نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
سازمان بنادر و دریانوردی
چکیده
هدف این تحقیق پاسخ به این سوال است که منابع سازمانی در افزایش کیفیت خدمات بندری چه نقشی دارند؟ و از نظر اهمیت، هر کدام از این منابع دارای چه اولویتی در افزایش کیفیت خدمات میباشند؟ این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی میباشد. تحقیق حاضر دارای دو متغیر است. متغیر منابع سازمان که به عنوان متغیر مستقل مشتمل بر 6 قسم است: منابع رابطهای، منابع فیزیکی، منابع انسانی، منابع سازمانی، منابع مالی و منابع تکنولوژیکی؛ و دیگری متغیر کیفیت خدمات بندری که متغیر وابسته تحقیق محسوب میشود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب 86/0 مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق، مدیران و کارشناسان امور بندری در بندر امام خمینی، به تعداد 200 نفر میباشند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 132 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اولویتبندی این منابع از پرسشنامه متفاوتی استفاده شد و برای پاسخگویی به آن، تعداد 18 نفر از بهترین کارشناسان و خبرگان به روش غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون نرمالبودن و آزمون میانگین جامعه) با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده گردید. همچنین برای رتبهبندی عوامل از تکنیک AHP و نرمافزار Expert choice استفاده شد. نتایج حاکی از تأثیر هر شش نوع منبع موردبررسی بر کیفیت خدمات بندری بود. از نظر اهمیت تأثیر منابع بر بهبود کیفیت خدمات بندری، نتایج نشان داد که به ترتیب منابع انسانی، منابع رابطهای، منابع سازمانی، منابع فیزیکی، منابع مالی و منابع تکنولوژیکی دارای اولویت میباشند.
کلیدواژهها
1-مقدمه
حملونقل دریایی بهعنوان شاخهای از بخش حملونقل میباشد که در توسعه تجارت خارجی کشورها نقش مهمی ایفاء مینماید. سهم حملونقل دریایی در جابجایی کالاها در تجارت بینالمللی حدود 90 درصد کل این تجارت را تشکیل میدهد. با توجه به احراز چنین درصدی از جابجایی کالا در تجارت جهانی، اهمیت تجارت و حملونقل دریایی بهعنوان دو بخش جدانشدنی قابل بررسی است. بنادر دروازههای ورود و خروج کشورها و متصلکننده انواع روشهای مختلف حملونقل به یکدیگر و از نقاط یک کشور استراتژیک میباشند. اغلب بنادر تجاری دنیا به این نتیجه رسیدهاند که مشتریمداری و کسب رضایت مشتریان بندر، عامل حیاتی برای بقا و رشد بندر میباشد. با این وجود تأمین رضایت مشتری به ویژه در حوزه خدمات در گروی ارائه خدمات با کیفیت است. بر اساس نتایج پژوهشگران در سازمانهای خدماتی، کیفیت خدمات از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش سطح رضایتمندی مشتریان و در نتیجه وفاداری مشتریان است.
1-1-بیان مسئله
امروزه بنادر نسبت به گذشته که تنها بخشی از زنجیره حملونقل دریایی بودند، نقش اساسی و بیشتری در درون زنجیرۀ تأمین دارند (ماگالا و سیمونز، 2008). بنادر نقش مهمی در اقتصاد بسیاری از کشورها و مناطق بازی میکنند. شکست یا عدم اطمینان به خدمات بندری بهطور قابلتوجهی میتواند بر مشتریان بندر اثر بگذارد و منجر به نارضایتی آنها شود (یئو و همکاران، 2015). در این ارتباط، افزایش رقابت برای بنادر به یک عنصر حیاتی تبدیل و موجب شده است آنها راههایی را برای افزایش رقابتپذیری خود شناسایی کنند و خود را جلوتر از رقبا نگه دارند (پاک و همکاران، 2015). در صورت داشتن ویژگیها و امکانات مشابه، بنادر برای پیش افتادن در رقابت، نیاز دارند تا با استفاده از نقاط قوت و مزیتهای اصلی، خود را متمایز نمایند. از آنجا که رقابت در میان بنادر به طور فزایندهای شدت یافته است، بسیار مهم است که عوامل اصلی به دست آمده از منابع ملموس و ناملموس بندر که میتواند به حفظ توان رقابتی آن کمک نماید، شناسایی شوند (پاک و همکاران، 2015). طبق گفته ماگالا و سیمونز (2008) رقابت در هزینه و کیفیت خدمات ارائهشده توسط بندر، دو عامل بسیار مهم در انتخاب بندر از سوی مشتری هستند. بدین ترتیب بیشتر بنادر بر عوامل قیمتی و خدماتی مثل محل قرارگیری بندر، دسترسی، اطلاعات حملونقل، زمان تحویل خدمات و زمان بازگشت به بنادر تمرکز کردهاند (سونگ و یئو، 2004). خدمات دریایی و بندری محوراصلی تمام فعالیتهای یک بندر دریایی محسوب میشود و دلیل اینکه مشتری یک بندر را انتخاب میکند، خدماتی است که بندر میتواند ارائه کند، و این امر تنها در سایه تولید و خدمات با کیفیت حاصل میشود (جلیلیان، 1392). کیفیت خدمات یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر رفتار مشتری است که به طور گسترده در زمینه بازاریابی مورد پژوهش قرار گرفته است. سطوح بالاتر کیفیت خدمات، سطوح بالاتری از درآمد حاصل از فروش و بهرهوری را ایجاد میکند (ابراهیمی و منصوری، 1392). ثای (2015) بر اهمیت کیفیت خدمات به عنوانی یک استراتژی تأکید میکند که توان رقابتی بندر را از طریق رضایت مشتری، افزایش میدهد. اگرچه مطالعات متعددی بر کیفیت خدمات تأکید کردهاند، این سوال باقی میماند که عوامل خدماتی چگونه بر رقابتپذیری بنادر تأثیر میگذارند؟ برای مثال شهرت، دانش تکنولوژی، فرآیندهای کارآمد و افراد ماهر منابع ناملموسی هستند که به قدرت بنادر و توانایی آن در ارائه خدمات با کیفیت، کمک مینمایند (پاک و همکاران، 2015). طبق گفته فرناندز و همکاران (2000) منابع سازمان میتوانند در مفهوم کیفیت خدمات یافت شوند و برای رقابتپذیری بندر مورد استفاده قرار گیرند. طبق نظر پاک و همکاران (2015) منابع مشهود و نامشهودی که به ارائه خدمات با کیفیت کمک میکنند عبارتند از: منابع فیزیکی، منابع مالی، منابع انسانی، منابع سازمانی (رویهها و فرآیندهای سازمانی)، منابع تکنولوژیکی و منابع رابطهای. منابع و قابلیتها مبنایی برای شکلگیری مزیت رقابتی پایدار ایجاد مینمایند (پروگولاکی و ثئوتوکاس، 2010). طبق دیدگاه منبعمحور کنترل منابع باارزش، کمیاب، غیرقابل تقلید و غیرقابل تعویض به طراحی و اجرای استراتژیهای که باعث خلق مزیت رقابتی و دستیابی به عملکرد بالاتر میشوند، کمک میکند (بارنی، 1991).
بنادر و به تبع آن بندر امام خمینی در استان خوزستان یکی از مهمترین سازمانهای پویا و مهم در بسیاری از کشورهای جهان محسوب میشود که باید تلاش شود تا نگرش خود را نسبت به سودآوری تغییر دهد و سازماندهی جدیدی را از خود ارائه کند تا عملکرد سازمانیاش ارتقاء یابد. ارائه خدمات با کیفیت میتواند بندر امام خمینی را در رسیدن به این مهم یاری دهد. با ارائه خدمات با کیفیت، زمینۀ جذب مشتریان برای بندر امام خمینی فراهم میشود و جایگاه آن در سطح جهانی بهبود مییابد. هیچ پژوهش قابلذکر و برجستهای در ایران، در این زمینه صورت نگرفته است. با توجه به اینکه این تحقیق برای اولین بار در کشور صورت میگیرد، نتایج آن میتواند کمک شایانتوجهی به بندر امام خمینی و البته سایر بنادر کشور کند تا با استفاده از منابع و قابلیتهایشان بتوانند خدمات با کیفیتی به مشتریان ارائه دهند و جایگاه بهتری در میان بنادر جهان کسب نمایند. ببه طور خلاصه، تحقیق حاضر در پی پاسخ به است سوال است که منابع سازمانی در افزایش کیفیت خدمات چه نقشی دارند؟ و از نظر اهمیت، هر کدام از این منابع دارای چه اولویتی در افزایش کیفیت خدمات هستند؟
1-2-مبانی نظری پژوهش
1-2-1- دیدگاه منبعمحور
دیدگاه مبتنی بر منبع، به عنوان یکی از روشهای اصلی تدوین استراتژی برای توسعه مزیت رقابتی پایدار یک سازمان یا شرکت می باشد. دیدگاه مبتنی بر منبع، ابتدا توسط ورنفلت (1984) ارائه شد، در این دیدگاه شرکت بهعنوان یک مجموعه از منابع و قابلیتها در نظر گرفته میشود که با توسعه شایستگیها ترکیب شده است. منابع و قابلیتها، بنیاد و اساسی را برای شکلگیری مزیت رقابتی پایدار ایجاد مینمایند (پروگولاکی و تئودوکاس، 2010). تئوری مبتنی بر منبع بر این باور است که مزیت رقابتی نه تنها به بازار و ویژگیهای ساختاری صنعت وابسته است بلکه به منابع داخلی برتر نیز بستگی دارد. زمانی گفته میشود یک شرکت مزیت رقابتی دارد که محصول باکیفیت را در قیمت پایینتر نسبت به رقبا ارائه دهد و همچنین بهترین خدمات را عرضه دارد. نظریۀ RBV نشان میدهد که منابع متعلق به یک شرکت باید از رقبا متفاوت باشد و تقلید از آن دشوار و غیرقابل جایگزین با دیگر منابع باشد (عزیز و صمد، 2016). دیدگاه مبتنی بر منابع معتقد است منابع شرکتها، آنها را قادر میسازد به مزیت رقابتی و عملکرد عالی در بلندمدت دست پیدا کنند (بارنی، ۱۹۹۱).
1-2-2- منابع سازمان
بدون شک تداوم فعالیتهای یک بنگاه تجاری منوط به دسترسی مدیران آن به منابع، توانایی جذب این منابع در فرایندهای کسب و کار و مدیریت کارآمد در بهرهگیری و استفاده از منابع در راستای اهداف و برنامههای بنگاه است. اهمیت نقش منابع در کسب و کار تا بدان حد مورد تأکید قرار گرفته که سبب پیدایش دیدگاه منبعمحور به عنوان یکی از شاخههای اصلی حوزۀ مدیریت استراتژیک شده است. لیپمن و روملت (2003) در تشریح اهمیت نقش منابع برای بنگاههای تجاری، جوهرۀ مباحث استراتژی و مدیریت کسب و کار را در معطوف نمودن توجهات نسبت به خلق، جذب، ارزیابی، اداره و بکارگیری ترکیبی از منابع خاص و منحصربفرد میدانند. صاحبنظران غالبا منبع را به عنوان اصطلاحی برای اطلاق به تمامی آنچه برای تولید کالا یا ارائه خدمات مورد نیاز است، به کار میبرند (حاجیپور و مؤمنی، 1388). از اینرو ماهیت فرایندهای کسب و کار و اهداف مورد نظر از اجرای این فرایندها، نوع و مقدار منابع مورد نیاز اعم از منابع مشهود یا نامشهود را تعیین میکند، و لذا جایگاه گونههای مختلف منابع در سبد منابع بنگاههای تجاری با یکدیگر متفاوت است. منابع عوامل تولیدی هستند که بنگاه با بکارگیری آنها کالاها و خدمات با ارزش را برای مشتریان خود تولید میکند (ویلن و هانگر 2000).
1-2-3- انواع منابع سازمانی
منابع انسانی:
امروزه در بین منابع سازمانی، منابع انسانی مهمترین عامل در امر تولید و ارائه خدمات و نیز با ارزشترین سرمایه هر سازمان است. به عبارت دیگر منابع انسانی هر سازمان منبع اصلی مزیت رقابتی و ایجادکننده قابلیتهای اساسی هر سازمان محسوب میشود. امروزه نقش و اهمیت نیروی انسانی در رشد و توسعة سازمانها و حتی جامعه بیش از پیش نمایان شده است. از این رو، در مباحث مدیریتی جدید، انسان بهعنوان سرمایهای بی پایان و با ارزش تلقی میشود. زیرا به خوبی روشن است که کاهش سرمایة انسانی اعم از کمی و کیفی منجر به کاهش بهرهوری و تولید میشود. اکنون مدیران هوشمند میدانند که هر قدر در زمینۀ توسعه و ارتقای نیروی انسانی سرمایهگذاری کنند، موفقیت، کارایی و برتری رقابتی سازمان خود را تضمین کردهاند. ادعا شده است که مؤثرترین راه در کسب مزیت رقابتی در شرایط فعلی، با توجه به تغییرات و تحولات شگرف، کارآمدتر و توانمندترکردن منابع انسانی سازمانهاست (قربانی، ۱۳۹۰). سرمایۀ انسانی که با عناوینی مانند داراییهای انسانمحور، قابلیتهای فردی، یادگیری و توسعه شناخته میشود، در واقع، ذخیرۀ منحصر به فردی از دانش نهفته و قابلیتهای جمعی در شرکت میباشد و در قالب مهارتها، تجارب، تواناییها و دانش ضمنی کارکنان ظهور پیدا میکند. این سرمایه را میتوان مهمترین سرمایه برای ارزشآفرینی در شرکتها دانست که مزیت رقابتی هر سازمان را تشکیل میدهد و بیشک توسعۀ آن، از محوریترین فرآیندها در مدیریت منابع انسانی است (جزنی و همکاران، 1389). منابع انسانی بهرهوری در محیط را به وسیلۀ سیاستها و روشهایی که مدیریت مشارکتی (مثل سیستمهای تیمی با عملکرد بالا) را تشویق میکنند، ارتقاء میدهند (دی گیوماریس و همکاران، 2016).
منابع رابطهای:
بونتیس (1998) سرمایۀ رابطهای را دانش متمرکز بر خلق ارزش از روابط سازمان با مشتریان فعلی و آتی خود تعریف میکند که بیانگر پتانسیل سازمان در استفاده از نامشهودهای برونسازمانی است (حاجی کریمی و همکاران، 1388). سرمایۀ رابطهای عبارت است از مجموع داراییهایی که روابط مشترک با محیط را سازماندهی و مدیریت میکند. این سرمایه شامل ارتباط شرکت با مشتریان، سهامداران، عرضهکنندگان، رقبا، دولت، مؤسسههای دولتی و جامعه است (منوریان و همکاران، 1385). به عبارت دیگر، سرمایۀ رابطهای شامل ارتباط با مشتریان، ذینفعان، تأمینکنندگان، رقبا، دولت، مؤسسات رسمی و جامعه است. سرمایۀ رابطهای، در واقع، انعکاسی از فعالیتهای شرکت است که نام یا علامت تجاری، میزان وفاداری مشتریان، تصویر شرکت در جامعه و سیستم بازخور مشتریان و تأمینکنندگان را در برمیگیرد. به جز این معیارها، ذینفعان، تأمینکنندگان و جامعه نیز در این مجموعه قرار میگیرند. نرخ فروش به مشتریان، نرخ خرید مجدد، وفاداری مشتریان، رضایت مشتریان، میزان شکایات مشتریان و سهم بازار، مهمترین عوامل در این بخش هستند (میلر و همکاران، 1999).
منابع فیزیکی:
منابع فیزیکی سازمان در سازمانهای امروزی و غیرمجازی دارای اهمیت خاصی است. دستگاهها، تجهیزات، ماشینآلات و تکنولوژیهای مورداستفاده در تولید و توزیع و ...، ساختمان و فضاهای مکانی، مواد اولیه و موجودیهای انبار، تجهیزات و امکانات اداری و سایر مقدورات فیزیکی که عموماً با چشم قابل مشاهده و ارزشگذاری است در زمرۀ منابع فیزیکی، قابل دستهبندی است (حاجیپور و مؤمنی، 1388). منابع فیزیکی برای حمایت و حفظ استراتژیهای بازاریابی ضروری هستند چرا که به ایجاد محصولات/ خدمات، فرآیندها و زیرساختها در سازمان کمک میکنند (لئونیدو و همکاران، 2013). اینمایکسی و تاکاهاشی (2010) تأکید میکنند ترقی دادن منابع فیزیکی سازمان با تکنولوژی پیشرفته میتواند انتظار افزایش تولید، خدمات و عملیات کسب و کاری را داشته باشد (عثمان و همکاران، 2015).
منابع مالی:
منابع مالی شامل نقدینگی مالی شرکت، سرمایۀ در گردش و قدرت استقراض شرکت میباشد (لئونیدو و همکاران، 2013). منابع مالی به توانایی شرکت در بکارگیری مؤثر منابع مالی برای به حداکثر رساندن سود اشاره دارد (عثمان و همکاران، 2015). آنچه بهعنوان پشتوانۀ سازمان و اعتباربخشی به سازمان برای اخذ وام یا اعتبارات اسنادی یا از این دست مورد توجه قرار میگیرد (گرانت، ۱۹۹۱). و همچنین وجوه نقدی (پول در گردش)، روشها و متدهای جلب سرمایه و شیوههای سرمایهگذاری به جهت کسب سود حداکثری برای سازمان در زمرۀ موضوعات مورد توجه در منابع مالی شرکتها میباشد، جزء منابع مالی سازمان محسوب میشود (هانگر، ۱۳۸۱). اگر چه در میان کشورهای اروپایی و آمریکایی اعلام عمومی این موضوعات عادی و طبیعی میباشد اما در میان شرکتهای ایرانی و برخی دیگر از کشورهای جهان، این اطلاعات طبقهبندیشده میباشند و جزو اسرار سازمانها به حساب میآیند (حاجیپور و مؤمنی، 1388).
منابع سازمانی:
منابعی هستند که خلق ارزش میکنند و حاصل تعاملات سازمانی و گردش فعالیتهای اجراییاند و بهعنوان استراتژیها و رویههای سازمانی ذکر میشوند (حاجیپور و مؤمنی، 1388). بیشتر نوشتهها در زمینۀ مدیریت منابع راهبردی بر ساختار و رویههای سازمانی به عنوان منشأ تولید مزیت رقابتی تمرکز کردهاند، به این معنا که خود هرگز مزیت رقابتی نبودهاند بلکه زمینهساز ایجاد آن شدهاند. فرض بر این است که سازمانهایی که بهترین رویهها را دارند، یعنی بهترین ساختار و سیستم گردش کار، بهترین برنامۀ آموزشی و ارتقاء، بهترین نظام پاداش و غیره، نسبت به سایر سازمانهایی که در بکارگیری این رویهها ناموفق هستند، از مزیت رقابتی برخوردارند. مطالعات تجربی نیز بر این که رویهها و ساختار برای سازمان ارزش ایجاد میکنند، دلالت دارند (حاجیپور و مؤمنی، 1388).
منابع تکنولوژی:
تکنولوژی یکی از عوامل کلیدی است که اجتماعات یا تمدنها را تشریح مینماید. امروزه آنرا مؤلفۀ اصلی در تصمیمگیریهای استراتژیک قلمداد میکنند و برخی از محققین تکنولوژی را ثروت ملل نامیدهاند (طاهری و طاهری، 1391). به طور کلی تکنولوژی از سه جزء سختافزار، نرمافزار و مغزافزار تشکیل شده است. سختافزار شامل ساختار فیزیکی و آرایش منطقی تجهیزات یا ماشینآلاتی است که برای انجام وظایف مربوطه مورد استفاده قرار میگیرد. نرمافزار شامل دانش نحوۀ استفاده از سختافزار برای انجام وظایف مربوطه و مغزافزار شامل دلایل استفاده از تکنولوژی به شیوهای خاص که آن را توجیه فنی مینامند، میباشد. علاوه بر این سه مورد، دانش فنی را که نتیجۀ تجربه، انتقال دانش و یا تمرین عملی است میتوان به عنوان جزء چهارم در نظر گرفت (رهنمای رودپشتی و همکاران، 1393). منابع تکنولوژیک، جزء منابع نامشهود با وابستگی شدید به دانش میباشند که بخش اعظمی از آن، دانش ضمنی است و کدگذاری آن با دشواری خاصی همراه است. درجه بالای اختصاصی بودن این منابع برای سازمان دارندۀ آن موجب ارزشمندشدن هر چه بیشتر آن میشود و از انتقال آن به خارج از سازمان جلوگیری میکند. پیچیدگی بالای این منابع نیز شناخت دلایل و منشأ آن را دشوار مینماید (کوگات و زندر، 1994).
1-2-4- کیفیت خدمات در بنادر
امروزه وفاداری مشتریان و رضایت آنها از کیفیت خدمات، کلید موفقیت تجاری محسوب میشود، با افزایش وفاداری مشتریان سهم بازار و میزان سوددهی بنگاه اقتصادی بالا میرود. صنعت دریانوردی نیز از این امر مستثنی نیست و به خاطر تعاملات فراوانی که با مشتریان خود در بنادر دارد، مفهوم کیفیت خدمات دارای اهمیت خاصی میباشد و آگاهی از این امر در تعریف استراتژیها، برای مدیران ارشد بسیار مفید است. بنادر در محیطی فعالیت میکنند که رقابت در آن روز به روز شدیدتر میشود. در این میان کیفیت خدمات ارائهشده به مشتریان و کسب رضایتمندی آنها یکی از مباحث اصلی است که در رقابتپذیری بنادر مطرح میباشد. با شناسایی عوامل مهم و عمدۀ کیفیت خدمات بندری و اندازهگیری عملکرد بنادر در زمینۀ خدمات ارائهشده به مشتریان، مقامات بندری قادر خواهند بود از طریق آسیبشناسی و ارزیابی سطح موجود کیفیت، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی نمایند و در تدوین برنامهریزیها و اتخاذ سیاستگذاریها و استراتژیهای بهبود کیفیت خدمات و در نتیجه افزایش سودآوری و سهم بازار خود موفقتر عمل کنند. بنادر به عنوان یک پایگاه خدماتی و پل ارتباطی بین حملونقل دریایی و زمینی محسوب میشوند، که کار اصلی آنها تضمین کیفیت خدمات، تداوم کالا و مسافر تا حد قابلانعطاف در زنجیرۀ حملونقل میباشد. بندر بیانگر هماهنگی زیرساختها، کالاهای صادره و وارده، خدمات و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی جهت ارائه حملونقل چندوجهی میباشد، به این معنا که برقراری ارزش افزوده در خدمات را تضمین میکند. ارایه خدمات با کیفیت بالاتر به منظور حملونقل دریایی کالا موجب افزایش چشمگیر در یک دورۀ کوتاهمدت و همچنین تقاضای جدید در یک دورۀ میانمدت و بلندمدت میگردد. این تأثیر تجاری به تدریج در بازار خدمات بندری که دستخوش فرایند روزافزون شده مشاهده میشود (بنیادی، ۱۳۹۰). میتوان گفت که بنادر به عنوان پایه و اساس توسعۀ اقتصادی یک کشور، یکی از نواحی اصلی جهت سرمایهگذاری و کسب منفعت میباشند. از این رو هرگونه تغییر در ترافیک، عملکرد و سازماندهی بنادر بر اقتصاد ملی آن کشور تأثیر میگذارد (بگوم، ۲۰۰۷). به منظور ارزیابی کیفیت خدمات در بنادر ابتدا باید تمایزی بین عناصر خدماتی بنادر مختلف ایجاد کرد (باورسوکس و همکاران، ۱۹۸۶). لی و همکاران (2011) کیفیت خدمات دریافتی را عقیده و نگرش کلی مرتبط با برتری خدمات توصیف کرده و معتقدند که توجه به کیفیت خدمات، بازتابی از میزان و جهت اختلاف میان درک و انتظارات مشتری است. پاراسورامان و همکاران (1984)، کیفیت خدمات را به عنوان تفاوت بین انتظارات مشتری از خدمت دریافتی و ادراکات وی از خدمتی که واقعا دریافت نموده، تعریف میکنند. این محققان فرض میکنند که اندازهگیری کیفیت خدمت به عنوان یک عدمهماهنگی (تفاوت بین ادراکات و انتظارات) معتبر است. وانگ و همکاران، بر این باورند که تهیه و تدارک محصولات و خدمات با کیفیت، شهرت واحد کسب و کار را افزایش میدهد و حفظ مشتریان را امکانپذیر میسازد و منجر به جذب مشتریان جدید با استفاده از تبلیغات دهان به دهان میشود و عملکرد مالی و سودآور را افزایش میدهد (مهرانی و همکاران، 1391).
1-3- پیشینه تحقیق
پاک و همکاران (2015) تحقیقی تحت عنوان «رویکرد تصمیمگیری چندمتغیره فازی برای ارزیابی منابع ناملموس مؤثر بر کیفیت خدمات بندری» انجام دادند. در این مطالعه پنج منبع ناملموس شناسایی و ارزیابی شدند و پنج بندر پیشرو در مناطق آسیایی اقیانوس آرام در ارتباط با منابعشان، مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه پژوهش برای 21 صادرکننده که در شرکتهای کشتیسازی فعالیت داشتند و در انتخاب بنادر مشارکت کردند، فرستاده شد. نتایج نشان داد که پنج منبع شامل منابع انسانی، منابع سازمانی (رویهها و فرآیندهای سازمانی)، منابع تکنولوژیکی، منابع رابطهای و منابع ایمنی و امنیتی در تولید خدمات با کیفیت مؤثر هستند و منابع رابطهای و مشتری بیشترین اهمیت را در این زمینه دارند. هایاکسو و سانگکایان (2015)، به ارزیابی تأثیر منابع و محیط بنادر کانتینری در افزایش رقابتپذیری این بنادر، پرداختند. منابع ملموس و ناملموس به عنوان تعیینکنندههایی برای رقابتپذیری بندر کانتینری با استفاده از دیدگاه منبعمحور و تئوری وضعیتی، در نظر گرفته شد. در این پژوهش رابطۀ شش متغیر رقابتپذیری بندر کانتینری، حجم ترافیک، کیفیت زیرساختها، ارتباطات خطوط کشتیرانی، کارایی عملیاتی و عوامل وضعیتی مورد تحلیل قرار گرفت. دادههای سطح کشوری از پایگاههای تجاری و دریایی مختلف گردآوری شد. برای تحلیل فرضیهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد تأثیر حجم ترافیک، ارتباطات پیوسته خطوط کشتیرانی و کارایی عملیاتی بندر بر رقابتپذیری بندر مؤثر، و کیفیت زیرساخت بر این متغیر بیاثر میباشد.
چو و کیم (2015)، به بررسی منابع بندر کانتینری و مؤثر بر افزایش رقابتپذیری آن پرداختند. منابع ملموس و ناملموس برای این تحقیق انتخاب شدند. در این تحقیق روابط شش متغیر شامل رقابتپذیری، حجم ترافیک، کیفیت زیرساختها، ارتباط خط کشتیرانی و اثر موقعیتی بررسی شد. این تحقیق یک تحقیق بین کشوری بود و از مدل معادلات ساختاری برای تحلیل فرضیهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد رابطه میان رقابتپذیری و حجم ترافیک کانتینری معنیدار است و اتصال خطوط کشتیرانی و اثربخشی عملیات بندر با رقابتپذیری بندر رابطه دارد. چاو (2010) عوامل مؤثر بر انتخاب بنادر را شناسایی کرد و نشان داد که آنها ممکن است استراتژیهای عملیاتی مفید و سیاستهای بندری با اهمیتی برای افزایش رقابتپذیری بنادر و جذب مشاغل کانتینری بالقوه باشند. هزینۀ بندر، بهرهوری در زمینۀ بارکردن و تخلیه، اثربخشی عملیاتی بندر، اندازه و کارایی محوطۀ کانتینری، اقتصاد منطقه و عمق اسکله توسط چو (2010) به عنوان عوامل مهم در انتخاب بندر شناسایی شد.
پروگولاکی و ثئوتوکاس (2010) تحقیقی تحت عنوان «مدیریت منابع انسانی و مزیت رقابتی: کاربردی از دیدگاه منبعمحور در صنعت کشتیسازی» انجام دادند و در آن، فرض کردند که دیدگاه منبعمحور میتواند برای مقابله با عقبماندگی و موانع در صنعت کشتیسازی دربارۀ مدیریت منابع و شکلگیری مزیت رقابتی پایدار، مشارکت نماید. این تحقیق، یک تحقیق زمینهای بود. در نتیجه نتایج تحقیق، چارچوبی برای مدیریت کردن منابع انسانی در صنعت کشتیسازی در جهتی که منجر به شکلگیری مزیت رقابتی پایدار شود، پیشنهاد میداد. ایرفان و همکاران (2009) تحقیقی تحت عنوان «دستیابی به کیفیت خدمات از طریق منابع انسانی ارزشمند: مطالعهای تجربی از بخش بانکداری پاکستان» انجام دادند. هدف این مطالعه تمرکز بر سیاستهای منابع انسانی و تعهد مدیریت ارشد برای کیفیت خدمات و تأثیر مثبت آنها بر رضایت کارکنان و مشتریان میباشد. مطالعه در بخش بانکداری پاکستان صورت گرفته و نتایج نشان میدهد که کیفیت خدمات به طور معنیداری به تعهد کارکنان برای ارائه خدمات برتر به مشتری جهت افزایش رضایت وی بستگی دارد و آموزش و توسعۀ مهارتها و قابلیتهای کارکنان به اثربخشی و کارایی در وظایف منجر میشود و خدمات با کیفیتتری ارائه میشود. لو (2007) در تحقیقی به ارزیابی منابع و قابلیتهای کلیدی برای خدمات خطوط کشتیرانی پرداخت. تحقیق حاضر یک تحقیق تجربی بود. سه نوع منبع برای شرکت در این پژوهش شناسایی شد که عبارتند از: تجهیزات دریایی، تجهیزات اطلاعاتی و تصویر شرکت. هفت قابلیت نیز شناسایی شد که عبارتند از: خرید، عملیات، مدیریت منابع انسانی، خدمات مشتری، یکپارچهسازی اطلاعات، قیمتگذاری و مدیریت مالی. نتایج نشان داد که قابلیت عملیاتی مهمترین عامل برای خدمات کشتیرانی میباشد و به دنبال آن خدمات مشتری، مدیریت منابع انسانی، یکپارچهسازی اطلاعات، قیمتگذاری، خرید و مدیریت مالی دارای اهمیت میباشند. نتایج همچنین نشان داد که چهار بعد از منابع به طور معنیداری بین شرکتهای نمایندگیهای کشتیرانی متفاوت هستند: تجهیزات دریایی، تجهیزات اطلاعاتی، عملیات و یکپارچهسازی اطلاعات. تئوهاراکیس و هولی (2003) مطالعهای تحت عنوان «منابع سازمانی پاسخدهی خدماتی را قادر میسازند: شواهدی از یونان» انجام دادند. در این پژوهش، اجرای استراتژی بازاریابی در یک نمونه از شرکتهای عملیاتی B2B در یونان بررسی شد. نتایج تحقیق حمایتهای لازم را برای توسعه منابع سازمانی که بازاریابی رابطهای را در محیطهای B2B پرورش و قادر میسازند، ارائه میدهد؛ چرا که منابع با بهبود عملکرد شرکت در زمینۀ خدمات و کالا، مرتبط است.
1-4- مدل مفهومی تحقیق
تحقیق حاضر دارای دو متغیر است. متغیر منابع سازمان به عنوان متغیر مستقل میباشد که خود دارای 6 نوع شامل: منابع رابطهای، منابع فیزیکی، منابع انسانی، منابع سازمانی، منابع مالی و منابع تکنولوژیکی میباشد؛ و متغیر کیفیت خدمات بندری که متغیر وابسته تحقیق است. بنابراین، مدل مفهومی تحقیق به صورت شکل (1) ترسیم میشود.
شکل (1): مدل مفهومی تحقیق
2- روش تحقیق
تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی محسوب میگردد، و با توجه به نحوه گردآوری دادهها، در زمرۀ پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی طبقهبندی میشود. تحقیق حاضر دارای دو متغیر است. جامعۀ آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان امور بندری در بندر امام خمینی تشکیل میدهند. تعداد این افراد در بندر مذکور 200 نفر براورد گردید. با توجه به محدود بودن حجم جامعه، برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران برای جوامع محدود استفاده شد که حجم نمونه طبق رابطۀ (1)، تعداد 132 نفر بهدست آمد.
روش نمونهگیری در این تحقیق، تصادفی ساده است. زیرا تعداد جامعه مشخص و معین بود و امکان لیست کردن افراد وجود داشت و هر فرد از شانس برابری برای انتخابشدن برخوردار بود. برای اولویتبندی عوامل با استفاده از تکنیک AHP از پرسشنامه متفاوتی استفاده شد که برای پاسخگویی به آن تعداد 18 نفر از بهترین کارشناسان و خبرگان انتخاب شد. در این شرایط که خبرگان به صورت قضاوتی انتخاب میگردند از روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی استفاده شد.
ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق، پرسشنامه است که برای سنجش متغیر منابع فیزیکی از 4 سوال برگرفته از تحقیق لئونیدو و همکاران (2013)، برای متغیر منابع مالی از 4 سوال برگرفته از لئونیدو و همکاران (2013)، برای متغیر منابع انسانی از 6 سوال برگرفته از لئونیدو و همکاران (2013)، برای متغیر منابع رابطهای از 5 سوال برگرفته از بلسکا ـ اسپاسوا و همکاران (2012)، برای متغیر منابع تکنولوژیکی از 5 سوال برگرفته از ثوکز و همکاران (2015) و برای متغیر منابع سازمانی از 6 سوال برگرفته از تحقیق حاجیپور و مؤمنی (1388) استفاده شد. در این پژوهش برای تعیین پایایی پرسشنامه و قابلیت اعتماد آن از روش آلفای کرونباخ در پیشآزمون استفاده شده است.
جدول (1): نتایجحاصلازآزمونآلفایکرونباخ
عامل |
تعداد سوالات |
منابع انسانی |
0/839 |
منابع رابطهای |
0/735 |
منابع فیزیکی |
0/769 |
منابع مالی |
0/811 |
منابع سازمانی |
0/824 |
منابع تکنولوژیکی |
0/783 |
کل |
0/864 |
با توجه به جدول (1)، مقدر آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها و همچنین کل پرسشنامه بیش از 7/0 بهدست آمد که بیانگر تأیید پایایی پرسشنامه میباشد. در روشهای تحلیل آماری از نرمافزارSPSS استفاده شد که شامل آزمون نرمالبودن دادهها و آزمون t برای گروههای مستقل میباشد. همچنین برای رتبهبندی عوامل از تکنیک AHP و نرمافزار Expert choice استفاده شد.
3- تجزیه و تحلیل دادهها
جهت بررسی فرضیهها و مشخص شدن استفاده از آزمونهای پارامتریک و یا ناپارامتریک در آزمون فرضیهها، نرمالبودن دادهها با استفاده از دو شاخص خطای استاندارد ضریب چولگی و خطای استاندارد ضریب کشیدگی تعیین شد.
جدول (2): کجی و چولگی مربوط به سوالات متغیرها
(کل)N |
چولگی |
کشیدگی |
منابع |
||
ارقام آماری |
ارقام آماری |
درصد خطا |
ارقام آماری |
درصد خطا |
|
132 |
-.788 |
.211 |
.283 |
.419 |
فیزیکی |
132 |
-.848 |
.211 |
1.025 |
.419 |
مالی |
132 |
-.701 |
.211 |
.615 |
.419 |
رابطهای |
132 |
-.812 |
.211 |
1.135 |
.419 |
انسانی |
132 |
-.550 |
.211 |
-.044 |
.419 |
تکنولوژیکی |
132 |
-.628 |
.211 |
-.043 |
.419 |
سازمانی |
جهت بررسی سوالات پژوهش در مورد گروههای مستقل از آزمون t استفاده شد. فرضیههای آزمون به این شرح میباشد:
3
این آزمون برای متغیرهای کمی به کار میرود و در مواردی برای تشخیص تأثیر یا عدم تأثیر یک متغیر (ها) در وضعیت موردبررسی استفاده میشود (مؤمنی و فعال قیوم، 1391).
جدول (3): توصیف متغیرهای تحقیق از طریق آزمونt
تعداد |
میانگین |
انحراف معیار |
انحراف از میانگین |
|
متغیرها (منابع) |
132 |
3/5852 |
0/67453 |
0/05871 |
|
فیزیکی |
132 |
3/5417 |
0/72455 |
0/06306 |
|
مالی |
132 |
3/4682 |
0/73301 |
0/06380 |
|
رابطهای |
132 |
3/5341 |
0/61323 |
0/05338 |
|
انسانی |
132 |
3/4409 |
0/74495 |
0/06484 |
|
تکنولوژیکی |
132 |
3/4659 |
0/73785 |
0/06422 |
|
سازمانی |
برای تمام متغیرها مقدار میانگین بیش از 3 (میانگین طیف لیکرت) بهدست آمد که نشاندهندۀ موافق بودن کارشناسان با تأثیر عوامل فوق در کیفیت خدمات بندر میباشد. جدول (3) نتایج آزمون t را نشان میدهد که برای بررسی مؤثر بودن انواع منابع در کیفیت خدمات بندری استفاده میشود.
جدول (4): نتیجه آزمون t برای سوالات تحقیق
فاصله اطمینان 95% برای تفاوت |
میانگین اختلافات |
Sig. (2-tailed) |
درجه آزادی |
t |
متغیر |
|
حد پایین |
حد بالا |
|||||
0.4691 |
0.7014 |
0.58523 |
0.000 |
131 |
9.968 |
منابع فیزیکی |
0.4169 |
0.6664 |
0.54167 |
0.000 |
131 |
8.589 |
منابع مالی |
0.4285 |
0.6397 |
0.53409 |
0.000 |
131 |
10.006 |
منابع انسانی |
0.3420 |
0.5944 |
0.46818 |
0.000 |
131 |
7.338 |
منابع رابطهای |
0.3126 |
0.5692 |
0.44091 |
0.000 |
131 |
6.800 |
منابع تکنولوژیکی |
0.3389 |
0.5930 |
0.46591 |
0.000 |
131 |
7.255 |
منابع سازمانی |
با توجه به جدول (4) مقدار sig برای تمامی متغیرها کمتر از 5% میباشد و به همین علّت فرض صفر، یعنی ادعای برابری میانگین با 3 رد میشود. با توجه به مقادیر حد بالا و پایین میتوان گفت که چون برای این متغیرها، هر دوی حد بالا و پایین مقادیری مثبت هستند نشان میدهد که میانگین متغیرها از مقدار مورد آزمون بزرگتر است و این متغیرها هم در جامعه وضعیت مطلوبی دارد. به عبارت دیگر پاسخدهندگان به این متغیرها پاسخهایی بیش از عدد 3 (نه کم و نه زیاد) دادهاند، که این نشانه موافق بودن آنان با تأثیر منابع مختلف سازمانی در کیفیت خدمات بندری میباشد.
3-1- آزمون رتبهبندی عوامل
در این مطالعه برای اولویتبندی تأثیر انواع منابع سازمان در افزایش کیفیت خدمات بندری از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. در جریان رتبهبندی اولویت تأثیر منابع سازمان با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، گامهای مختلفی برداشته شد.
شکل (2): سلسله مراتب منابع سازمان در اثر بر کیفیت خدمات
بعد از نظر خواهی از خبرگان برای تعیین اهمیت این عوامل، ماتریس مقایسۀ زوجی تأثیر انواع منابع سازمانی در افزایش کیفیت خدمات بندری از دیدگاه خبرگان به شرح جدول (5) بهدست آمد.
جدول (5): ماتریس مقایسه زوجی شاخصهای انتخاب تأمینکننده
هدف: ارزیابی تامینکننده |
منابع |
|
||||
انسانی |
فیزیکی |
مالی |
رابطهای |
سازمانی |
تکنولوژیکی |
|
منابع انسانی |
1 |
63/4 |
50/2 |
11/4 |
91/3 |
62/3 |
منابع فیزیکی |
|
1 |
63/0 |
74/0 |
03/1 |
82/0 |
منابع مالی |
|
|
1 |
61/0 |
23/1 |
17/1 |
منابع رابطهای |
|
|
|
1 |
85/2 |
96/2 |
منابع سازمانی |
|
|
|
|
1 |
36/3 |
منابع تکنولوژیکی |
|
|
|
|
|
1 |
با توجه به مراحل فرایند تحلیل سلسله مراتبی و با استفاده از نرمافزار Expert choice نسخه 11 اولویت معیارها به شرح شکل (3) بهدست آمد.
شکل (3): حالت گرافیکی اولویتبندی معیارها
با توجه به نتایج نرخ ناسازگاری برابر با 25/0 است و از آنجا که تجربه نشان داده است که اگر نرخ ناسازگاری برابر یا کمتر از 25/0 باشد سازگاری مقایسات قابل قبول بوده و در غیر اینصورت مقایسهها باید تجدید نظر شود، که در این مطالعه نرخ ناسازگاری در دامنه قابل قبول قرار دارند و با توجه وزنهای اشاره شده شاخصهای انتخاب تأمین کننده به شرح زیر است:
جدول (6): اولویتبندی شاخصهای انتخاب تأمینکننده
زیرمعیارهای ارزیابی تأمینکننده |
|
|
منابع |
وزن نسبی |
اولویت |
انسانی |
304/0 |
اول |
فیزیکی |
110/0 |
چهارم |
مالی |
103/0 |
پنجم |
رابطهای |
267/0 |
دوم |
سازمانی |
125/0 |
سوم |
تکنولوژیکی |
092/0 |
ششم |
3-2- بحث و استنتاج
سوال اول به این موضوع میپردازد که آیا منابع فیزیکی در افزایش کیفیت خدمات بندری تأثیر مثبت و معنیداری دارد؟ مقدار sig برای این متغیر کمتر از 5 درصد میباشد و به همین علّت فرض صفر، یعنی ادعای برابری میانگین با 3 رد میشود. با توجه به مقادیر حد بالا و پایین میتوان گفت که چون برای این متغیر پژوهش هر دوی حد بالا و پایین مقادیری مثبت هستند و با میانگین متغیر (مقدار 5852/3) که از مقدار مورد آزمون (عدد 3) بزرگتر است، در نتیجه این متغیرها هم در جامعه وضعیت مطلوبی دارد. به عبارت دیگر پاسخدهندگان به این متغیر پاسخهایی بیش از عدد 3 (نه کم و نه زیاد) دادهاند، که این نشانه موافق بودن آنان با تأثیر منابع فیزیکی در کیفیت خدمات بندری میباشد. نتیجه حاصل از این فرضیه با مطالعات چو و کیم (2015)، چاو (2010) و لو (2007) همراستا میباشد.
سوال دوم این است که آیا منابع مالی در افزایش کیفیت خدمات بندری تأثیر مثبت و معنیداری دارد؟ مقدار sig برای این متغیر کمتر از 5 درصد میباشد و به همین علّت فرض صفر، یعنی ادعای برابری میانگین با 3 رد میشود. با توجه به مقادیر حد بالا و پایین میتوان گفت که چون برای این متغیر پژوهش هر دوی حد بالا و پایین مقادیری مثبت هستند و با میانگین متغیر (مقدار 5417/3) که از مقدار مورد آزمون بزرگتر است. نتیجه میشود که منابع مالی در افزایش کیفیت خدمات بندری مؤثر است. نتیجه حاصل از این فرضیه با مطالعات پاک و همکاران (2015) و لو (2007) همراستا میباشد.
تأثیر منابع انسانی در افزایش کیفیت خدمات بندری در سوال سوم مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد مقدار sig برای این متغیر کمتر از 5 درصد میباشد و به همین علّت فرض صفر، یعنی ادعای برابری میانگین با 3 رد میشود. با توجه به مقادیر حد بالا و پایین میتوان گفت که چون برای این متغیر پژوهش هر دوی حد بالا و پایین مقادیری مثبت هستند و با میانگین متغیر (مقدار 5341/3) که از مقدار مورد آزمون بزرگتر است. نتیجه میشود که منابع انسانی در افزایش کیفیت خدمات بندری مؤثر است. نتیجه حاصل از این فرضیه با مطالعات پاک و همکاران (2015)، پروگولاکی و ثئوتوکاس (2010) و ایرفان و همکاران (2009) همراستا میباشد.
در سوال چهارم این موضوع بررسی گردید که آیا منابع رابطهای در افزایش کیفیت خدمات بندری تأثیر مثبت و معنیداری دارد؟ مقدار sig برای این متغیر کمتر از 5 درصد میباشد و به همین علّت فرض صفر، یعنی ادعای برابری میانگین با 3 رد میشود. با توجه به مقادیر حد بالا و پایین میتوان گفت که چون برای این متغیر پژوهش هر دوی حد بالا و پایین مقادیری مثبت هستند و با میانگین متغیر (مقدار 4682/3) که از مقدار مورد آزمون بزرگتر است. نتیجه میشود که منابع رابطهای در افزایش کیفیت خدمات بندری مؤثر است. نتیجه حاصل از این فرضیه با مطالعات پاک و همکاران (2015) و تئوهاراکیس و هولی (2003) همراستا میباشد.
اینکه آیا منابع تکنولوژیکی در افزایش کیفیت خدمات بندری تأثیر مثبت و معنیداری دارد در سوال پنجم بررسی شد که مقدار sig برای این متغیر کمتر از 5 درصد بهدست آمد و به همین علّت فرض صفر، یعنی ادعای برابری میانگین با 3 رد میشود. با توجه به مقادیر حد بالا و پایین میتوان گفت که چون برای این متغیر پژوهش هر دوی حد بالا و پایین مقادیری مثبت هستند و با میانگین متغیر (با مقدار 4409/3) که از مقدار مورد آزمون بزرگتر است. نتیجه میشود که منابع تکنولوژیکی در افزایش کیفیت خدمات بندری مؤثر است. نتیجه حاصل از این فرضیه با مطالعات پاک و همکاران (2015) همراستا میباشد.
در سوال ششم این موضوع بررسی شد که آیا منابع سازمانی (رویهها، استراتژی و فرآیندها) در افزایش کیفیت خدمات بندری تأثیر مثبت و معنیداری دارد؟ مقدار sig برای این متغیر کمتر از 5 درصد میباشد و به همین علّت فرض صفر، یعنی ادعای برابری میانگین با 3 رد میشود. با توجه به مقادیر حد بالا و پایین میتوان گفت که چون برای این متغیر پژوهش هر دوی حد بالا و پایین مقادیری مثبت هستند و با میانگین متغیر (مقدار 4659/3) که از مقدار مورد آزمون بزرگتر است. نتیجه میشود که منابع سازمانی (رویهها، استراتژی و فرآیندها) در افزایش کیفیت خدمات بندری مؤثر است. نتیجه حاصل از این فرضیه با مطالعات رضایی (1394)، پاک و همکاران (2015) و والدمن و گوپالاکریشنان (1996) همراستا میباشد.
4- نتیجهگیری
نتایج حاصل از رتبهبندی منابع سازمان به لحاظ تأثیر بر کیفیت خدمات بندری با استفاده از روش AHP نشان داد که به ترتیب منابع انسانی، منابع رابطهای، منابع سازمانی، منابع فیزیکی، منابع مالی و منابع تکنولوژیکی بیشترین اهمیت را دارند. بنابراین بندر امام خمینی باید تخصیص امکانات مالی خود را بر اساس اولویت هریک از منابع مذکور انجام دهد.
باید از فناوری و تجهیزات مدرن برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده نماید. ماشینآلات و تجهیزات بندر باید متناسب با نیازهای مشتریان باشد. بندر باید ظاهر حرفهای داشته باشد و از نظر ظاهر زیبا و جذاب به نظر آید. همچنین این بندر باید در ایجاد و نگهداری تکنولوژی فنی، توانایی لازم را کسب نماید و از سیستم کنترل کیفیت خدمات برخودار باشد. باید منابع مالی و سرمایهای کافی برای اجرای فعالیتهای بازاریابی و خدماتی بندر اختصاص دهد. باید منابع مالی اضافی را شناسایی و سعی در جذب این منابع نماید. با توجه به اهمیت منابع انسانی در ارائه خدمات با کیفیت، فرهنگسازی مناسب در پرسنل شرکت برای آشنایی با سیستم ارتباط با مشتریان باید از طریق برگزاری دورههای آموزشی و ارتقای سطح دانش و معلومات پرسنل و عقد قرارداد با مؤسسات آموزشی برای برگزاری دورههای پیشرفته مدیریت نوین، به ویژه سیستم ارتباط با مشتری نسبت به آموزش حرفهای کارکنان اقدام کند. منابع رابطهای نقش مهمی در ایجاد خدمات با کیفیت بندری دارد لذا پیشنهاد میگردد بندر امام خمینی توانایی خود را در برقراری ارتباط با دولت، مشتریان، تأمینکنندگان (ابزارالات، منابع مالی، تجهیزات و ...)، شرکای خارجی و داخلی و سایر ذینفعان افزایش دهد.