نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول، دانشگاه آزاد قائمشهر، رئیس اداره گارد بندر امیرآباد
2 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر .
چکیده
سرمایهگذاری مستقیم خارجی به عنوان یکی از عوامل مهم رشد و توسعة اقتصادی کشورهای میزبان به شمار میرود. جذب سرمایهگذاری در کشورهای در حال توسعه با هدف جستجوی منابع، جستجوی بازار و جستجوی کارایی دنبال میشود. شناخت عوامل موثر بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی میتواند در سیاستگذاری کشورها مفید باشد. این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی استراتژیهای جذب سرمایهگذاری خارجی در بندر امیرآباد با توجه به حجم عظیم سرمایهگذاری در بندر امیرآباد، استراتژیهای جذب سرمایهگذار خارجی، شامل امکانات و زیربناهای گسترده، تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایهگذاران خارجی، گستردگی بازارهای داخلی و خارجی، معافیتهای مالیاتی و گمرکی میپردازد. در این پژوهش با استفاده از روش AHP و نرمافزار Expert Choice اطلاعات تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که امکانات و زیربناهای گسترده دارای بیشترین اهمیت، و معافیتهای مالیاتی و گمرکی دارای کمترین اهمیت میباشند.
کلیدواژهها
1- مقدمه
مناطق آزاد و مناطق ویژة اقتصادی به شهرها و بندرگاههایی گفته میشود که خارج از ضوابط قانونی حاکم بر کشور و طبق قانون و مقررات ویژه اداره میشوند تا در فرآیند توسعة کشور نقشی فراگیر و تأثیرگذار ایفا کنند. ایجاد مناطق آزاد معمولاً درکشورهایی انجام میشود که سعی دارند سریعتر از زمان مقرر، از مواهب توسعة پایدار و متوازن برخوردار شوند. با توجه به اینکه این کشورها، این حوزهها را با مشخصات ویژه انتخاب میکنند، انتظار دارند که بتوانند این حوزه را به عنوان بخشی از کشور در فرآیند توسعة سریع قرار دهند و دستاوردهای آن را به کل کشور تعمیم دهند. مناطق آزاد معمولاً در کنار دریا، رودخانه، مرز و غیر آن قرار دارند تا بهخوبی بتوانند زمینة ارتباطات را با سایرکشورها فراهم سازند و بر صادرات، واردات، بازآوری صنایع و صادرات مجدد تأکید دارند. در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین، اقیانوسیه و بخشی از اروپا اینگونه مناطق تأسیس و فعال شدهاند. امروزه بالغ بر90% از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام میشود زیرا این نوع حمل و نقل، دارای مزایایی از قبیل قیمت ارزان، انتقال حجم و وزن انبوه کالا، انتقال سریع و نسبتا بیخطر کالاها است. این مزایا باعث شده است که حمل و نقل دریایی و راههای آبی از توجة ویژهای برخوردار باشند (استادی و همکاران، 1392).
رشد اقتصادی جهان و لزوم توجه به مزیتها و کاهش قیمت تماشده و بازاریابی برای محصولات کشورها از سال 1960 به بعد وارد مرحلة جدیدی شد، بهطوری که جذب سرمایهگذاری خارجی با هدف تشویق، توسعة صادرات کالا و کسب درآمدهای ارزی از اولویت خاصی برخوردار شده است و در اغلب کشورها از طریق جذب سرمایهگذاری، سعی شده است تا با تأمین نیازمندیهای ارزی، موجبات اشتغال در بخشهای مختلف اقتصادی، صنعتی و انتقال فناوری روز، فراهم گردد. دلیل توجه به مزیتهای نسبی سرمایهگذاری درکاهش قیمت تمامشده محصولات و ایجاد زمینة مناسب برای تنظیم بازار کار از طریق حضور فعال سرمایهگذاران و تولیدکنندگان داخلی در بازار جهانی و منطقهایی در راه کسب درآمدهای ارزی، از اهم وظایف مناطق آزاد به شمارمیرود (اسفندیاری وهمکاران، 1378).
1-1- بیان مسئله
بندر امیرآباد هم اکنون در یک مقطع تاریخی حساس و تعیین کنندهای قراردارد. هرگونه اتخاذ استراتژی رقابتی و مدلهای بهرهبرداری از آن میتواند این بندر را برای مدت طولانی از سایر رقبا عقب نگه دارد و این به معنای از دست رفتن حجم عظیمی از سرمایهگذاریها در این بندر استراتژیک است. منطقة ویژة اقتصادی بندرامیرآباد با دارا بودن اراضی وسیع پشتیبانی به مساحت هزار هکتارک قابل افزایش تا دو هزار هکتار میباشد و قرار گرفتن در مسیر کریدور بینالمللی ترانزیت شمال ـ جنوب فرصتی مهم برای سرمایهگذاری است. در این منطقه رشد و توسعة اقتصادی پایدار با مشکل کمبود منابع سرمایهگذاری، روبهرو است. بنابراین جلب سرمایه و سرمایهگذاری به ویژه سرمایهگذاری مستقیم خارجی راهی برای تسریع حرکت اقتصاد به سوی توسعه و ایجاد اشتغال است و میتواند بهعنوان اهرمی برای شتاب توسعه و رشد اقتصادی بهکار گرفته شود. با توجه به ویژگیهای خاص بندر امیرآباد و کمبود منابع سرمایهگذاری خارجی این سوال مطرح میشود که استراتژیهای جذب سرمایهگذاری خارجی در بندر امیرآباد چیست؟
1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش
منطقة ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با بهرهمندی از موقعیت خاص و استثنایی، نقش مهمی در ابعاد ملی و منطقهای دارد. ساخت این مجتمع عظیم با عنایت به اهمیت استراتژیک دریای مازندران و وجود بازارهای عظیم اطراف آن همراه با پتانسیلهای اقتصادی و تجاری فراوان مانند استخراج و سواپ منابع انرژی، حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت کالا با توجه به رسالت و مسئولیت بنادر کشور برای احراز جایگاه شایسته در عرصة تجارت بینالمللی مورد توجه قرار گرفته است. جذب سرمایهگذاری خارجی میتواند با دو ویژگی (1) برخورداری از تکنولوژی و (2) تأمین منابع مالی به صورت سرمایه، باشد. منابع مالی بهصورت سرمایه و حتی استقراض از صاحب سرمایه و تأثیر آن بر توسعه و رشد اقتصادی و توسعه کسب و کار و اشتغال کشور، اهمیت خاصی دارد. اغلب کشورهای درحال توسعه برای رونقدهی به اوضاع اقتصاد، ایجاد اشتغال و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار با مشکل کمبود منابع سرمایهگذاری روبرو هستند. با توجه به این موضوع، جذب سرمایه و سرمایهگذاری بهویژه سرمایهگذاری مستقیم خارجی راهی برای تسریع حرکت اقتصاد به سوی توسعه و ایجاد اشتغال است و میتوان به عنوان اهرمی برای شتاب توسعه و رشد اقتصادی استفاده شود.. شناسایی این عوامل، و بررسی ارتباط و نقش سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر صادرات بسیار مهم است و نتایج آن میتواند کمک شایانی به تصمیمگیران اقتصادی نماید.
1-3- پیشینة تحقیق
همه اقتصاددانان سرمایه را به عنوان نیروی محرکة رشد و توسعة اقتصادی جوامع تلقی میکنند و همة مدلها و الگوهای توسعة اقتصادی را بر پایة همین اندیشه طراحی میکنند. استفاده از امکانات سرمایهگذاری داخلی و خارجی از طریق بهکارگیری مطلوب منابع تولید از مهمترین عوامل نیل به پیشرفت اقتصادی جوامع به حساب میآید. بدیهی است که تأمین مالی تشکیل سرمایه داخلی از طرق مختلف مانند استفاده از پسانداز داخلی، بدهی خارجی و جذب سرمایة خارجی امکانپذیر است. جوامعی که برای توسعة خود از سرمایه کافی برخوردار نباشند، توسل به سرمایههای خارجی را از ضروریات توسعة اقتصادی تلقی خواهند کرد.
سرمایهگذاری خارجی به انتقال وجوه یا مواد از یک کشور به کشور دیگر جهت استفاده در تأسیس یک بنگاه اقتصادی در کشور اخیر در ازاء مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در عواید آن، اطلاق میشود (رینلد[1]، 1985). سرمایهگذاری خارجی یکی از اشکال صدور سرمایه از کشور سرمایهگذار به کشورهای سرمایهپذیر میباشد و به شکل سرمایهگذاری در تولید و ساخت کالا، استخراج مواد خام، تأسیس و گسترش نهادهای مالی و غیره در فراسوی مرزهای ملی انجام میشود. سرمایهگذاری خارجی یکی از مهمترین شیوههای تأمین مالی خارجی به روش غیر استقراضی است که برخلاف روش قرضی تأمین مالی خارجی که در تراز پرداختهای کشور میزبان به عنوان بدهی محسوب میشود، بهعنوان منابع سرمایهگذاری تلقی میگردد. امروزه بسیاری از کشورهای در حال توسعه، سرمایهگذاری خارجی را به عنوان یکی از منابع مهم در توسعه اقتصادی خود در نظر گرفته و بسیاری از طرحهای اقتصادی خود را با بهرهگیری از این روش تأمین مالی خارجی به مرحله اجرا درمیآورند.
در یک تقسیمبندی کلی، سرمایهگذاری خارجی را به دو دسته تقسیم میکنند: سرمایهگذاری مستقیم خارجی و سرمایهگذاری غیرمستقیم خارجی. سرمایهگذاری مستقیم خارجی حکایت از رابطة دائم میان سرمایهگذار و سرمایهپذیر، به ویژه فرصتی برای نفوذ واقعی بر اقدامات کشور میزبان توسط سرمایهگذار دارد (وافو و گایلئوپولد[2]، 1998).
1-3-2- مطالعات داخلی
مهدوی عادلی و همکاران (1391)، در پژوهش خود به بررسی اثر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر صادرات در ایران در سالهای 1352 الی 1387 با استفاده از روش همجمعی پرداختهاند. نتایج حاکی از وجود یک رابطة کوتاه مدت مثبت بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی و صادرات غیرنفتی میباشد در حالیکه ارتباط بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی و صادرات کل و همچنین صادرات نفتی منفی است. در بلند مدت ارتباط بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی و صادرات کل و همچنین صادرات غیرنفتی منفی و ارتباط سرمایهگذاری مستقیم خارجی و صادرات نفتی مثبت است.
اسفندیاری و همکاران (1387)، در مطالعهای به عنوان ارزیابی عملکرد مناطق آزاد تجاری ایران و تأثیر آن در توسعة اقتصادی، عملکرد اقتصادی ایران را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که افزایش متغیرهایی نظیر هزینههای جاری و عمرانی، سرمایهگذاری داخلی و خارجی و درآمدهای عمومی تأثیر مثبتی بر توسعة صادرات و درآمدهای ارزی این مناطق دارد.
گوگردچیان و همکاران (1389)، اثر جریان ورود سرمایهگذاری مستقیم خارجی را بر صادرات غیرنفتی در مناطق آزاد تجاری ایران در دورة زمانی 1375تا 1387 بررسی کردند. نتایج نشان داد که جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی، سرمایهگذاریهای زیربنایی و ظرفیتهای اقتصادی استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان از عوامل مؤثر بر توسعة صادرات غیرنفتی مناطق آزاد تجاری ایران هستند.
سعیدی و همکاران (1392)، نیز در پژوهش خود با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید بنادر جنوب کشور ایران (مطاله موردی بنادرآبادان، خرمشهر، امام خمینی (ره)، شهید رجایی، بوشهر و چابهار) پرداختند. نتایج به دست آمده نشان داد، بهترین استراتژی در بندرخرمشهر لایروبی اروند و توسعة آبخور کانال و دسترسی موثرتر به بازار عراق، در بندر آبادان استفاده از مزایا و فرصت واقع شدن درمنطقه آزاد و اندیشیدن به راهکار اجرایی جهت توسعة بندر، در بندر امام خمینی (ره) بهرهمندی از فنآوری اطلاعات و نرمافزارهای عملیات کانتینری و افزایش کانتینرهای ترانشیپی، در بنادر شهید رجایی و بوشهر بهرهمندی از نرمافزارهای عملیات کانتینری و تغییر در قوانین محدود کنندة خصوصیسازی به منظور کاهش تهدیدهای بندر جبلعلی و در بندر چابهار ایجاد شبکه ریلی و اصلاح و تغییر قوانین خصوصیسازی با هدف کاهش تأتیرات منفی بندر جبل علی میباشد.
شاهآبادی و محمودی (1385)، به بررسی تعیینکنندههای سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران پرداختند، نتایج نشان داده است که منابع طبیعی موجود، سرمایه انسانی و زیرساختها به صورت مستقیم و معنیدار بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی موثرند. همچنین متغیر حقوق سیاسی و متغیر انقلاب اسلامی نیز به صورت معکوس و معنیدار بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران تأثیر داشتهاند. عامل باز بودن اقتصاد تأثیر مثبت و بیمعنی و عامل نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی نیز تأثیر منفی و بیمعنی بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران دارد.
داوودی و شاهمرادی (1383)، در مطالعهای به بررسی بازشناسی عوامل مؤثر بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در اقتصاد ایران و ٤٦ کشور جهان در چارچوب یک الگوی تلفیقی بین سالهای1990 تا 2002 پرداختند. نتایج نشان داد که توجه به زیرساختهای قانونی، تشویق و تقویت سرمایهگذاری بخش خصوصی، توجه به کارآیی و بهرهوری سرمایهگذاری انجام شده در زیرساختها، سطح مهارت نیروی کار و اقداماتی در جهت افزایش ثبات سیاسی کشو، ممکن است به جذب بیشتر سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران منجر شود.
فرزین و همکاران (1391)، به بررسی اثر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر رشد اقتصادی، تلفیق روشهای سیستم دینامیک و اقتصادسنجی پرداختند. این مطالعه با توجه به مبانی نظری در راستای شناسایی اثر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر رشد اقتصادی از تلفیق روشهای سیستم دینامیک و اقتصادسنجی استفاده نموده و به بررسی عوامل اقتصادی مؤثر بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی، و اثرگذاری این عامل بر رشد اقتصادی پرداخته است. این الگو عوامل مرتبط و اثرگذار بر رشد اقتصادی را با رویکرد ویژه بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی با توجه به عوامل مؤثر بر آن، نرخ ارز و سرمایهگذاری داخلی را شناسایی و شبیهسازی مینماید. دادههای مورد استفاده سری زمانی سالانه ایران در سال 1386 است و براساس الگوی مورد بررسی مقادیر تا افق 1404 پیشبینی شدهاند. نتایج این پژوهش مؤید اثر مثبت و معنیدار سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر رشد اقتصادی بوده است.
1-3-2- مطالعات خارجی
آفریکانو و ماگال هاس[3](2005)، در مقالة خود رابطة بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی و جریان تجارت در پرتغال را بررسی کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که ذخیرة ورود سرمایهگذاری خارجی اثر مثبتی بر تجارت دارد و به نوعی مکمل یکدیگرند. آنها اثبات کردند که این اثر روی صادرات نسبت به واردات قویتر است و این خود اثر مثبتی بر تراز تجاری این کشور میگذارد.
خوآن و ژینگ[4] (2008)، وضعیت پیادهسازی 5919 پروژة سرمایهگذاری مستقیم خارجی تأیید شده از جانب وزارت برنامهریزی و سرمایهگذاری ویتنام و نیز جریان ورودی سرمایه 23 کشور به داخل ویتنام را در سالهای 1990تا 2004 مورد بررسی قرار دادند. با استفاده از این دادهها اثر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر صادرات کشور ویتنام با استفاده از معادلة جاذبه، تجزیه و تحلیل شد. نتایج تجربی آنها نشان میدهد که سرمایهگذاری مستقیم خارجی یکی از عمدهترین عوامل افزایش رشد صادرات در ویتنام میباشد. این عامل، تسهیل کنندة توسعة صادرات ویتنام به کشورهای سرمایهگذار نیز شده است. تجزیه و تحلیل تجربی نشان میدهد که 1/0 افزایش در جریان ورود سرمایه باعث افزایش 13/0، صادرات ویتنام به کشورهای سرمایهگذار شده است.
پراسانا[5] (2010)، در مقالة خود جریانهای رو به افزایش سرمایهگذاری مستقیم خارجی و اثر آن را بر اقدامات صادراتی کشور هندوستان، طی سالهای 1990تا 2007 و با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی (OSL) مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. و به این نتیجه رسید که اثر جریانهای سرمایهگذاری خارجی بر صادرات این کشور به طور معنیداری مثبت میباشد. در این پژوهش پیشنهاد شده است که بهتر است سیاستهای مربوط به فعالیتهای صادراتی داخلی با چارچوب سیاستهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی همخوانی داشته باشد تا منافع بلندمدت عاید کشور گردد.
ساجید و نگوین[6](2010) در پژوهشی با استفاده از مدل جاذبه، اثر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر صادرات، واردات و تراز تجاری ویتنام را مورد بررسی قرار دادند. در این مقاله با استفاده از دادههای پانلی، اثر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر تجارت در طول سالهای 1990تا 2007 و در طی سه دورة زمانی مختلف مورد سنجش قرار گرفت. این سه دورة زمانی، سالهای بحران مالی آسیا و نیز دوران قبل و بعد از این بحران را شامل میشود. تجزیه و تحلیل تجربی پژوهش نشان داد که یک ارتباط مکملی میان FDI و صادرات و نیز FDI و واردات وجود دارد. در حالیکه اثر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر تراز تجاری در کل دورههای مذکور بی اهمیت جلوه میکند، یک رابطة مثبت مهم میان، خالص صادرات و FDI در دوران پس از بحران اقتصادی آسیا دیده میشود.
گوسوامی و سایکیا[7](2012) در مقالهای ارتباط بین روندهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر صادرات ناحیة شمال شرقی کشور هند با مدل اصلاح خطای وکتور (VECM) بررسی کردند. نتایج یک رابطة علی دوسویه بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی و صادرات را نشان داد.
فراوسن و جوزفسون[8](2002)، در تحقیقی با عنوان " چگونه شرکتهای بینالمللی جذب میشوند؟" به منظور شناسایی عوامل مکانی تعیینکنندة سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه با استفاده از دادههای 62 کشور طی دوره زمانی 1982 تا 2000 به نقد و بررسی پرداختند. نتایج کلی نشان میدهد که متغیرهای جریان سرمایهگذاری مستقیم خارجی در سالهای قبل، ذخیره سرمایهگذاری مستقیم خارجی، رشد اقتصادی، زیرساختها و بهرهوری نقش تعیین کنندهای بر جریان سرمایهگذاری مستقیم خارجی دارند و تمام ضرایب متغیرهای بالا معنیدار است. این تحقیق در خصوص رابطة علت و معلولی بین رشد اقتصادی و جریان سرمایهگذاری مستقیم خارجی اظهارنظر نکرده است ولی تأکید میکند که سرمایهگذاری مستقیم خارجی جریان وابستهای است. همچنین بیان میدارد اگرچه در گذشته فاصله کشور میزبان از کشورهای مبدأ، عامل مهم تأثیرگذار بر جریان سرمایهگذاری مستقیم خارجی بوده است اما اکنون با پیشرفت ارتباطات و تکنولوژی، این عامل اهمیت خود را از دست داده است.
2- روش پژوهش
این تحقیق از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و بر اساس روش، توصیفی و تحلیلی و از نوع پیمایشی است. هدف اصلی این پژوهش در سطح اول، شناسایی و اولویتبندی استراتژیهای جذب سرمایهگذاری خارجی در بندر امیرآباد بهشهر است. در سطح دوم، معیارهای اصلی که شامل چهار معیار وجود امکانات و زیر بناهای گسترده، تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایهگذاران خارجی، گستردگی بازارهای داخلی و خارجی و معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادهای مورد نیاز است، قرار خواهد گرفت. در سطح سوم نیز زیرمعیارهای این معیارهای اصلی قرار میگیرند که هر کدام شامل پنج زیر معیار یعنی در مجموع 20 زیر معیار خواهند بود. برای اولویتبندی زیرمعیارها، ابتدا باید معیارهای اصلی با هم مورد مقایسه قرار بگیرند تا وزن آنها مشخص شود و در ادامه برای زیرمعیارها نیز این عمل تکرار شود تا در نهایت اولویتبندی بر اساس وزنهای به دست آمده مشخص گردد. پس از تکمیل پرسشنامهها توسط افراد، مقادیر آنها وارد نرم افزار Excel شده و نظرات افراد با یکدیگر تلفیق شده است. بعد از محاسبة میانگین نظرات افراد، این مقادیر وارد نرمافزار Expert Choice شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
3- تجزیه و تحلیل دادهها
3-1-روش AHP
روش AHP توسط فردی عراقی الاصل به نام ساعتی، در دهه 1970 پیشنهاد شد. این روش به تجزیه و تحلیل مسائل میپردازد. این مدل تصمیم گیرندگان را قادر میسازد تا اثرات متقابل و هم زمان بسیاری از وضعیتهای پیچیده و نامعین را تعیین کنند. این فرآیند، تصمیم گیرندگان را یاری میکند تا اولویتها را براساس اهداف، دانش و تجربة خود تنظیم و احساسات و قضاوتهای خود را به طور کامل در نظر گیرند. برای حل مسایل تصمیمگیری از طریق AHP ، باید مسئله را به دقت و با همه جزییات، تعریف و تبیین کرد و جزییات آن را به صورت ساختار سلسله مراتبی ترسیم نمود. [17] این روش بر اساس سه اصل استوار است: (1) اصل ترسیم درخت سلسله مراتبی، (2) اصل تدوین و تعیین اولویتها و (3) اصل سازگاری منطقی دادهها.
اصلترسیمدرختسلسلهمراتبی
براساس این اصل، درک یک مسئله در حالت کلی و پیچیده برای انسان کاری دشوار است و ممکن است ابعاد مخت مهم مسئله ، مورد توجه قرار نگیرد. تجزیه یک مسئله کلی، به چندین مسئله جزییتر در درک مسئله بسیار کارساز میباشد. در واقع تجزیة یک مسئله بزرگتر به مسایل کوچکتر، بیانگر روابط موجود بین عناصر کوچکتر است، بهگونهای که با انجام این عمل، روابط و مفاهیم مسئله مورد تصمیمگیری و همچنین ارتباط هر عنصر با عناصر دیگر، به دقت درک میشود. با این کار درخت سلسله مراتبی تصمیم به وجود میآید و به درک مسئله، کمک قابل توجهی میکند.
تعییناولویتها
انسان نمیتواند یک مسئله را به طور کلی درک نماید. بنابراین، آنها را به مسایل کوچکتر تجزیه میکند. با توجه به معیارهای مشخص، بین آنها مقایسات زوجی انجام داده و برتری یک گزینه بر گزینة دیگر را مشخص مینماید. سپس این نتایج، وارد مدلهای مختلف تصمیمگیری شده تا درک بهتری از کل سیستم ارایه شود.
سازگاریمنطقیدادهها
ذهن انسان میتواند به نحوی بین اجزا، رابطه برقرار کند که بین آنها سازگاری و ثبات منطقی وجود داشته باشد. سازگاری در دو مفهوم: (1) ایدهها و اشیاء مشابه، با توجه به ارتباطشان، در یک گروه قرار میگیرند و (2) میزان ارتباط بین ایدههای مختلف، با توجه به معیار خاص آنها است.
3-2-اجرایتکنیکتحلیلسلسلهمراتبی AHP
پس از تکمیل پرسشنامهها، مقادیر آنها وارد نرم افزار Excel شده و نظرات افراد با یکدیگر تلفیق شده است. بعد از محاسبة میانگین نظرات افراد، این مقادیر وارد نرمافزار Expert Choice شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .هدف اصلی در این پژوهش که در سطح اول درخت سلسله مراتبی قرار میگیرد، شناسایی و اولویتبندی استراتژیهای جذب سرمایهگذاری خارجی در بندر امیرآباد( بهشهر) است. در سطح دوم این درخت، معیارهای اصلی که شامل چهار معیار وجود امکانات و زیر بناهای گسترده، تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایهگذاران خارجی، گستردگی بازارهای داخلی و خارجی، معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای مورد نیاز است، قرار خواهد گرفت. در سطح سوم نیز زیرمعیارهایی قرار میگیرند که هر کدام شامل پنج زیرمعیار یعنی در مجموع 20 زیرمعیار خواهند بود. برای اولویتبندی این زیرمعیارها، ابتدا باید معیارهای اصلی با هم مقایسه شوند تا وزن آنها مشخص گردد و در ادامه برای زیرمعیارها نیز این عمل تکرار گردد تا در نهایت اولویتبندی بر اساس وزنهای به دست آمده مشخص شود[18]
جدول (1): درخت سلسله مراتبی در سطح اول و دوم
هدف: شناسایی و اولویتبندی استراتژیهای جذب سرمایهگذاری خارجی در بندر امیرآباد بهشهر |
وجود امکانات و زیربناهای گسترده |
تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایهگذاران خارجی |
گستردگی بازارهای داخلی و خارجی |
معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای مورد نیاز |
جدول (2): درخت سلسله مراتبی در سطح سوم
هدف : شناسایی و اولویتبندی استراتژیهای جذب سرمایهگذاری خارجی در بندر امیرآباد بهشهر |
وجود امکانات و زیربناهای گسترده استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری نقش فناوری اطلاعات در بندر وجود انبارهای با ظرفیت بالا اطمینان از فرآیند ترخیص کالا خدمات یدککشی بدون انتظار و با کیفیت لازم |
تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایهگذاران خارجی وجود بودجة کافی جهت ایجاد زیرساخت در دسترس قرار دادن آنلاین قوانین و مقررات نظارتی بهکارگیری یکسان قوانین و مقررات در تسهیل امور تجاری و تسریع صادرات و واردات جبران خسارتهای وارده به سرمایهگذاران در صورت بروز بحران بوروکراسی عاری از فساد اداری |
گستردگی بازارهای داخلی و خارجی وسعت بازار داخلی کشور میزبان تطبیق و بهبود محصول با توجه به نیاز بازار تطبیق فرآیند تولید با محصول جدید طراحی و توسعة محصول جدید در بازار فعالیتهای تحقیق و توسعه در حوزة بازاربابی و فروش |
معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای مورد نیاز وجود نظام مالیاتی دقیق، تعرفة تجاری مناسب و امور گمرکی عادلانه پایین بودن مالیات بر درآمد و سود فعالیتهای تولیدی و خدماتی بیشتر شدن معافیتهای گمرکی بر نهادههای واسطهای و سرمایهای معافیت مالیاتی در مورد تولیدات شرکتهای سرمایهگذار خارجی اعطای پوششهای بیمهای به سرمایهگذاران |
جدول (3): ماتریس مقایسات زوجی مربوط به چهار معیار اصلی
معیارهای اصلی |
معافیتهای مالیاتی و گمرکی واردات نهادههای مورد نیاز |
گستردگی بازارهای داخلی و خارجی |
تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی سرمایهگذاران خارجی |
وجود امکانات و زیربناهای گسترده |
وجود امکانات و زیربناهای گسترده |
8 |
5 |
5/2 |
1 |
تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی سرمایهگذاران خارج |
2/7 |
2/5 |
1 |
|
گستردگی بازارهای داخلی و خارجی |
4 |
1 |
|
|
معافیتهای مالیاتی و گمرکی واردات نهادههای مورد نیاز |
1 |
|
|
|
شکل (1): مقادیر محاسبه شدة وزن مربوط به معیارهای اصلی
جدول (4):ماتریس مقایسات زوجی مربوط به وجود امکانات و زیربناهای گسترده
وجود امکانات و زیربناهای گسترده |
خدمات یدککشی بدون انتظار و با کیفیت لازم |
اطمینان از فرآیند ترخیص کالا |
وجود انبارهای با ظرفیت بالا |
نقش فنآوری اطلاعات در بندر |
استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری |
استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری |
8/7 |
5/3 |
9/1 |
3 |
1 |
نقش فناوریاطلاعات در بندر |
7/8 |
3/3 |
4 |
1 |
|
وجود انبارهای با ظرفیت بالا |
3/5 |
1/2 |
1 |
|
|
اطمینان از فرآیند ترخیص کالا |
6/2 |
1 |
|
|
|
خدمات یدککشی بدون انتظار و با کیفیت لازم |
1 |
|
|
|
|
شکل(2): مقادیر محاسبه شدة وزن مربوط به وجود امکانات و زیربناهای گسترده
جدول (5): ماتریس مقایسات زوجی مربوط به تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به
سرمایهگذاران خارجی
تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایهگذاران خارجی |
بوروکراسی عاری از فساد اداری |
جبران خسارتهای وارده به سرمایهگذاران در صورت بروز بحران |
بهکارگیری یکسان قوانین و مقررات در تسهیل امور تجاری و تسریع صادرات و واردات |
در دسترس قرار دادن آنلاین قوانین و مقررات نظارتی |
وجود بودجه کافی جهت ایجاد زیرساخت |
وجود بودجة کافی جهت ایجاد زیرساخت |
4/8 |
9/3 |
4 |
6/3 |
1 |
در دسترس قرار دادن آنلاین قوانین و مقررات نظارتی |
2/8 |
5/3 |
9/3 |
1 |
|
بهکارگیری یکسان قوانین و مقررات در تسهیل امور تجاری و تسریع صادرات و واردات |
5/5 |
4 |
1 |
|
|
جبران خسارتهای وارده به سرمایهگذاران در صورت بروز بحران |
3/2 |
1 |
|
|
|
بوروکراسی عاری از فساد اداری |
1 |
|
|
|
|
شکل(3): محاسبة وزن مربوط به معیار تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایهگذاران خارجی
همانطور که در جدول (5) و شکل (3) مشخص است در معیار اصلی تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایهگذاران خارجی، به ترتیب وجود بودجة کافی جهت ایجاد زیرساخت و بوروکراسی عاری از فساد اداری بیشترین و کمترین مقدار وزن را به خود اختصاص دادند. ضریب ناسازگاری در این مورد 1% است که نشان دهندة سازگاری نسبتاً قابلقبول سیستم است.
جدول (6): ماتریس مقایسات زوجی مربوط به گستردگی بازارهای داخلی و خارجی
گستردگی بازارهای داخلی و خارجی |
فعالیتهای تحقیق و توسعه در حوزة بازاربابی و فروش |
طراحی و توسعة محصول جدید در بازار |
تطبیق فرآیند تولید با محصول جدید |
تطبیق و بهبود محصول با توجه به نیاز بازار |
وسعت بازار داخلی کشور میزبان |
وسعت بازار داخلی کشور میزبان |
9/3 |
1/3 |
5/4 |
2 |
1 |
تطبیق و بهبود محصول با توجه به نیاز بازار |
3/7 |
3/2 |
1/3 |
1 |
|
تطبیق فرآیند تولید با محصول جدید |
9/6 |
5 |
1 |
|
|
طراحی و توسعة محصول جدید در بازار |
2/3 |
1 |
|
|
|
فعالیتهای تحقیق و توسعه در حوزة بازاربابی و فروش |
1 |
|
|
|
|
شکل (4): محاسبة وزن مربوط به معیار گستردگی بازارهای داخلی و خارجی
همانطور که درجدول (6) و شکل (4) مشخص است در معیار اصلی گستردگی بازارهای داخلی و خارجی، به ترتیب وسعت بازار داخلی کشور میزبان و فعالیتهای تحقیق و توسعه در حوزة بازاربابی و فروش، بیشترین و کمترین مقدار وزن را به خود اختصاص دادند. ضریب ناسازگاری در این مورد عددی بزرگتر از 1% است که نشان دهندة ناسازگاری سیستم است ولی از آنجایی که این مقدار تنها 2./. درصد از 1% بیشتر است بنابراین ناسازگاری آن چندان زیاد نبوده و میتوان از آن چشمپوشی کرد.
جدول (7): ماتریس مقایسات زوجی مربوط به معافیتهای مالیاتی و گمرکی
در مورد واردات نهادههای مورد نیاز شرکتهای سرمایهگذار
معافیت مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای مورد نیاز شرکتهای سرمایهگذار |
اعطای پوشش بیمهای به سرمایهگذاران |
معافیت مالیاتی در مورد تولیدات شرکتهای سرمایهگذار خارجی |
بیشتر شدن معافیت گمرکی بر نهادههای واسطهای و سرمایهای |
پایین بودن مالیات بر درآمد و سود فعالیتهای تولیدی و خدماتی |
وجود نظام مالیاتی دقیق، تعرفه تجاری مناسب و امور گمرکی عادلانه |
وجود نظام مالیاتی دقیق، تعرفه تجاری مناسب و امور گمرکی عادلانه |
6/7 |
2/3 |
7/1 |
6/3 |
1 |
پایین بودن مالیات بر درآمد و سود فعالیتهای تولیدی و خدماتی |
1/7 |
3/2 |
2/1 |
1 |
|
بیشتر شدن معافیت گمرکی بر نهادههای واسطهای و سرمایهای |
7/5 |
4/1 |
1 |
|
|
معافیت مالیاتی در مورد تولیدات شرکتهای سرمایهگذار خارجی |
1/3 |
1 |
|
|
|
اعطای پوششهای بیمهای به سرمایهگذاران |
1 |
|
|
|
|
شکل(5): محاسبة وزن مربوط به معیار معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مورد واردات
نهادههای مورد نیاز شرکتهای سرمایهگذار
همانطور که در جدول (7) و شکل (5) میبینید در معیار اصلی معافیت مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای مورد نیاز شرکتهای سرمایهگذار، بهترتیب وجود نظام مالیاتی دقیق، تعرفة تجاری مناسب و امور گمرکی عادلانه و اعطای پوشش بیمهای به سرمایهگذاران بیشترین و کمترین مقدار وزن را به خود اختصاص دادند. ضریب ناسازگاری در این مورد نیز عددی کوچک است که نشان دهندة سازگاری قابلقبول سیستم است.
3-3-محاسبةوزننسبی
برای محاسبة وزن نسبی از روشهای مختلفی استفاده میشود در این پژوهش از روش میانگین هندسی استفاده شده است. در این روش برای محاسبة وزن نسبی گزینهها، ابتدا میانگین هندسی سطرهای ماتریس معیار اصلی را به دست میآوریم و سپس آنها را نرمال مینماییم.
جدول (8): نحوة محاسبة وزن نسبی معیارهای اصلی
معیارها |
متوسط هندسی |
وزنهای نرمال شده |
وجود امکانات و زیربناهای گسترده |
|
|
تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایهگذاران خارجی |
|
|
گستردگی بازارهای داخلی و خارجی |
|
|
معافیت مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای مورد نیاز |
|
|
حال برای محاسبة وزنهای نرمال شده مجموع متوسط هندسی معیارها را محاسبه کرده و سپس تک تک متوسط هندسیها را بر این مجموع تقسیم میکنیم.
|
|
مجموع ضریب اهمیت معیارهای کلی برابر با عدد یک است، که نشانةنسبی بودن اهمیت آنها است:
|
|
3-4-محاسبة وزن نهایی
بعد از محاسبة وزن نسبی معیارهای اصلی و همچنین زیرمعیارهای آن، اقدام به تعیین وزن نهایی شده است. با ضرب کردن وزن نسبی معیارهای اصلی در وزن نسبی زیرمعیارها، وزن نهایی تعیین میشود. در جدول زیر نحوة محاسبة وزن نهایی ارائه شده است. در بین معیارهای اصلی وجود امکانات و زیربناهای گسترده دارای بیشترین وزن و معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای مورد نیاز دارای کمترین وزن بودهاند. در بین زیرمعیارهای معیار اصلی وجود امکانات و زیربناهای گسترده، استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری بیشترین و خدمات یدککشی بدون انتظار و با کیفیت لازم کمترین وزن را داشتهاند. در بین زیرمعیارهای معیار اصلی تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایهگذاران خارجی، وجود بودجه کافی جهت ایجاد زیرساخت بیشترین و بوروکراسی عاری از فساد اداری کمترین وزن را داشتهاند. در بین زیرمعیارهای معیار اصلی گستردگی بازارهای داخلی و خارجی، وسعت بازار داخلی کشور میزبان بیشترین و فعالیتهای تحقیق و توسعه در حوزة بازاربابی و فروش دارای کمترین وزن بودهاند. و در بین زیرمعیارهای معیار اصلی معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای مورد نیاز، وجود نظام مالیاتی دقیق، تعرفة تجاری مناسب و امور گمرکی عادلانه دارای بیشترین و اعطای پوششهای بیمهای به سرمایهگذاران دارای کمترین وزن بودهاند.
جدول (9): محاسبةوزن نهایی و اولویتبندی استراتژیها
رتبه |
وزن نهایی |
وزن زیرمعیارها |
زیرمعیارها |
وزن معیارهای اصلی |
معیارهای اصلی |
1 |
217/0 |
415/0 |
استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری |
523/0 |
وجود امکانات و زیربناهای گسترده |
2 |
162/0 |
310/0 |
نقش فنآوری اطلاعات در بندر |
||
5 |
080/0 |
153/0 |
وجود انبارهای با ظرفیت بالا |
||
7 |
045/0 |
087/0 |
اطمینان از فرآیند ترخیص کالا |
||
12 |
018/0 |
035/0 |
خدمات یدککشی بدون انتظار و با کیفیت لازم
|
||
3 |
157/0 |
476/0 |
وجود بودجة کافی جهت ایجاد زیرساخت |
329/0 |
تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایه گذاران خارجی |
4 |
090/0 |
274/0 |
در دسترس قراردادن آنلاین قوانین و مقررات نظارتی |
||
6 |
048/0 |
146/0 |
بهکارگیری یکسان قوانین و مقررات در تسهیل امور تجاری و تسریع صادرات و واردات |
||
10 |
023/0 |
07/0 |
جبران خسارتهای وارده به سرمایهگذاران در صورت بروز بحران |
||
14 |
011/0 |
033/0 |
بوروکراسی عاری از فساد اداری
|
||
8 |
044/0 |
423/0 |
وسعت بازار داخلی کشور میزبان |
105/0 |
گستردگی بازارهای داخلی و خارجی |
9 |
028/0 |
271/0 |
تطبیق و بهبود محصول با توجه به نیاز بازار |
||
11 |
020/0 |
186/0 |
تطبیق فرآیند تولید با محصول جدید |
||
15 |
009/0 |
087/0 |
طراحی و توسعة محصول جدید در بازار |
||
19 |
003/0 |
032/0 |
فعالیتهای تحقیق و توسعه در حوزة بازاربابی و فروش
|
||
13 |
018/0 |
430/0 |
وجود نظام مالیاتی دقیق، تعرفة تجاری مناسب و امور گمرکی عادلانه |
043/0 |
معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای مورد نیاز |
16 |
009/0 |
217/0 |
پایین بودن مالیات بر درآمد و سود فعالیتهای تولیدی و خدماتی |
||
17 |
008/0 |
197/0 |
بیشتر شدن معافیتهای گمرکی بر نهادههای واسطهای و سرمایهای |
||
18 |
005/0 |
118/0 |
معافیت مالیاتی در مورد تولیدات شرکتهای سرمایهگذارخارجی |
||
20 |
002/0 |
038/0 |
اعطای پوششهای بیمهای به سرمایهگذاران |
همانطورکه در جدول (9) مشاهده میشود، بعد از تعیین وزن نهایی معیارها، استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری در بین این 20 معیار دارای بیشترین وزن و اعطای پوششهای بیمهای به سرمایهگذاران دارای کمترین وزن بودهاند.
وزن نهایی و اولویتبندی که در جدول (9) اشارهشده است به صورت مرتب و نزولی که در نرمافزار Expert Choice محاسبه شده، در شکل زیر نشان داده شده است. باتوجه به اطلاعات جدول زیر استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری دارای بیشترین وزن نهایی و اعطای پوششهای بیمهای به سرمایهگذاران دارای کمترین وزن نهایی میباشند. ضریب ناسازگاری کلیة معیارها با هم نیز 9% است که عددی کوچکتر از 1% میباشد و این یعنی سیستم سازگار میباشد.
شکل (6): شکل شماتیک وزن نهایی معیارها و اولویتبندی آنها
4- نتیجهگیری
جذب هرچه بیشتر سرمایهگذاران خارجی، شناسایی و اولویتبندی استراتژیهای مختلف امری ضروری به نظر میرسد و شناسایی این استراتژیها جز با یک برنامهریزی دقیق امکانپذیر نخواهد بود. این استراتژیها ممکن است در قالب نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها مطرح شود. یک مدیریت قوی و کارآمد باید به خوبی این استراتژیها را شناسایی کند و با اولویتبندی و استفاده از آنها نسبت به پیشبرد اقتصادی و فنی موسسه یا سازمان خود اقدام کند. یافتههای این تحقیق عبارتند از:
(1) بر اساس جدول مقایسات زوجی مربوط به معیارهای اصلی که شامل وجود امکانات و زیربناهای گسترده، تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایهگذاران خارجی، گستردگی بازارهای داخلی و خارجی و معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای مورد نیاز میباشد، مشخص شد که عامل وجود امکانات و زیربناهای گسترده با 523%، بیشترین اهمیت را دارند و عامل معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای موردنیاز با 43%، کمترین درجه اهمیت را دارند.
(2) در جدول مقایسات زوجی مربوط به وجود امکانات و زیربناهای گسترده که شامل استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری، نقش فنآوری اطلاعات در بندر، وجود انبارهای با ظرفیت بالا، اطمینان از فرآیند ترخیص کالا و خدمات یدککشی بدون انتظار و با کیفیت لازم میباشد، عامل استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری با 415% و عامل خدمات یدککشی بدون انتظار و با کیفیت لازم با 35%، به ترتیب بیشترین و کمترین وزن را به خود اختصاص دادند.
(3) در جدول مقایسات زوجی مربوط به تضمین امنیت اقتصادی و سیاسی به سرمایه گذاران خارجی که شامل وجود بودجة کافی جهت ایجاد زیرساخت، در دسترس قرار دادن آنلاین قوانین و مقررات نظارتی، بهکارگیری یکسان قوانین و مقررات در تسهیل امور تجاری و تسریع صادرات و واردات، جبران خسارتهای وارده به سرمایهگذاران در صورت بروز بحران و بوروکراسی عاری از فساد اداری میباشد، عامل وجود بودجة کافی جهت ایجاد زیرساخت با476% و بوروکراسی عاری از فساد اداری با 33% دارای بیشترین و کمترین اهمیت میباشند.
(4) در جدول مقایسات زوجی مربوط به گستردگی بازارهای داخلی و خارجی که شامل وسعت بازار داخلی کشور میزبان، تطبیق و بهبود محصول با توجه به نیاز بازار، تطبیق فرآیند تولید با محصول جدید، طراحی و توسعة محصول جدید در بازار و فعالیتهای تحقیق و توسعه در حوزة بازاربابی و فروش میباشد، عامل وسعت بازار داخلی کشور میزبان با 423% و عامل فعالیتهای تحقیق و توسعه در حوزة بازاربابی و عامل فروش با 32% پراهمیتترین و کماهمیتترین معیارها بودند.
(5) در جدول مقایسات زوجی مربوط به معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مورد واردات نهادههای مورد نیاز که شامل وجود نظام مالیاتی دقیق، تعرفة تجاری مناسب و امور گمرکی عادلانه، پایین بودن مالیات بر درآمد و سود فعالیتهای تولیدی و خدماتی، بیشتر شدن معافیتهای گمرکی بر نهادههای واسطهای و سرمایهای، معافیت مالیاتی در مورد تولیدات شرکتهای سرمایهگذار خارجی و اعطای پوششهای بیمهای به سرمایهگذاران میباشد، عامل وجود نظام مالیاتی دقیق، تعرفة تجاری مناسب و امور گمرکی عادلانه با 43% وعامل اعطای پوششهای بیمهای به سرمایهگذاران با 83% بیشترین و کمترین درجه اهمیت را داشتند.
(6) پس از محاسبة وزن نهایی معیارها، در نهایت ترتیب اولویت استراتژیها به این ترتیب: 1) استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری، 2) نقش فناوری اطلاعات در بندر، 3) وجود بودجة کافی جهت ایجاد زیرساخت، 4) در دسترس قرار دادن آنلاین قوانین و مقررات نظارتی، 5) وجود انبارهای با ظرفیت بالا، 6) بهکارگیری یکسان قوانین و مقررات در تسهیل امور تجاری و تسریع صادرات و واردات، 7) اطمینان از فرآیند ترخیص کالا، وسعت بازار داخلی کشور میزبان، 8) تطبیق و بهبود محصول با توجه به نیاز بازار، 9) جبران خسارتهای وارده به سرمایه گذاران در صورت بروز بحران، 10) تطبیق فرآیند تولید با محصول جدید، خدمات یدککشی بدون انتظار و با کیفیت لازم، 11) وجود نظام مالیاتی دقیق، تعرفة تجاری مناسب و امور گمرکی عادلانه، 12) بوروکراسی عاری از فساد اداری، 13) طراحی و توسعة محصول جدید در بازار، 14) پایین بودن مالیات بر درآمد و سود فعالیتهای تولیدی و خدماتی، 15) بیشتر شدن معافیتهای گمرکی بر نهادههای واسطهای و سرمایهای، 16) معافیت مالیاتی در مورد تولیدات شرکتهای سرمایهگذار خارجی، 17) فعالیتهای تحقیق و توسعه در حوزة بازاربابی و 18) فروش و اعطای پوششهای بیمهای به سرمایهگذاران مشخص و تعیین شد. در ضمن بیشترین و کمترین وزن اختصاصیافته به معیارها 217% و 002% به دست آمد.