نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت محیطزیست (HSE)، دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان
چکیده
پایگاههای مهمی در صنعت حملونقل دریایی با نام بنادر، در توسعه و اقتصاد یک کشور ایفای نقش میکنند. در ایران نیز بنادر نقش زیادی در این مقوله دارند، اما عدم نظارت و توجه کافی به مسئله محیطزیست باعث اثرات منفی گستردهای در این پایگاهها، شده است. در مدیریت محیطزیست، استفاده از ابزار ارزیابی ریسک زیستمحیطی برای جلوگیری از تأثیرات منفی بر آن، کاربرد زیادی دارد. در این پژوهش یک روش استاندارد برای ارزیابی ریسک زیستمحیطی در سیستمهای آبی بنادر ارائه میشود که با استفاده از این روش مدیران بنادر و مسئولان محلی میتوانند به صورت سلسله مراتبی خطرات زیستمحیطی را دستهبندی کنند و با مناسبترین اعمال مدیریتی ادامه مسیر دهند. این روش پارامترها و شاخصهای انتخابی دقیق را برای تخمین ریسکهای زیستمحیطی هر منبع آلوده کننده بر مبنای احتمال وقوع، آسیبپذیری و عواقب آن ترکیب میکند. در این روش توسعه یافته، سه اصل(1) شناسایی و طبقهبندی خطرات زیستمحیطی، (2) تعریف و توسعة پارامترهای مورد نظر و (3) ادغام پارامترها با یکدیگر قرار دارد. در ادامه با استفاده از این سه اصل و یک فرمول نهایی، مقدار و سطح ریسک زیستمحیطی بندر برآورد میشود. این روش در بندر بوشهر مورد استفاده قرار گرفته و مقدار ریسک زیستمحیطی آن بندر برآورد شده که در سطح متوسط رو به بالا قرار دارد. در نهایت با استفاده از این روش ارزیابی ریسک زیستمحیطی، مدیران بنادر قادر خواهند بود خطرات زیستمحیطی را شناسایی و طبقهبندی نمایند و همچنین با دانستن سطح ریسک زیستمحیطی بندر، تصمیمات درستی را به منظور کاهش خطر ابتلا و رسیدن به سطوح قابل قبول ریسک اتخاذ کنند.
کلیدواژهها
1- مقدمه
بنادر به عنوان اصلیترین پایانة حملونقل آبی کالا و مسافر، از دیر باز مورد توجه انسانها قرارگرفته است جابهجایی، حمل و نقل، تخلیهو بارگیری کالا و مسافر از جمله فعالیتهای معمول بنادر محسوب میشوند، به طوری که در اغلب کشورهای ساحلی، بنادر نقش مهمی در تعاملات برون مرزی کشور در زمینههای تجاری و اقتصادی ایفا کرده است. صنعت حملونقل دریایی به عنوان اصلیترین پایگاه تجارت بینالملل،رکن اصلی اقتصاد این کشورها محسوب میشوند. (عسگری، 1391). امروزه با توجه به نزدیکی بنادر با شهرها و روستاها، تأثیر آنها از یکدیگر اجتناب ناپذیر است. صرفنظر از اندازة، تأثیر زیستمحیطی آنها به ویژگیهای فیزیکی و فعالیتهای اقتصادی بنادر بستگی دارد. در واقع دامنه و تنوع وسیعی از موقعیت بنادر، وسعت آنها، فعالیتهای بندری، صنعت، مالکیت و شرایط جغرافیایی و نقشه برداری از آبها، یک چالش را در بخش بندری در زمینة ایجاد یک پاسخ متحد به درخواستها برای توسعة پایدار و حفاظت محیطزیستی ایجاد میکند. کیفیت سیستمهای آبی مناطق بندری در نتیجة استفاده از آنها و فعالیتهای انجام شده در آنجا میباشد.
1-1- بیان مسئله
در بسیاری از موارد تعامل بسیاری از تأثیرات خطرات زیستمحیطی و اثرات چندگانه آنها، در نهایت حل مسئله را سخت میکند. از این رو توجه ویژه به محیطزیست این مناطق امری ضروری و واجب به شمار رفته و لازم است نسبت به انجام برنامهریزی و پیشبینی لازم برای حفظ و ارتقاء وضعیت آنها اقدام گردد. از جمله کارهایی که به حفظ و ارتقاء وضعیت محیطزیست بنادر کمک میکند، استفاده از روشهای مناسب و استاندارد جهت شناسایی، ارزیابی و کنترل ریسکهای زیستمحیطی موجود در فرآیندهای مختلف عملیات دریایی و بندری میباشد. بنابراین این مهم است که یک روش ارزیابی را پیادهسازی کنیم که بین منابع و تأثیرات خطرات مختلف با بالاترین اطمینان ممکن، برای ادامه دادن با مناسبترین مدیریت تفاوت قائل شود. مدیریت ریسک پیشگیرانه و صحیح، معیارهایی را که باید برای کاهش چنین ریسکهایی در یک روش مقرون به صرفه انجام دهد، پیشنهاد میکند. در این خصوص، گام اول در فرآیند توسعه، طراحی یک نقشه از مسیر است که میتواند به سه سؤال اساسی پاسخ دهد: چه چیزی باید مورد حافظت قرار گیرد؟ در مقابل چه چیزی باید محافظت شود؟ چگونه میتواند محافظت شود؟ برای غلبه بر این محدودیتها بر اساس مطالعات گذشته و روشهای توسعه یافته، این مجموعه یک چارچوب عمومی از ارزیابی ریسک زیستمحیطی را برای بدنة آب بنادر پیشنهاد میدهد. سهم اصلی این مطالعه تشکیل شده است از: (1) توسعه یک روش استاندارد و متحد برای ارزیابی ریسک زیستمحیطی در سیستمهای آبی بنادر و (2) پیادهسازی روش ارزیابی ریسک زیستمحیطی در بندر بوشهر .
1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش
بنادر در ایران سهم بسیار مهمی در درآمد کشور و چرخش اقتصادی آن دارند. بنادر به نوبة خود انواع اثرات مثبت و منفی گستردهای بر محیطزیست منطقه از جمله آلودگیهای صوتی، هوا، آلودگی آبهای ساحلی و خاک، تخریب چشماندازها و منابع محیطی، تخریب زیستگاههای گیاهی و جانوری را به همراه خواهند آورد. از اینرو در نظر گرفتن اثرات مخرب بنادر بر مشخصات زیستمحیطی و اکولوژیکی مناطق ساحلی به منظور مدیریت، کنترل و کمینهسازی آنها امری ضروری و حائز اهمیت میباشد(سعیدی، 1389).
ارزیابی ریسک زیستمحیطی ، یک ابزار مهم در مدیریت محیطزیست به منظور کاهش مخاطرات پروژهها و دستیابی به توسعه پایدار به شمار میرود که امروزه در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای اکثر کشورهای جهان مورد توجه قرار میگیرد(اندرودی، 1380). ارزیابی ریسک زیستمحیطی این پتانسیل را دارد که ابزار کمّی تعمیم یافته برای تصمیمگیری و مدیریت در مقیاسهای چندگانه باشد (Hope, 2006).این روش ارزیابی ریسک زیستمحیطی اخیراً یک چارچوب را برای قانونگذاران، ارزیابان ریسک و مدیران در ارتباط با مشکلات زیستمحیطی تهیه کرده است و فرآیندهای: (1) شناسایی خطر، (2) ارزیابی خطر و (3) مدیریت ریسک را نشان میدهد.
2-روش پژوهش
روش این پژوهش یک روش نیمه کمی برای تخمین مقدار ریسک زیستمحیطی در یک روش همگن و استاندارد بر اساس مدلهای احتمالی میباشد. بر این اساس خطرات زیستمحیطی در یک منطقة بندری با استفاده از شاخصهایی که تحمل ریسک را هموار میکنند، طبقهبندی میشوند. در سیستم ارزیابی ریسک زیستمحیطی توسعه یافته، شاخصهای احتمال، آسیبپذیری و پیامد تعریف شدهاند که برای کمیسازی ریسک مورد استفاده قرار میگیرند. این گروه شاخصها تعداد کمی از پارامترها را برای ارزیابی ریسک زیستمحیطی در یک سطح منبع آلاینده طبقهبندی میکنند. استفاده از این روش توسعهیافته در بندر بوشهر، پتانسیل این روش برای مدیریت مؤثر خطرات زیستمحیطی در سیستمهای آبی بنادر را تأیید میکند. در یک مقیاس محلی، با گزارش نتایج بهدست آمده به مدیران بندر و مقامات محلی به عنوان یک ابزار عینی، اقدامات اتخاذ شده را با اولویت دادن برای حذف، اصلاح و پیشگیری ارائه میکنند. اگرچه در یک مقیاس خطر خاص مانند مرکز حمل و نقل نفت، یک روش کمی بر اساس مدل احتمالاتی ابزاری یا اقتصادی باید با اطلاعات دقیق وکافی در دسترس اعمال شود. روش توسعه یافته میتواند به عنوان یک گام غربالگری در اولین بار برای تصمیمگیری که کدام منابع آلاینده نیاز به یک مطالعة دقیق برای تعریف درست استراتژی مدیریت دارند، استفاده شود. استفاده از این روش برای منابع آلاینده متنوع و بنادر، طیف گستردهای از حالات مختلف برای آزمایش روشهای معرفی شده را فراهم میکند. نتایج همة پارامترها از کمترین تا بیشترین مقدار، حساسیت خود را به شرایط مختلف محیطی و یا ویژگیهای خطر نشان میدهد. در طول فرآیند پیادهسازی، هر پیشنهاد یا سوء تفاهم از طرفین(مدیران بندر، مقامات محلی، مراکز تحقیقاتی، و غیره) در نظرگرفته میشود و برای بهبود روش به بحث گذاشته میشود. نظرات بهدست آمده، به ما این اجازه را میدهند که روش را به عنوان یک ابزار بالقوه بهبود داخلی( بین گروههای بندر) و ارتباط خارجی ( با دولتهای محلی، منطقهای و ملی) برای حل مشکلات زیستمحیطی نشان دهیم. این مطالعه در محدودة کانال آب بندر بوشهر انجام شده است. این بندر در بخش مرکزی شهرستان بوشهر قرار دارد و از سمت شمال، غرب و جنوب به خلیج فارس محدود میباشد، ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸ متر و دارای آب و هوای نیمه بیابانی و گرم است. (شکل (1))
شکل (1): محدودة مجتمع بندر بوشهر
شکل (2): محدودة کانال آب بندر بوشهر
در این مطالعه به منظور دستیابی به اطلاعات پایة محدودی مورد نظر از مطالعات کتابخانهای ( گزارشات، مقالات، پایان نامهها) و جستجو در سامانة اطلاعات و همچنین بازدید از مجتمع بندر بوشهر استفاده شده است. در این پژوهش از روش ارزیابی ریسک زیستمحیطی به عنوان یک روش مناسب در سیستمهای آبی شناسایی شده را براساس موقعیت و فعالیت تولیدی آنها طبقهبندی نماید و در ادامه پارامترهای ارزیابی ریسک زیستمحیطی با یکدیگر ادغام شده و سطح ریسک مناطق بندری استفاده شده است. این روش قادر است یک سیستمی را توسعه دهد تا مخاطرات زیستمحیطی فرآیندهای متنوع بندری شناسایی شوند، سپس خطرات زیستمحیطی بندر مشخص شود. اصول این روش عبارتند از: (1) شناسایی، طبقه بندی و توصیف خطرات در مناطق بندری، (2) تعریف پارامترهای برآورد خطرات زیستمحیطی، (3) ادغام پارامترهای انتخاب شده برای انجام یک ارزیابی ریسک زیستمحیطی.
شناسایی شناسایی منابع آلاینده درمناطق بندری، برابر با خطرات زیستمحیطی است.
نحوة تخلیه (نقطهای یا پراکنده)
طبقهبندی پذیرنده (داخل بندر، انحصاری، خارج از بندر، آبهای دور از بندر)
منبع آلاینده (صنعتی، کشاورزی، مجاری متصل به بندر، پایانههای باری و...)
توصیف اطلاعات توصیفی (نوع مواد تخلیه شده، موقعیت، نام مجری و...)
3- تجزیه و تحلیل دادهها
با توجه به اینکه بنادر به عنوان سیستمهای پیچیده، منابع آلاینده به عنوان خطرات زیستمحیطی در کیفیت آب و ارزیابی ریسک زیستمحیطی به عنوان ابزار مدیریت کلیدی مورد اشاره قرار گرفتند و همچنین محدودیتهای روشهای ارزیابی ریسک زیستمحیطی پیشتر توسعه یافته برای کیفیت آب بندر (عدم وجود چندین عامل استرس زا، عدم وجود چندین نقطه پایانی، تغییرپذیری مکانی یا زمانی نادیده گرفته شده) وجود داشتند. پس از توسعة یک روش برای ارزیابی ریسک زیستمحیطی و عملیاتی کردن آن در بندر بوشهر، میتوانیم بپذیریم که این روش یک ابزار خوب مدیریتی برای مدیران بندر و مسئولان محلی است. همچنین برای ارزیابی ریسک زیستمحیطی منابع آلاینده شناسایی شده در یک منطقه بندری بکار میرود. این روش که بر مبنای شاخص انتخاب شده با دقت زیاد میباشد، یک غربالگری هدفمند از منابع آلاینده را ارائه خواهد کرد تا برای تعریف اقدامات پیشگیرانه یا اصلاحی در یک روش سلسله مراتبی استفاده شود.
بر اساس هدف آن (علمی، مدیریت یا ابزار ارتباطی) و دامنه کاربرد آن (جهانی، منطقهای، محلی یا مکانهای خاص)، ارزیابی ریسک زیستمحیطی، تعدادی از پارامترها یا فاکتورهای پیچیده و همگن را برای در نظر گرفتن تابع خطرات، عاملها و گیرندهها جمعآوری میکند. این فاکتورها نمیتوانند به طور یک جانبه در فرآیند آنالیز تولید شوند و باید به یک توافق بین تعدادی از پارامترهای در نظر گرفته شده و استحکام روش رسیده شده باشند. براساس این فرض فاکتورهای انتخابی که احتمالاً به عنوان شاخص میتوانستند انتخاب شوند، باید با یک آنالیز جامع از مطالعه، انتشارات علمی و پیشنهادات سازمانها و مقامات بینالمللی شروع شوند. روش توسعه یافته به عنوان یک ابزار مدیریتی برای کاربردهایی در سطح یک مکان خاص طراحی شده است.
حساسیت، طبیعی بودن و ارزش اکولوژیکی پارامترهای انتخاب شده برای تخمین آسیبپذیری بودند. با در نظرگرفتن حساسیت، مقیاسهای زمان انتقال، از نظر زمان ماندگاری فاکتور اصلی برای کیفیت آب از طریق کنترل غلظت و ظرفیت تجمعی همه مواد در نظرگرفته شده است. همانگونه که در گذشته نشان داده شده است، زمانهای بالا به نگهداری یک محتوای اکسیژن محلول بالا در سیستمهای آبی عمومی و سیستمهای آبی بندر به طور خاص، کمک میکند. اگر چه ممکن است این عمل موجب افزایش شوری آب و دما شود. علاوه بر این اثرات طبیعی بودن، فشارها وتهدیدهای عناصر فیزیکی که توسط انسان تولید شدهاند تا زنجیره طبیعت را تکه تکه کند، ساختار رسوب، ترکیب مواد آلی یا شرایط هیدرودینامیک را تغییر میدهند و روی جامعه اعماق دریا، بسترهای علف یا جلبکها از طریق زیستگاهشان تأثیر میگذارند. ارزیابی ارزش اکولوژیکی یک عمل سخت است که شامل منابع بسیاری از اطلاعات میباشد که تنوع زیستی مورد استفادهترین پارامتر میباشد. شناسایی یک عنصر یا گونه منحصربهفرد زیستمحیطی به طور ضمنی نشان دهندة یک رویکرد زیستمحیطی برای اطمینان از تداوم تنوع زیستی و فرآیندهای زیستمحیطی برای نگهداری از آن میباشد. در بدنههای آبی با اصلاح فیزیکی (مثل بنادر) تنوع جانوران بی مهره اعماق دریا، تفاوتهای مهم با در نظرگرفتن آنهایی که در آبهای طبیعی یافت میشوند، نشان دهندة این موضوع است.
میزان مخاطره آفرینی خطرات، وسعت محدوده، اقدامات اتخاذ شده و واکنشهای اجتماعی یک منبع آلاینده به عنوان پارامترهایی برای تخمین خطر مواد تخلیه شده یا مواد استفاده شده، یک مقدار زیادی از مواد شیمیایی ساخت بشر در محیطزیست دریایی است که به دلیل مقدار زیاد مواد شیمیایی درگیر در ارزیابی خطرات، یک طبقهبندی مواد نیاز است و علاوه بر این مواد خطرناک سراسر دنیا از طریق دریا حملونقل میشود و این مواد در بنادر تولید و ذخیره میشوند. تلاشهای بسیاری برای تصحیح حملونقل کالاهای دریایی خطرناک صورت گرفته است، ولی در این خصوص، همگن سازی باید برای طبقهبندی مواد بر اساس میزان خطرشان برای محیط، انجام شود. وسعت بر اساس منطقة تحت تأثیر تخمین زده میشود. بر اساس پیشنهاد بسیاری از محققان، اثرات عوامل متعدد طبیعیتهای مختلف به کیفیت پردازش بستگی دارد( کاهش اکسیژن محلول، آلودگی باکتریایی و آلودگی شیمیایی).
تغییرپذیری زمانی و مکانی عاملها و گیرندهها به عنوان تابعی از شدت آنها (غلظت) و مدت زمان آنها (زمان قرارگرفتن در معرض) در نظرگرفته میشود. غلظت محیطی پیشبینی شده با استفاده از مدلهای عددی تخمین زده شده است که اجازه پیشبینی پاسخهای سیستمهای آبی را در شرایط مختلف محیطی را میدهد. پاسخهای انسانی به یک منبع آلاینده به عنوان یک نتیجه ترکیبی از دو عمل سیاسی بالا به پایین و پایین به بالای آگاهی اجتماعی میباشد. از یک دیدگاه اقدامات اتخاذ شده با توجه به دستورالعملهای کاری تخمین زده شده است که شرح میدهد چه کسی؟ چگونه؟ کجا؟ چرا ؟ و با چه ابزاری؟ این عمل باید انجام شود. هدف، استانداردسازی اعمال و روشها و جلوگیری از ابتکار و عدم تعریف است که میتواند به مشکلات یا نقص در عملکرد هر یک از فعالیتها منجر شود. از دیدگاه دیگر، عکسالعمل اجتماعی از طریق هشدار اجتماعی اجازه ارزیابی ادراک اجتماعی از یک منبع آلاینده جزئی و دارای آگاهی اجتماعی و یا نگرانی در مورد ارزیابی ریسک زیستمحیطی را دارد.
3-3- شناسایی خطرات زیستمحیطی
شناسایی زیرساخت ، تجهیزات و فعالیت با استفاده از منابع مستعد مبتلا به منابع آلاینده |
|||
آ |
پذیرش و مدیریت زبالههای تولید شده توسط کشتیها و پسماندها از محموله |
3 |
پساب |
1 |
عملیات جمع آوری و حمل و نقل زباله و پسماندها |
4 |
آفرآیندی |
2 |
نگهداری و تصفیه ضایعات و پسماندها |
و |
فعالیتهای شهری |
ب |
رابط مجاریهای بندر |
1 |
ذخیره سازی پسماندهای شهری |
1 |
حمل و نقل دریایی |
2 |
ساخت وساز و تخریب |
2 |
کشتیهای متروکه(رها شده) |
3 |
پساب |
3 |
خدمات کشتی: اتصال / پهلوگیری |
ز |
فعالیتهای صنعتی |
4 |
تعمیرات کشتی و ساخت وساز |
1 |
ذخیرهسازی پسماندهای صنعتی |
5 |
تعمیر یا نصب شناور برای تأمین سوخت به کشتیها (سوخت رسانی، اسکله) |
2 |
ذخیرهسازی مواد اولیه و محصولات صنعتی |
6 |
تجهیزات ومنصوبات برای دست زدن به حمل و نقل محموله |
3 |
سطوح آلوده یا رسوبات |
7 |
عملیات بارگیری و تخلیه |
4 |
آبهای مورد استفاده در سیستمهای خنک سازی |
8 |
پسماند از بارها در اسکله ها و مناطق مانوور |
5 |
پساب |
9 |
دستکاری محمولههای خطرناک یا آلوده: (هیدروکربنها، مواد شیمیایی و...) |
6 |
آبهای فرآیندی |
10 |
ساخت و ساز و توسعهی اسکلهها |
ح |
فعالیتهای کشاورزی |
ج |
پایانههای حملونقل |
1 |
ذخیرهسازی از پسماندهای کشاورزی و دامی |
1 |
سیستم ذخیره سازی و توزیع (خارجی) |
2 |
درمان با کودها یا آفت کشها |
2 |
سیستمهای ذخیرهسازی و توزیع ( داخلی) : سایبان، مخازن و مخازن و سیلوها |
ط |
فعالیتهای دریایی |
3 |
هدایتها، کمربند و ریل برای حمل و نقل محموله |
1 |
آلودگی توسط ترکیبات ضد خزه منتشر شده از بدنه کشتی |
4 |
پسماند از محموله |
2 |
تمییز کردن آب خن و آب تعادل |
5 |
پارکینگ و زمین رفت و آمد |
3 |
زباله و پسماندها از کشتیها |
د |
پایانههای مسافربری |
4 |
گونههای مهاجم در پوسته |
1 |
پارکینگ و زمین رفت و آمد |
5 |
فعالیت استخراجی |
هـ |
تأسیسات شیلات |
6 |
رسوبات زیستی در بدنههای مجاری |
1 |
پسماند مواد آلی از فعالیتهای شیلاتی |
7 |
لنگرگاههای دائمی |
2 |
پرورش ماهی و پسماندهای کالبد ماهیگیری |
|
|
جدول (1): فعالیتها و زیر مجموعة منابع تولید آلاینده
در این روش هدفمند و سیستماتیک برای شناسایی خطرات زیستمحیطی کیفیت آب در مناطق بندری، تمام وابستگیهای مجموعة تعریف شده زیر ساختهای بندر، تجهیزات و فعالیتهایی که منجر به ایجاد آلودگی میشوند را در جدول شماره (1) نمایش داده است. با استفاده از این جدول و توسعة آن، مدیران بندر یک دید کامل از تمام خطراتی که میتوانند روی کیفیت آب اثر داشته باشند، پیدا میکنند. سپس منابع آلاینده که از خطرات محیطی در جدول (1) شناخته شدهاند با در نظر گرفتن دو جنبه طبقهبندی میشوند: (1) روش تخلیه و (2) منشأ جدول شماره (2). منابع آلاینده به عنوان هرگونه مواد، اشیاء یا انرژی تخلیه شده با پتانسیل تحت تأثیر قرار دادن کیفیت آب در منطقة بندری تعریف میشوند. طبقهبندی منابع آلاینده به ما اجازه اولویتبندی ادامة کار را میدهد. منابع آلایندة داخلی از جمله فعالیتهای خود بندر و شرکتهای صاحب امتیاز یا دارای مجوز باید کاملاً مطالعه شوند زیرا آنها پتانسیل تأثیرگذاری مستقیم روی کیفیت آب در حوزة بندر را دارند.
جدول (2): طبقهبندی منابع آلاینده در مناطق بندری
تعریف |
نوع |
سیستم طبقه بندی |
منبع مواد آلاینده، عناصر و یا انرژی از طریق مجاری ثابت و نقاط از پیش تعریف شده ( کانال، فاضلاب و...) |
نقطهای |
روش تخلیه |
منابع عناصر، انرژی و مواد آلاینده که ورودی و خروجی مجرایی ندارند(لایروبی، پایش و...) |
پراکنده |
|
منابع آلوده که سطح و یا نقاط تخلیه آنها در خارج از بندر قرار دارد. |
آبهای دور از بندر |
منشآ |
منابع آلوده که سطح و یا نقاط تخلیه در داخل بندر قرار دارد ولی آلودگی آنها توسط تأسیسات و کارهای خارج از بندر تولید شده است. |
خارج از بندر |
|
منابع آلوده که سطح و یا نقاط تخلیه در داخل بندر قرار دارد و آلودگیهای تولید شده آن ناشی از فعالیتها و تأسیسات یک شرکت یا سازمان خاصی است. |
انحصاری |
|
منابع آلوده که سطح و یا نقاط تخلیه در داخل بندر قرار دارد و آلودگیهای تولید شده آن ناشی از فعالیتها و تأسیسات بندر است. |
داخل بندر |
در نهایت، یک فرم بصری و آسان شکل (3) برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز هر منبع آلاینده و تخمین احتمال وقوع و پیامدهای ناشی از آن نمایش داده شده است که شامل: (1) طبقهبندی، (2) موقعیت، (3) خصوصیات منابع، (4) فراوانی وقوع، (5) اقدامات اتخاذ شده و (6) واکنشهای اجتماعی میباشد.
شکل (3): نمونه فرم جمع آوری اطلاعات
3-4- ارزیابی ریسک زیستمحیطی
ارزیابی ریسک زیستمحیطی در سطح یک منبع آلاینده بر اساس یک شاخص چندین پارامتری توسط فرمول زیر قابل بیان است:
(1) Ci Ri= Pi × Vi ×
R: ریسک زیستمحیطی،
P: احتمال وقوع،
V: آسیبپذیری،
C: پیامد در منبع آلاینده i میباشد.
بر اساس تخمین ریسک، منابع آلاینده با در نظرگرفتن معیارهای قابل پذیرش: (1) منابع آلاینده با ریسک بالا (Ri> 16) نیازمند مطالعهای از مسائل مرتبط با ریسک و پذیرش فوری اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی لازم میباشد، (2) منابع با ریسک متوسط (4< Ri≤ 16) نیازمند مطالعهای از مسائل مرتبط با ریسک و ارزیابی نیاز به پیادهسازی اقدامات فوری کامل یا نیمه کامل پیشگیرانه و اصلاحی و (3) منابع آلاینده با ریسک پایین (Ri≤ 4) که نیاز به انجام عمل خاصی ندارند، طبقهبندی میشوند.
3-4-1- احتمال (Probability)
احتمال، به عنوان یک معیار اندازهگیری از وقوع یک خطر زیستمحیطی (منبع آلوده) که قابل رخ دادن خواهد بود، تعریف شده است. یا به عنوان زمان سپری شده بین تخلیهها تعریف میشود جدول (3).
3-4-2- آسیبپذیری (Vulnerability)
آسیبپذیری به ویژگیهای سیستم و پتانسیل آسیب دیدن آن اشاره دارد. بنابراین، آسیبپذیری از نظر روابط توابع میان حساسیت زیستمحیطی در برابر یک اختلال و حالت حفاظتی منابع طبیعی مربوط به ارزش گیرنده در معرض ریسک با فرمول زیر بیان شده است:
(NAi + 2 × EVi ) 2 × SUi + × Vi =
حساسیت حالت حفاظتی
SU : حساسیت،
NA : طبیعی بودن،
EV : ارزش اکولوژیکی مربوط به یک منبع آلاینده میباشد.
در جدول (3) شاخصها، اندازهها و معیارهای ارزیابی برای هر پارامتر را نشان میدهد. حساسیت عموماً با عنوان ظرفیت محیطزیست برای یکسانسازی یک اثر بیرونی تعریف میشود. حساسیت به آلودگی میتواند به زمان مورد نیاز برای بازیابی شرایط اولیه نیز تعریف شود. حالت حفاظتی فرآیندهای فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی و عناصر محیطزیستی به عنوان طبیعی بودن یک ترکیب و ارزش اکولوژیکی در نظرگرفته میشود. طبیعی بودن با عنوان عدم وجود تغییرات فیزیکی انسانی تعریف میشود. مناطق تغییر یافته اطراف منابع آلاینده برای ارزیابی آن محاسبه میشود. ارزش اکولوژیکی به عنوان ظرفیت ساخت یک منطقه مطمئن برای پشتیبانی گونههای گیاهی و جانوری تعریف میشود. با در نظرگرفتن این تعریف، تخمین ارزش اکولوژیکی بر اساس شناسایی عناصر قابل توجه زیستمحیطی میباشد(مناطق حفاظت شده).
پیامد با عنوان تأثیر روی تخریب/بهبود محیط یا اجتماع تعریف میشود که ممکن است نتیجه خطرات زیستمحیطی باشد. بنابراین، پیامد از نظر تأثیر بر روی محیطزیست( اثر تخلیه) و جامعه ( اثر اجتماعی) با فرمول زیر شرح داده میشود:
(3) (AMi + SRi) × (HZi + EXi) + Ci=
اثر اجتماعی اثر تخلیه
HZ : میزان مخاطره آفرینی خطرات،
EX : وسعت محدودة آلاینده،
AM : میزان تدابیر اتخاذ شده،
SR : واکنشهای اجتماعی منبع آلاینده i میباشد.
جدول (3) شاخصها، اندازهها و معیارهای ارزیابی برای هر پارامتر را نشان میدهد. تأثیر تخلیه مربوط به میزان مخاطره آفرینی خطرات و وسعت آنها میباشد. میزان مخاطره آفرینی خطرات با عنوان پتانسیل تأثیر کیفیت زیستمحیطی و شیمیایی محیط تعریف میشود و براساس تداوم، تجمع و میزان سمی بودن مواد تخلیه شده استفاده شده توسط منابع آلاینده میباشد. وسعت محدودة آلاینده با عنوان سطح تحت تأثیر یک خطر زیستمحیطی تعریف میشود. وسعت محدوده با استفاده از میزان درصد آب هر سطح که توسط سه فرآیند ( آلودگی باکتریایی، کاهش اکسیژن محلول و آلودگی شیمیایی) با استفاده از مثالهای عددی تحت تأثیر قرار میگیرد، ارزیابی میشود. تأثیر اجتماعی به دو سوال پاسخ میدهد: (1) جامعه برای کاهش تأثیرات منابع آلاینده باید چه کاری انجام دهد؟(تدابیر اتخاذ شده) و (2) چگونه جامعه این تأثیرات را درک میکند؟( واکنشهای اجتماعی)تدابیر اتخاذ شده، احتمال آن دسته از اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی، که به منظور مبارزه با یک منبع آلاینده انجام میدهند تا به اهداف خود دست یابند را ارزیابی میکند. پارامتر تدابیر اتخاذ شده با استفاده از سطح دستورالعملهای کاری موجود برای برخورد با علل و یا اثرات آن تخمین زده شده است. در نهایت، واکنشهای اجتماعی به هشدارهای اجتماعی که منبع آلاینده تولید میکند، بستگی دارد.تمام پارامترها بین 1 تا 4 ارزش گذاری شدهاند. جدول (3). سطوح بالاتر به معنای ریسک زیستمحیطی بالاتر میباشد. برای ارزیابی میزان و اندازة خطر یک منبع آلاینده، بزرگترین سطح به دست آمده طبقه، پذیرفته خواهد شد.
جدول (3): شاخصها، پارامترها و معیارهای ارزیابی آنها
|
|
پارامتر |
معیار و شاخص |
معیارهای ارزیابی |
||
احتمال |
وقوع |
تعداد تکرار (F) از ترشح یک منبع آلاینده |
V 4 (F ≤ 7 days) H 3 (7d < F < 30d) M 2 (30d < F ≤ 365d) L 1 (F > 365d) |
|||
آسیبپذیری |
حساسیت |
حساسیت |
زمان ماندگاری(RT) از تخلیه یک منبع آلاینده تا موقع پاکسازی |
V 4 (RT > 30d) H 3 (7d < RT < 30d) M 2 ( 1d < RT < 7d) L 1 (RT < 1d) |
||
حالت حفاظتی |
طبیعی بودن |
تغییر توسط فشار هیدرومورفولوژیکی(HP) که در اطراف یک منبع آلاینده ایجاد می شود. |
V 4 (Not altered by HP) L 1 (Altered by HP) |
|||
ارزش اکولوژیکی |
عناصر منحصر به فرد/گونه محیطزیست (ESE) که در محدوده یک منبع آلاینده قرار دارد. |
V 4 (presence of ESE) L 1 ( Absence of ESE) |
||||
پیامد |
اثر تخلیه |
مخاطره آفرینی |
پایداری مواد به کار گرفته شده در ماهیت منبع آلاینده
|
V 4 (Priority) H 3 (Hazardous substance) M 2 (Priority substances) L 1 (Dangerous material or other) |
||
وسعت محدوده آلاینده |
منطقه آسیب دیده (٪) از آب توسط یک منبع آلاینده
|
V 4 ( % ≥ 25) H 3 (5 ≤ % < 25) M 2 (1 ≤ % < 5) L 1 (% < 1) |
||||
اثر اجتماعی |
اقدامات اتخاذ شده |
دستورالعملهای کاری (OP) مربوط به مقابله با یک منبع آلاینده |
V 4 (OP not available) H 3 (Generic OP available) M 2 (Specific OP available) L 1 (Maintained OP available trained) |
|||
واکنش های اجتماعی |
سطح واکنشهای اجتماعی در مقابل یک منبع آلاینده |
V 4 (Events in citizen/TV acts) H 3 (Events in press) M 2 (Citizen complains) L 1 (No social alarm) |
||||
3-6- شناسایی خطرات زیستمحیطی
در این روش منابع آلاینده به عنوان خطرات زیستمحیطی بالقوه در بندر شناخته میشوند. در بندر بوشهر، 44 منبع آلاینده شناسایی شده است. از مهمترین منابع آلایندههای زیستمحیطی در این بندر میتوان موارد زیر را نام برد: (1) آلودگیهای نفتی: نشت و ورود حجم عظیم مواد نفتی، روغنی و گازوئیلی به دریا که در اثر بارگیری و تخلیة بخش عمدة مواد مایع، عملیات سوخترسانی، تخلیه آب تعادل نفتکشها و کشتیها و تعمیرات تأسیسات مربوطه ایجاد شده است. از 44 مورد خطرات شناسایی شده، تقریباً نیمی از این خطرات مربوط به آلایندههای نفتی هستند، (2) زائدات مایع و جامد کشتیهای مسافربری و باری: با توجه به قوانین مربوطه و اقدامات لازم مدیران، خطرات زیادی در این مقوله مشاهده نگردید، (3) فاضلابهای صنعتی و شهری: در اثر تخلیه آنها به محیط آبی دریا بدون شک یکی از زیانبارترین خطرات محیطهای آبی هستند که کیفیت آب دریا را تهدید میکنند. در این پژوهش 4 نقطة تخلیی فاضلاب شهری و 4 نقطة فاضلاب صنعتی شناسایی شدند و (4) روانآبهای سطحی آلودة محدودههای مجاور بنادر.
این منابع آلاینده، براساس موقعیت نسبت به بندر طبق بندی شدهاند که با توجه به منابع خطرات، موقعیت تمامی آنها در بندر قرار دارد.
نمودار )1(: طبقهبندی بر اساس موقعیت منابع آلاینده
علاوه بر این، طبقهبندی منابع آلاینده براساس فعالیت تولیدی آنها انجام شده است،که: فعالیتهای دریایی (43%)، پایانههای حملونقل (29%)، فعالیتهای صنعتی (14%) و فعالیتهای شهری (12%) و شیلات (1%) شناخته شده است.
نمودار (2): طبقهبندی بر اساس فعالیت تولیدی منابع آلاینده
ارزیابی ریسک زیستمحیطی بهدست آمده مدیریت منابع آلاینده را به صورتی انعطاف پذیر، همهکاره و سلسله مراتبی تسهیل میکند. با این وجود، اطلاعات بسیاری باید جمعآوری شود و افراد مختلفی برای بهدست آوردن تمام اطلاعات باید مشورت بدهند(مدیران بندر سایر گروهها، مدیران محلی، و غیره). بدون شناسایی مناسب و کامل خطر، با استفاده از این روش، این امر تخمین و مدیریت ریسک زیستمحیطی میتواند بسیار دشوار یا غیر ممکن باشد. پس از شناسایی خطر، مقامات بندر قادر به برآورد و مدیریت ریسک زیستمحیطی هر یک از منابع آلاینده خواهند بود. با این حال، آنها ممکن است به پشتیبانی فنی دقیق در مدلهای عددی و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی نیاز داشته باشند تا زمان ماندگاری، اندازه و پارامترهای طبیعی را تخمین بزنند. با در نظرگرفتن هدف از این مطالعه نتیجه میگیریم که این روش ارائه شده برای ارزیابی ریسک زیستمحیطی منابع آلاینده در مناطق بندری، به منزلة یک روش پیشرفته، دقیق و مفصل بیان شده و مناسب برای مدیریت کیفیت آب بنادر میباشد. این روش عاملهای (استرسزا) متعدد و خواص زیستمحیطی گیرندة (نقاطپایانی) که اطلاعات ضروری برای مدیریت هزینه و سود میباشند را در نظر میگیرد. فرآیند بکارگیری این روش برای استفاده در بنادر دیگر فراهم شده است.