نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی، پردیس بینالملل سیستان و بلوچستان
چکیده
امروزه در تجارت الکترونیک، امور بانکی به سادهترین شکل انجام میشود. سازمانها ناگزیرند در راستای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی و ارتقای کیفیت خدمات به مردم گام بردارند. ازاینرو نیاز است موانع پرداخت الکترونیکی درآمد سازمان بنادر و دریانوردی بررسی شود. هدف تحقیق حاضر شناسایی موانع استفاده از پرداخت الکترونیکی در دریافت درآمدهای اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان است. تحقیق حاضر با روش پیمایشی و میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کارمندان، کارشناسان و مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به تعداد 380 نفر است. حجم نمونه بر اساس جدول نمونهگیری مورگان تعیین شد و بر این اساس 200 پرسشنامه با روش تصادفی ساده بین کارمندان، کارشناسان و مدیران توزیع شد که درنهایت 186 پرسشنامه بهطور کامل تکمیل شده و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بهمنظور گردآوری دادهها از یک پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای آماری خی دو و فریدمن استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که موانع بهکارگیری پرداخت الکترونیکی در دریافت درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی به ترتیب عبارتاند از: ویژگیهای فنی شبکه، کمبود نیروی انسانی متخصص، ویژگیهای سیستم پرداخت الکترونیک، ویژگیهای قوانین و مقررات مالی و ویژگیهای سیستم مالی سازمان بنادر و دریانوردی.
کلیدواژهها
همواره و از دیرباز، یکی از عوامل آزاردهنده مراجعهکنندگان سازمانها، مقوله بوروکراسی اداری بوده است (یاراحمدی خراسانی، 1388). با ورود رایانه عملکرد سازمانها بهصورت بنیادین دگرگون شده است. سازمانهایی که بلافاصله متوجه عواقب این دگرگونی شدهاند، برای استفاده مؤثر از این وسیله، رشد و توسعه سیستمهای فناوری اطلاعات مطابق با استانداردهای الکترونیکی را در اولویت کار خود قرار دادهاند. امروزه ارتباطات و مکاتبات اداری در سازمانها و مؤسسات بهکلی متحول شده است، بهگونهای که دیگر فرآیندهای کند و زمانبر اداری پذیرفتنی نیست (یاراحمدی خراسانی، 1388).
امروزه سازمانها بهطور مداوم به سرمایهگذاریهایی درزمینۀ فناوری اطلاعات که یکی از منابع مهم و نوین سازمانهاست میپردازند و امیدوارند بتوانند موقعیت خود را در دنیای رقابتی امروز حفظ کنند. در این میان صنعت بانکداری نیز به دلیل ماهیت فعالیتهای خود از IT تحت عنوان بانکداری الکترونیکی و محصولاتش در قالب پرداخت الکترونیکی استفاده میکند.
بانکداری الکترونیکی بهعنوان پیشنیاز تجارت الکترونیکی[1] مطرح است و تجارت الکترونیکی نیز با اشاعه بانکداری الکترونیکی بیشتر رشد خواهد کرد. با استفاده از سیستمهای پرداخت الکترونیکی[2] میتوان انتقال منابع پولی و اعتباری را بهصورت الکترونیکی انجام داد بدون آنکه نیازی به جابجایی فیزیکی باشد.
بانکداری الکترونیکی سطوح مختلف دارد و بهتناسب هر یک از این سطوح میتوان تعریف خاصی از آن ارائه داد؛ اما آنچه در تمامی سطوح قابلمشاهده است، استفاده از سیستمهای نرمافزاری رایانهای و همچنین اطلاعات بانکی قابلپردازش بهصورت دیجیتالی است که در اختیار رایانهها قرار میگیرد و هرچه به سمت سطوح بالاتر حرکت کنیم، عملیات دستی کمتر، سیستمهای رایانهای متمرکزتر، شبکۀ قابلدسترسی گستردهتر و محدودیت زمانی و مکانی کمتر خواهد بود (گودرزی و زبیدی، 1387).
امروزه در جهان تجارت الکترونیکی یکی از مدلها و روشهای تجارت تلقی میشود. بهکارگیری این نوآوری جدید توسط شرکتهای کوچک و بزرگ، موجب خلق مزایای بسیاری شده و این مزایا سبب تقویت انگیزه شرکتهای کوچک به پیوستن به این پدیده جدید شده است. از اینرو شناخت موانع و تسهیلکنندهها در این زمینه میتواند به مدیران سازمانها در برنامهریزی و تصمیمگیری بهتر کمک کند.
1-1- بیان مسئله
تجارت الکترونیکی، امروزه در شاخههای مختلف زندگی بشر نفوذ کرده است، بهگونهای که خرید مایحتاج روزانه، امور بانکی، تحصیل و کار از راه دور، همگی به سادهترین شکل ممکن با درنوردیدن زمان و مکان در سراسر این کره خاکی انجامپذیر شده است (فرید و همکاران 1380؛ نصیری مفخّم، 1380؛ نصیری مفخّم، 1382).
سرعت، کارایی، کاهش هزینهها و بهرهبرداری از فرصتهای زودگذر، مزایایی است که استفاده از تجارت الکترونیکی را گریزناپذیر ساخته است؛ ولی قبل از استفاده گسترده تجاری از اینترنت، بهکارگیری روشهای ایمن پرداخت حائز اهمیت میباشند. ایده پرداخت الکترونیکی برای کالاها و خدمات روی اینترنت نیز، با افزایش تجاری شدن اینترنت و رشد تعداد کاربران و کاربرد آن، در دهة گذشته توسعه یافته است. در یک فرآیند کامل تجارت الکترونیکی که شامل بازاریابی، مذاکره، قرارداد و تنظیم توافقنامه، پرداخت، تحویل کالا و پشتیبانی است، سیستمهای پرداخت بهعنوان دروازة ارتباط با بانکها نقش مهمی در مبادله وجوه در مدل کلی هر چرخه تجاری دارا هستند (نصیری مفخّم، 1382).
تراکنشهای مالی برخط بهمنظور فراهم آوردن قابلیت پرداخت وجوه بهصورت الکترونیکی و استفاده از بستر اینترنت بهمنظور تسهیل و تسریع در انجام تراکنشهای مالی ایجاد شده است. در این رابطه لازم است که با فراهم آوردن امنیت و قابلیت اطمینان کافی، اعتماد مشتریان به انجام تبادلات مالی الکترونیکی فراهم گردد. سیستمهای پرداخت بخش حیاتی زیرساخت اقتصادی و مالی یک کشور و سازمان هستند. عملکرد خوب آنها در انتقال امن و بهموقع وجوه مهمترین اثر آنها در عملکرد کلی نظام اقتصادی است (Bank of England. 2005).
حیطه اصلی این تحقیق، بررسی موانع پرداخت الکترونیکی درآمد سازمان بنادرودریانوردی بر اساس مطالعه در مورد اداره کل بنادرودریانوردی استان سیستان و بلوچستان است. بدیهی است، هر سازمان اجتماعی برای نیل به اهداف مشخصی طراحی شده است (رضاییان،1380). در نظریههای نوین مدیریت، توجه به اصل مشتریمداری و جلب رضایت آنها و نیز متقاضیان خدمات، از جهتگیریهای اصلی سنجش کارآمدی و رشد و توسعه بهشمار میرود و مؤلفههایی از قبیل سرعت، صحت، دقت درانجام کار مراجعهکنندگان، چگونگی رفتار و برخورد با خدمتگیرندگان و اطلاعرسانی مناسب، عواملی هستند که موجب رضایتمندی خدمتگیرندگان و مراجعهکنندگان دستگاههای دولتی (و یا شبهدولتی) میشوند. ( سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، مرکز توسعه فناوری و نوسازی اداری، 1381).
سازمان بنادر و دریانوردی در قبال ارائه خدمات به مشتریان، فیش پرداختی به روش سنتی دریافت میکند. با توجه به تحولات سیستمهای بانکی و نیازمندیهای سیستمهای نوین و تکریم اربابرجوع نیاز است دریافتها بهصورت الکترونیکی انجام شود. سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس تصمیم هیئتوزیران موظف است در راستای استفاده از خدمات شبکه بانکداری الکترونیک (اعم از داخلی و بینالمللی) و ارتقای کیفیت خدمات به مردم، و تحقق قانون برنامه پنجم توسعه کشور گام بردارد. دولت مکلف است از سال اول برنامه پنجم، نسبت به برقراری نظام بانکداری الکترونیکی و پیادهسازی رویههای تبادل پول و خدمات الکترونیکی ملی و بینالمللی در کلیه بانکهای کشور و برای همه مشتریان اقدام نماید. همچنین کلیه بانکهای کشور موظف میباشند نسبت به صدور انواع کارتپولهای الکترونیکی اعتباری، پیشپرداخت و نصب تجهیزات مربوط از قبیل دستگاههای خودپرداز (ATM) و پایانههای فروش (POS) جهت خریدوفروش الکترونیکی کالا و خدمات در کشور اقدام نماید. با توجه به مطالب فوق لازم است موانع پرداخت الکترونیکی درآمد سازمان بنادر و دریانوردی بهعنوان بخشی از دولت الکترونیک بررسی شود و در جهت استقرار و استفاده از آن راهحلهایی ارائه گردد.
در این تحقیق پرسش اصلی این است که دلایل عدم استفاده از پرداخت الکترونیکی در سازمان بنادر و دریانوردی کدامیک از موانع زیر است: ویژگیهای قوانین و مقررات مالی، ویژگیهای فنی شبکه بانکداری الکترونیک، تخصص نیروی انسانی، ویژگیهای سیستم پرداخت الکترونیکی و ویژگیهای سیستمهای مالی سازمان بنادرودریانوردی است؟
2-1- پیشینۀ تحقیق
بهطورکلی تحقیقات اندکی در خصوص شناسایی موانع پذیرش تجارت الکترونیکی در کشورهای درحالتوسعه ازجمله ایران انجام شده است. سرمد سعیدی در سال 1381 بیشتر به موانع محیطی (برونسازمانی) مستقیم و غیرمستقیم تجارت الکترونیکی در ایران پرداخته است. عوامل محیطی تأثیرگذار جهت استفاده از تجارت الکترونیکی در این تحقیق به شرح زیر بیان شده است: (1) موانع محیطی مستقیم: شامل رقبا، تجار، مشتریان، واحدهای توزیع فیزیکی و (2) موانع محیطی غیرمستقیم: شامل محیط اجتماعی و فرهنگی، محیط جمعیتی، محیط اقتصادی، محیط سیاسی و قانونی، محیط تکنولوژیکی.
در نهایت موانع به ترتیب اهمیت به این صورت خلاصه شدند: عوامل سیاسی و قانونی، عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تجار، مشتریان، رقبا، عوامل تکنولوژیکی، واحدهای توزیع فیزیکی، عوامل جمعیتی.
ریتا والزوج[3] و همکاران، 2000، به بررسی موانع پذیرش و گسترش تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک هلند پرداختند. روش تحقیق آنها کمّی اکتشافی و جامعه آماری آن 1000 شرکت با کمتر از 50 کارمند هلندی و روش جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. طی نتایج تحقیق، مهمترین موانع پذیرش و گسترش تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک هلند به این شرح طبقهبندی شد: (1) عدم یکپارچگی و سازگاری ساختار و فرایندهای شرکت با تجارت الکترونیک و (2) عدم درک مستقیم و کوتاهمدت منافع استفاده از اینترنت (ابهام در منافع).
مونیدیپا ترافدارا[4] و همکاران، 2006، به بررسی محرکهای سازمانی تأثیرگذار در توسعه تجارت الکترونیکی در هندوستان پرداختند. روش تحقیق آنها کیفی ـ تحلیلی و اکتشافی و جامعه آماری آن 4 شرکت هندی در حوزة صنعت خدمات مالی و روش جمعآوری اطلاعات، مصاحبه چهره به چهره، اطلاعات صنعت، گزارش جراید و اسناد و مدارک تجاری بوده است.
طی نتایج این تحقیق، محرکهای سازمانی تأثیرگذار در توسعه تجارت الکترونیکی به ترتیب اهمیت عبارتاند از: (1) نقش مدیران و رهبران عالی شرکت، (2) ویژگیهای سازمانی و (3) ویژگی متخصصان سیستمهای اطلاعاتی (عامل غیرمستقیم).
مک گریگور[5]، 2005، به تقسیمبندی موانع پذیرش تجارت الکترونیکی پرداختند. طی نتایج تحقیق، تقسیمبندی موانع پذیرش تجارت الکترونیکی به این صورت درآمد: (1) موانع تجارت الکترونیکی بسیار سخت (موانعی که باعث میشود شرکت نتواند به پذیرش تجارت الکترونیکی اقدام کند.) شامل عدم مهارت و دانش فنی در سازمان، اجرای پیچیده تجارت الکترونیکی در سازمان، احتیاج به سرمایهگذاری بالا، نبود وقت کافی برای اجرای تجارت الکترونیکی، سختی انتخاب در پذیرش راهبردهای مختلف تجارت الکترونیکی، موارد امنیتی و (2) موانع تجارت الکترونیکی نامناسب (موانعی که برای سازمان نامناسب است و باعث میشود کار سازمان در راه پذیرش تجارت الکترونیکی خلل پیدا کند)، شامل ناسازگاری تجارت الکترونیکی یا محصولات و خدمات، ناسازگاری تجارت الکترونیکی در فرایندهای کسبوکار، ناسازگاری مشتریان با خدمات تجارت الکترونیکی، کمبود مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی در شرکت میباشد.
2 ـ روش تحقیق
در این تحقیق از روش پیمایشی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است، بنابراین میتواند در زمره تحقیقهای میدانی محسوب شود. جامعة آماری این تحقیق شامل کلیه کارمندان، کارشناسان و مدیران اداره کل بنادرودریانوردی استان سیستان و بلوچستان به تعداد 380 نفر است. بهمنظور حصول اطمینان از جمعآوری پرسشنامه به تعداد مناسب، 200 پرسشنامه بین کارمندان، کارشناسان و مدیران توزیع شد که درنهایت 186 پرسشنامه بهطور کامل تکمیل جمعآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. حجم نمونة آماری بر اساس جدول نمونهگیری مورگان انتخاب شد و نمونهها بهصورت تصادفی انتخاب شدند. به دلیل عدم دسترسی بهتمامی اعضای جامعه آماری اعضای نمونه بهصورت تصادفی ساده از لیست معرفیشده از سوی اداره، انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی و پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد که شامل: (1) اطلاعات عمومی و مشخصات فردی و (2) سؤالهای مربوط به بررسی موانع بهکارگیری پرداخت الکترونیک در اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد.
روایی محتوایی ابزار تحقیق با استفاده از نظرات متخصصان و اساتید دانشگاه مورد تائید قرار گرفت و بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و مقدار آن 93/0 محاسبه شد که با توجه به اینکه این مقدار از 7/0 بیشتر است، لذا ابزار تحقیق از پایایی بالایی برخوردار است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای آماری کای اسکوئر و تحلیل فریدمن استفاده شده است.
3 ـ تجزیه و تحلیل دادهها
برای آزمون فرضیهها ابتدا از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن دادهها استفاده شد و سپس برای آزمون فرضیهها از آزمون خیدو و فریدمن استفاده شد.
1-3- نرمال بودن
جدول (1): آمار توصیفی مربوط به بررسی نرمال بودن دادهها
قوانین و مقررات مالی |
سیستم مالی سازمان دریانوردی |
پرداخت الکترونیک |
نیروی انسانی |
ویژگیهای فنی |
|
186 43/3 734/0 49/1 023/0 |
186 43/3 689/0 76/1 004/0 |
186 53/3 729/0 37/2 000/0 |
186 60/3 765/0 80/2 000/0 |
186 72/3 765/0 90/1 001/0 |
تعداد میانگین انحراف استاندارد کولموگروف- اسمیرنوف (Z) سطح معناداری |
میزان z محاسبهشده برای همه متغیرها، در سطح آلفای 5% معنادار است یعنی میزان p-value از 05/0 کوچکتر است، لذا فرض صفر مبنی بر نرمال بودن دادهها رد میشود، درنتیجه میتوان گفت نمرات مربوط به همه متغیرها دارای توزیع نرمال نمیباشند بر همین اساس لازم است از آزمون ناپارامتریک خی دو و فریدمن برای پاسخ به سؤالات استفاده شود.
2-3 آزمون سؤال اصلی تحقیق
موانع استفاده از پرداخت الکترونیکی در دریافت درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی چه عواملی میتواند باشد؟
جدول (2): آزمون فریدمن در مورد موانع استفاده از پرداخت
الکترونیکی در دریافت درآمدهای سازمان بنادرودریانوردی
میانگین رتبهها |
موانع استفاده از پرداخت الکترونیکی |
29/3 02/3 00/3 83/2 90/2 |
ویژگیهای فنی شبکه کمبود نیروی انسانی متخصص ویژگیهای سیستم پرداخت الکترونیک ویژگیهای سیستم مالی سازمان بنادر و دریانوردی ویژگی قوانین و مقررات مالی |
خی دو = 49/12 درجه آزادی= 4 سطح معناداری 012/0
نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد میزان خی دو (94/12) در سطح آلفای 05/0 معنادار است و فرض صفر رد میشود به عبارتی بین موانعی که منجر به استفاده از پرداخت الکترونیکی در دریافت درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی میشود تفاوت وجود دارد و با توجه به میانگین رتبهای موانع اینگونه برآورد میشود که ویژگیهای فنی شبکه دارای بالاترین رتبه است و در رتبة بعد کمبود نیروی انسانی متخصص قرار دارد.
نمودار (1): رتبهبندی موانع استفاده از پرداخت الکترونیکی در دریافت درآمدها
آزمون پرسشهای فرعی
پرسش فرعی اول: آیا ویژگیهای قوانین و مقررات مالی مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی در اداره کل بنادرودریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد؟
جدول (3): قوانین و مقررات مالی مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی
باقیماندهها |
فراوانی مورد انتظار |
فراوانی مشاهدهشده |
درصد |
مقدار |
-05/4- 5/11 5/48 5/19- |
5/46 5/46 46.55/46 5/46 |
6 58 95 27 186 |
2/3 2/31 1/51 5/14 0/100 |
کم تااندازهای زیاد خیلی زیاد کل |
جدول (4): آزمون خی دو مربوط به قوانین و مقررات مالی
موانع قوانین و مقررات |
|
88/96 3 000/0 |
میزان خی دو درجه آزادی سطح معناداری |
نتایج بهدستآمده از آزمون خیدو نشان میدهد خی دو مشاهدهشده (88/96 =x2) در سطح آلفای 05/0 معنادار است و فرض صفر رد میشود. به عبارتی بین فراوانی مشاهدهشده و مورد انتظار تفاوت معناداری مشاهده میشود. درنتیجه ویژگیهای قوانین و مقررات مالی مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد.
پرسش فرعی دوم: آیا ویژگیهای فنی شبکه بانکداری الکترونیک مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی در اداره کل بنادرودریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد؟
جدول (5): ویژگیهای فنی شبکه بانکداری الکترونیک مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی
باقیماندهها |
فراوانی مورد انتظار |
فراوانی مشاهدهشده |
درصد |
مقدار |
5/39- 5/11- 5/45 5/5 |
5/46 5/46 5/46 5/46 |
7 35 92 52 186 |
8/3 8/18 5/49 0/28 0/100 |
کم تااندازهای زیاد خیلی زیاد کل |
جدول (6): آزمون خی دو مربوط به ویژگیهای فنی شبکه بانکداری الکترونیک
ویژگیهای فنی شبکه بانکداری الکترونیک |
|
57/81 3 000/0 |
میزان خیدو درجه آزادی سطح معناداری |
نتایج بهدستآمده از آزمون خیدو نشان میدهد خی دو مشاهدهشده (57/81 =x2) در سطح آلفای 05/0 معنادار است و فرض صفر رد میشود. به عبارتی بین فراوانی مشاهدهشده و مورد انتظار تفاوت معناداری مشاهده میشود. درنتیجه چنین برآورد میشود، ویژگیهای فنی شبکه بانکداری الکترونیک مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد.
پرسش فرعی سوم: آیا کمبود نیروی انسانی متخصص مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی در اداره کل بنادرودریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد؟
جدول (7): کمبود نیروی انسانی متخصص مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی
باقیماندهها |
فراوانی مورد انتظار |
فراوانی مشاهدهشده |
درصد |
مقدار |
5/39- 5/11- 5/45 5/6 |
5/46 5/46 5/46 5/46 |
7 48 89 42 186 |
8/3 8/25 8/47 0/22 0/100 |
کم تااندازهای زیاد خیلی زیاد کل |
جدول (8): آزمون خی دو مربوط به کمبود نیروی انسانی متخصص
کمبود نیروی انسانی متخصص |
|
72.88 3 000/0 |
میزان خی دو درجه آزادی سطح معناداری |
نتایج بهدستآمده از آزمون خی دو نشان میدهد خی دو مشاهدهشده (88/72 =x2) در سطح آلفای 05/0 معنادار است و فرض صفر رد میشود. به عبارتی بین فراوانی مشاهدهشده و مورد انتظار تفاوت معناداری مشاهده میشود. درنتیجه چنین برآورد میشود، کمبود نیروی انسانی متخصص مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد.
پرسش فرعی چهارم: آیا ویژگیهای سیستم پرداخت الکترونیکی بانکداری الکترونیکی مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد؟
جدول (9): ویژگیهای سیستم پرداخت الکترونیکی بانکداری الکترونیکی مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی
باقیماندهها |
فراوانی مورد انتظار |
فراوانی مشاهدهشده |
درصد |
مقدار |
5/35- 5/10- 5/62 5/16- |
5/46 6/46 5/46 5/46 |
11 36 109 30 186 |
9/5 4/19 6/58 1/16 0/100 |
کم تااندازهای زیاد خیلی زیاد کل |
جدول (10): آزمون خی دو مربوط به ویژگیهای سیستم پرداخت الکترونیکی
سیستم پرداخت الکترونیکی |
|
33/119 3 000/0 |
میزان خی دو درجه آزادی سطح معناداری |
نتایج بهدستآمده از آزمون خی دو نشان میدهد خی دو مشاهدهشده (33/119 =x2) در سطح آلفای 05/0 معنادار است و فرض صفر رد میشود. به عبارتی بین فراوانی مشاهدهشده و مورد انتظار تفاوت معناداری مشاهده میشود. درنتیجه چنین برآورد میشود، ویژگیهای سیستم پرداخت الکترونیکی بانکداری الکترونیکی مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی در اداره کل بنادرودریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد.
پرسش فرعی پنجم: آیا ویژگیهای سیستم مالی سازمان بنادرودریانوردی مانع استفاده از پرداخت الکترونیکی میباشد؟
جدول (11): ویژگیهای سیستم مالی سازمان بنادر و دریانوردی مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی
باقیماندهها |
فراوانی مورد انتظار |
فراوانی مشاهدهشده |
درصد |
مقدار |
5/36- 5/16 5/29 5/9- |
5/46 5/46 5/46 5/46 |
10 63 76 37 186 |
5.4 9/33 9/40 9/19 0/100 |
کم تااندازهای زیاد خیلی زیاد کل |
جدول (12): آزمون خی دو مربوط به ویژگیهای سیستم مالی سازمان
ویژگیهای سیستم مالی سازمان |
|
16/55 3 000/0 |
میزان خیدو درجه آزادی سطح معناداری |
نتایج بهدستآمده از آزمون خیدو نشان میدهد خیدو مشاهدهشده (16/55 =x2) در سطح آلفای 05/0 معنادار است و فرض صفر رد میشود. به عبارتی بین فراوانی مشاهدهشده و مورد انتظار تفاوت معناداری مشاهده میشود. درنتیجه چنین برآورد میشود، ویژگیهای سیستم مالی سازمان بنادرودریانوردی مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد.
4 ـ نتیجهگیری
هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع پرداخت الکترونیکی درآمدهای سازمان بنادرودریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد. نتایج تحقیق نشان داد بین موانعی که منجر به استفاده از پرداخت الکترونیکی در دریافت درآمدهای سازمان بنادرودریانوردی میشود تفاوت وجود دارد و با توجه به میانگین رتبهای موانع، اینگونه برآورد میشود که ویژگیهای فنی شبکه دارای بالاترین رتبه است و کمبود نیروی انسانی متخصص، ویژگیهای سیستم پرداخت الکترونیک، ویژگی قوانین و مقررات مالی و ویژگیهای سیستم مالی سازمان بنادر و دریانوردی در رتبههای بعدی قرار دارند.
بر اساس نتایج تحقیق لازم است اداره کل بنادرودریانوردی نسبت به رفع موانع فنی شبکه بانکداری الکترونیکی از قبیل ایجاد زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری و همچنین نسبت به بالا بردن سرعت اینترنت و ایجاد شبکههای مجازی گام بردارد. بهبود و توسعه تجهیزات سختافزاری و زیرساختی این فناوری بهگونهای که کاربران احساس راحتی بیشتری در استفاده از وبسایت داشته باشند، کمک شایانی در استفاده راحت از این فناوری خواهد کرد. کاهش خطاهای سیستمی و افزایش سرعت انجام تراکنشها، از نتایج این راهکار خواهد بود که پذیرش این فناوری را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، ارائه راهنمای ساده برای استفاده کاربران در وبسایت بهصورت متنی و نیز در قالب تصاویر متحرک (پویانمایی)، موجب افزایش سادگی استفاده از وبسایت میشود.
همچنین سازمانها و شرکتهایی که خود را موظف به استفاده از شیوه بانکداری الکترونیکی میدانند، باید توان نیروی انسانی خود را در این خصوص بالا ببرند، چراکه اگر بهعنوانمثال در مدل بانکداری الکترونیکی حتی تمامی کارکنان و عوامل بانکی بهخوبی از عهدة مسائل تخصصی در استفاده و بهکارگیری این مدل برآیند، در صورت نارسا بودن توان استفاده کاربران (سازمانها، عموم مردم، تجار)، فعالیت بانکداری الکترونیکی ناقص خواهد ماند.
علاوه بر این ضروری است اداره کل بنادرودریانوردی استان سیستان و بلوچستان نسبت به بالا بردن سطح امنیت سیستمهای پرداخت الکترونیکی جهت جلوگیری از سرقتهای الکترونیکی اقدام کند. مشکلاتی از قبیل ناکافی بودن ویژگی قابلیت تبدیل سیستمهای پرداخت الکترونیکی، توسعه اندک در استفاده از مزایایی سیستمهای پرداخت الکترونیکی در بین آحاد شهروندان و سازمان و مشتریان، مشکلات مربوط به امنیت و میزان تأثیرگذاری سیستمهای پرداخت الکترونیکی بر درآمد سازمان مانعی جهت بهکارگیری پرداخت الکترونیکی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان میباشد.
نتایج نشان میدهد ویژگیهای قوانین و مقررات مالی نیز مانعی جهت پرداخت الکترونیکی درآمدهای اداره کل بنادر و دریانوردی میباشد. توسعه تجارت الکترونیک به چارچوب مناسب قانونی نیاز دارد تا شرکتها و افراد را در مورد حفاظت کافی از آنها در هنگام تبادلات مالی مطمئن سازد. هنگام طراحی زیرساختهای حقوقی و قانونی تجارت الکترونیک سازمانها باید توجه داشته باشند که این کار تأثیرات بسیار اساسی بر عملکرد تجاری بهجای میگذارد و منجر به بهرهوری بالای سازمان میشود.
1. Bank of England,Harrison, R., Nikolov, K., Quinn, M., Ramsay, G., Scott, A., & Thomas, R. (2005). The Bank of England quarterly model. London: Bank of England.
2. McGregor, J. (2005). One billion customers. Lessons from the Front Lines of Doing Business in China (London: Nicholas Brealey Pubishing, 2005), 97.