینة حمل یک کانتینر 20 فوت معادل 200 دلار خواهد شد. مفهوم آن این است که خطوط کشتیرانی قیمت‌های پیشنهادی خود را در زمانی که مقصد یک بندر فیدری (دوسرپر) باشد، به شدت کاهش خواهند داد. در حال حاضر هزینة حمل یک کانتینر 20 فوت از بندر شهید رجایی به بندر امام خمینی (ره) با توجه به اینکه بندر امام یک بندر فیدری شناخته نمی‌شود مبلغی بالغ بر 300 دلار است که عملا باعث می‌شود هزینة کل حمل تا مقصد بیش از وضعیت فعلی باشد.

بنابراین، نکته قابل‌توجه و کلیدی در ایجاد یک شبکه حمل‌ونقل ساحلی، تحلیل الگوی واردات و صادرات کالا به صورت همزمان می‌باشد. به عبارتی، نزدیکی مسیر زمینی حمل کالا به مراکز مصرف، به تنهایی نمی‌تواند انگیزه و ظرفیت لازم را برای کلیه بازیگران یک چرخة حمل کالا یا زنجیرة تامین فراهم کند. در عمل نیز طی سالیان گذشته تجربه نشان داده است بندر امام خمینی (ره) علی‌رغم تلاش زیاد، موفق به تغییر الگوی واردات و جذب خطوط کشتیرانی برای استفاده از ظرفیت‌های بارز و بلامنازع خود از نظر سوق‌الجیشی نشده است.  

2-3- الگوی صادرات کشور

     با نگاهی به الگوی صادراتی کشور در سال‌های اخیر درمی‌یابیم که پنج استان کشور سهم 70 درصدی صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند. تهران، بوشهر، خوزستان، خراسان و اصفهان استان‌هایی هستند که از نظر حجمی 69% و از نظر ارزشی بالغ بر 70% از صادرات غیرنفتی کشور را تجهیز و ساماندهی می‌کنند. البته با توجه به جایگاه خاص تجاری تهران به عنوان پایتخت کشور و استان بوشهر به عنوان مرکز توسعه صنایع پتروشیمی باید گفت که هویت کالاهای صادرشده از این دو استان بیش از آنکه منطقه‌ای باشد در واقع جنبه ملی داشته است.

در میان استان‌هایی که کمترین میزان صادرات را به خود اختصاص می‌دهند، نام استان‌های ایلام، گیلان، لرستان، سیستان و بلوچستان و کهکیلویه و بویراحمد به چشم می‌خورد که البته سهم ناچیز صادرات انجام‌شده از این استان‌ها بیش از آنکه ناشی از توان پایین تولید در این استان‌ها و یا محرومیت باشد، احتمالا ناشی از کمبود پایانه‌های تجاری برای ارتباط با کشورهای خارجی متقاضی کالاهای آنها جستجو کنیم.

نگاهی به تراز تجاری کشور طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد به طور متوسط سالانه بالغ بر 60 میلیون تن کالا از کشور صادر می‌شود که از این میزان بالغ بر 91% از نظر ارزشی به کشورهای آسیایی، حدود 5% به اروپا، 4/2% به آفریقا و باقی به کشورهای آمریکایی و اقیانوسیه صادر شده است.

 

جدول (4): وضعیت صادرات غیرنفتی استان‌های کشور طی ده ماهه سال 1391

نام استان

حجم و ارزش کالاهای غیر نفتی

سهم در کل صادرات

وزن (هزار تن)

ارزش

وزن (هزار تن)

ارزش تومانی

ارزش دلاری

میلیارد تومان

میلیون دلار

آذربایجان شرقی

985

1246

838

%1.76

%3.29

%3.15

آذربایجان غربی

1377

759

505

%2.46

%2.00

%1.90

اردبیل

308

139

100

%0.55

%0.37

%0.37

اصفهان

4108

3114

2200

%7.33

%8.22

%8.27

ایلام

779

120

83

%1.39

%0.32

%0.31

بوشهر

9029

8454

5984

%16.11

%22.31

%22.48

تهران

9718

8349

5844

%17.34

%22.03

%21.96

چهارمحال و بختیاری

325

156

108

%0.58

%0.41

%0.41

خراسان

7750

2901

2016

%13.83

%7.65

%7.57

خوزستان

8117

4016

2911

%14.48

%10.60

%10.94

زنجان

305

446

329

%0.55

%1.18

%1.24

سمنان

591

189

133

%1.05

%0.50

%0.50

سیستان و بلوچستان

151

39

29

%0.27

%0.10

%0.11

فارس

1304

1183

800

%2.33

%3.12

%3.01

قزوین

330

421

296

%0.59

%1.11

%1.11

قم

68

207

145

%0.12

%0.55

%0.55

کردستان

198

125

91

%0.35

%0.33

%0.34

کرمان

594

1396

935

%1.06

%3.68

%3.51

کرمانشاه

1763

425

291

%3.15

%1.12

%1.09

کهکیلویه وبویراحمد

13

7

5

%0.02

%0.02

%0.02

گلستان

213

172

123

%0.38

%0.45

%0.46

گیلان

137

64

44

%0.24

%0.17

%0.16

لرستان

79

50

36

%0.14

%0.13

%0.14

مازندران

1844

437

305

%3.29

%1.15

%1.14

مرکزی

879

1124

742

%1.57

%2.97

%2.79

هرمزگان

2235

328

250

%3.99

%0.86

%0.94

همدان

1303

409

271

%2.33

%1.08

%1.02

یزد

1529

747

499

%2.73

%1.97

%1.88

نامشخص

7

13

7

%0.01

%0.03

%0.03

جمع:

56037

37035

25919

%100

%100

%100

منبع: گمرک ایران     

 

همان‌گونه که در جدول (4) نشان داده شده است در رتبه‌های پایین استان‌هایی قرار دارند که غالبا سهمی در حدود 3% را در الگوی صادرات کشور به خود اختصاص داده‌اند، که از این بین استان‌هایی مثل همدان، کرمانشاه، مازندران، فارس و آذربایجان غربی کاملا در پسکرانه بندر امام قرار دارند.

به علاوه، بر اساس تکنیک OD و تمرکز بر کشورهای مقصد صادرات در سال 1390 نیز میتوان حقایقی را به دست آورد. در جدول (5) مقاصد صادراتی کشور در سال 1390 ارائه شده است.  

 

جدول (5):  مقاصد صادراتی کشور در سال 1390

سال

کشورطرف   معامله

وزن(کیلوگرم)

ارزش   ریالی

ارزش   دلاری

1390

(برونئی   (دارالسلام

4533394

27295125186

2500486

1390

(بلوروس   ( روسیه سفید

827539

45539882288

4205904

1390

(جمهوری   مقدونیه (یوگسلاوی

1990355

29525467532

2687151

1390

(لتونی(لاتویا

27750

602175000

55500

1390

پاکستان

883469733

7321391330205

659518915

1390

پاناما

432340

2055840679

186898

1390

پرتغال

1006673

55338564994

5063482

1390

پرو

512388

7054865623

606842

1390

چاد

9483

750250700

61195

1390

چین

25064734839

60730222909676

5557425012

1390

ژاپن

646539129

5487902527976

512305978

1390

گابن

6271790

38511751887

3487308

1390

گامبیا

40023

520019390

47750

1390

گرجستان

104435330

739829142261

67506299

1390

گواتمالا

20716

2350407929

217850

1390

گینه

9718547

56574264081

5210912

1390

گینه   فرانسه

23731

795257160

64866

1390

کوزو

188191

3932775037

367925

1390

آذربایجان

1851272420

5106026039455

464410161

1390

آرژانتین

7354783

144898239613

12113166

1390

آفریقای   جنوبی

54337817

460285925606

41247851

1390

آلبانی

574204

14978223354

1377135

1390

آلمان

55613652

4601715945459

415107676

1390

آنگوئیلا

1100000

6092933000

583000

1390

آنگولا

8573658

59436985392

5312623

1390

اتریش

4015340

164656999466

15028865

1390

اتیوپی

7847648

258602030935

21721226

1390

اردن

9325773

141603496168

12420246

1390

ارمنستان

172006501

1181915972660

107713572

1390

اروگوئه

3455

1035012524

97084

1390

اریتره

646705

10733755354

990825

1390

ازبکستان

58496637

842077313400

76309424

1390

اسپانیا

51067683

1918997430985

170981003

1390

استرالیا

53148611

624493711608

57996291

1390

استونی

28453

629045459

56959

1390

اسکاتلند

22000

6460608000

616000

1390

اسلواکی

556537

25077046608

2189945

1390

اسلوونی

62407331

320623797305

28965975

1390

افغانستان

3115289845

25000601118547

2253063589

1390

اکوادور

101215

1117965166

105439

1390

الجزایر

2830689

81773458243

7592354

1390

امارات   متحده عربی

4966823996

49329458584050

4508964529

1390

انگلستان

10645123

407719713445

36551649

1390

اندونزی

1493308924

12193033647036

1125597098

1390

اوگاندا

2578528

51086532905

4589880

1390

اوکراین

29834218

674515653190

60873926

1390

ایالات   متحده آمریکا

248463

11707144742

1036777

1390

ایتالیا

210084432

2736865046396

249946644

1390

ایرلند

271927

7036602600

606229

1390

ایسلند

698

2046549540

166929

1390

بحرین

5802220

87615659012

7929914

1390

برزیل

1747581

194835482868

17774027

1390

برمودا

814

244243720

19922

1390

بلژیک

307233285

3073293329016

284298202

1390

بلغارستان

7792421

121856142355

10795687

1390

بنگلادش

38711976

231906516827

20985230

1390

بنین

1868971

18268084465

1704124

1390

بوروکینافاسو

699595

13054867614

1140650

1390

بوسنی   وهرزگوین

161524

4812444744

432652

1390

تاجیکستان

159911576

2167089767833

194964008

1390

تایلند

145640949

1017803202524

93384101

1390

تایوان

435372052

4800561792652

439334045

1390

ترکمنستان

1433544087

5880783679691

532382890

1390

ترکیه

1120987786

15909281766622

1431099210

1390

ترینیدادوتوباگو

781514

4616320037

436587

1390

توگو

4817005

68547578876

6181780

1390

تونس

3318324

73319432237

6715519

1390

جماهیرعربی   لیبی

514426

31545865698

2689193

1390

جمهوری   چک

392089

18694026377

1650785

1390

جمهوری   آفریقای مرکزی

1112802

7877820890

698731

1390

جمهوری   عربی سوریه

113998427

4130804604428

372982770

1390

جمهوری   کره

1663744186

15415859996134

1387218585

1390

جمهوری   متحده تانزانیا

47267843

334864873651

30333427

1390

جمهوری   مولداوی

408891

9779958392

883521

1390

جیبوتی

102706832

517607207188

47234182

1390

دانمارک

1690081

176826334481

16083419

1390

رواندا

504600

2804889744

267438

1390

رومانی

22697138

350602194193

32254303

1390

زامبیا

56381

2943357185

269862

1390

زیمبابوه

536792

31218008129

2726523

1390

ساحل   عاج

7263157

141427489561

12759799

1390

سایر   کشورهای خارجی

58868735

1212316291150

113252548

1390

سری   لانکا

180879117

1127693944229

101471364

1390

سنگاپور

1460309046

14836218078602

1371364732

1390

سنگال

9679448

66315774117

6137243

1390

سوئد

2725433

328530258662

29596441

1390

سوئیس

2043415

238451890651

21384074

1390

سوازیلند

12938

304945320

27015

1390

سودان

71843665

1104270282557

99478155

1390

سومالی

3277095

35149462148

3171282

1390

سیرالئون

220516

1678851806

160194

1390

سیشل

664830

419092566

37223

1390

شرکت   خدمات فرودگاهی فراجم

158

4468234616

375636

1390

شیلی

36166

7112486947

653922

1390

صربستان

1009469

10579015522

969770

1390

عراق

10723442426

57303001613613

5179407948

1390

عربستان   سعودی

79382370

1223443390873

107591660

1390

عمان

118419641

1107065544899

100483584

1390

غنا

4466573

50797683244

4664771

1390

فدراسیون   روسیه

341029238

4101187143157

370814781

1390

فرانسه

11935287

673336856593

60858878

1390

فروشگاه   آزاد شاهد

11308

5041146767

462704

1390

فنلاند

90552

7962303964

706086

1390

فیجی

21020

468012908

44134

1390

فیلیپین

369009035

2202550124989

197793362

1390

قبرس

979336

14122191346

1286435

1390

قرقیزستان

18908458

443181671965

40101798

1390

قزاقستان

109044954

937479425854

84519403

1390

قطر

805990492

839223011637

76159612

1390

کامبوج

151225

1753497000

162450

1390

کامرون

3432690

38871614692

3516819

1390

کانادا

9934185

545286420939

48582739

1390

کرواسی

4709927

42351333215

4068684

1390

کلمبیا

311568

9697779451

850776

1390

کنگو

13875245

82059634855

7639275

1390

کنیا

73007189

521164892350

46743386

1390

کوبا

1751672

44621492442

4081132

1390

کویت

674830212

1492862596304

134762931

1390

لبنان

7400791

854684187181

77635658

1390

لهستان

4289458

176234455032

16110259

1390

لیبریا

618986

6688304690

589107

1390

لیتوانی

980838

41770752492

3860651

1390

ماداگاسکار

752516

7573098909

698827

1390

مالاوی

39922

503147412

47906

1390

مالتا

61018

927799600

82519

1390

مالدیوز

54083

1123725405

98591

1390

مالزی

124941324

1450358149184

132560609

1390

مالی

851611

12643196123

1148061

1390

مجارستان

1953892

41856630135

3802357

1390

مراکش

1805818

28157322918

2585416

1390

مصر

35445658

285766483992

26009339

1390

مغولستان

175109

1807809944

157597

1390

مکزیک

130990206

610830833737

51687780

1390

منطقه   آزاد چابهار

575804

26210301550

2461146

1390

منطقه   ویژه  اقتصادی پتروشیمی بندرامام خمینی

61691

14040795687

1223541

1390

منطقه   ویژه اقتصادی 2بوشهر

30220

1777507748

168628

1390

منطقه   ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه )

19074893

1381087994148

125336219

1390

موریتانی

1194530

5281298990

471720

1390

موریس

188725

2587204360

235170

1390

موزامبیک

49321714

224524766211

19892310

1390

مونته   نگرو

3719933

28171989348

2580745

1390

میانمار

94105132

573857211254

52016452

1390

نپال

82305

1106936610

104754

1390

نامیبیا

2147182

13920742530

1137369

1390

نروژ

407005

27593148112

2517425

1390

نیجر

714773

14848989200

1357988

1390

نیجریه

15202434

254649444033

23401740

1390

نیوزیلند

2000746

34848483430

3170938

1390

هائیتی

532532

2810166965

261021

1390

هلند

324168390

2340435392921

212034915

1390

هنگ   کنگ

49269241

3314320847192

301032603

1390

هند

5633177529

30121663505677

2753871540

1390

ونزوئلا

16515851

924570284807

83134912

1390

ویتنام

137962509

2049184044852

186211207

1390

یمن

12292095

323534498356

28767352

1390

یوگسلاوی

216330

5427723651

455743

1390

یونان

12474450

137694824124

12852713

جمع   کل :

66428586409

371784354013417

33818641203

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در حقیقت 11 کشور بالغ بر 90% سهم صادرات ما را به خود اختصاص داده‌اند که از این بین با توجه به موقعیت جغرافیایی آنها می‌توان نتیجه گرفت که در خوشبینانه‌ترین حالت تنها 70% آن از طریق حمل دریایی صورت می‌پذیرد. به عبارتی، تنها سهم بخش حمل‌ونقل دریایی کشور به طور متوسط در سال 40 میلیون تن کالا می‌باشد. در ادامه با بررسی آمار صادرات گمرکات کشور، نحوة توزیع سهم 70%  بخش دریایی (40 میلیون تن) در جدول (6) نشان داده شده است.  

جدول زیر آمار صادرات گمرکات کشور را در سال 1390 نشان میدهد.

جدول (6): نحوة توزیع سهم بخش دریایی (آمار صادرات گمرکات کشور در سال 1390)

گمرک

وزن   (کیلوگرم)

ارزش   ریالی

ارزش   دلاری

دو   منطقه ویژه اقتصادی بوشهر

11603253

115509834395

10657713

پتروشیمی   بندرامام خمینی

4943347408

41783134951396

3817211269

پرویزخان

1663058245

10964989548364

976764272

پیرانشهر

315039515

1962714251917

176838575

پیشین

34580

308375624

28804

چابهار

10297400

13935340628

1246732

چذابه   -مرزبستان

248048076

346503920294

33083318

چوئبده

9899155

294496794300

26104011

گرگان

19228081

160106605842

14515756

گناوه

1359582

52848047586

4626899

گنبد کاووس

40653095

660625476051

59536465

کیش

8500

1691721272

149869

آبادان

44847759

159086900597

14411152

آستارا

559539062

3716632633095

337851030

اراک

341159263

3869074467920

353188507

اردبیل

24792555

369891646532

33738533

ارزیابی   گمرک اصفهان درکاشان

50586174

2537042119383

229839390

ارومیه

609684828

1901607100469

173080771

اروندکنار

3136150

74632293499

6720133

اصفهان

639885330

5073784555607

453153586

امور   نمایشگاهی تهران

227457

9276942389

856248

امیرآباد

1431097059

1270319946228

115863537

اهواز

11237163

108474868171

9993401

ایلام

1100256436

1884690083531

171193608

اینچه   برون

103280678

402829792429

36025549

باجگیران

242288969

945173002904

85389319

بازارچه  یزدان

66607687

84879266502

7570538

بازارچه   پرویزخان

5475095

13347753317

1259789

بازارچه   پیرانشهر-تمرچین

116496

2383354260

211665

بازارچه   پیشین

1148145

18912064506

1769561

بازارچه   گلورده

55960651

186540330913

17062564

بازارچه   باجگیران

4827996

173865381261

15893387

بازارچه   دوکوهانه

88694

2433512010

217250

بازارچه   رازی-خوی

15962739

59973492105

5586843

بازارچه   ساری سو

264704

18375656294

1676043

بازارچه   سیرانبند

12362

457855207

43209

بازارچه   سیف سقز

9189043

112380029395

10216736

بازارچه   شوشمی

21150458

330962030554

29696882

بازارچه   صنم بلاغی

5188264

61545794445

5579227

بازارچه   کوهک- سراوان

65950738

764063013870

68867765

بازارچه   کیله سردشت

21121287

333952210391

31006044

بازارچه   ماهیرود

162250932

787712954767

71213909

بازارچه   مرزی گمشاد

15575902

48465091239

4092061

بازارچه   مرزی جالق

3151906

5228715653

491485

بازارچه   مهران

97730

133005150

11711

بازارچه   میرجاوه

7354804

74483883343

6797711

بازارچه   میلک

105970826

677820796537

61165257

بازارچه   نوردوز

18822237

24435033787

2284711

بازرگان

78819051

487151935268

44319335

باشماق

716000333

7702341458201

691795279

بانه

137245122

677265394408

61057268

بجنورد

56292220

369939103508

32325018

بروجن

27724705

318812167744

28859168

بم

4166724

88104069634

7992695

بندر   امام خمینی

3986940632

7029465723201

655993332

بندر   ترکمن

24684618

222067314885

20413016

بندر   لنگه

232198995

919010427820

84034724

بندر   نوشهر

20784029

384179272375

34213647

بیرجند

32556826

499367161310

45398904

بیله   سوار

108514673

643471035869

57758130

تبریز

224647830

3189076948864

286088623

تیاب

3409780

10596082116

952304

جلفا

116282756

858252930945

77203503

حوزه   5 مهرآباد

927966

1345693401306

125659065

حوزه   تجاری فرودگاه امام خمینی

6603103

3074714616375

270555736

خارک

1080241752

5341546753993

489863094

خرم   آباد

6968810

330736013875

29351673

خرمشهر

760064659

727065613404

67336799

خسروی

237450304

1160038315195

103664129

خمیر

6665490

22276300605

1995536

خوی

14906592

82009373282

7375092

دوغارون

1059896401

4644477117414

419605409

دیر

3314

760116360

71953

دیلم

74567

1694924926

144004

ذوب   آهن اصفهان

121542270

1025497726976

92561899

رفسنجان

82692323

4404424671506

399350021

ریگ

21640

421834270

35470

زاهدان

165563389

1293344739682

115662236

زنجان

108348483

2816199005552

254740448

ساری

15550580

177970730711

16308125

ساوه

112729338

679732910406

61300020

سجافی

79326

3182526110

277011

سرخس

329973799

760118189015

68805213

سرو

7782822

120691539218

10636352

سمنان

380115918

1171046273632

106043295

سنندج

7207034

272653617853

24248467

سهلان

170464557

2865226681581

259961243

سیرجان

10914706

722655738568

65640136

سیریک

492520

2261914215

199198

شلمچه

817079305

5031951104434

465067809

شهرکرد

253407945

1201877243943

109652683

شهید   باهنر

3422624647

7995651805028

713062270

شهیدرجایی

19010975438

45549183945583

4128105240

شیخ   صله

32700

46428613

4384

شیراز

62638304

1213422987123

109974557

فرودگاه   اصفهان

221654

7836022991626

714887585

فرودگاه   شیراز

759727

295650893635

24925791

فرودگاه   لار

13396682

129109794833

11776540

فریدون   کنار

11528939

41518858209

3754476

قزوین

314999917

3177206013799

289579707

قشم

31470

1496932363

129959

قم

45721892

1433762639475

128861638

کرگان

2061940

6698782240

617092

کرمان

73082055

3916428637169

352702451

کرمانشاه

1564494272

3671733153639

332282627

کنگان

535412062

267519030046

25159195

لطف   آباد

68854245

251861705362

22608054

ماهشهر

32505381

349725865220

32134891

ماهیرود

119958071

237910499106

21794443

مجتمع   فولاد مبارکه

86389556

748180980826

68504787

مراغه

49379925

262204199354

23835214

مشهد

459519580

13103328497215

1175447225

معاونت   حقوقی تهران

13905363

761955921621

71305664

معاونت   صادرات تهران

811665013

22632971271320

2034885847

ملایر

19097644

373631394624

34007412

منطقه   آزاد حسن رود

115167

1071982307

100997

منطقه   آزادچابهار

1980069

11039162474

988299

منطقه   ازاد بندر انزلی

131892083

1193181633129

108024169

منطقه   ویژه پیام

4658109

50370325368

4636493

منطقه   ویژه اقتصادی جلفا

53152003

317885442254

29302917

منطقه   ویژه اقتصادی سلفچگان

3685758

54801868021

4960522

منطقه   ویژه بوشهر1

1453574472

6559239616484

596331376

منطقه   ویژه عسلویه(انرژی پارس )

12272077854

97120916942779

8935898432

مهاباد

16576571

63113264828

5731283

مهران

23280

13694420

1117

میرجاوه

2951513

30991577219

2797053

میلک

350759494

599531715086

53767665

هرمز

19000

419292000

34200

همدان

137695564

620803901128

56574572

واحد   ارزیابی نوشهر مستقر در امل

64843194

1166888520363

106158753

یاسوج

1756325

50530508827

4570467

یزد

674647800

4545228872220

409115983

جمع کل   :

66428586409

371784354013417

33818641203

 

 

آمار مربوط به صادرات ایران نشان می‌دهد صادرات دریایی کشور از شش گمرک صورت می‌پذیرد که در جدول (7) با ذکر سهم هر یک در صادرات دریایی ارائه شده است. 

 

جدول (7): مبادی گمرگی صادرات دریایی کشور

ردیف

گمرک

سهم   به درصد

1

شهید رجایی

48

2

شهید باهنر

8

3

بندر امام خمینی(ره)

9

4

امیر آباد

3

5

منطقه ویژه اقتصادی بوشهر1

2

6

عسلویه

30

 

از آنچه آمد می‌توان نتیجه گرفت که سهم کم بندر امام خمینی (ره) از صادرات دریایی کشور مهم‌ترین عامل عدم‌موفقیت این بندر در جذب خطوط کشتیرانی و طبیعتا صاحبان کالا در سناریوی دو قطبی موردنظر می‌باشد. به عبارتی، عدم‌تعادل در سهم واردات و صادرات داخلی در بندر امام خمینی (ره) مانع بزرگی در راه تحقق الگوی توسعة کشتیرانی ساحلی در حاشیة دریایی جنوب کشور است.

با توجه به شناسایی دلائل عدم‌موفقیت جذب کالاها و کشتی‌های کانتینری توسط بندر امام خمینی (ره) لزوم انجام این موارد ضرورت دارد: (1) مطالعه دقیق در قالب یک طرح مطالعاتی به صورت مصوب در تقویم مطالعاتی سازمان بنادر، (2) ایجاد تغییر در دیدگاه و رویکرد بخش بازاریابی بنادر با تمرکز بر الگوی صادراتی کشور، (3) تدوین یک استراتژی بازاریابی مشخص در بنادر هدف و (4) تقویت بخش بازاریابی از منظر ساختار سازمانی در بنادر هدف

  1. حمیدی‌زاده، محمدرضا. (1380). برنامه‌ریزی استراتژیک و بلند مدت. انتتشارات سمت.
  2. فرد. آر، دیوید. (1379). مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی. دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
دوره 5، شماره 1
خرداد 1398
صفحه 4-19
  • تاریخ دریافت: 06 تیر 1397
  • تاریخ پذیرش: 11 مهر 1397