نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارمند سازمان بنادر و دریانوردی
2 عضو هیات علمی
چکیده
یکی از مهمترین پتانسیلهای مطرح در رابطه با انرژیهای تجدیدپذیر و سازگار با محیطزیست استفاده از انرژی جزرومد دریا است. استحصال انرژی از جزرومد در نقاطی عملی است که انرژی زیادی بهصورت جزرومدهای بزرگ در آنها متمرکز شده باشد و بهعلاوه جغرافیای محل نیز برای احداث نیروگاه جزرومدی سایت مناسبی فراهم کرده باشد. با توجه به اینکه در ایران نیز قرار است در طول برنامه پنجم توسعه بیش از 5000 مگاوات نیروگاه انرژیهای تجدیدپذیر احداث شود، شناسایی سایتهای مناسب برای این کار و ارزیابی انرژی قابل استحصال در این سایتها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در همین راستا این مطالعات با توجه به مشخصات هندسی کانال قشم و وجود جریانهای جزرومدی قوی در این ناحیه، به بررسی قابلیت استحصال انرژی از جریانهای جزرومدی در این منطقه پرداخته است. موضوع مهم دیگر که مطالعه شده است، استفاده از روشهای عملی و نه صرفاً علمی استحصال انرژی، بر پایه آخرین نتایج و دستورالعملهای «مرکز انرژیهای دریایی اروپا» و بر اساس مدلسازی جریان جزرومدی است. طبق یافتههای این مطالعه در محدوده منتخب 1850 مگاوات انرژی قابل استحصال واقعی از جریانهای جزرومدی برآورد شد. قابلیت استحصال این مقدار انرژی دولتهای بسیاری را در جهان برای استحصال آن ترغیب نموده است. دیگر نتایج حاصل از این مطالعات نشان میدهد استفاده صرف از معیار APD که مبنای قضاوت بسیاری از مطالعات واقع شده، مبنایی ناقص و غیرعملی است.
کلیدواژهها
1- مقدمه
یکی از مهمترین پتانسیلهای مطرح در رابطه با انرژیهای تجدید پذیر و سازگار با محیطزیست استفاده از انرژی جزرومد دریا است. استحصال انرژی از جزرومد در نقاطی عملی است که انرژی زیادی بهصورت جزرومدهای بزرگ در آنها متمرکز شده باشد و بهعلاوه جغرافیای محل نیز برای احداث نیروگاه جزرومدی سایت مناسبی فراهم کرده باشد. اگرچه چنین مکانهایی در همهجا یافت نمیشوند، اما تابهحال مکانهای نسبتاً زیادی برای این منظور شناسایی شدهاند. لیکن در تعداد کمی از این مکانها نیروگاه جزرومدی در جهان احداث شده است. نخستین و بزرگترین آنها که از نوع تک حوضچهای و دو اثری بوده، با ظرفیت ۲۴۰ مگاوات در لارانس فرانسه تأسیس شده است، جنبه تجاری دارد. در ایران نیز قرار است در طول برنامه پنجم توسعه، بیش از پنج هزار مگاوات نیروگاه انرژیهای تجدید پذیر احداث شود.
با علم به اینکه در راستای استحصال انرژی جریانهای جزرومدی مطالعاتی در منطقه خورموسی انجام شده است و این منطقه در مجامع علمی کشور بهعنوان یکی از پتانسیلهای شناختهشده مطرح است. در این مطالعات برای یافتن منطقه دیگری که پتانسیلهای لازم استحصال انرژی را دارد، اهتمام شده است.
2- روش تحقیق
2-1- محدوده موردمطالعه
محدوده موردمطالعه شکل (1)، تنگهای است در خلیجفارس که از شمال به سرزمین اصلی ایران، از جنوب به جزیره قشم، از شرق به خط فرضی مابین اسکله شهید حقانی بندرعباس و اسکله بهمن در جزیره قشم و از غرب به یک خط فرضی در طول جغرافیایی بندر باسعیدو محدود گردیده است، تنگه خوران نامیده میشود. در حاشیه این آبراه، شهرها و بنادر مهمی چون: بندرعباس، (پرجمعیتترین شهر ساحلی ایران)، تأسیسات دریایی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش، (مهمترین پایگاه نیروی دریایی خلیجفارس)، بندر شهید رجایی (مهمترین بندر تجاری شمال خلیجفارس)، منطقه حفاظتشده زیبا و منحصربهفرد جنگل حرا و دهها بندر، شهر و تأسیسات دریایی دیگر واقعشده است. بیشینه پهنای این تنگه در مرز شرقی آن حدفاصل بندرعباس در سرزمین اصلی و اسکله بهمن معادل 25 کیلومتر و کمینه پهنای آن (بدون در نظر گرفتن محدوده جنگلهای حرا) در حدود 5/2 کیلومتر است که در حدفاصل بندر پهل در سرزمین اصلی و بندر لافت در جزیره قشم واقع شده است. بیشینه ژرفای آن در طول جغرافیایی 768/55 و عرض جغرافیایی 963/26 واقعشده و برابر 53- متر است. شکل (1) منطقه موردمطالعه را نشان میدهد.
شکل (1): موقعیت قرارگیری تنگه هرمز، تنگه خوران و جانمایی ایستگاههای اندازهگیری، نقاط مشخصشده بارنگ قرمز ایستگاههای اندازهگیری سرعت و نقاط مشخصشده بارنگ سفید ایستگاههای اندازهگیری سطح آب هستند.
2-2- دادههای اندازهگیری شده جزرومدی
در محدوده موردمطالعه اطلاعات اندازهگیری شده سطح آب در 4 ایستگاه و اطلاعات سرعت جریان در 3 ایستگاه تهیه شده است. شکل (2) موقعیت ایستگاههای اندازهگیری و موقعیت آنها را نشان میدهد.
شکل (2): جانمایی ایستگاههای اندازهگیری از نمای نزدیک در تنگه خوران
در شکل (2) ایستگاههای مشخصشده بارنگ قرمز ایستگاههای اندازهگیری سرعت و ایستگاههای مشخصشده بارنگ سفید ایستگاههای اندازهگیری سطح آب هستند.
جداول (1) و (2) مشخصات کلی این ایستگاهها را نشان میدهد. این اطلاعات شامل موقعیت، عمق، تاریخ نصب و نوع دستگاه میباشند.
جدول (1): مشخصات کلی ایستگاههای اندازهگیری سطح آب
نام ایستگاه |
نوع دستگاه |
تاریخ نصب |
عمق نصب (m) |
مختصات |
|
x |
y |
||||
Pohl |
RBR |
16/5/1388 |
8/5 |
74792873456/55 |
9730033177/26 |
Rajaee |
RBR |
18/5/1388 |
2/5 |
0743432215/56 |
1026819445/27 |
Dargahan |
RBR |
17/5/1388 |
7 |
053467557/56 |
96859708041/26 |
Basaeedu |
RBR |
- |
- |
265348/55 |
778/26 |
جدول (2): مشخصات کلی ایستگاههای اندازهگیری سرعت جریان
نام ایستگاه |
نوع دستگاه |
تاریخ نصب |
عمق نصب (m) |
مختصات |
|
x |
y |
||||
Arg Dargahan |
Argonaut |
21/7/1388 |
15 |
074041039/56 |
017908703/27 |
Mini Rajaee |
Mini ADP |
20/7/1388 |
8 |
10469691/56 |
07853959/27 |
Laft |
- |
- |
- |
729070317/55 |
9691965419/26 |
2-3- مشخصات دادههای اندازهگیری شده
ازآنجاکه خروجی بررسیهای هیدرودینامیکی، ورودی مبحث استحصال انرژی است و بررسی استحصال انرژی در این مطالعات، بر مبنای آخرین دستاوردها و دستورالعملهای (مرکز انرژیهای دریایی اروپا) مبتنی بر سرعت جریان است. مشخصات سرعت در دادههای اندازهگیری شده بسیار مهم است. لذا بهمنظور به دست آوردن ایدهای در جهتگیری مطالعات و یافتن رهیافتهای مناسب، ایستگاههای اندازهگیری سرعت بررسی شده است.
ازآنجاکه در مبحث استحصال انرژی سرعتهای کمتر از 5/0 متر بر ثانیه به لحاظ عدم کارایی در به حرکت درآوردن پره توربینها نادیده گرفته میشوند، درصد زمانهای تداوم جریان با سرعتهای بیش از 5/0 متر بر ثانیه در ایستگاههای مختلف با یکدیگر مقایسه میگردد. جدول (3) بر اساس میانگین سرعتهای اندازهگیری شده به این مقایسه پرداخته است.
جدول (3): مقایسه سرعت جریان در ایستگاههای اندازهگیری
|
نام ایستگاه اندازهگیری |
بیشینه سرعت ثبتشده در ایستگاه (m/s) |
درصد تداوم سرعت بیش از 5/0 متر بر ثانیه |
1 |
رجایی |
18/1 |
25 |
2 |
درگهان |
70/1 |
29 |
3 |
لافت |
03/2 |
52 |
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود سرعت جریانهای جزرومدی در ایستگاه لافت بیش از دو ایستگاه دیگر است، که این موضوع با توجه به موقعیت ایستگاهها تا حدودی قابل پیشبینی است.
بهمنظور شناخت الگوی کلی جریان با توجه به اطلاعات میدانی اندازهگیری شده، گلجریانهای ایستگاههای مختلف در شکلهای (3) الی (5) رسم گردیده است. گفتنی است که این شکلها بر مبنای سرعت جریان متوسطگیری شده در عمق رسم شدهاند.
شکل (3) گل جریان در ایستگاه لافت
شکل (4): گل جریان در ایستگاه درگهان
شکل (5) گل جریان در ایستگاه رجایی
همانطور که از مقایسه گلجریانها مشخص است بیشترین متوسط سرعتها کمی بیش از 33/1 متر بر ثانیه است که در ایستگاههای درگهان و لافت اتفاق میافتد لیکن ازآنجاکه در ایستگاه لافت عرض کانال بسیار کم میشود، جریانهای با سرعتهای بیشتر در زمانهای بیشتری اتفاق میافتد. درصد وقوع سرعتهای کمینه نیز در ایستگاه لافت کمتر از ایستگاه درگهان است.
نکته جالبتوجه دیگر این است که در ایستگاه لافت هم در رفت و هم در برگشت سرعتهای بیش از 8/0 متر بر ثانیه نسبت به دو ایستگاه دیگر تداوم بیشتری دارد، لیکن در ایستگاه درگهان فقط در یک جهت سرعت بیش از 8/0 متر بر ثانیه وجود دارد.
3- تجزیه و تحلیل دادهها
3-1- شبیهسازی عددی
ازآنجاکه مهمترین پارامتر موردتوجه در انجام شبیهسازی، قابلیت اطمینان به نرمافزار شبیهساز است، در این مطالعات برای مدلسازی جریانهای جزرومدی در محدوده موردمطالعه، از مدل جریان مایک 21[1] از بسته نرمافزاری انستیتو هیدرولیک دانمارک[2](DHI) استفاده شده است. برای برپاسازی مدل، ابتدا محدوده انجام مطالعات را تعیین کرده و آنگاه مرزهای باز را تعیین میکنیم و در مرحله بعد، نسبت به شبکهبندی محدوده موردمطالعه اقدام مینماییم. برای صحتسنجی ازآنجاکه اندازهگیریهای سطح آب و سرعت در دو بازه زمانی مختلف در دسترس است تغییرات سطح آب در جزرومد، در بازه 29 روزه، (10/8/1388 تا 7/9/1388) و سرعت جریان جزرومد در بازه زمانی 25 روزه (29/1/1389 تا 23/2/1389)، بهناچار در دو بازه زمانی مدل اجرا شد و از نتایج آن برای صحتسنجی و واسنجی استفاده گردید.
3-2- شرایط مرزی
در این مطالعات به دلیل اهمیت شرایط مرزی، با حساسیت ویژهای به مشخصات مرزهای باز پرداخته شده است. به دلیل موجود بودن اطلاعات اندازهگیریشده سطح آب در ایستگاههای درگهان، رجایی و باسعیدو امکان تولید 30 مؤلفۀ جزرومدی[3] جداول (4 و 5) وجود دارد.
جدول (4): مؤلفههای جزرومدی تولیدشده در ایستگاههای درگهان و رجایی
.
جدول (5): مؤلفههای جزرومدی تولیدشده در ایستگاه باسعیدو
لازم به ذکر است مؤلفههای ارائهشده توسط سازمان نقشهبرداری کل کشور صرفاً مؤلفههای، M2,S2,K1,O1 را در برمیگیرد. این در حالی است که مؤلفههای تولیدشده در این مطالعات، نشان میدهد که مؤلفه N2 نیز نقش بارزی در جزرومد ایفا مینماید و مجموع 25 مؤلفه دیگر نیز تأثیرگذار هستند.
با در دست داشتن این مؤلفهها، توانایی تولید جزرومد در هرزمانی و برای هر بازه زمانی وجود دارد؛ بنابراین در صورت استفاده از مشخصات سطح آب بهعنوان شرایط مرز باز اطلاعات کافی موجود است؛ بنابراین با در اختیار داشتن مشخصات سطح آب در هردو مرز شرقی و غربی به برپاسازی مدل عددی پرداخته میشود. شکل (6) مرزهای باز شرقی، غربی و مرز بسته خشکی را نشان میدهد.
شکل (6): مرزهای محدوده موردمطالعه- کد 3 مرز باز شرقی – کد 4 مرز باز غربی
3-3- حساسیت سنجی
در این بخش پارامترهایی معرفی میشوند که در هیدرودینامیک محدوده موردمطالعه نقش دارند و احتمال دارد مدل نسبت به آنها حساس باشد. یکی از این پارامترها باد و امواج ناشی از وزش باد است. ازآنجاکه جهت غالب باد در این تنگه شمالی ـ جنوبی بوده و جریان غالب در جهت شرقی ـ غربی برقرار است و به دلیل اثر مرز (جزیره قشم) طول موجگاه[4] در این تنگه درخور توجه نیست؛ بنابراین از اثرات باد و موج در این مطالعات صرفنظر شده است. علاوه بر این، منابع ثانویه مانند رود یا چشمهای که بر روی جریان در این تنگه تأثیرگذار باشد، وجود ندارد. بنابراین از اثرات جریانهای تأثیرگذار وارد شونده به محیط از منابع ثانویه، همچنین یخبندان و دیگر نیروها نیز صرفنظر شده است. همچنین به دلیل محدود بودن منطقۀ موردمطالعه تأثیر نیروی کوریولیس ناچیز است و در محاسبات مدل وارد نمیشود. در مدلسازی، مرزهای شمالی و جنوبی بهعنوان مرزهای خشک در نظر گرفتهشده و اثرات خشکی و تری ساحل بر دلیل جزرومد، در مدل دیده شده است؛ بنابراین از بین پارامترهایی که مدل به آنها حساسیت دارد، پارامترهای تعریف شرایط مرزهای باز، لزجت گردابی و زبری بستر باقی ماند، که مدل، نسبت به هر سه پارامتر واسنجی شده است.
3-4- واسنجی مدل
در بحث واسنجی مدل، ابتدا بهمنظور به دست آوردن طرح مناسب از منطقه، به تعریف مشخصات مرزهای باز و اجرای مدل پرداخته شد. برای این منظور در هردو مرز باز شرقی و غربی از دادههای اندازهگیری شده نوسانات سطح آب استفاده شد. در اولین اجرای مدل شکل (7)، برای هر دو مرز باز شرقی و غربی، نوسانات سطح آب در نظر گرفتهشده است. مرز شرقی حدفاصل بندرعباس (اسکله شهید حقانی در شمال مرز شرقی) و اسکله بهمن (در جنوب مرز شرقی) است. برای تعیین شرایط این مرز، در هردو نقطه شمالی و جنوبی، بر اساس مؤلفههای ارائهشده از سوی سازمان نقشهبرداری کل کشور، یعنی چهار مؤلفه اصلی (M2, S2, K1, O1) به تولید جزرومد اقدام شد.
شکل (7): محدوده موردمطالعه در مدلهای اولیه
پس از اجرای مدل و مقایسه خروجیهای آن با دادههای اندازهگیری شده، شکل (8)، عدم تطابق کافی بهویژه در مدهای پایین دیده شد، که ناشی از ناکافی بود مؤلفههای جزرومدی مورد استفاده بود. زیرا همانطور که در بخش پیش نیز به آن اشاره شد حداقل یک مؤلفه دیگر (N2) در مؤلفهها وجود دارد که نقش بسزایی در تولید جزرومد ایفا مینماید و مجموع مؤلفههای دیگر هم مؤثر هستند.
شکل (8): عدم تطابق دادههای اندازهگیری شده نوسانات سطح آب و خروجی مدل در مدهای پایین (شرایط مرزی با 4 مؤلفۀ جزرومدی سازمان نقشهبرداری تعریف شده است).
بنابراین در مدلهای نهایی مرز شرقی کمی به سمت غرب انتقال داده شد تا در محل ایستگاههایی که دادههای اندازهگیری آنها موجود است، یعنی فاصله بین بندر شهید رجایی (در شمال مرز شرقی) و درگهان (در جنوب مرز شرقی) این مرز آماده شود شکل (9). مطلب دیگر اینکه، بر اساس تجربه، از اجراهای متعدد مشخص شد درصورتیکه مرز شرقی بین بندر شهید رجایی و درگهان با جزرومد متغیر در نظر گرفته شود (یعنی در فایل ورودی مشخصات مرز شرقی بهصورت متغیر در زمان و در طول مرز تعریف شود)، عدم تطابق مدل بیشتر خواهد شد. بنابراین با توجه به مطالب پیشگفته، مرز شرقی حدفاصل بندر شهید رجایی در شمال و درگهان در جنوب بهصورت متغیر در زمان و ثابت در طول مرز تعریف شد. که باعث بیشترین تطابق در خروجیهای مدل با دادههای اندازهگیری شد؛ و در مرز غربی نیز ایستگاه باسعیدو انتخاب گردید که در آن ایستگاه هم دادههای اندازهگیری موجود است. در این نقاط باوجود دادههای اندازهگیری شده و توانایی تولید 30 مؤلفه جزرومدی، شبیهسازی جزرومد در هر زمان دلخواه امکانپذیر است.
شکل (9): محدوده موردمطالعه در مدل نهایی
با توجه به نتایج بهدستآمده، جهت سنجش عملکرد شبیهسازی انجامشده، در 2 نقطه مقادیر خروجیهای مدل با مقادیر اندازهگیری شده مقایسه شد. نقطه اول در ایستگاه پهل و در بازه زمانی 10/8/1388 تا 7/9/1388 و نقطه دوم در بازه زمانی 29/1/1389 تا 23/2/1389 در ایستگاه لافت واقع است. در نقطه اول اندازهگیری تغییرات سطح آب و در نقطه دوم سرعت جریان و همینطور جهت جریان با خروجیهای مدل مقایسه شد. پارامترهای دیگری که بهمنظور تطبیق هرچه بیشتر نتایج شبیهسازی با دادههای اندازهگیری شده، بررسی شد، پارامترهای قابلتغییر لزجت گردابی و زبری بستر بود، که مشخص شد مدل نسبت به تغییر لزجت گردابی حساسیت ندارد.
3-5- درستیسنجی مدل
در ادامه جهت سنجش عملکرد صحیح مدل با استفاده از شاخصهای آماری، خروجیهای مدل با دادههای اندازهگیری مقایسه شده است. در این مطالعات از 4 شاخص آماری، جذر متوسط مربع خطاها RMSE، شاخص پراکندگی SI، پارامتر انحراف (شاخص اریبی) Bias و همینطور استفاده شده است. همانطور که در جدول (6 ) ملاحظه میگردد این مطالعات ازنظر شاخصهای فوق نیز در حد بسیار مطلوب است بهطوریکه شاخص در ایستگاه پهل برای مقایسه ارتفاع سطح آب در جزرومد معادل 957/0 و شاخص Bias در ایستگاه لافت برای مقایسه سرعت جریان صفر گردیده است. (نمودار شاخصهای پیشگفته در اشکال (10) تا (13) آورده شده است).
جدول (6): شاخصهای آماری بکار رفته در درستیسنجی مدل
شکل (10): شاخص برای ارتفاع سطح آب در ایستگاه پهل
شکل (11): شاخص برای سرعت جریان در ایستگاه لافت
شکل (12): شاخص برای جهت جریان در ایستگاه لافت
در ادامه شبیهسازی عددی جریانهای جزرومدی در تنگه خوران شده است. همانطور که مشاهده میشود بین دادههای اندازهگیری شدۀ سطح آب در ایستگاه پهل و دادههای خروجی مدل تطابق بسیار خوبی برقرار است. در ایستگاه لافت که محل اندازهگیری سرعت جریان است، نیز اگرچه این تطابق بهاندازه مقایسه انجامشده در تراز سطح آب ایدئال نیست ولی کاملاً مطلوب و قابلاعتماد است زیرا همانطور که تجربه نشان داده، به دلیل دقت کمتر دستگاههای اندازهگیری سرعت و همینطور تأثیرپذیری شدید سرعت جریان از عوامل محیطی معمولاً شبیهسازیهای سرعت جریان بهدقت شبیهسازیهای انجامشده در تراز سطح آب نیست. چنانچه در نمودار پراکندگی سرعت جریان در شکل (6) مربوط به ایستگاه لافت دیده میشود در سرعتهای پایین (کمتر از حدود 3/0 متر بر ثانیه) ناهمخوانی بیشتری بین نتایج شبیهسازی و مقادیر اندازهگیری دیده میشود. این موضوع میتواند به دلیل خطای دستگاههای اندازهگیری در ثبت مقادیر کوچک باشد.
4- بحث و نتیجهگیری
4-1- تولید انرژی
استحصال انرژی جریانهای جزرومدی کاربرد نسبتاً نوینی از علم هیدرودینامیک را معرفی مینماید. دورنمای قابلیت جزرومد در تولید انرژی، از یکسو و عطش بشر برای یافتن منابع نوین انرژی که از دغدغه عدمکفایت روند تولید انرژی برای تقاضای آینده، سرچشمه گرفته، از سوی دیگر، دلیل خوبی برای انجام این مطالعات بوده است. استحصال انرژی آنگونه که تاکنون بیشترین رواج را داشته مبتنی بر روشی بوده که با محبوس کردن آب درخور به هنگام مد و سپس تخلیه آن از کانالی که توربین در آن جاسازیشده انجامگرفته است (استفاده از پتانسیل ارتفاع آب). آسیبهای زیستمحیطی ناشی از این روش، باعث نشده استفادهکنندگان از این منبع مهم انرژی چشمپوشی کنند، بنابراین دانشمندان علم هیدرودینامیک بر آن شدند تا قابلیت مهم سرعت جریانهای جزرومدی در تولید انرژی را پیشنهاد دهند. در این بخش از مطالعات با توجه به همین رویکرد و با اهتمام به دستورالعمل (ارزیابی منابع انرژی جزرومدی)[5] مرکز انرژیهای دریایی اروپا (EMEC) در قالب «راهنمای استحصال انرژیهای تجدیدپذیر دریایی» در سال 2009 انتشاریافته، به شرح عناوین زیر، محاسبه انرژی در تنگه خوران بررسی شده است. مراحل اجرای این بخش از مطالعات به شکل زیر تقسیمبندی میشود.
1) با توجه به نتایج بهدستآمده در فصل شبیهسازی بهترین محدودههای مستعد استحصال انرژی انتخاب میگردد.
2) چند محدوده نمونه بر اساس ویژگیهای هندسی و هیدرودینامیکی انتخابشده و در هر محدوده توزیع فراوانی سرعت ( محاسبه میشود. سپس بهترین محدوده از میان محدودههای انتخابشده، برگزیده میگردد.
3) برای هر محدوده میانگین چگالی نیرو[6] محاسبه میشود.
4 ) کل انرژی موجود در مقطع محاسبه شده و سپس انرژی قابل استحصال توسط یک توربین به دست میآید.
5) انرژی قابلتولید سالیانه[7] برای یک دستگاه توربین محاسبه میشود.
ازآنجاکه رعایت موازین آئیننامهای الزامی است. اشاره به برخی از این موازین، طراحی نیروگاه به شرح زیر مناسب است (2009,EMEC). برای نصب این توربینها، که با نام اختصاریTECSشناخته میشوند، لازم است از تاج توربین تا سطح آزاد آبحداقل 5 متر فاصله آزاد وجود داشته باشد و همینطور فاصله بستر دریا با زیر این توربینها باید حداقل 5 متر یا 25% عمق آب (بر اساس LAT) ـ هرکدام بیشتر است ـ باشد. فاصله جانبی مرکز تا مرکز توربینها نیز حداقل 5/2 برابر قطر «روتور» و فاصله طولی آنها نیز حداقل 10 برابر قطر «روتور» در نظر گرفته میشود.
4-2- انتخاب مقاطع نمونه
با حصول اطمینان از عملکرد مناسب مدل ساختهشده، پیشبینی ارتفاع سطح آب و سرعت جریان در هر نقطهای از محدوده موردمطالعه، امکانپذیر است. بر اساس دادههای دریافت شده از خروجیهای مدل، سرعت جریان در شرق باریکترین پهنه موردمطالعه (کانال حدفاصل بندر پهل در سرزمین اصلی و بندر لافت در جزیره قشم) از مقدار بیشتری برخوردار است. دونقطه که دارای بیشترین پتانسیل استحصال انرژی میباشند به ترتیب زیر برگزیده شد و در بخش استحصال انرژی به قابلیت تولید انرژی در آن نقاط پرداخته شد. مشخصات این دونقطه به شرح زیر است.
1) همانطور که در شکل (13) مشخص است ناحیهای که در طول جغرافیای 773377/55 و عرض جغرافیایی 959283/26 با عمق 3/16- واقعشده دارای بیشترین سرعت جریان، در حدود 6/1 متر بر ثانیه و میانگین سرعت جریان در حدود 85/0 متر بر ثانیه است. این ناحیه بهعنوان ناحیه برگزیده با بیشترین احتمال وقوع سرعت معرفی میگردد.
2) ناحیه دوم در غرب نقطه اول و در باریکترین پهنه تنگه در طول جغرافیایی 746801/55 و عرض جغرافیایی 960514/26 و در عمق 5/31- متری واقع شده است. با بیشترین سرعت جریانی در حدود 41/1 متر بر ثانیه بهعنوان ناحیه برگزیده با عمق مناسب جهت نصب توربین معرفی شده است.
جهت جریان ازآنرو دارای اهمیت ویژهای است که جهت نصب دستگاههای تولید انرژی را تعیین میکند. زیرا دستگاههایی که تولید انرژی در آنها بر مبنای گردش روتور است، بهترین بازدهی را در شرایطی خواهند داشت که جریان در راستای محور توربین برقرار باشد.اطلاعات سطح آب در محدوده جغرافیایی و در بازه زمانی مدلسازی به جهت در نظر گرفتن رواداری کافی بین تاج توربین و سطح آزاد آب در تصمیمگیری برای محل نصب توربینها مهم است.
الف
ب
ج
شکل (13): به ترتیب از بالا به پایین بیانگر: الف- کمترین سرعت جریان، ب- میانگین سرعت جریان و ج- بیشترین سرعت جریان در هر نقطه از محدوده جغرافیای و در بازه زمانی مدلسازی است.
4-3- مشخصات سرعت جریان در مقاطع نمونه
ازآنجاکه عامل تولید انرژی سرعت جریان است، بنابراین از اهمیت ویژهای برخوردار است. در بخش گذشته دو ناحیه که دارای پتانسیل ویژه در محدوده موردمطالعه بودند انتخاب شدند. ناحیه اول، دارای عمق کم (در حدود 16 متر) ولی از بیشترین سرعت جریان در محدوده موردمطالعه برخوردار بود. ناحیه دوم از عمق مناسب (حدود 31 متر) برخوردار بود و سرعت جریان در آن مقدار قابل قبولی داشت. دلیل انتخاب ناحیه دوم آن است که در بین نواحی دارای عمق مناسب بیشترین سرعت جریان را دارد. در ادامه، این دو ناحیه بهصورت جزئیتر بررسی میشود، درنهایت بهترین ناحیه بین این دو برگزیده خواهد شد. شکل (14) ناحیه اول با عنوان «ناحیه با بیشترین سرعت جریان» و شکل (15) ناحیه دوم را با عنوان «ناحیه کارا» نشان میدهد.
شکل (14) محل وقوع بیشترین سرعت جریان بر اساس خروجی مدل
شکل (15) محل دارای عمق و سرعت مناسب در غرب محل اول
برای شروع این مقایسه، هیستوگرام سرعت در هر دو ناحیه رسم میگردد. این هیستوگرام که درواقع، درصد زمانهای وقوع سرعتهای مختلف است، با نمایش داده شده است. برای تهیه نمودار بهطور استاندارد، در عرض هرکدام از نواحی، یک مقطع انتخاب میگردد و در طول هر مقطع سهنقطه مشخص میشود. سپس خروجی سرعت جریان، در هر 10 دقیقه و در مدت تقریبی یک ماه برای سهنقطه انتخابشده در مقطع، استخراجشده و در هر 10 دقیقه میانگین سرعت این سهنقطه محاسبه میگردد. این سرعت میانگین که برای هر 10 دقیقه محاسبهشده بهعنوان توزیع سرعت ناحیه انتخابشده در نظر گرفته میشود. در ادامه درصد وقوع سرعتهای مختلف به ازای گامهای 1/0متر بر ثانیه تعیین و سپس نمودار پراکندگی آن رسم میگردد. جدول (7 ) و شکل (16) توزیع سرعت را بر اساس توضیحات فوق نشان میدهند. همانطور که ملاحظه میگردد، مساحت زیر نمودار شکل (16) نسبت مستقیمی با APD مقطع مورد مطالعه دارد. هردو نمودار قرمز و آبی تا حدود سرعت 5/0 متر بر ثانیه تقریباً بر هم منطبق هستند. و در سرعتهای بالاتر مشاهده میگردد علیرغم آنکه دامنه نمودار قرمز به سمت سرعتهای بالای نمودار کشیده شده ولی قله نمودار آبی به سمت f(ui) های بیشتر افراشته شده و هردو نمودار قرمز و آبی مساحتهای تقریباً یکسانی را در زیر خود محاط کردهاند. بنابراین تأکید میگردد که بیشترین رکورد سرعت جریان بهتنهایی، APD بیشتری تولید نمیکند و فراوانی سرعت جریان بالا عامل مهم در تولید انرژی است.
جدول (7) توزیع سرعت
شکل (16) نمودار توزیع سرعت برای دونقطه برگزیده
4-4- میانگین چگالی نیرو
میانگین چگالی نیرو که با APDمعرفی میگردد، در واحد سطح مقطع در نظر گرفتهشده و بر اساس معادله زیر محاسبه میشود (Marine Renewable Energy Guide) " (2009,EMEC).
APD= . . ) (kw/ ) ( 1)
میانگین چگالی نیرو بهطور مستقیم و دقیقتر بهوسیله سری زمانی بهدستآمده از خروجی مدل در محل موردمطالعه از معادله زیر به دست میآید.(Marine Renewable Energy Guide) " (2009,EMEC):
APD= . .ρ. ) (kw/ ) (2)
بر اساس معادله فوق و با استفاده از خروجیهای مدل در نقاط برگزیده با در نظر گرفتن ρ = 1مقدار APD برابر است با:
=0.5*1*3003.418/4000
= 0.375 (kw/ )
عدد 418 /3003 مجموع مکعب سرعتها در ناحیه اول، عدد 4000 تعداد گامهای استخراجشده از خروجی مدل که در هر 10 دقیقه و در حدود 28 روز انجام شده است.
=0.5*1*2413.612/4000
= 0.301 (kw/ )
عدد 612/2413 مجموع مکعب سرعتها در ناحیه دوم است.
4-5- انرژی موجود در مقطع
انرژی موجود در هر مقطع از روش فلاکس به دست میآید. این روش مبتنی است بر محاسبه انرژی جنبشی در سطح مقطع و مقدار آن برابر است با حاصلضرب APD بهدستآمده در کل سطح مقطع موردنظر:
= APD. . (kw)
APD= average power density(kw/ )
= depth of the cell (m)
= with of the cell (m)
با توجه به انتخاب دو ناحیه، فلاکس انرژی برای هر دو ناحیه محاسبه میگردد. ازآنجاکه مقایسه این دو مقطع نیز مدنظر است به جهت برآورد مناسب، کمترین عرض مقطع بین دو ناحیه، که مربوط به ناحیه اول (ناحیه دارای بیشترین سرعت جریان) است در محاسبات منظور گردیده است. بهعبارتدیگر برای هردو ناحیه یک عرض در نظر گرفته شده است.
برای ناحیه اول با عمق حدود 16 متری محل موردمطالعه و عرضحدود 375 متری محل، Pflux از رابطه زیر به دست میآید. شکل (17) عرض ناحیه اول را نشان میدهد.
= 0.375*16*375
=2250 kw
شکل (17): پهنای ناحیه اول (منطقه با سرعت جریان بالاتر)
و برای ناحیه دوم با توجه به عمق 5/30 متری و با عرض مشابه (به جهت مقایسه، عرضها مشابه در نظر گرفتهشده، درحالیکه پهنای این ناحیه چندین برابر بیشتر است). انرژی موجود در مقطع بهصورت زیر محاسبه میشود.
= 0.301*30.5*375
=3442 kw
ملاحظه میگردد که بالا بودن APD ملاک مناسبی برای قضاوت در رابطه با تولید انرژی نیست و عوامل عرض و عمق نیز باید در کنار ملاک APD مبنای قضاوت قرار گیرند.
4-6- انرژی قابل استحصال
با توجه به اطلاعات جامع بهدستآمده اکنون با توجه به دستورالعمل کاربردی «انرژیهای تجدید پذیر دریایی MarineRenewable Energy Guide) »(2009,EMEC) اقدام به احداث یک نیروگاه استحصال انرژی نمونه میگردد. همانطور که مشخص است پارامترهای زیادی در عدم حصول کامل تمام فلاکس انرژی به انرژی قابل بهرهبرداری وجود دارد، از آن جمله به راندمان TECS ها میتوان اشاره کرد. هممحور بودن دقیق جهت جریان با روتورها، تأثیرات خارجی مؤثر بر جریان، عدم توانایی استفاده از تمامی سطح مقطع عمود برجهت جریان و عدم قطعیتهای دیگر نام برد. ازآنجاکه در این مطالعات از ابتدا سعی بر کاربردی بودن خروجیها بوده، لازم است برای اثبات این ادعا، نمونۀ کاملی با در نظر گرفتن تمام عدم قطعیتهای متصور طراحی کرد. توضیحات زیر و جداول (8) و (9) روند طراحی را روشن کرده است.
1) در محل موردنظر جهت نصب نیروگاه استحصال انرژی، سهنقطه در نظر گرفته شد و میانگین سرعت این نقاط، سرعت مبنای محاسبات قرارگرفت.
2) ازآنجاکه قطر توربینهای رایج در حدود 20 متر است، با توجه به موارد ذکرشده در بخش تولید انرژی (فاصله 5 متری آزاد از روی تاج توربین تا سطح آب و فاصلههای آزاد ذکرشده از کف توربین تا بستر دریا و...)، برای جانمایی مکان موردنظر بهناچار از نقطه دوم در نظر گرفتهشده استفاده میشود. این نقطه اگرچه دارای بهترین سرعت جریان نیست ولی با توجه به وسعت مکانی جریان با سرعت مناسب، موقعیت مناسبی برای احداث یک نیروگاه استحصال انرژی است.
3) TECS انتخابشده در این نمونه یک توربین با قطر 19 متر فرض میشود؛ بنابراین مساحت مقطع دستگاه برابر 5/283 مترمربع است. با توجه به توضیحات بند 2 ملاحظه میشود که فقط در ناحیه دوم (Efficient zone) قابلیت نصب نیروگاه وجود دارد.
4) بالاترین سرعتی که در طراحی در نظر گرفته میشود 71% بیشترین سرعت خروجی مدل در محل مورد نظر است. ازآنجاکه میانگین بالاترین سرعت در ناحیه Efficient zone برابر 414/1 است، بالاترین سرعت در نظر گرفتهشده در طراحی از حاصلضرب 71/0 در عدد 414/1 برابر 005/1 حاصل میگردد.
5) بر اساس دستورالعمل ذکرشده (راندمان دستگاههای TECS در سرعتهای زیر 5/0 متر بر ثانیه برابر صفر در نظر گرفته میشود و برای سرعتهای برابر 5/0 متر بر ثانیه و بیش از آن، راندمان موردنظر از 38% شروع و بهطور پلهای با نرخ 1% افزایش پیدا نموده و حداکثر این راندمان برابر 45% در بالاترین سرعت طراحی در نظر گرفته میشود. (بالاترین سرعت طراحی دربند 4 تعریف شده است.) در طراحی ناحیه موردنظر در این مطالعات ازآنجاکه بالاترین سرعت طراحی 005/1 است، با رجوع به جدول 8 ملاحظه میگردد که بیشترین به 43% محدود میگردد.
6) برای هر گام یک ضریب کاهنده دیگر با نام "راندمان میانگین قطار نیرو" که با نمایش داده میشود، لحاظ میگردد که مقدار آن 90% است. ضریب کاهنده 9/. در ستون آخر جدول 8 اعمال گردیده است.
7) نیروی استحصالی در نظر گرفتهشده برای هر توربین، در هر گام سرعت (گامهای سرعت 1/0 متر بر ثانیه تعریف شده است) از رابطه Pav(i)= .ρ.A. تعیین میگردد. اندیس i نشاندهنده گام سرعت مشخصه است. (ستون دوم جدول (8 ) )
شکل (18) مقایسه مشهودی از پتانسیل توان مقطع و توان قابل استحصال ارائه میکند.
جدول (8) محاسبه توان الکتریکی در هر گام سرعت
شکل (18) مقایسه پتانسیل توان در تمام مقطع (ستون 2 جدول (8 ) و توان قابل استحصال (ستون 4 جدول ( 8)
8) برای به دست آوردن توان الکتریکی متوسط سالانه از رابطه = استفاده میگردد.
9) درنهایت برای محاسبه انرژی تولیدشده سالیانه از رابطه AEP=8760. . استفاده میگردد. در این معادله از جمع ستون آخر جدول(9 ) و عدد 8760 مجموع ساعات یک سال و که بر اساس درصد است، ضریب در اختیار بودن توربین را بیان میکند که به ساعات خارج از سرویس بودن یک دستگاه به دلایل تعمیر نگهداری و مواردی ازایندست مربوط است.
جدول (9 ) محاسبه توان الکتریکی متوسط
انرژی تولیدشده سالیانه توسط یک دستگاه TECS:
AEP=8760*30.086
(Kw) AEP=263553
این مطالعات جنبههای بارزی نسبت به دیگر مطالعات انجامشده در این رابطه دارد که به شرح زیر دستهبندی میشود:
1) در بعد استحصال انرژی در ایران اولین مطالعاتی ازایندست است که به تولید انرژی مبتنی بر آخرین دستورالعملهای صادرشده در اروپا با دقت و اعمال کلیه ضرایب کاهنده پرداخته است.
2) در بعد برپاسازی مدل، تلاش شد که بیشترین دقت ممکن در آن بکار گرفته شود. بهطوریکه در محدوده مطالعاتی موردنظر بیش از 980 هزار نقطه هیدرو گرافی شده بهعنوان ورودی به مدل داده شده است. نگارنده مدل دیگری را با این چگالی نقاط هیدرگرافیشده تا این تاریخ سراغ ندارد.
3) این مطالعات تنها مطالعاتی در ایران بوده که مناسبترین نقطه را در یک محدوده مطالعاتی جهت استحصال انرژی برمیگزیند. دیگر مطالعات انجامشده معمولاً بر مبنای سرعت جریان در محدوده موردمطالعه تصمیمگیری نموده است و پارامترهای عمق و سرعت نقطهبهنقطه بررسی نشده است.
5- نتیجهگیری
1) درروند مطالعات مشخص شد که مؤلفههای جزرومدی ارائهشده از سوی سازمان نقشهبرداری برای مدلسازی، تصمیمگیری و مواردی ازایندست کافی نیست و لااقل مؤلفه N2 که توسط سازمان ارائه نمیشود بهاندازه مؤلفه O1 ایفای نقش میکند.
2) همانطور که گفته شد بیشتر بودن سرعت جریانهای رکورد شده بهتنهایی، به مفهوم داشتن APD بیشتر نیست و فراوانی سرعت جریانهای بالا، عامل مهم در تولید انرژی است.
3) این مطالعات نشان میدهد که صرف استفاده از فرمول APD که در واحد سطح اعمال میگردد:
APD= . .ρ. ) (kw/ )
و مبنای قضاوت استحصال انرژی در پایاننامهها قرارگرفته مبنای ناقصی است. زیرا بر اساس این فرمول بدون در نظر گرفتن شرایط عرض و عمق محل، ممکن است نتایج غیرعملی حاصل گردد. بنابراین باید از فرمول کامل شده استفاده نمود:
= APD. . (kw)
4) انرژی تولیدشده از یک دستگاه معادل:
AEP=263553
به دست آمد، با توجه به عرض محدوده و قطر دستگاه، با احتساب فاصله 5/2 برابر قطر توربین مابین هر دستگاه، قابلیت طراحی یک نیروگاه با حداقل 7 توربین در عرض و در 2 ردیف، توان تولیدی سالانه برابر است با:
= 263553 * 14
= 3689742 (Kw)
که حتی با احتساب 50%= مقدار توان تولیدی برابر یک هزار و هشتصد و پنجاه مگاوات ارزیابی میگردد. تولید این مقدار انرژی فوقالعاده ایدئال است و مقادیر بسیار کمتر از این، دولتهای پیشرو را به احداث چنین نیروگاههایی ترغیب کرده است.
این مقدار انرژی تولیدی مرهون فناوری جدید استحصال انرژی در کانالهای باز است. این توان در مقایسه با بیشترین نیروگاههای که تاکنون با روش حوضچههای بسته ساختهشده هم بالاتر است و هم با محیطزیست سازگارتر است.