نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دریایی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
2 عضو هیئت علمی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
چکیده
در این تحقیق به شناسایی و اولویتبندی عوامل
اثرگذار بر ترغیب شرکتها به صادرات از بنادر پرداخته شده است. بندر نوشهر به
عنوان نمونه جهت مطالعه انتخاب شده است. بنابراین، نیازهای دو گروه صادرکننده و متصدی
حملونقل (فورواردر) به عنوان جامعه تحقیق مطالعه و بررسی شد. با پیشرفت تکنولوژی و
تغییر نیازهای مشتریان، توسعه مستمر بنادر یکی از ضرورتهای بندر محسوب میشود و بنادر
باید این نیازها را بشناسند و در رفع آن اقدام کنند. در
انجام این تحقیق نخست عوامل مهم در تصمیمگیری برای صادرات از بندر با مرور و
مطالعه تحقیقات گذشته شناسایی شد و سپس با روش دلفی نظر شرکتهای صادراتی در مورد
اثرگذار بودن عوامل استخراج و مد نظر قرار گرفت. در مرحله بعد، هشت عامل به عنوان
مهمترین عوامل انتخاب شدند. دستآخر با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی در
اولویتبندی عوامل نشان داده شد که دو گروه در انتخاب خود شباهتها و تفاوتهایی دارند.
گرچه هر دو گروه حساسیت مشابهی بر تشریفات گمرکی، سطح تکنولوژی بهکار رفته در بندر،
موجود بودن کانتینر خالی و سالم در بندر و سرعت بارگیری دارند، اما صادرکنندگان تاکید
بیشتری بر ارائه اطلاعات الکترونیکی (خدمات اینترنتی) دارند حال آنکه فورواردرها میزان
مراجعه کشتیها به بندر را مهمتر میدانند
کلیدواژهها
1-مقدمه
تجارت همواره یکی از راههای رفع نیازهای انسان و دسترسی به منابع و محصولات کمیاب بوده است. تجارت مبتنی بر حملونقل کالا از مبدأ محصولات به محل مصرف است. انجام امور تجاری علت پیدایش تقاضا و بازار حملونقل کالا شده است. عرضهکنندگان بسیاری در حوزههای دریایی، هوایی، ریلی و جادهای وارد بازار حملونقل شدند. رقابت شدیدی بین عرضهکنندگان برای جذب مشتری پدید آمده است. امروزه در هر صنعت و بازار رقابتی، مطالعات بازار و تحقیقات بازاریابی امری متعارف و لازم است. بنادر به عنوان حلقة مهم حمل ونقل دریایی و تجارت جهانی بدون شناخت بازار حملونقل جایگاه خود را از دست خواهند داد. با گذشت زمان و نو شدن تکنولوژی تولید کالا و لزوم حمل کالاهای متفاوت و جدید میتواند موجب تغییر انتظار صادرکنندگان از بندر در زمینة ارایه خدمات شود. تحقیق و شناخت بازار حملونقل به بنادر کمک میکند تا نیاز مشتریان را بشناسد، بازار خود را بهتر تحلیل کند و اهداف و استراتژیهای مناسبی را برای آیندة خود انتخاب کند. صادرات تأثیر مستقیم بر رفع بیکاری و افزایش سطح رفاه اجتماعی دارد و جذب کالاهای صادراتی به مسیر حمل دریایی که با صرفهترین نوع حملونقل است راه مناسبی برای رفع مشکلات اقتصادی و بالا بردن تولید ناخالص ملی کشورها است. در این تحقیق با انتخاب بندر نوشهر به عنوان نمونه تحقیق، به بررسی و تحلیل عوامل اثرگذار در ترغیب شرکتها به صادرات از بنادر پرداخته شده است.
1-1- بیان مسئله
حمل ونقل دریایی با صرفهترین نوع حملونقل، هم در مصرف انرژی و هم در حمل احجام بالا میباشد. تجارت دریایی محور اصلی تجارت بینالمللی و اقتصاد جهانی است؛ زیرا حدود 80% حجم تجارت و بیش از 70% ارزش تجارت جهان از طریق کشتی و دریا حمل ودر بنادر تخلیه و بارگیری میشود.[1] بنادر دروازههای تجارت جهانیاند و از آنجا که تجارت جهانی به سمت یکپارچهشدن زنجیرة عرضه میرود و در نتیجه باعث ایجاد رقابت بسیار زیاد بین بنادر میشود، بنادر را وادار به جذب مشتریان مسیرهای حملونقلی و استفاده از تجهیزات خود برای کسب سهم بیشتری از ترافیک دریایی میکند. بنادر مدام با ریسک از دست دادن مشتریان مهم روبرو هستند، نه به خاطر نقص زیرساختها یا عملیات بندری بلکه به دلیل اینکه مشتریان شبکههای خدماتی خود را بازچینی میکنند یا وارد همکاری
جدیدی با سایر حملکنندگان میشوند (Notteboom, 2007).
با پیشرفت تکنولولوژی و تغییر در نیاز مشتریان یعنی صادرکنندگان[2]، فورواردرها[3] و کشتیرانیها[4]، توسعه مستمر بنادر یکی از ضرورتهای بندرداری شده است. بنادر باید این نیازها را بشناسند و در رفع آنها اقدام کنند. استفاده از این پل ارتباطی مفید برای به دست آوردن سود بیشتر در بازارهای خارجی میتواند بهترین گزینه حملونقل در صادرات باشد. اقتصاد مبتنی بر صادرات، تورم کمتر و ثبات بیشتری را به همراه دارد. هرقدر شرکتی کالا به بازارهای برونمرزی صادرکند، هزینه تولید کمتر میشود و به نوبة خود به تخصیص منابع مالی و انسانی بیشتری نیاز پیدا میکند تا کار تحقیق و توسعه را انجام دهند (برنچ، 1380).
بندر نوشهر، بندری چند منظوره و با داشتن فاصلة 3 کیلومتر تا فرودگاه، قدیمیترین بندر استان مازندران و نزدیک ترین بندر ایران به پایتخت میباشد و پل ارتباطی تجارت دریایی به کشورهای حوزه دریای مازندران و همچنین کشورهای اروپایی است. با این حال، این بندر با انجام 15,270 تن صادرات در سال 94 کمترین میزان صادرات را در بین اکثر بنادر شمالی داشته است. حال آنکه آمار صادرات از سایر بنادر سواحل دریای مازندران در همان سال به ترتیب در بنادر آستارا 26,631، بندر انزلی 98,073 و بندر امیرآباد 843,099 تن بوده است. نمودار (1) میزان صادرات از بنادر شمالی ایران را طی سالهای 90 تا پایان 94 نشان میدهد.
نمودار (1): میزان صادرات بنادر طی سالهای 90 تا پایان 94
منبع: سازمان بنادر و دریانوردی، سالنامه آمار عملیات
بندر نوشهر با مشکلاتی برای رشد در آینده مواجه است، زیرا (1) بندر پسکرانه خوبی ندارد، (2) فضای کافی برای گسترش و توسعه ندارد.
طبق پژوهش گروسو و مونتیرو (Grosso and Monteiro, 2011) پتانسیل رشد و توان عملیاتی بنادر مستقیماً به بهبود زیرساختهای بندر برای عملیات لجستیکی، دسترسی به محیط بندری، روند اداری و اثربخشی بندر ارتباط دارد. با در نظر گرفتن وضعیت حاضر بندر نوشهر شناخت بیشتر نیاز صادرکنندگان و تشویق آنها به استفاده از مزیتهای این نقطه کلیدی میتواند موجب رونق بیشتر این بندر شود.
1-2- ضرورت انجام تحقیق
شرکتهای صادراتی به دو گروه صادرکنندگان مستقل و فورواردرها که مسئولیت حمل را بر عهده دارند، تقسیم میشوند. فورواردرها در سراسر دنیا سهم بالایی را در امر تجارت دارند و تحقیقات مستقل زیادی در مورد آنها انجام میشود. ترغیب شرکتها به صادرات از یک بندر علاوه بر رونق بندر به این دلیل اهمیت دارد که صادرات راه مناسبی برای رفع مشکلات اقتصـادی میبـاشد. بنـابراین تـوسعه صـادرات و همچنین تـوسعه بـخش حملونقل دریایی اثر مثبتی بر رشد اقتصادی کشورها دارد. صادرات و تجارت دریایی همواره در کشورهای توسعهیافته اهمیت داشته است و برای رفع بیکاری و افزایش سطح رفاه اجتماعی قابل مورد توجه قرار گرفته است. بهطوری که طبق گزارش Vasey در سال 2012، بیش از 13 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا در بنادر مشغول به کار میباشند و در ازای هر یک میلیارد دلار صادرات از طریق دریا، 15000 شغل ایجاد میشود. بنادر در وهله اول نقطه اتصال حملونقل دریایی و زمینیاند، و در مرحله دوم برای شهری که در آن قرار دارند، موتور رشد اقتصادی محسوب میشوند. بر اساس نتایج تحقیق Bajrektarevic در سال 2015، دریای مازندران به عنوان منطقهای کلیدی با تمرکزی روشن در عرضه انرژی با هدف نهایی متنوعسازی زنجیره عرضه برای منافع اروپا اهمیت خاصی دارد. همچنیـن بر اسـاس مطالعـات اسکاپ[5] در سال 2001، کریـدور شمال ـ جنوب از دریای مازندران کوتاهترین مسیر از شمال اروپا به خلیج فارس است.
هر صنعتی برای دوام و سوددهی بلندمدت خود میکوشد به مشتریان خود نزدیک شود، یعنی نیاز مشتریان را بشناسد و در جهت رفع آنها اقدام کند. بنادر نیز از این قاعده مستثنی نیستند، با پراکندگی نابرابر منابع طبیعی و صنایع در مکانهای جغرافیایی مختلف جهان و تقاضا برای یک کالای خاص در نقاط مختلف دیگر و با در نظر گرفتن تغییرات الگوی تجارت لازم است بنادر متناسب با اقتضائات زمان و توانمند برای خدماترسانی به تقاضای بازار حملونقل نوسازی شوند. بنادر در گذشته طوری طراحی میشدند تا بتوانند هر نوع کالا و کشتیای را جذب کنند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد تغییر در محصولات و جهانی شدن تجارت، تغییرات چشمگیری در نحوه حمل و جابجایی کالا پدید آمده است. امروزه با کانتینری شدن کالاها و برقراری مسیرهای خاص در حملونقل دریایی، بنادر پیشرفته جهان به سوی تخصصیشدن سوق یافتهاند. از این رو، بنادر که از سرمایههای ارزشمند کشورها محسوب میشوند و هزینه مالی هنگفتی برای ساخت و تأسیس آنها مصرف شده است، در صورت عدمپیگیری نیاز مشتریان حملونقلی به راحتی بازار خود را از دست خواهند داد. مطالعات بازاریابی به تصمیمگیران بنادر کمک میکند تا علاوه بر استفاده بهینه از تجهیزات و منابع و حفظ مشتریان فعلی، بازار خود را نیز گسترش دهند. در این تحقیق سعی شده است عوامل مؤثر در ترغیب شرکتها به صادرات از بندر نوشهر شناسایی، و به عنوان الگو در اختیار مدیران بنادر قرار داده شود تا از آنها در اولویتبندی و تخصیص منابع به بخشهای مختلف استفاده شود.
1-3- هدف تحقیق
هدف این تحقیق شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار در ترغیب شرکتها به صادرات از بنادر با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی میباشد. بندر نوشهر از میان شرکتهای صادراتی شمال کشور به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفته است.
1-4- مروری بر پیشینة تحقیق
تحقیقات بسیاری درباره عوامل اثرگذار در انتخاب بنادر از دید صادرکنندگان، فورواردرها و شرکتهای کشتیرانی انجام شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود.
یوگبوما و همکاران در سال 2006 در مطالعهای که در زمینة معیارهای مهم از دید صادرکنندگان از طریق بندر با استفاده از روش روش تحلیل سلسله مراتبی انجام دادند هفت عامل را شامل کارایی بندر، تجهیزات کافی، میزان مراجعه کشتیها به بندر، پاسخ سریع به نیاز مشتریان، مکان بندر، هزینههای بندری و شهرت بندر در صدمه زدن به کالاها شناسایی کردند (Ugboma and et al., 2006).
لانگن پژوهشی در زمینة تصمیمگیری برای انتخاب یک بندر صادراتـی و وارداتـی در اتـریش با در نظـر گرفتن پسکرانه انجام داد (De Langen, 2007). وی با مطالعه در مورد دو گروه صادرکنندگان و فورواردرها به این نتیجه رسید که هر دو گروه تقریباً عقاید مشترکی برای انتخاب بندر دارند اما حساسیت صادرکنندگان بر هزینة بندری کمتر متمرکز بود، زیرا هزینه حملونقل درصد کمی از هزینه تولید را تشکیل میدهد.
همچنین مهمترین عوامل برای صادرکنندگان، کیفیت خدمات اپراتورهای بندری و کیفیت تجهیزات بود اما برای فورواردرها کیفیت خدمات کشتیرانیها مهمترین عامل بود.
سیاره و رضائی در سال 2014 به منظور شناسایی مهمترین عوامل انتخاب بندر توسط کشتیرانیها با استفاده از روش رجحان ترتیبی به این نتیجه رسیدند که زمان، کارآمد بودن و هزینههای بندر اساسیترین معیار برای کشتیرانیها در انتخاب بندر میباشد. همچنین با استفاده از نتایج بهدست آمده و بکارگیری روش تحلیل سلسله مراتبی، بنادر کانتینری خلیجفارس را اولویتبندی کردند. در این تحقیق، جبلعلی با داشتن وزن 43% و بندر شهید رجایی با 19% به ترتیب اولویت اول و دوم را کسب کردند. محققان بر این باورند که نظرسنجی از دیگر شرکتها میتواند نتایج متفاوتی داشته باشد (سیاره و رضائی، 2014).
ذبیحی و دیگران در تحقیقی که در مورد انتخاب بهترین و مناسبترین بندر برای هاب شدن در جنوب ایران انجام دادند، نخست عوامل مهم ترانشیپ را شناسایی، و در 6 گروه مکان بندر، شرایط فیزیکی بندر، اقتصاد پسکرانه، کارایی بندر، هزینه و سایر عوامل دستهبندی کردند. سپس با استفاده از نظر کارشناسان حملونقل دریایی ایران و بکارگیری روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی، وجود منطقه آزاد تجاری در نزدیکی بندر، نزدیک بودن به حوزه صادرات/واردات، تجهیزات بندر و هزینههای بندر به ترتیب به عنوان مهمترین عوامل شناسایی شدند و همچنین بندرعباس، عسلویه، امام خمینی، چابهار و بوشهر به ترتیب به عنوان بهترین بندر شناسایی تعیین شدند. نویسندگان در راستای جذب شرکتهای کشتیرانی پیشنهادهایی مانند پایین آوردن هزینه تخلیه و بارگیری، بالا بردن میزان استفاده از دادههای الکترونیکی (EDI) و توسعه تجهیزات و خدمات را به مدیران بندر ارائه دادند (ذبیحی و دیگران، 2016).
با مرور پیشینه تحقیق به نظر میرسد مطالعه و پژوهش خاصی در زمینه اولویتبندی عوامل مؤثر بر ترغیب شرکتها به صادرات با تکیه بر نظر صادرکنندگان و فورواردرها در بنادر ایران صورت نپذیرفته است.
2- روش تحقیق
در این تحقیق برای غربالسازی عوامل مؤثر، از روش دلفی و برای اولویتبندی عوامل مؤثر، از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است.
2-1- روش دلفی
تکنیک دلفی نخست متکی بر حدس، قضاوت و الهام افراد بود، اما به تدریج شکل علمی پیدا کرد. نخستین بار در دهه 50 میلادی توسط دالکی[6] و هلمر[7] در شرکت رند[8] طراحی شد و مورد استفاده و پذیرش طیف گستردهای از محققان برای گردآوری نظر کارشناسان درباره دانش کاربردی در حوزهای خاص قرار گرفت (Hsu and Sandford, 2007).
روش دلفی برای دستیابی به قضاوت خبرگان استفاده میشود. هدف از استفاده روش دلفی رسیدن به مطمئنترین توافق گروهی بین خبرگانی است که از آنها مصاحبه به عمل آمده یا پرسشنامه داده شده است. مصاحبهها و توزیع پرسشنامهها به تکرار انجام میگیرد تا با جمع آوری بازخوردها، توافق گروهی از نظرات خبرگان بهدست آید. روش دلفی ابزار توانمند و بسیار مناسب برای استخراج نظرات اجرایی در فضایی نسبتا نظری مثل مدلهای چند متغیرهمیباشد (عبدی و همکاران، 1390).
2-2- روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی یکی از روشهای جبرانی MADM است که با تکیه به شاخصهایی که تصمیمگیرنده تعیین میکند برای تصمیمگیری و انتخاب یک گزینه از میان گزینههای متعدد تصمیمگیری بکار میرود. البته. این روش در سال 1980 به همت توماس ساعتی[9] ابداع و ارایه شد. فرآیند تحلیل سلسله مراتبی بازتاب رفتار طبیعی و تفکر انسانی است. این تکنیک، مسائل پیچیده را بر اساس آثار متقابلشان بررسی و آنها را به شکلی ساده تبدیل میکند و به حل آنها میپردازد (مهرگان، 1393).
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی نظریهای عمومی درمورد اندازهگیری است. از این روش برای استخراج مقیاسهای نسبی از مقایسههای زوجی گسسته و پیوسته در ساختارهای سلسله مراتبی چند سطحی استفاده میشود (Saaty and Vargas, 2012).
2-3- جامعه و نمونة آماری
جامعه آماری شامل صادرکنندگان و فورواردرها (شرکتهای حمل و نقلی) است که در روش دلفی از 11 نفر میباشد. برای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی از فرمول کوکران با حجم جامعه آماری نامشخص و نمونه آماری 24 نفر استفاده شد. با توجه به حجم بالای جامعة آماری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. در نمونهگیری تصادفی ساده هر یک از عناصر جامعة مورد نظر برای انتخاب شدن شانس مساوی دارند. در این روش افراد و اشیای مورد نیاز از فهرست جامعة آماری که به همین منظور تهیه و کدگذاری شده است به صورت تصادفی انتخاب میشوند. در این شیوه هر یک از اعضا از احتمال برابر برای انتخاب شدن برخوردارند. مزیت بزرگ این نوع نمونهگیری قابلیت تعمیم زیاد یافتههای تحقیق است (یعقوبی و همکاران، 1391). برای بررسی پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ و نرمافزار SPSS استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ 94/0 بهدست آمد که نشاندهندة پایایی در سطح عالی است.
3- تجزیهوتحلیل دادهها و بیان نتایج تحقیق
3-1- مرحله اول: روش دلفی
در این مرحله، نخست با استفاده از روش دلفی سنتی، عوامل شناساییشده از مرور پیشینه تحقیق تعدیل شد، سپس پرسشنامههایی از نوع سوال باز در اختیار صادرکنندگان و فورواردرها قرار گرفت. عوامل فراوانی بالاتر داشتند به عنوان مهمترین عوامل شناسایی شد که در جدول (1) نشان داده شده است. در این مرحله برای همة عوامل، اهمیت یکسانی در نظر گرفته شد.
جدول (1): عوامل غربالشده
ردیف |
عوامل |
عامل 1 |
موجود بودن کانتینر خالی و سالم در بندر |
عامل 2 |
تشریفات گمرکی |
عامل 3 |
سرعت بارگیری کالا |
عامل 4 |
ارائه اطلاعات الکترونیکی (خدمات اینترنتی) |
عامل 5 |
میزان مراجعه کشتیها به بندر |
عامل 6 |
محوطه و ظرفیت انبار کردن |
عامل 7 |
سطح تکنولوژی بکار رفته در بندر |
عامل 8 |
خصوصی سازی بخش های مختلف بندر |
3-2- مرحله دوم: فرایند اجرای تحلیل سلسله مراتبی
تحلیل سلسله مراتبی در چهار گام به شرح زیر انجام شد:
گام اول: مدلسازی
در این تحقیق مدل سه سطحی درختچة روش تحلیل سلسله مراتبی انتخاب شد که سطح اول مربوط به هدف، سطح دوم شاخصها و سطح سوم شامل عوامل یا گزینههای تصمیم است، و در انتها هم شاخصها و هم عوامل اولویتبندی شدند. شاخصها طبق عوامل و میزان توجه صادرکنندگان به هر بخش انتخاب شدند. هر کدام از شاخصها بهطور مستقیم با تکتک عوامل مرتبط میباشند.
شاخصهای تحقیق شامل مدیریت بندر، سرعت روند صادرات و میزان خدمات بندر میباشد. در نهایت جهت اولویتبندی عوامل اثرگذار در ترغیب شرکتها به صادرات از بنادر، سه شاخص و هشت عامل شناسایی شدند که در نمودار (2) نشان داده شده است.
گام دوم: جمعآوری دادهها و تشکیل ماتریسهای مقایسات زوجی
در این گام گزینههای مختلف، هربار نسبت به یک شاخص توسط تصمیمگیرنده، دو به دو مقایسه و نتیجة مقایسه به صورت جداولی که آنها را ماتریسهای مقایسات زوجی مینامند، ارائه میشود. این کار برای مقایسة دو به دوی شاخصها نیز انجام میشود. در این تحقیق اولویتبندی بهطور جداگانه از نظر دو گروه صادرکننده و فورواردر صورت گرفته است.
گام سوم: محاسبه وزنهای نسبی و ناسازگاری در قضاوت
نمودار (2): درختچه تحلیل سلسله مراتبی
|
برای هرکدام از ماتریسهای مقایسات زوجی بهدست آمده از گام قبل، وزن گزینهها بر مبنای هر شاخص و همچنین وزن شاخصها نسبت به هم
محاسبه میشوند. برای محاسبة بردارهای وزنی و نیز بررسی شاخص سازگاری از نرمافزار آنلاین AHP Web استفاده شد (جداول (3) تا (10)).
تقریباً تمامی محاسبات روش تحلیل سلسله مراتبی بر اساس قضاوت اولیه تصمیمگیرنده صورت میپذیرد که در قالب ماتریس مقایسات زوجی ظاهر میشود، و هرگونه خطا و ناسازگاری در مقایسه و تعیین اهمیت بین گزینهها و شاخصها نتیجة نهایی محاسبات را مخدوش میکند. نرخ ناسازگاری (CR)[10] وسیلهای است که ناسازگاری قضاوت را مشخص میکند و نشان میدهد که تا چه حد میتوان به اولویتهای حاصل از مقایسات اعتماد کرد. اگر نرخ ناسازگاری کمتر از 10/0 باشد سازگاری مقایسات پذیرفتنی است، در غیر این صورت مقایسهها باید دوباره انجام شود (مهرگان، 1393).
برای محاسبة نرخ ناسازگاری این مراحل طی میشود:
(1) بردار مجموع وزنی را محاسبه میکنیم، سپس ماتریس مقایسات زوجی را در بردار ستونی وزنهای نسبی ضرب میکنیم. بردار جدیدی که از این طریق بهدست میآید، بردار مجموع وزنی (WSW)[11] نام دارد،
(2) عناصر بردار مجموع وزنی را بر بردار اولویت نسبی تقسیم میکنیم. بردار حاصل بردار سازگاری (CV)[12] نامیده میشود،
(3) حداکثر ارزش ویژة ماتریس (lmax) را بهدست میآوریم که برابر با میانگین عناصر بردار سازگاری است،
(4) در این مرحله شاخص سازگاری (CI)[13] را با استفاده از رابطة (1) محاسبه میکنیم.
(1)
n تعداد گزینههای موجود در مسئله را نشان میدهد و
(5) دستآخر نرخ ناسازگاری را محاسبه میکنیم. برای بهدست آوردن آن شاخص سازگاری را بر شاخص تصادفی (RI)[14] تقسیم میکنیم (رابطه (2)).
(2)
نرخ ناسازگاری 1/0 یا کمتر نشانگر سازگاری در مقایسات میباشد. شاخص تصادفی از جدول (2) استخراج میشود.
در صورتی که ارزش CR کمتر یا مساوی 1/0 باشد، سازگاری مقایسات پذیرفته است. در غیر این صورت باید در اولویتبندیها تجدید نظر صورت گیرد.
جدول (2): مقادیر شاخص های تصادفی
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
N |
12/1 |
9/0 |
58/0 |
0 |
0 |
RI |
|
10 |
9 |
8 |
6 |
N |
|
51/1 |
45/1 |
41/1 |
24/1 |
RI |
جدول (3): وزن نسبی عوامل از دید صادرکنندگان
بر اساس شاخص مدیریت بندر
ردیف |
عامل |
وزن نسبی |
|
1 |
میزان مراجعه کشتیها به بندر |
4313/0 |
|
2 |
تشریفات گمرکی |
2526/0 |
|
3 |
سرعت بارگیری کالا |
1324/0 |
|
4 |
ارایه اطلاعات الکترونیکی |
0815/0 |
|
5 |
سطح تکنولوژی بکار رفته در بندر |
0417/0 |
|
6 |
موجود بودن کانتینر خالی و سالم |
0311/0 |
|
7 |
محوطه و ظرفیت انبار کردن |
0170/0 |
|
8 |
خصوصیسازی |
0122/0 |
|
CI |
0257/0 |
||
محاسبه نرخ ناسازگاری |
0.0257/1.41=0.01825<0.1 |
||
جدول (4): وزن نسبی عوامل از دید صادرکنندگان
بر اساس شاخص سرعت روند صادرات
ردیف |
عامل |
وزن نسبی |
1 |
تشریفات گمرکی |
3075/0 |
2 |
ارایه اطلاعات الکترونیکی |
2882/0 |
3 |
سطح تکنولوژی بکار رفته در بندر |
2577/0 |
4 |
محوطه و ظرفیت انبار کردن |
0575/0 |
5 |
موجود بودن کانتینر خالی و سالم |
0378/0 |
6 |
سرعت بارگیری کالا |
0232/0 |
7 |
میزان مراجعه کشتیها به بندر |
0161/0 |
8 |
خصوصیسازی |
0117/0 |
CI |
0511/0 |
|
محاسبه نرخ ناسازگاری |
0.0511/1.41=0.0362<0.1 |
جدول (5): وزن نسبی عوامل از دید صادرکنندگان
بر اساس شاخص میزان خدمات بندر
ردیف |
عامل |
وزن نسبی |
1 |
تشریفات گمرکی |
4128/0 |
2 |
ارایه اطلاعات الکترونیکی |
1789/0 |
3 |
سرعت بارگیری کالا |
1687/0 |
4 |
محوطه و ظرفیت انبار کردن |
1389/0 |
5 |
موجود بودن کانتینر خالی و سالم |
0429/0 |
6 |
میزان مراجعه کشتیها به بندر |
0270/0 |
7 |
سطح تکنولوژی بکار رفته در بندر |
0181/0 |
8 |
خصوصیسازی |
0125/0 |
CI |
0499/0 |
|
محاسبه نرخ ناسازگاری |
0.0499/1.41=0.0354<0.1 |
جدول (6): وزن نسبی شاخصها از دید صادرکنندگان
ردیف |
شاخص |
وزن |
1 |
میزان خدمات بندر |
7784/0 |
2 |
سرعت روند صادرات |
1799/0 |
3 |
مدیریت بندر |
0415/0 |
CI |
0394/0 |
|
محاسبه نرخ ناسازگاری |
0.0394/0.58=0.0679<0.1 |
گام چهارم: محاسبه وزنهای نهایی
در این گام وزنهای نسبی محاسبهشده با در نظر گرفتن وزن شـاخصها در هم ادغـام میشـوند و وزنهـای نهـایی گزینهها محاسبه و
اولویتبندی مشخص میشود.
در نتیجه اولویتبندی نهایی عوامل مؤثر از دیدگاه صادرکنندگان به این شرح حاصل شد: (1) تشریفات گمرکی، (2) ارایه اطلاعات الکترونیکی (خدمات اینترنتی)، (3) سطح تکنولوژی بکاررفته در بندر، (4) موجود بودن کانتینر خالی و سالم در بندر، (5) سرعت بارگیری کالا، (6) محوطه و ظرفیت انبارها (7) میزان مراجعه کشتیها به بندر و (8) خصوصیسازی بخشهای مختلف بندر.
جدول (7): وزن نسبی عوامل از دید فورواردرها
بر اساس شاخص مدیریت بندر
ردیف |
عامل |
وزن نسبی |
1 |
تشریفات گمرکی |
3704/0 |
2 |
میزان مراجعه کشتیها به بندر |
2119/0 |
3 |
موجود بودن کانتینر خالی و سالم |
1340/0 |
4 |
سطح تکنولوژی بکار رفته در بندر |
1064/0 |
5 |
خصوصیسازی |
0559/0 |
6 |
سرعت بارگیری کالا |
0522/0 |
7 |
ارایه اطلاعات الکترونیکی |
0423/0 |
8 |
محوطه و ظرفیت انبار کردن |
0265/0 |
CI |
0673/0 |
|
محاسبه نرخ ناسازگاری |
0.0673/1.41=0.0477<0/1 |
جدول (8): وزن نسبی عوامل از دید فورواردرها براساس شاخص سرعت روند صادرات
ردیف |
عامل |
وزن نسبی |
1 |
تشریفات گمرکی |
2983/0 |
2 |
میزان مراجعه کشتیها به بندر |
1710/0 |
3 |
سطح تکنولوژی بکار رفته در بندر |
1487/0 |
4 |
سرعت بارگیری کالا |
1031/0 |
5 |
موجود بودن کانتینر خالی و سالم |
0975/0 |
6 |
خصوصیسازی |
0858/0 |
7 |
ارایه اطلاعات الکترونیکی |
0703/0 |
8 |
محوطه و ظرفیت انبار کردن |
0250/0 |
CI |
0472/0 |
|
محاسبه نرخ ناسازگاری |
0.0472/1.41=0.0335<0.1 |
جدول (9): وزن نسبی عوامل از دید فورواردرها
بر اساس شاخص میزان خدمات بندر
ردیف |
عامل |
وزن نسبی |
1 |
موجود بودن کانتینر خالی و سالم |
3373/0 |
2 |
تشریفات گمرکی |
2466/0 |
3 |
میزان مراجعه کشتیها به بندر |
1664/0 |
4 |
سطح تکنولوژی بکار رفته در بندر |
0717/0 |
5 |
سرعت بارگیری کالا |
0638/0 |
6 |
ارایه اطلاعات الکترونیکی |
0430/0 |
7 |
خصوصیسازی |
0396/0 |
8 |
محوطه و ظرفیت انبار کردن |
0311/0 |
CI |
0527/0 |
|
محاسبه نرخ ناسازگاری |
0.0527/1.41=0.0373<0.1 |
جدول (10): وزن نسبی شاخصها از دید فورواردرها
ردیف |
شاخص |
وزن |
1 |
مدیریت بندر |
7418/0 |
2 |
میزان خدمات بندر |
2027/0 |
3 |
سرعت روند صادرات |
0554/0 |
CI |
0324/0 |
|
محاسبه نرخ ناسازگاری |
0.0324/0.58=0.0558<0.1 |
اولویتبندی عوامل مؤثر از دید فورواردرها به این شرح به دست آمد: (1) تشریفات گمرکی، (2) میزان مراجعه کشتیها به بندر، (3) موجود بودن کانتینر خالی و سالم، (4) سطح تکنولوژی بکاررفته در بندر، (5) سرعت بارگیری کالا، (6) خصوصیسازی بخشهای مختلف بندر، (7) ارایه اطلاعات الکترونیکی (خدمات اینترنتی) و (8) محوطه و ظرفیت انبار.
4- نتیجهگیری
در این تحقیق کمبودهای بندر و دشواریهای پیش روی صادرات و اولویتبندی عوامل مؤثر نشان داده شده است. با تفکیک نظر صادرکنندگان و فورواردرها میزان مؤثر بودن هر عامل در ترغیب آنها به صادرات شناسـایی شد. بـا نگاهی کلی به طـریقه اولـویتبندی دو گـروه،
جدول (11): محاسبه وزن نهایی از دید صادرکنندگان
|
جدول (12): محاسبه وزن نهایی از دید فورواردرها
|
شباهتها و تفاوتهایی مشاهده میشود. به عنوان مثال، هر دو گروه نسبت به تشریفات گمرکی، سطح تکنولوژی بکار رفته در بندر، موجود بودن کانتینر خالی و سالم در بندر و سرعت بارگیری حساسیت مشابهی دارند. به علاوه صادرکنندگان تأکید بیشتری بر ارائه اطلاعات الکترونیکی (خدمات اینترنتی) دارند اما فورواردرها میزان مراجعه کشتیها به بندر را مهمتر میدانند.
در این تحقیق، طبق نظر هر دو گروه صادرکننده و فورواردر، تشریفات گمرکی مهمترین عامل در جذابیت بندر شناخته شد. پیچیدگیهای گمرکی همیشه مورد توجه بوده و این بخش را همواره به عنوان یکی از دشوارترین مراحل در صادرات تبدیل کرده است. افزایش رقابت اقتصادی در جهان و تلاش برای صادرات بیشتر و به اجرا در آمدن تجارت آزاد و عضویت اغلب کشورهای جهان در سازمان تجارت جهانی[15] و همچنین یکسان شدن نیازهای جوامع، ایجاد تغییر در سیستم گمرکی را ضروری کرده است. صادرات میتواند با تکیه بر مزیتهای رقابتی و رفع موانع تجاری افزایش یابد و در نتیجه نیاز به حمل و نقل و استفاده از دروازههای بزرگ تجاری بهویژه بنادر میسر شود.
در پایان در راستای رفع موانع و افزایش توان خدماتدهی بندر نوشهر که میتواند به بهبود شرایط جذب بیشتر کالاهای صادراتی کمک کند، این موارد پیشنهاد میشود: (1) توجه به راهکار اصلاحات در بنادر[16]، (2) تسهیل فرایند ترخیص کالا از گمرک. (کاستن تعرفه و بوروکراسی، یکپارچهسازی بندر و گمرک و...)، (3) استفاده از تجهیزات مدرن و هوشمند، (4) فعالسازی بیشتر بخش کانتینری (اختصاص حیاط کانتینری، گردآوری کانتینرهای خالی و سالم بیشتر به ویژه یخچالی)، (5) استفاده از سیستمهای مکانیزه و رفع نقاط ضعف گلوگاهی جهت سرعت بخشیدن به جریان کالا، (6) فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز صادرکنندگان در سایت بندر (الگوبرداری از بنادر چندمنظوره پر رونق جهان)، (7) جذب کشتی بیشتر به بندر، (9) تدوین برنامه بازاریابی و لازمالاجرا کردن آن، (10) تدوین استراتژی و اجرا کردن آن، (11) افزایش بهرهوری جرثقیلها و سایر تجهیزات و (12) دخالت دادن بیشتر بخش خصوصی.
پیشنهاد میشود تحقیق حاضر در مورد سایر بنادر با روشهای دیگری مانند: تحلیل عاملی، مدل انتخابی گسسته، تاپسیس و رگرسیون چندگانه انجام شود. بررسی عوامل اثرگذار برای جذب بیشتر کشتیرانیها به بندر نوشهر میتواند نقاط ضعف بندر از دید کشتیرانیها را نشان دهد.