نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه مدیریت، واحد دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطة بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان بندر امیرآباد است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی ـ همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیة کارکنان ادارة بنادر و دریانوردی امیرآباد به تعداد 278 نفر میباشد. حجم نمونة آماری مطابق با جدول کرجسی و مورگان 160 نفر تعیین شد که با توجه به احتمال عدم برگشت برخی پرسشنامهها 10% به تعداد پرسشنامههای توزیعی اضافه شد. روش نمونهگیری در این تحقیق، تصادفی ساده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب پرسشنامة استاندارد عدالت سازمانی و مولفههای آنچو و همکاران 87/0 و پرسشنامة استاندارد رفتار شهروندی سازمانی چو و همکاران 85/0 و پرسشنامة استاندارد عملکردکارکنان پاترسون 90/0 تأیید شد. برای تأیید روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان در ادارة بنادر و دریانوردی امیرآباد رابطة معنیداری وجود دارد.
کلیدواژهها
1- مقدمه
عدالت و اجرای آن یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ بستر مناسبی را جهت توسعة جوامع انسانی فراهم کرده است. نظریهها در باب عدالت، به موازات گسترش و پیشرفت جامعه بشری تکامل یافته و دامنة آن از نظریات ادیان و فلاسفه به تحقیقات تجربی کشیده شده است. پس از انقلاب صنعتی و ماشینیشدن جوامع بشری، سازمانها چنان بر زندگی بشر سیطره افکندند که انسان از لحظة تولد تا مرگ مستقیما وابسته به آنها شد. امروزه زندگی، بدون وجود سازمانها قابل تصور نیست. بنابراین، اجرای عدالت در جامعه منوط به وجود عدالت در سازمانها میباشد (براتی و همکاران، 1388). عدالت به عنوان یک نیاز اساسی زندگی اجتماعی انسان همیشه درطول تاریخ مطرح بوده است. در اقتصاد دانش محور امروز، نیروی انسانی یکی از ارزشمندترین سرمایههای سازمانی، مهمترین مزیت رقابتی وکمیابترین منبع سازمانهای محسوب میشود. این سرمایة ارزشمند، اثر شگرفی بر اثربخشی سازمان دارد. ادراک کارکنان از عدالت سازمانی در سازمانی که در آن مشغول به کار هستند، در عملکرد آنها نقش بسزایی دارد (اسلامی[1]، 2008). درک صحیح کارکنان از عدالت سازمانی و باور به اینکه عدالت در همة جوانب سازمان رعایت میشود، باعث افزایش بهرهوری آنها میشود. ادراک کارکنان از عدالت به معنی طرز تفکر کارکنان در مورد تبعیضآمیز بودن یا نبودن اقدامات و رفتارهای مدیریت سازمان در رابطه با کارکنان میباشد. به نظر گرینبرگ عدالت سازمانی عبارت از رفتارهای منصفانه و عادلانه سازمانها با کارکنان میباشد (امیرخانی و پورعزت، 1387). بیعدالتی و توزیع غیرمنصفانة دستاوردها و ستادههای سازمان، موجب تضعیف و تنزل روحیة تلاش و فعالیت کارکنان میشود. بنابراین رعایت عدالت، رمز بقاء و پایداری جریان توسعه و پیشرفت سازمان وکارکنان آن است. چوو و همکاران در پژوهشی که به بررسی عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان انجام داده اند، عدالت سازمانی را در سه بعد: عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت مراودهای بررسی کردهاند.
اورگان معتقد است رفتار شهروندی سازمانی، رفتار فردی و داوطلبانهای است که گرچه مستقیما توسط سیستمهای رسمی پاداش در سازمان طراحی نشده است، اما باعث ارتقای اثربخشی وکارایی عملکرد سازمان میشود. با این تعریف، از انسان به عنوان شهروند سازمانی انتظار میرود بیش از الزامات نقش خود و فراتر از وظایف رسمی، درخدمت اهداف سازمان فعالیت کند. به عبارت دیگر ساختار رفتار شهروندی سازمانی به دنبال شناسایی، اداره و ارزیابی رفتارهای فرانقش کارکنانی است که در سازمان فعالیت میکنند و در اثر رفتارهای آنان، اثربخشی سازمانی بهبود مییابد (بینستوک وهمکاران، 2003).
1-1- بیان مسئله و ضرورت انجام تحقیق
تقریباً هر سازمانی دارای یک سیستم مدیریت عملکرد است که انتظار میرود اهداف مهم مربوط به مدیریت سرمایة انسانی از قبیل ایجاد و افزایش انگیزه در کارکنان به منظور بهبود عملکرد، کمک به افراد برای گسترش مهارتها، تعیین شاخصهای ارتقاء، تصمیمگیری دربارة قوت و ضعف عملکرد کارکنان و کمک به اجرای استراتژیها را برآورده سازد. شکی نیست که سیستم مدیریت عملکردی کـه بتواند به این اهداف جامه عمل بپوشاند، میتواند کمک مهمی به اثربخشی سازمان نماید (براتی و همکاران، 1388). عوامل مختلفی وجود دارد که میتواند اثربخشـی یک سیستم مدیریت عملکرد را تحت الشعاع قرار دهد که در مطالعات تجربی متعدد، بسیاری از این عوامل بررسی شدهاند. به عنوان مثال، تحقیقات قابلملاحظهای نشان میدهد اگر عدالت در سازمان وجود داشته باشد و کارکنان رفتار شهروندی سازمانی از خود بروز دهند، عملکرد کارکنان ارتقا مییابد. در عین حال شواهد موجود نشان میدهد اگر سیستم های مدیریت عملکرد به درستی اجرا نشـوند، پیامدهای منفی قابلملاحظهای به دنبال خواهد داشت. بنابراین طراحی و اجرای یک سیستم مؤثر و کارآمد مدیریت عملکرد، از ضروریات سازمانها میباشد. با توجه به اینکه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر نیروی انسانی میباشند، لازم است سازمانها به منظور ایجاد انگیزه فعالیت و کار اثربخش درکارکنان خود، دست به اقدامات و تدابیر مدیریتی و شیوههای تمهیدی زیادی بزنند. پرسش اصلی این پژوهش این است که: آیا بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان در ادارة بنادر و دریانوردی امیرآباد رابطة معنیداری وجود دارد؟
1-2- ادبیات پژوهش
برخی از صاحبنظران نظریة برابری را نظریة گسترش عدالت نام نهادهاند. زیرا بر توزیع عادلانة درآمدها در میان انسانها برای دستیابی به سطح بالایی از انگیزه تمرکز دارد. نظریة برابری تاکید میکند که افراد همواره خود را در متن جامعه و در مقایسه با دیگران ارزیابی میکنند، اگر افراد احساس کنند با آنان ناعادلانه برخورد شده است، برانگیخته میشوند تا عد الت را در میان خودشان برقرار سازند. اساساً عدالت یک مفهوم توصیفی و ذهنی است که اعتقاد و عقیده افراد را به سمت حقیقت و درستی سوق میدهد و دستیابی به حقیقت فراتر از واقعیت ذهنی یا جنبه توصیفی اخلاقی است. و عدالت سازمانی یک ارزیابی شخصی در مورد شاخصهای اخلاقی و اعتقادی در مسیر مدیریتی محسوب میشود. به طور کلی، عدالت به نگرش خاص مدیریتی و در نظر گرفتن نگرش کارمندان نیاز دارد (کروپازانو و همکاران، 2007).
در یک تعریف دیگر، مفهوم عدالت سازمانی برای توصیف مستقیم نقش عدمتبعیض (تساوی) در محیط کار ل بهکار رفته است. عدالت سازمانی به روشهایی مربوط میشود که در آن، کارمندان مشخص میکنند آیا در شغلشان تحت رفتار یکسان و عادلانه قرار گرفتهاند و تأثیر این رفتار بر روند کاری نیز اثر دارد (آلتونتاس و باکال[2]، 2009). عدالت سازمانی وضعیتی است که در آن، کارکنان احساس میکنند قوانین، رویهها و سیاستهای سازمانی مربوط به کار آنها منصفانه است. ادراک کارکنان از برابری و چگونگی برخورد منصفانه میتواند سایر متغیرهای مرتبط را در کار سازمانی تحت تأثیر قرار دهد (براتی و همکاران، 1388). به بیان دیگر، عدالت سازمانی، پیشگوییکنندة مهمی در خصوص رفتارها و تفکرات چندگانه شغلی مثل اعتماد، رضایت شغلی، استرس شغلی، تعهد سازمانی و خرابکاری در محیطکار محسوب میشود (سولووهمکاران[3]، 2010).
1-2-1- عملکرد کارکنان
عملکرد عبارت است از مجموع رفتارهایی که افراد در ارتباط با شغل از خود نشان میدهند (مورهد و گریفین، 1387). عملکرد انسان به معنای نتیجة مجموعهای از اعمال انسان برای نیل به اهدافی بر پایة یک استاندارد خاص میباشد. اعمال انسان شامل رفتار قابلمشاهده یا پردازش ذهنی و غیرقابلمشاهده مانند «حل مسئله، تصمیمگیری، برنامهریزی، استدلال» میباشد (مرادی، 1392). عملکرد اثر نهایی فعالیت و تلاش کارمند است که با تواناییها و ادراک نقشها و وظایف تعدیل میشود (محرمزاده، 1391). عملکرد فرد معیار میزان موفقیت وی در انجام کارش میباشد و معمولاً از میزان خروجی فرد از قبیل میزان فروش یا تولید و یا ارزشیابی میزان موفقیت رفتار فرد در مقایسه با انتظارات سازمانی به دست میآید (توره، 1385). عملکرد عبارت است به نتیجه رساندن وظایفی که از طرف سازمان بر عهدة نیروی انسانی گذاشته شده است (براتی، 1388).
1-2-2- رفتار شهروندی سازمانی
هانت، رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان رفتارهای دلخواه طبیعی مطلوب و غیرالزامی کارکنان سازمان تعریف کرده است. به نظر وی کارکنان سازمان در فرایندهای عملکردی قصد و نیت کلی و جامعی را در نظر میگیرند (بیکر، 1382).
آلن و همکاران در سال 2000، رفتار شهروندی سازمانی را اینطور تعریف کردند: این رفتارها در حیطة فرایندهای مشارکتی و سازندهای قرار میگیرند که بهوسیلة نقش رسمی شغل توصیف نشده است و به طور مستقیم بر مبنای سیستم رسمی پاداش سازمانی تحت فرایند حکم دستوری قرار نمیگیرند.
بولینوو تورنلی و بلودگود در سال 2002، رفتار شهروندی سازمانی را با توجه به تمایل کارکنان به افزایش الزامات شغلی رسمی تعریف کردهاند. به طور کلی هدف اصلی این است که به دستیابی منابع فردی در سازمان کمک شود و در اینصورت فعالیتهای سازمانی و شاخصهای کاری باید به طور موردی بررسی شوند (قورقماز[4]، 2009).
بولینو و تورنلی در سال 2003، رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان توانایی سازمان تعریف کردند که رفتار کارکنان و کارمندان را فراتر از وظیفة آنها فرا میخواند. آنها دریافتند که بهطور کلی رفتارهای شهروندی سازمانی دو ویژگی مشترک دارند. یکی اینکه مستقیما لازم الاجرا نیستند. بهعبارت دیگر از نظر تخصصی به بخش خاصی نیاز ندارند و دیگر اینکه آنها شاخص نمونهای از تلاشهای عملکردیاند که سازمانها به منظور دستیابی به موفقیت محیطهای کاری به آنها نیاز دارند.
1-2-3- پیشینة پژوهش
مرادی و همکاران (1392) پژوهشی با عنوان مدلیابی تأثیر رهبری تحولگرا و عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، انجام دادند، که نتایج نشان داد رهبری تحولگرا دارای ضریب اثر 36/0 بر رفتار شهروندی سازمانی میباشد. همچنین با توجه به ضریب اثر 55/0 رهبری تحولگرا بر عدالت سازمانی و ضریب اثر 44/0 عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی، ضریب اثر کل رهبری تحولگرا بر رفتار شهروندی سازمانی 60/0به دست آمد.
سلطان حسینی و همکاران (1392) پژوهشی با عنوان رابطة عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در ورزشکاران مرد نخبة رشتههای انفرادی، انجام دادند، که نتایج نشان داد بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه وجود دارد، و هرچند از میان ابعاد مختلف عدالت سازمانی، بین عدالت تعاملی و رفتار شهروندی سازمانی همبستگی مشاهده شد، اما بین دو بعد دیگر عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطة معنیداری دیده نشد.
سلاجقه و همکاران (1392) پژوهشی با عنوان بررسی رابطة عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی شهر کرمان، انجام دادند، که نتایج نشان داد که بین ابعاد مختلف عدالت سازمانی شامل عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت مراودهای و عدالت اطلاعاتی و ابعاد مختلف رفتار شهروندی شامل نوعدوستی، وظیفهشناسی، فضیلت مدنی، جوانمردی و احترام و تکریم رابطة مثبت و معنیدار وجود دارد.
وطنخواه و همکاران (1392) پژوهشی با عنوان رابطة عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجام دادند که نتایج نشان داد بین عدالت سازمانی و ابعاد پنجگانة رفتار شهروندی سازمانی شامل وظیفهشناسی، احترام و تکریم، نوعدوستی، جوانمردی و فضیلت شهروندی ارتباط معنیدار وجود دارد.
2- روش تحقیق
روش این پژوهش از نظر ماهیت و جمعآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی و از جهت هدف، کاربردی میباشد. جامعة آماری این تحقیق کلیة کارکنان ادارة بنادر و دریانوردی امیرآباد به تعداد 278 نفر میباشد. حجم نمونة آماری مطابق با جدول کرجسی و مورگان 160 نفر تعیین شد. با توجه به احتمال عدم برگشت برخی پرسشنامهها 10% به تعداد پرسشنامههای توزیعی اضافه گردید. برای شناخت ادبیات و سوابق موضوع تحقیق از روش کتابخانهای با مطالعة کتابها، مقالات انگلیسی و فارسی و پایاننامهای دانشگاهی مرتبط با موضوع استفاده شد. برای گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامة استاندارد عدالت سازمانی و مولفههای آن، پرسشنامة استاندارد رفتار شهروندی سازمانی چو و همکاران (2013) و پرسشنامة استاندارد عملکرد کارکنان پاترسون (2004) استفاده شد.
برای تأیید روایی محتوایی، از محتوای پرسشنامههای کارآفرینی شرکتی و فروش مشتریمحور به روایت اساتید و خبرگان در زمینة کارآفرینی شرکتی استفاده شد. با توجه به اینکه هر دو پرسشنامه استاندارد میباشد، روایی آنها در مطالعات متعدد خارجی و داخلی نیز تأیید شده است. برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و نرمافزار SPSS استفاده شد که پایایی آن برای پرسشنامه عدالت سازمان 87% پرسشنامه رفتارشهروندی سازمانی 85% و پرسشنامه عملکرد کارکنان 90% بهدست آمد.
3- تجزیه و تحلیل دادهها
برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در تحقیق حاضر در سطح آمار استنباطی از: (1) آزمون کلوموگروف اسمیرنوف، (2) آزمون همبستگی پیرسون و (3) رگرسیون به کمک نرمافزار Excel و SPSS استفاده شد.
جدول (1): آزمون کلوموگروف اسمیرنوف
|
|
عدالت توزیعی |
عدالت رویهای |
عدالت مراودهای |
رفتار شهروندی سازمانی |
عملکرد کارکنان |
N |
160 |
160 |
160 |
160 |
160 |
|
Normal Parameters a & b |
Mean |
4/2956 |
2/5830 |
2/8547 |
4/3327 |
4/3169 |
Std. Deviation |
.48492 |
.38343 |
.42090 |
.53550 |
.60459 |
|
Most Extreme Differences |
Absolute |
.155 |
.097 |
.089 |
.139 |
.149 |
Positive |
.081 |
.089 |
.089 |
.120 |
.129 |
|
Negative |
-.155 |
-.097 |
-.072 |
-.139 |
-.149 |
|
Kolmogorov-Smirnov Z |
1/752 |
1/893 |
1/742 |
1/571 |
1/678 |
|
Asymp. Sig. (2-tailed) |
.098 |
.106 |
.072 |
.014 |
.070 |
با توجه به آزمون نرمال بودن دادهها، مقدار sig برابر 98/0 به دست آمد که بزرگتر از 05/0 میباشد بنابراین، فرض صفر تأیید میشود. در نتیجه فرض نرمال بودن دادهها پذیرفته میشود. همچنین برای دادههای عدالت توزیعی، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان نیز sig بزرگتر از 05/0 به دست آمد، بنابراین، فرض نرمال بودن دادهها تأیید شد.
3-1- آزمون فرضیهها
فرضیة اصلی:
H0: بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان در ادارة بنادر و دریانوردی و منطقة ویژة اقتصادی امیرآباد رابطة معنیدار وجود ندارد.
H1:بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان در ادارة بنادر و دریانوردی و منطقة ویژة اقتصادی امیرآباد رابطة معنیدار وجود دارد.
جدول (2): نتیجه آزمون پیرسون بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان
متغیر |
شاخص |
عدالت سازمانی |
عملکرد کارکنان |
عدالت سازمانی |
ضریب همبستگی پیرسون |
1 |
.773** |
سطح معنیداری |
|
.000 |
|
حجم نمونه |
160 |
160 |
بر اساس نتایج آزمون همبستگی پیرسون در جدول (2)، بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان در سطح 95% رابطة معنیدار و مستقیم وجود دارد. بنابراین فرضیه H0 رد و فرضیة H1 پذیرفته میشود. یعنی با افزایش عدالت سازمانی، عملکرد کارکنان نیز بهبود مییابد. ضریب همبستگی بین متغیر مستقل (عدالت سازمانی) و متغیر وابسته (عملکرد کارکنان) در ادارة بنادر و دریانوردی امیرآباد (773/0 r=) میباشد.
جدول (3): نتایج آزمون رگرسیون بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان
ضریب همبستگی |
ضریب تعیین |
ضریب تعیین اصلاحشده |
انحراف استاندارد |
آزمون دوربین ـ واتسون |
.773 |
.598 |
.596 |
10.15071 |
1.967 |
طبق جدول (3) ضریب همبستگی 773/0 و ضریب تعیین اصلاحشده 596/0 میباشد و آمارة دوربین ـ واتسون در محدودة 5/1 تا 5/2 قرار دارد، بنابراین فرضیة استقلال خطاها تأیید میشود (یعنی میتوان از رگرسیون استفاده کرد). با توجه به ضریب تعیین اصلاحشده، متغیر عدالت سازمانی میتواند 6/59% از تغییرات متغیر عملکرد کارکنان در ادارة بنادر و دریانوردی امیرآباد را پیشبینی کند.
جدول (4): آزمون واریانس بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان
مدل |
مجموع مربعات |
درجة آزادی |
میانگین مربعات |
آماره F |
سطح معنیداری |
|
رگرسیونی |
25587.788 |
1 |
25587.788 |
248.336
|
.000
|
|
باقیمانده |
17207.159 |
167 |
103.037 |
|||
کل |
42794.947 |
168 |
|
با توجه به جدول(4)، از تقسیم میانگین مربعات رگرسیونی بر میانگین مربعات باقیمانده، مقدار F برابر با 336/248 به دست آمد که با درجة آزادی 1 در سطح 000/0 معنیدار میباشد و این سطح از 05/0کمتر میباشد. بنابراین متغیر عدالت سازمانی در عملکرد کارکنان ادارة بنادر و دریانوردی امیرآباد تأثیر دارد و بین آنها رابطة خطی برقرار است.
جدول (5) :ضرایب معادلة خط رگرسیون بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان
مدل |
ضرایب غیراستاندارد رگرسیون |
ضرایب استاندارد |
t |
Sig |
|
|
B |
خطای استاندارد |
Beta |
. |
. |
ضریب ثابت |
17.044 |
4.446 |
|
3.834 |
.000 |
عدالت سازمانی |
.753 |
.048 |
.773 |
15.759 |
.000 |
در جدول (5)، سطر اول مقادیر مربوط به آزمون معنیداری عرض از مبدا (مقدار ضریب رگرسیون) β0 و سطر دوم مربوط به ضریب شیب رگرسیون β1 میباشد. در اینجا مؤلفة عدالت سازمانی متغیر مستقل (X) و مؤلفة عملکرد کارکنان متغیر وابسته (Y) میباشد. با توجه به فرمول Y= a+bx مقدار a= 17.044 و b= 0.753 به دست آمد. بنابراین معادلة خط رگرسیون حاصله به صورت زیر میباشد:
جدول (6):آزمون پیرسون بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان
متغیر |
شاخص |
رفتار شهروندی سازمانی |
عملکرد کارکنان |
رفتار شهروندی سازمانی |
ضریب همبستگی پیرسون |
1 |
.623** |
سطح معناداری |
|
.000 |
|
حجم نمونه |
160 |
160 |
طبق نتایج آزمون همبستگی پیرسون در جدول (6)، بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان در سطح 95% رابطة معنیدار و مستقیم وجود دارد. بنابراین فرضیه H0رد و فرضیه H1 پذیرفته میشود. یعنی با افزایش رفتار شهروندی سازمانی، عملکرد کارکنان نیز بهبود مییابد.
جدول (7): آزمون رگرسیون بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان
ضریب همبستگی |
ضریب تعیین |
ضریب تعیین اصلاح شده |
انحراف استاندارد |
آزمون دوربین ـ واتسون |
.623 |
.453 |
.451 |
10.12671 |
1.841 |
طبق جدول (7)، ضریب همبستگی 623/0 و ضریب تعیین اصلاحشده 451/0 میباشد و آماره دوربین ـ واتسون در محدودة 5/1 تا 5/2 قرار دارد، بنابراین فرضیة استقلال خطاها تأیید میشود. با توجه به ضریب تعیین اصلاحشده، متغیر رفتار شهروندی سازمانی میتواند 1/45% از تغییرات متغیر عملکرد کارکنان در ادارة بنادر و دریانوردی امیرآباد را پیشبینی کند.
جدول (8): آزمون واریانس بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان
مدل |
مجموع مربعات |
درجه آزادی |
میانگین مربعات |
آماره F |
سطح معناداری |
رگرسیونی |
18.337 |
1 |
18.337 |
188.789 |
.000
|
باقیمانده |
12.141 |
158 |
.097 |
||
کل |
30.478 |
159 |
|
طبق جدول (8) از تقسیم میانگین مربعات رگرسیونی بر میانگین مربعات باقیمانده، مقدار F برابر با 789/188 به دست آمد که با درجه آزادی 1 در سطح 000/0 معنیدار میباشد و این سطح از 05/0 کمتر است. بنابراین، متغیر رفتار شهروندی سازمانی در عملکرد کارکنان ادارة بنادر و دریانوردی و منطقة ویژه اقتصادی امیرآباد تأثیردارد و بین آنها رابطة خطی برقرار است.
جدول (9): ضرایب معادله خط رگرسیون بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان
مدل |
ضرایب غیراستاندارد رگرسیون |
ضرایب استاندارد |
t |
Sig |
|
|
B |
خطای استاندارد |
Beta |
. |
. |
ضریب ثابت |
.918 |
.247 |
|
3/078 |
000/0 |
عدالت سازمانی |
.787 |
.057 |
.776 |
740/13 |
000/0 |
در جدول (9)، سطر اول مقادیر مربوط به آزمون معنیداری عرض از مبدأ (مقدار ضریب رگرسیون) β0 و سطر دوم مربوط به ضریب شیب رگرسیون β1 میباشد. در اینجا مؤلفة عدالت سازمانی متغیر مستقل (X) و مؤلفة عملکرد کارکنان متغیر وابسته (Y) است. با توجه به فرمول Y= a+bx مقدار a= 0.918 و b= 0.787 به دست میآید.
فرضیههای فرعی:
فرضیة اول: بین عدالت توزیعی و عملکرد کارکنان رابطة معنیدار وجود دارد.
جدول (10): رابطة بین عدالت توزیعی و عملکرد کارکنان
عملکرد کارکنان |
عدالت توزیعی |
|
|
351/0 000/0 |
1 0 |
همبستگی Sig |
عدالت توزیعی |
1 0 |
351/0 000/0 |
همبستگی Sig |
عملکرد کارکنان |
طبق جدول (10)، مقدار ضریب همبستگی عملکرد کارکنان برابر با 000/0 به دست آمد که این مقدار در سطح 05/0 معنیدار میباشد بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین متغیرهای عدالت توزیعی و عملکرد کارکنان رابطة معنیداری وجود دارد، در نتیجه فرضیة اول تأیید میشود.
فرضیه دوم: بین عدالت رویهای و عملکرد کارکنان رابطة معنیدار وجود دارد.
جدول (11): رابطة بین عدالت رویهای و عملکرد کارکنان
عملکرد کارکنان |
عدالت رویهای |
|
|
992/0 000/0 |
1 0 |
همبستگی Sig |
عدالت رویهای |
1 0 |
992/0 000/0 |
همبستگی Sig |
عملکرد کارکنان |
طبق جدول (11) مقدار ضریب همبستگی برابر با 000/0 به دست آمد که این مقدار در سطح 05/0 معنیدار میباشد. بنابراین میتوان نتیجهگرفت که بین متغیرهای عدالت رویهای و عملکرد کارکنان رابطة معنیداری وجود دارد.
فرضیة سوم: بین عدالت مراودهای و عملکرد کارکنان رابطة معنیدار وجود دارد.
جدول (15): رابطه بین عدالت مراوده ای و عملکرد کارکنان
عملکرد کارکنان |
عدالت مراودهای |
|
|
486/0 015/0 |
1 0 |
همبستگی Sig |
عدالت مراودهای |
1 0 |
486/0 015/0 |
همبستگی Sig |
عملکرد کارکنان |
طبق جدول (15)، مقدار ضریب همبستگی برابر با 015/0 به دست آمد که این مقدار در سطح 05/0 معنیدار میباشد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین متغیرهای عدالت مراودهای و عملکرد کارکنان رابطه معنیدار وجود دارد.
اجرای عدالت یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان است که همواره درطول تاریخ بستر مناسبی برای توسعة جوامع انسانی فراهم کرده است. نظریات مربوط به عدالت به موازات گسترش و پیشرفت جامعة بشری تکامل یافته و دامنة آن از نظرات ادیان و فلاسفه به تحقیقات تجربی کشیده شده است. عدالت انسجام مردم بیشتر میکند، در حالیکه بیعدالتی مردم را متفرق میسازد. در سازمانها عدالت دربارة قوانین و ارزشهایی است که حاکم بر چگونگی توزیع نتایج مانند پاداش یا تنبیه است. تحقیقات نشان داده است که فرآیند عدالت نقش مهمی در سازمان ایفا میکند، به عبارت دیگر، نحوة برخورد با افراد در سازمانها ممکن است باورها، احساسات، نگرشها و رفتار کارکنان را تحت تأثیر قرار دهد. بر اساس نظریههای سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی به رقابت و عملکرد سازمان کمک میکند. نتایج این پژوهش نشان داد بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان و همچنین رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، که با نتایج پژوهشهای پورسلطانی و همکاران (1390)، طبرسا و همکاران (1389)، محمد و همکاران (2010)، آلتونتاس و همکاران (2010) و چوو و همکاران (2013) مطابقت دارد.
با توجه به نتایج بهدستآمده، انجام این اقدامات پیشنهاد میشود: (1) ارائه پاداشهای مناسب با کار، زیرا افراد در مقابل پاداشهای ناکافی واکنش نشان میدهند و این امر باعث پیدایش بدبینی نسبت به کار و سازمان میشود، (2) انتخاب و استخدام بهترین و شایستهترین نیروهای ممکن برای تصدی مشاغل در سازمان، (3) توجه به عادلانه بودن توزیع پاداشها و تصمیمگیریها در سازمان، (4) رعایت دقت لازم در نحوة برخورد با کارکنان، (5) توجه و تأکید بر ابعاد عدالت سازمانی و ایجاد محیط کاری امن و آرام برای کارکنان به منظور مطلوبسازی رفتار شهروندی در سازمان (6) با برگزاری کلاسها وکارگاههای آموزشی در زمینة اصول رفتار شهروندی سازمانی برای کارکنان، (7) برگزاری جلسات غیررسمی بین کارکنان و مدیران به منظور بررسی مشکلات سازمان و استفاده از نظرات کارکنان در بهبود فرایندها و انجام بهتر وظایف و (8) تشکیل سامانة ارزیابی عملکرد کارکنان و تبیین معیارهای عینی ارتقای شغلی بر اساس وظایف شغلی.