تأثیر ساختار سازمانی بر میزان صادرات و واردات از دیدگاه مشتریان ادارة کل بنادر و دریانوردی استان گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی حمل و نقل دریایی

2 استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده

امروزه سازمان­های تجاری به یکی
از متنوع­ترین و پیچیده­ترین نظام­ها تبدیل شده‌اند. شناخت علمی این پدیده به
تجزیه و تحلیل ابعاد متفاوت ساختاری آن نیاز دارد.
افزایش روزافزون تجارت جهانی منجر به تغییر نسل بنادر و تحول بنیادین در چرخه
لجستیک، حمل و نقل، واردات و صادرات کالا و همچنین انقلاب در صنایع دریایی از جمله
ساخت بنادر جدید شده است.  هدف این تحقیق، بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر
میزان صادرات و واردات در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان (شهرستان
بندرانزلی) می‌باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و
همبستگی است. روش گردآوری داده­ها میدانی و ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق حاضر، مشتریان ( شامل صادرکنندگان
و واردکنندگان) اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان (شهرستان بندر انزلی) می‌باشد. با در نظر گرفتن تعداد جامعه آماری و با استفاده
از جدول مورگان، حجم نمونه 384 نفر تعیین شد که تعداد 425 پرسشنامه با استفاده از
روش نمونه­برداری غیراحتمالی در اختیار مشتریان قرار گرفت. در نهایت تعداد 394 پرسشنامه
از مشتریان جمع­آوری، و اطلاعات گردآوری‌شده تجزیه تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد هرچه ساختار سازمانی به سمت ارگانیکی
تمایل داشته باشد میزان صادرات و واردات افزایش می­یابد

کلیدواژه‌ها

1- مقدمه

در شرایط کنونی اقتصاد ایران، توسعه صادرات و واردات از مهم‌ترین مسائل اقتصادی و سیاسی محسوب می‌شود. شناخت عوامل موثر بر توسعه صادرات و واردات، از مسائل مهم و ضروری می‌باشد. زیرا توسعه صادرات و واردات نه تنها از منظر ارزآوری، بلکه از نظر ایجاد اشتغال نیز از اولویت ویژه‌ای برخوردار است (محنت­فر و خاک­پور، 1384). موانع تجاری و سیاست­های ضدصادراتی، رشد صادرات را به پایین­تر از وضعیت بالقوه آن کاهش خواهد داد. نظارت و کنترل واردات گرچه به‌منظور حمایت از ترازپرداخت­ها انجام می‌شود اما می‌تواند باعث کاهش کارایی شود. هرچند آزادسازی تجاری به لحاظ نظری باعث افزایش رشد واردات و صادرات می‌شود اما تاثیر آن بر تراز تجاری و ترازپرداخت­ها مبهم می‌باشد و بیشتر به اثرات نسبی رشد صادرات و واردات و همچنین به تغییرات قیمت­های نسبی بستگی دارد (ابریشمی و همکاران، 1391). بر اساس اهداف برنامه اول و دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، ایران در مسیر و ردیف صادرکنندگان بزرگ بسیاری از فرآورده­های مهم صنعتی و راهبردی قرار گرفته است، با این حال، شرط اساسی تحقق آن، اعمال سیاست‌های حمایتی صادراتی و وارداتی کشور و ایجاد تغییرات اساسی در ساختارهای سازمانی به‌منظور بهبود صادرات و واردات می‌باشد (تهرانچیان، 1389).

1-2- چارچوب نظری

صادرات کالا عبارت از خروج کالا از قلمرو گمرکی جمهوری اسلامی، و واردات کالا عبارت از ورود کالا به قلمرو گمرکی جمهوری اسلامی می‌باشد (جوربنیان، 1390). در واقع منظور از کالاهای وارداتی، کالاهایی است که برای مصرف یا فروش، سفارش و به کشور وارد و با انجام تشریفات گمرکی ترخیص می‌شوند (افخمی­راد، 1390).

با بررسی­های به عمل آمده ساختار سازمانی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می­تواند صادرات و واردات را تحت تأثیر قرار دهد. ساختار سازمانی، تجلی تفکر سیستمی است (Ahmed, 1999). ساختار یک سازمان را می­توان مجموعه راه­هایی دانست که طی آن فعالیت­های سازمان به وظیفه­های شناخته‌شده تقسیم و میان این وظیفه­ها هماهنگی تأمین می­شود (Farhang et al., 2011). در واقع ساختار سازمانی حاصل فرایند سازماندهی می‌باشد و عبارت است از سیستم روابطی که به‌طور غیررسمی شکل گرفته و به‌طور رسمی تصویب شده باشد و حاکم بر فعالیت افرادی است که برای کسب اهداف مشترک به هم وابسته‌اند (رضاییان، 1383). ریچارد دفت ساختار سازمانی را منعکس در چارت سازمانی می‌داند چرا که در چارت سازمانی مجموعه کاملی از فعالیت­های اساسی و فرایند فعالیت‌های یک سازمان به صورت ظاهری قابل رؤیت است. سه مولفه اصلی برای ساختار سازمانی مطرح شد و در پرسشنامة ارزیابی از پاسخگویان سؤال شد. این مولفه­ها عبارتند از: (1) پیچیدگی، که درجه­ای از تخصصی کردن افراد بر حسب تخصص شغلی آنها در داخل سازمان را نشان می‌دهد (Fry, 2004)، (2) رسمیت، که بیانگر میزان استانداردشدن مشاغل درون سازمان می‌باشد (Fredricksons, 2006) و (3) تمرکز، که درجه انعطاف­پذیری در تصمیم­گیری و ارزیابی فعالیت­ها به صورت متمرکز را نشان می‌دهد (Fredricksons, 2006). مدل مفهومی تحقیق در شکل (1) نشان داده شده است.

             

   
   

                                                                                                             

   
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل (1):  مدل مفهومی تحقیق

2- روش تحقیق

تحقیق حاضر، از نظر روش، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی است که در آن، همبستگی بین متغیرهای وابسته و متغیر مستقل بررسی و نشان داده می­شود، از نظر نوع نظارت و درجه کنترل، در زمره تحقیقات میدانی قرار دارد و از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه می‌باشد. جهت اندازه‌گیری متغیر ساختار سازمانی از پرسشنامه استاندارد ساختار سازمانی رابینز استفاده شد که دارای 17 پرسش شامل 6 پرسش برای مولفه پیچیدگی، 4 پرسش برای مولفه رسمیت و 7 پرسش برای مولفه تمرکز می‌باشد. در تنظیم آن از روش 5 نقطه­ای لیکرت استفاده شد. برای سنجش صادرات و واردات از پرسشنـامه 13 فقـره‌ای محقق‌سـاخته و از روش پنـج درجـه­ای لیـکرت (از 1= کاملاً موافقم تا 5=کاملاً مخالفم) استفاده شد. با رعایت شاخص استاندارد بودن پرسشنامه، سوالات متناسب با مبانی نظری و با توجه به جزئیات هر کدام از متغیر­ها تعریف شد و با متخصصان امر و اساتید مدیریت، در رابطه با سوالات تبادل نظر و بررسی لازم صورت پذیرفت و دست آخر، پرسشنامه نهایی بعد از تدوین، در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. روایی پرسش‌ها از نظر محتوا تأیید شد. جهت محاسبه ضریب پایایی از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. با توجه به اینکه تمام ضرایب، بالای 7/0 بود، پایایی پرسشنامه تأیید شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، مشتریان (صادرکنندگان و واردکنندگان) اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان (شهرستان بندر انزلی) می‌باشند. با در نظر گرفتن تعداد جامعه آماری و با استفاده از جدول مورگان، حجم نمونه 384 نفر تعیین شد که تعداد 425 پرسشنامه با استفاده از روش نمونه­برداری غیراحتمالی در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. در نهایت تعداد 394 پرسشنامه از مشتریان جمع­آوری شد و اطلاعات گردآوری‌شده، تجزیه تحلیل شد.

3- تجزیه و تحلیل داده‌ها

3-1- فرضیات تحقیق

با توجه به متغیرهای تعیین‌شده، فرضیه‌های تحقیق به این شرح تعریف و ارائه شد:

H1: ساختار سازمانی بر صادرات و واردات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تأثیر دارد.

H1a: پیچیدگی بر صادرات و واردات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تأثیر دارد.

H1b: رسمیت بر صادرات و واردات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تأثیر دارد.

H1c: تمرکز بر صادرات و واردات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تأثیر دارد.

3-2- بحث و بررسی

پس از تجزیه و تحلیل داده­ها مشخص شد امتیاز متغیر ساختار سازمانی از حد متوسط مورد انتظار طیف بیشتر است. بنابراین، ساختار سازمانی در جامعه مورد تحقیق از نوع مکانیکی می‌باشد که باید به سمت ساختار سازمانی از نوع ارگانیکی سوق داده شود. میانگین صادرات و واردات در اداره کل بنـادر و دریانوردی استان گیلان (شهرستان بندر انزلی) از حـد

 

 

 

 

 

 

 

 متوسط مورد انتظار طیف کمتر است و از آنجا که میانگین به‌دست آمده با حد مطلوب و ایده­آل فاصله زیادی دارد باید این متغیرها در جامعه مورد تحقیق ارتقاء داده شوند. جهت آزمون فرضیات تحقیق از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد.

با توجه به جدول (1) روشن می‌شود 05/0p≤ است یعنی مقدار سطح معناداری به‌دست آمده کمتر از 05/0 می‌باشد، بنابراین، ساختار سازمانی بر صادرات و واردات تأثیر معنادار دارد. در نتیجه، فرضیه اصلی یعنی فرضیه H1 تایید می‌شود. شدت تأثیر ساختار سازمانی بر صادرات و واردات 7/32% است که با توجه به علامت ضریب بتا جهت این تاثیر معکوس می‌باشد. همچنین ضریب تعیین بین دو متغیر نیز برابر با 107/0 به‌دست آمد که نشان می‌دهد متغیر ساختار سازمانی به میزان 7/10% می‌تواند متغیر صادرات و واردات را پیش‌بینی کند.

با توجه به جدول (2) مشاهده می‌شود 05/0p≤ است یعنی مقدار سطح معناداری به‌دست آمده کمتر از 05/0 می‌باشد. بنابراین، پیچیدگی بر صادرات و واردات تأثیر معنادار دارد. در نتیجه، فرضیه فرعی اول یعنی H1a تایید می‌شود. شدت تأثیر پیچیدگی بر صادرات و واردات 7/10% است که با توجه به علامت ضریب بتا جهت این تأثیر معکوس می‌باشد. همچنین ضریب تعیین بین دو متغیر نیز برابر با 011/0 به‌دست آمد که نشان می‌دهد متغیر پیچیدگی به میزان 1/1% می‌تواند متغیر صادرات و واردات را پیش‌بینی کند.

با توجه به جدول (3) مشاهده می‌شود 05/0p≤ است یعنی مقدار سطح معناداری به‌دست آمده کمتر از 05/0 می‌باشد. بنابراین، رسمیت بر صادرات و واردات تأثیر معنادار دارد. در نتیجه، فرضیه فرعی دوم یعنی H1b تایید می‌شود. شدت تأثیر رسمیت بر صادرات و واردات 6/17% است که با توجه به علامت ضریب بتا جهت این تاثیر معکوس می‌باشد. همچنین ضریب تعیین بین دو متغیر نیز برابر با 031/0 می‌باشد که نشان می‌دهد متغیر رسمیت به میزان 1/3% می‌تواند متغیر صادرات و واردات را پیش‌بینی کند.

                       

    
    

جدول (3): آزمون رگرسیون رابطة رسمیت با صادرات      و واردات

    
                                                                                                                                        
        

مقدار R (شدت رابطه)

      
      

مربع R (ضریب تعیین)

      
      

بتا

      
      

سطح معناداری

      
      

مقدار ثابت

      
      

 

      

176/0

      
      

 

      

031/0

      
        

000/0

      
      

رسمیت

      
      

176/0-

      
      

000/0

      
    
    

جدول (4): آزمون رگرسیون رابطة تمرکز با صادرات      و واردات

    
                                                                                                                                        
        

مقدار R (شدت رابطه)

      
      

مربع R (ضریب تعیین)

      
      

بتا

      
      

سطح معناداری

      
      

مقدار ثابت

      
      

 

      

388/0

      
      

 

      

151/0

      
        

000/0

      
      

تمرکز

      
      

388/0-

      
      

000/0

      
    
    

 

    

 

    
    

                          

    
    

جدول (1): آزمون رگرسیون رابطة ساختار سازمانی      با صادرات و واردات

    
                                                                                                                                        
        

مقدار R  (شدت رابطه)

      
      

مربع R  (ضریب تعیین)

      
      

بتا

      
      

سطح         معناداری

      
      

مقدار ثابت

      
      

 

      

327/0

      
      

 

      

107/0

      
        

000/0

      
      

ساختار سازمانی

      
      

327/0-

      
      

000/0

      
    
    

جدول (2): آزمون رگرسیون رابطة پیچیدگی با      صادرات و واردات

    
                                                                                                                                        
        

مقدار R  (شدت رابطه)

      
      

مربع R (ضریب تعیین)

      
      

بتا

      
      

سطح         معناداری

      
      

مقدار ثابت

      
      

 

      

107/0

      
      

 

      

011/0

      
        

000/0

      
      

پیچیدگی

      
      

107/0-

      
      

034/0

      
    
    

 

    

 

    
    

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4- نتیجه­گیری

داده‌ها و یافته‌های به‌دست آمده از آزمون فرضیه­­ها نشان می‌دهد جهت تاثیر ساختار سازمانی بر صادرات و واردات  معکوس و منفی می‌باشد. یعنی اگر ساختار مکانیکی­تر یا میانگین بیشتر از 3 باشد، صادرات و واردات کاهش می‌یابد و اگر ساختار ارگانیکی­تر یا میانگین کمتر از 3 باشد، صادرات و واردات افزایش می­یابد، در نتیجه فرضیه اصلی تایید می­شود. از آنجا که جهت تاثیر پیچیدگی، رسمیت و تمرکز، معکوس و منفی می‌باشد می­توان گفت هرچه میانگین ابعاد ساختار سازمانی بیشتر باشد، صادرات و واردات کاهش می­یـابد و بر عکس، هرچه میانگین ابعاد ساختـار سـازمانی کمتر باشد، صادرات و واردات افزایش می‌یابد. بنا بر داده‌های به‌دست آمده، فرضیه­های فرعی پژوهش تایید می­شود.

به‌منظور انجام تحقیقات تکمیلی:

(1) پیشنهاد می‌شود با توجه به اینکه در این پژوهش فقط از پرسشنامه استفاده شده است، در پژوهش آتی برای جمع‌آوری اطلاعات واقعی­تر و ارائه تحلیل کامل­تر، از ابزار پرسشنامه باز نیز استفاده شود،

(2) در روش نمونه­گیری این تحقیق، از روش غیراحتمالی استفاده شده است، پیشنهاد می­شود از روش نمونه­گیری احتمالی استفاده شود تا قدرت تعمیم­پذیری آن بالا رود،

(3) در این تحقیق فقط بخش دولتی بررسی شده است، با توجه به واگذاری بیشتر فعالیت‌های سازمان به بخش خصوصی و تفاوت ساختار سازمانی سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی توصیه می­شود در پژوهش‌های آتی، موضوع پژوهش به صورت مقایسه­ای نیز بررسی شود و

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) در این تحقیق از یک طرح مقطعی استفاده شده است، پیشنهاد می­شود در تحقیقات آتی از یک طرح طولی نیز استفاده شود، زیرا تحقیق طولی می­تواند به‌طور کامل ماهیت پویایی و تعاملی بسیاری از متغیرها را مشخص، و روابط علّی آنها را تبیین کند.

  1. افخمی­راد، ولی­اله. (1390). نقش بانک­های تخصصی در رونق فعالیت­های تولیدی ـ تجاری (صادرات و واردات): بانک صنعت و معدن. نشریه بررسی‌های بازرگانی، شماره 116، ص­ص 29- 35.
  2. ابریشمی، حمید و همکاران. (1391). تاثیر آزادسازی تجاری بر رشد صادرات و واردات. پژوهشنامه بازرگانی، شماره 40، ص­ص 95- 126.
  3. تهرانچیان، امیرمنصور. (1389). تأثیر صادرات بر رشد در اقتصاد ایران. مجله اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، شماره 163، ص­ص17- 21.
  4. جوربنیان، محمدرضا. (1390). استانداردهای صادرات و واردات. www.tandis-ak.com
  5. رضائیان، علی. (1383). مبانی سازمان و مدیریت. تهران، سمت.
  6. محنت­فر، یوسف و خاکپور، حسین. (1384). ارزیابی میزان صادرات غیرنفتی و اثر آن بر رشد اقتصادی در ایران: یک تحلیل تجربی (1383-1355). مجله اقتصادی، شماره 52 و 51، ص­ص 91- 112.
  • تاریخ دریافت: 21 تیر 1394
  • تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1396