ارزیابی عملکرد ترمینال اپراتورهای کانتینری بندر شهیدرجایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 سازمان بنادر و دریانوردی - مرکز

2 کارشناس ارشد سیستم اطلاعات جغرافیایی

چکیده

اﻃﻤﻴﻨﺎن و رﺿﺎﻳﺖ ﺑﺮای صاحبان کالا ﺣﺎﺻﻞ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﻣﮕﺮ اینکه ﺳﻄﺢ ﺧﺪﻣﺎت مناسب برای آنها ﻓﺮاﻫﻢ شود و صاحب کالا ﺑﻪ وﺟﻮد ﻳﻚ ﻧﻈﺎم ﻛﻨﺘﺮل‌ﺷﺪه در ﺑﻨﺪر اﻳﻤﺎن بیاورد. بنابراین ﻻزم اﺳﺖ کارهایی که ﺧﻮاﺳﺘﻪ‌ﻫﺎ و ﻧﻴﺎزهای صاحبالان کالا را تأمین می‌کند، شناخته شود و عملکردها بر اساس ﺗﻮﻗﻌﺎت آنها، اﻧﺪازه‌ﮔﻴﺮی و ارزﻳﺎﺑﻲ شود.
در ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد تخلیه و بارگیری یک بندر، شناسایی میزان بهره‌برداری آن بندر از ﻣﻨﺎﺑﻊ، از جمله اسکله‌ها، اهمیت زیادی دارد. مسئله اصلی این تحقیق بررسی روند عملکرد اپراتورهای کانتینری شرکت بتا و سینا مستقر در ترمینال بندر شهیدرجایی در سال‌های 1393 تا 1395 می‌باشد. در این پژوهش، از مجموعه شاخص‌هایی دریایی و بندری مورد تاکید آنکتاد استفاده شده است. در مطالعه مقطعی این دو ترمینال اپراتور مشخص شد اپراتور بتا در این سه سال به‌طور متوسط از هر شناور کانتینری 1030TEU  کانتینر تخلیه و یا بارگیری کرده، در صورتیکه در همین زمان، اپراتور سینا به ازای هر شناور به‌طور متوسط 2342 TEU کانتینر تخلیه و بارگیری کرده است. آمار و ارقام به‌دست آمده، نشان می‌دهد شناورهای ورودی به ترمینال 2 تقریبا دارای ظرفیتی معادل دو برابر شناورهای ورودی به ترمینال 1 بوده و ترمینال 2 نرم عملیات تخلیه و بارگیری بالاتری نسبت به ترمینال 1 داشته، که این مسئله به دلیل مستعمل بودن تجهیزات مستقر در اسکله‌های ترمینال 1 و نیز پائین بودن ضریب آماده‌بکاری تجهیزات بوده است.
در مجموع یافته‌های تحقیق نشان داده ورود تعداد شناورهای کانتینری در این سه سال افزایش یافته است، که حاکی از تاثیر رفع تحریم‌ها بر روند ورود و خروج کالا به کشور و روند رو به رشد و رونق این دو ترمینال می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

1- مقدمه

از آنجا که امروزه بخشی از زنجیره تامین را سیستم حمل‌ونقل چند وجهی به خود اختصاص داده است، بنادر به عنوان گره استراتژیک این سیستم، نقشی به مراتب پررنگ‌تر از گذشته پیدا کرده‌اند. بنابراین، متولیان بنادر به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های بروز و کارآمد جهت افزایش بهره‌وری و بالا بردن کیفیت ارائه خدمات در بنادر می‌باشند. آنچه در اقتصاد یک کشور دارای ساحل دریایی، نقش اساسی بازی می‌کند، ظرفیت موجود بنادر و ایجاد ظرفیت‌های جدید جهت جذب بازارهای نو می‌باشد. این موضوع به این معنا است که ایجاد ظرفیت‌های جدید منجر به افزایش ورود و خروج کالا به یک کشور و باعث رونق اقتصادی آن می‌شود. بنابراین اهمیت و ضرورت توسعه بنادر به عنوان یک پارامتر تاثیرگذار در اقتصاد یک کشور و زنجیره تامین کالا بر کسی پوشیده نیست.

ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ اﻳﻦ اﺻﻞ ﻛﻪ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز اسکله‌های ﺟﺪﻳﺪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ‌ﺑﺮ و زﻣﺎن‌ﺑﺮ می‌باشد، ﻟﺬا ﺣﺘﻲ‌اﻻﻣﻜﺎن اﻧﺠﺎم اﻳﻦ اﻣﺮ در ﺑﻨﺎدر ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﻳﺶ ﻇﺮﻓﻴﺖ آن ﺗﻮﺻﻴﻪ نمی‌گردد. اﻣﺮوزه اﻳﻦ اﻋﺘﻘﺎد وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﻳﺰی ﻋﻤﻠﻴﺎت، ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻮان ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ و ﺑﻬﺒﻮد راﻧﺪﻣﺎن ﻛﺎر ﻧﻘﺶ به سزایی در اﻓﺰاﻳﺶ ﻇﺮﻓﻴﺖ‌ﻫﺎی ﺑﻨﺎدر اﻳﻔﺎ ﻣﻲ‌ﻧﻤﺎیند. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﺑﻬﺒﻮد ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﻜﻠﻪ‌ها، ﺗﺠﻬﻴﺰات و ﺗﺨﻠﻴﻪ و ﺑﺎرﮔﻴﺮی، ﻣﻲ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻴﺰان ﺗﻌﺪاد ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻛﺸﺘﻲ‌ها را اﻓﺰاﻳﺶ داده و ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ درآﻣﺪ ﺑﻨﺪر و ﺷﺮکت‌های ﻛﺸﺘﻴﺮاﻧﻲ و در ﻣﺠﻤﻮع اﻓﺰاﻳﺶ رﺿﺎﻳﺘﻤﻨﺪی صاحبان کالا و صاحبان کشتی را ﻣﻮﺟﺐ ‌شود.

1-1- بیان مسئله

امروزه افزایش تبعات زمان توقف عملیات تخلیه و بارگیری شناورها از مسایل مهم بنادر تلقی شده و همواره سعی بر به‌کارگیری روش‌های کارآمد برای کاهش زمان توقف بوده است. در این پژوهش، اقلام عملکردی تک‌تک اسکله‌های‌ بندر، از قبیل تعداد شناورهای ورودی، تناژ تخلیه و بارگیری کالا، مدت اشغال هر اسکله توسط شناورهای ورودی و نیز تعداد روزهای خالی بودن اسکله بررسی و تحلیل شده است. به‌منظور ﺗﺨﻤﻴﻦ ﺳﻄﺢ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪ‌ﺷﺪه در بندر ﺷﺎخص‌هایی مانند نرم عملیات تخلیه و بارگیری در اسکله، متوسط اشغال اسکله به ازای هر شناور، ضریب زمانی اشغال اسکله و بهره‌وری زمانی اسکله‌ها محاسبه و ﺑﺮرﺳﻲ شده است. شناسایی اﻳﻦ ﺷﺎخص‌ها می‌تواﻧﺪ ﺑﺮای ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﮔﺎن ﻛﺎﻻ و ﺻﺎﺣﺒﺎن ﻛﺸﺘﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺎﺷﺪ، زﻳﺮا اﺳﺘﺨﺮاج اﻳﻦ اﻃﻼﻋﺎت از دﻳﺪﮔﺎه ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺑﺎزﺧﻮرد ﻣﻔﻴﺪی را در ﺧﺼﻮص ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪ‌ﺷﺪه در اﺧﺘﻴﺎر مشتریان و ذینفعان قرار ﻣﻲ‌دﻫﺪ. شناخت اﻳﻦ ﺷﺎخص‌ها ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮای اﻓﺮاد ﻳﺎدﺷﺪه ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮای ﻣﺪﻳﺮان اﻣﻮر ﺑﻨﺪری ﻧﻴﺰ ﻣﻲ‌ﺗﻮاﻧﺪ بسیار ﺳﻮدﻣﻨﺪ و ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺎشد. در مجموع می‌توان گفت که بررسی و اتخاذ تصمیمات لازم در رابطه با این شاخص‌ها می‌تواند به افزایش ظرفیت بنادر و کاهش زمان حضور شناورها در بنادر با حداقل هزینه منجر شود. (شاخص‌های عملکرد بندری و آنالیز آن، 1382)

1-2- ضرورت انجام تحقیق

همان‌طور که می‌دانیم، موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل‌های سازمانی، عملکرد است، که بهبود آن مستلزم اندازه‌گیری می‌باشد. از این رو سازمانی بدون داشتن یک سیستم ارزیابی عملکرد قابل‌تصور نمی‌باشد. برای سنجش موفقیت و ارزیابی عملکرد اسکله‌های یک بندر، مقیاس‌ها و شاخص‌های مشخصی وجود دارد. شاید این ادعا درست باشد که شاخص‌های عملیات دریایی و بندری به اندازه و یا حتی بیشتر از شاخص‌های اقتصادی در مدیریت بنادر اهمیت دارند. شناخت و تحلیل این شاخص‌ها از آن روی اهمیت دارد که می‌تواند چگونگی انجام عملیات دریایی و بندری در بخش‌های مختلف را به صورت کمی‌ تبیین کند و به مدیریت و تخصیص درست منابع و تجهیزات کمک نماید. از آنجا که سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی در بنادر از لایروبی کانال و حوضچه گرفته تا ساخت اسکله و محوطه، مستلزم صرف هزینه و زمان‌ می‌باشد، با تحلیل صحیح شاخص‌های عملیاتی می‌توان به ضعف عملیات در هر بخش پی برد و نسبت به اصلاح فرآیند‌ها و مدیریت بهینه عملیات اقدام کرد، که خود نقش بسـزایی در افـزایش کارایی و بهـره‌وری بخش‌هـای مختلف عملیات از ورود و خـروج کشتـی گـرفته تـا ورود و خـروج کالا به بنـدر، دارد (آنکتـاد، 1979).

1-3- اهداف تحقیق

هدف اصلی این تحقیق، بررسی و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد اسکله‌های کانتینری و به عبارتی ﺳﻨﺠﺶ و اﻧﺪازه‌ﮔﯿﺮی وﺿﻌﯿﺖ بهره‌برداری زمانی از هر یک از این نوع اسکله‌ها ﺑﺎ ﻫﺪف جمع‌بندی و ارائه نتایجی است که منجر به درک شرایط موجود می‌شود. نتایجی که می‌تواند در اختیار کارشناسان خبره و تحلیل‌گران حوزه دریایی و بندری سازمان قرار گیرد تا در راستای بهبود بهره‌برداری زمانی و دستیابی به وضعیت مطلوب اسکله‌ها و ارتقای ﻋﻤﻠﮑﺮد تخلیه و بارگیری کالا اقدام موثری صورت پذیرد. چرا که، اگر بهره‌وری زمانی اسکله‌ها را بهبود یابد در نهایت میزان هزینه هر واحد کالای جابه‌جا شده از شناور کاهش خواهد یافت.

1-4- ادبیات تحقیق

آﻧﭽه برای ﺻﺎﺣﺐ ﻛﺸﺘﻲ اﻫﻤﻴﺖ دارد ﻛﺎﻫﺶ مدت زﻣﺎن ﺣﻀﻮر شناور در ﺑﻨﺪر است که اﻳﻦ زﻣﺎن طبق نظر آﻧﻜﺘﺎد ﻣﻲ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﭼﻬﺎر دﺳﺘﻪ (1) زﻣﺎن اﻧﺘﻈﺎر در لنگرگاه، (2) زﻣﺎن اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﻴﺎت ﻣﺎﻧﻮر، (3) زﻣﺎن اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت و (4) زﻣﺎن خروج شناور تقسیم شود. برای ﺗﺨﻤﻴﻦ ﺳﻄﺢ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪ‌ﺷﺪه در ﺑﻨﺎدر، ﺷﺎخص‌هایی مانند نرم عملیات تخلیه و بارگیری در اسکله، متوسط اشغال اسکله به ازای هر شناور، ضریب زمانی اشغال اسکله‌ و بهره‌وری زمانی اسکله‌ها می‌توانند نشان‌دهنده وضعیت مطلوب یا غیرمطلوب خدمات‌رسانی شناورها باشند. زﻳﺮا اﺳﺘﺨﺮاج اﻳﻦ اﻃﻼﻋﺎت از دﻳﺪﮔﺎه ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺑﺎزﺧﻮرد ﻣﻔﻴﺪی را در ﺧﺼﻮص ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪ‌ﺷﺪه در اﺧﺘﻴﺎر مشتریان بنادر قرار ﻣﻲ‌دﻫﺪ. اﻳﻦ ﺷﺎخص‌ها ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮای مشتریان و ذینفعان بنادر ﻣﻔﻴﺪ است، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮای ﻣﺪﻳﺮان اﻣﻮر ﺑﻨﺪری نیز بسیار ﺳﻮدﻣﻨﺪ و ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده می‌باشد.

حوزه بررسی پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی بهره‌وری زمانی اسکله‌ها و به عبارت دیگر، بررسی و ارزیابی زمان‌های مرتبط با عملیات تخلیه و بارگیری شناورهای پای اسکله می‌باشد. همان‌طور که می‌دانیم در مدت زﻣﺎن ﺣﻀﻮر شناور در اﺳﻜﻠﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﻣﻲ‌ﺗﻮاﻧﺪ در ﺟﺮﻳﺎن ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻳﺎ ﺑﺎرﮔﻴﺮی ﺧﻠﻞ و توقف ایجاد کند، اﻳﻦ ﺗﻮﻗﻔﺎت ﻣﻲ‌ﺗﻮانند ﺑﻪ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ به این شرح تقسیم شود: زﻣﺎن ﺗﻠﻒ ﺷﺪه ﻗﺒﻞ، حین و بعد از ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻳﺎ ﺑﺎرﮔﻴﺮی شناور. (خاکی‌پور، 1391)

1-5- پیشینة تحقیق

در جریان جستجو از کلمات کلیدی‌ای مانند بهره‌وری و ضریب اشغال اسکله از طریق موتور جستجوگر گوگل، مقاله‌ای مشابه مقاله حاضر یافت نشد. با مرور عناوین منابع سازمانی از جمله فصلنامه دیدگاه، نشریه صنعت حمل‌ونقل دریایی و فهرست پایان‌نامه‌های موجود در مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی، دو تحقیق مشابه که توسط محمد کجوری نگارش یافته، مشاهده شد. عنوان اولین تحقیق "طبقه‌بندی علل توقف عملیات تخلیه و بارگیری شناورها به روش ABC" می‌باشد که در آن، علل توقف عملیات تخلیه و بارگیری شناورها طی 16 سال گذشته در مورد هر یک از بنادر امیرآباد، ‌نوشهر و‌ انزلی بررسی شده است. طبقه‌بندی علل توقف بر اساس مدت زمان علل و فراوانی وقوع توقف انجام شده و دلایل توقف براساس روش ABC در سه گروه تقسیم‌بندی و

 

تحلیل شده است. عنوان دومین تحقیق "بررسی و ارزیابی بهره‌برداری زمانی از اسکله‌ها به منظور تخلیه و بارگیری شناورهای ورودی به بندر امیرآباد در طی سال 1393" می‌باشد. در تحقیق حاضر ضمن بهره‌گیری از مقالات مذکور و در راستای تکمیل آنها، بهره‌برداری زمانی از اسکله‌های دو ترمینال کانتینری بندر شهیدرجایی از منظر عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری در طی سال‌های 1393 لغایت 1395 بررسی و تحلیل شده است.

2- روش تحقیق

روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی ـ تحلیلی می‌باشد که در آن، ضمن شناخت وضع موجود به توصیف و تحلیل وضعیت کارکرد زمانی اسکله‌های کانتینری بندر شهیدرجایی پرداخته شده است.

2-1- قلمرو مکانی و زمانی تحقیق

منبع اطلاعاتی این تحقیق سامانه آمار عملیات تخلیه و بارگیری شناورها در سازمان بنادر و دریانوردی می‌باشد. در این سامانه، عملکرد تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی و جنوبی به طور روزانه جمع‌آوری و ثبت می‌شود.

بندر شهید رجائی مهم‌ترین بندر ایران از لحاظ حمل‌ونقل کالاهای کانتینری است که در استان هرمزگان و 23 کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد. این بندر دارای موقعیت استراتژیک می‌باشد و یک بندر منحصر به فرد محسوب می‌شود. برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین‌المللی جاده‌ای و ریلی، نزدیکی به مناطق آزاد کیش، قشم و سایر بنادر منطقه خلیج فارس و بهره‌گیری از تاسیسات و تجهیزات مدرن روز از مزایای مهم این بندر محسوب می‌شود.

ﺑﻨﺪر ﺷﻬﯿﺪرﺟﺎﯾﯽ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ دارای دو ﺗﺮﻣﯿﻨﺎل ﮐﺎﻧﺘﯿﻨﺮی به شرح شکل (1) و مشخصات مندرج در جدول (1) ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺮﻣﯿﻨﺎل‌‌های ﺷﻤﺎره 1 و 2 ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﺗﺮﻣﯿﻨﺎل 1 با مساحت 466.565 مترمربع ، شامل اسکله‌های 4 تا 8 ﺑﻪ ﻃﻮل 1140 متر و ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﻋﻤﻖ5/12 ﻣﺘﺮ، ﺑا 10 ﮔﻨﺘﺮی‌ﮐﺮین به شرح جدول (2) ﺗﺠﻬﯿﺰ ﺷﺪه اﺳﺖ. این ترمینال در حال حاضر در اختیار شرکت بتا قرار دارد. ﺗﺮﻣﯿﻨﺎل 2 با مساحت 868.329 متر، شامل اسکله‌های 25 تا 27 ﺑﻪ ﻃﻮل 1090 متر و ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﻋﻤﻖ 15 ﻣﺘﺮ، ﺑا 8 ﮔﻨﺘﺮی‌ﮐﺮین به شرح جدول (3) تجهیز شده است که در حال حاضر در اختیار شرکت سینا قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول(1) : فهرست اسکله‌های دو ترمینال کانتینری

ترمینال

نام اسکله

حداکثر   طول مجاز شناورها (متر)

حداکثر   آبخور مجاز شناورها (متر)

1

4

310

12

5

270

5/12

6

250

20/12

7

210

30/11

2

25

390

15

26

350

15

27

350

15

منبع : سایت بندر شهیدرجایی

3- تجزیه و تحلیل داده‌ها

نکته‌ای که در خصوص بندر شهیدرجایی حائز اهمیت می‌باشد وجود دو ترمینال کانتینری است، که مقایسه عملیات آنها می‌تواند نتایج کاربردی خوبی را به همراه داشته باشد. عمق و طول اسکله‌ها و شرایط این دو

             

   
   

                                                                                                             

   

شکل (1): سایت بندر شهید     رجائی

   

 

   
   

         

   
   

جدول     (2): فهرست گنتری‌کرین‌های مستقر در ترمینال یک کانتینری

   
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
     

نام دستگاه

     
     

شرکت سازنده

     
     

کشور سازنده

     
     

سال ساخت

     
     

سال بهره‌برداری

     
     

ظرفیت (تن)

     
     

پاناماکس شماره 1

     
     

LIEBHER

     
     

ایرلند

     
     

1992

     
     

1993

     
     

40

     
     

پاناماکس شماره 2

     
     

LIEBHER

     
     

ایرلند

     
     

1992

     
     

1993

     
     

40

     
     

پست پاناماکس شماره 3

     
     

LIEBHER

     
     

ایرلند

     
     

1999

     
     

1999

     
     

40

     
     

پاناماکس شماره 4

     
     

LIEBHER

     
     

ایرلند

     
     

1996

     
     

1999

     
     

40

     
     

پاناماکس شماره 5

     
     

LIEBHER

     
     

ایرلند

     
     

1996

     
     

1999

     
     

40

     
     

پاناماکس شماره 6

     
     

ZPMC

     
     

چین

     
     

2004

     
     

2004

     
     

45

     
     

پاناماکس شماره 7

     
     

ZPMC

     
     

چین

     
     

2004

     
     

2004

     
     

45

     
     

پست پاناماکس شماره 8

     
     

ZPMC

     
     

چین

     
     

2004

     
     

2004

     
     

45

     
     

پست پاناماکس شماره 9

     
     

FANTUZZI

     
     

ایتالیا

     
     

2004

     
     

2005

     
     

40

     
   
   

منبع : سایت بندر شهیدرجایی

   

جدول (3): فهرست گنتری‌کرین‌های     مستقر در ترمینال دو کانتینری

   
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
     

نام دستگاه

     
     

شرکت سازنده

     
     

کشور سازنده

     
     

سال ساخت

     
     

سال بهره‌برداری

     
     

ظرفیت (تن)

     
     

سوپر       پست پاناماکس  شماره 11

     
     

ZPMC

     
     

چین

     
     

2006

     
     

2008

     
     

65

     
     

سوپر       پست پاناماکس  شماره 12

     
     

ZPMC

     
     

چین

     
     

2006

     
     

2008

     
     

65

     
     

سوپر       پست پاناماکس  شماره 13

     
     

ZPMC

     
     

چین

     
     

2006

     
     

2008

     
     

65

     
     

سوپر       پست پاناماکس  شماره 14

     
     

ZPMC

     
     

چین

     
     

2006

     
     

2008

     
     

65

     
     

سوپر       پست پاناماکس  شماره 15

     
     

ZPMC

     
     

چین

     
     

2006

     
     

2008

     
     

65

     
     

سوپر       پست پاناماکس  شماره 16

     
     

ZPMC

     
     

چین

     
     

2006

     
     

2008

     
     

65

     
     

 سوپر پست پاناماکس  شماره 17

     
     

ZPMC

     
     

چین

     
     

2006

     
     

2008

     
     

65

     
     

 سوپر پست پاناماکس  شماره 18

     
     

ZPMC

     
     

چین

     
     

2006

     
     

2008

     
     

65

     
   
   

منبع : سایت     بندر شهیدرجایی

   

 

   
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترمینال با هم متفاوت است. بر اساس جداول (4)، (5)، (6) و (7) عملکرد این دو ترمینال در طی سال‌های 1393 لغایت 1395 به لحاظ متغیرهایی از قبیل تعداد شناورهای ورودی، تناژ تخلیه و بارگیری براساس TEU و BOX و نیز روزهای خالی بودن اسکله‎ها به تفکیک ترمینال و اسکله، جمع‌آوری و استخراج شد، تا امکان مقایسه و تحلیل عملکرد اسکله‌های این دو ترمینال فراهم شود.

لازم به ذکر است که عملکرد اسکله 8 با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و عدم امکان پهلوگیری شناورهای بزرگ در آن، بررسی، ارزیابی و تحلیل نشده است.

با پردازش بانک‌های اطلاعاتی سامانه آمار عملیات و با استخراج آمار شناورهایی که به اسکله‌های دو ترمینال کانتینری بندر شهیدرجایی پهلوگیـری کـرده‌اند، شـاخص‌های مرتبط با این عملیات در طی سـال‌های

 1393 الـی 1395 شـامـل: نـرم عملیـات در اسـکله‌هـا ، متـوسط اشغـال اسکله به ازای هر شناور و ضریب زمانی اشغال اسکله، محاسبه و در قالب جداول (8)، (9) و (10) ارائه شد.

جدول (4): تعداد شناورهای ورودی به دو ترمینال کانتینری

بندر شهید رجایی (واحد: فروند)

ترمینال

نام اسکله

1393

1394

1395

1

4

187

165

208

5

190

194

215

6

220

240

157

7

219

229

280

8

8

7

5

جمع

824

835

865

2

25

58

210

233

26

161

26

90

27

161

188

221

جمع

380

424

544

           

جدول (5): تخلیه و بارگیری شناورهای ورودی در دو

ترمینال کانتینری شهید رجایی (واحد: TEU)

ترمینال

نام اسکله

1393

1394

1395

1

4

192,947

151,424

208,033

5

188,339

179,218

275,855

6

104,691

93,378

101,436

7

70,095

88,952

102,607

8

139

13

0

جمع

556,211

512,985

687,931

2

25

94,160

315,173

400,950

26

249,160

25,303

94,322

27

296,551

252,142

301,318

جمع

639,871

592,618

796,590

جدول (6): تخلیه و بارگیری شناورهای ورودی در دو

ترمینال کانتینری شهید رجایی (واحد: BOX)

ترمینال

نام اسکله

1393

1394

1395

1

4

192,947

151,424

208,033

5

188,339

179,218

275,855

6

104,691

93,378

101,436

7

70,095

88,952

102,607

8

139

13

0

جمع

556,211

512,985

687,931

2

25

94,160

315,173

400,950

26

249,160

25,303

94,322

27

296,551

252,142

301,318

جمع

639,871

592,618

796,590

جدول (7): روزهای خالی بودن اسکله در دو ترمینال

کانتینری شهید رجایی (واحد: روز)

ترمینال

نام اسکله

1393

1394

1395

1

4

43

161

58

5

40

106

47

6

59

125

157

7

79

132

66

8

332

351

350

2

25

242

54

54

26

69

318

245

27

46

86

74

در جدول (4) مربوط به آمار شناورهای ورودی، اولین نکته‌ای که از نظر عملیاتی مهم جلوه می‌کند، افزایش تعداد شناورهای کانتینری در سه سال گذشته است که حاکی از تاثیر رفع تحریم‌ها بر روند ورود و خروج کالا به کشور و روند رو به رشد و رونق این دو ترمینال می‌باشد. به‌طوری که ترمینال1 در سه سال گذشته به‌طور متوسط شاهد 2/2% و ترمینال2 شاهد 1/18% رشد ورود شناور بوده است.

جدول (8): نرم عملیات شناورهای ورودی به دو ترمینال

کانتینری شهید رجایی (واحد: BOX در‌ساعت)

ترمینال

نام   اسکله

1393

1394

1395

1

4

29

45

36

5

28

41

46

6

18

26

34

7

14

26

22

8

2/0

1/0

0

نرم   عملیات ترمینال 1

22

34

35

2

25

51

63

74

26

40

49

53

27

44

57

60

نرم عملیات   ترمینال 2

43

60

65

جدول (9): متوسط اشغال اسکله به ازای هر شناور ورودی

به دو ترمینال کانتینری شهیدرجایی (واحد: روز)

ترمینال

نام   اسکله

1393

1394

1395

1

4

5/1

9/0

2/1

5

5/1

9/0

2/1

6

1/1

6/0

8/0

7

9/0

6/0

7/0

8

2/3

0/1

9/1

متوسط   اشغال اسکله

25/1

74/0

94/0

2

25

3/1

0/1

0/1

26

6/1

8/0

8/0

27

8/1

0/1

9/0

متوسط   اشغال اسکله

63/1

97/1

93/0

جدول (10): ضریب زمانی اشغال اسکله در دو ترمینال

کانتینری شهید رجایی

ترمینال

نام   اسکله

1393

1394

1395

1

4

77%

38%

66%

5

77%

50%

68%

6

67%

41%

34%

7

55%

39%

52%

8

7%

2%

3%

2

25

21%

57%

62%

26

71%

6%

20%

27

77%

50%

57%

در ترمینال1 در سه سال گذشته به‌طور متوسط از هر شناور کانتینری 1030TEU  کانتینر تخلیه و یا بارگیری شده است در صورتی که در همین زمان، در ترمینال2 به ازای هر شناور به‌طور متوسط 2342 TEU کانتینر تخلیه و بارگیری شده است. همچنین در ترمینال1 در سه سال گذشته به‌طور متوسط از هر شناور کانتینری 696BOX  کانتینر تخلیه و یا بارگیری شده است در صورتی که در همین زمان، در ترمینال2 به ازای هر شناور به‌طور متوسط 1505 BOX کانتینر تخلیه و بارگیری شده است. بنابراین شواهد نشان می‌دهد که شناورهای ورودی به ترمینال2 تقریبا دارای ظرفیتی معادل دو برابر شناورهای ورودی به ترمینال1 می‌باشند.

همان‌طور که می‌دانیم، شـاخص ضـریب زمانی اشغال اسکله یک ابزار

در رده عملیاتی است که هدف اصلی از محاسبه آن، شناسایی نارسایی‌های مرتبط با اسکله در بخش‌های مختلف و انجام اقدامات متقابل جهت حذف این نارسایی‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت پنهان آن اسکله می‌باشد. براساس جدول (9)، متوسط اشغال اسکله به ازای هر شناور ورودی در ترمینال1، در سال 1393 از 25/1 روز به 94/0 روز در سال 1395 رسیده است که نشان‌دهنده افزایش بهره‌روری این ترمینال می‌باشد. در مورد ترمینال2 این شاخص از 63/1 روز در سال 1393 به 93/0 روز در سال 1395 افزایش یافته است که بازهم نشان‌دهندة افزایش بهره‌وری این ترمینال می‌باشد. نکته جالب توجه آن است که در ترمینال2 با اینکه شناورهای ورودی تقریبا دو برابر شناورهای ورودی به ترمینال1 ظرفیت دارند، امامتوسط اشغال اسکله به ازای هر شناور در آنها تقریبا در دو ترمینال یکسان و برابر است، که نشان‌دهندة بهره‌وری بالا در ترمینال شماره2 می‌باشد. دلیل دیگر این مدعا، نرم عملیات تخلیه و بارگیری در اسکله است که در ترمینال1 از 22 BOX در ساعت در سال 1393 به 35BOX  در ساعت، و در ترمینال2 از 43 BOX در ساعت در سال 1393 به 65 BOX در ساعت رسیده است که کاملا این ادعا را اثبات می‌کند که ترمینال2 به دلیل شرایط فیزیکی حاکم بر آن از قبیل عمق و طول اسکله و همچنین تجهیزات کارآمدتر، دارای قابلیت و جذابیت لازم برای جذب شناورها می‌باشد و همچنین از شاخص‌های مناسب‌تری نسبت به ترمینال1 برخوردار است.

همان‌گونه که ذکر شد، پائین بودن نرم عملیات در ترمینال1 را می‌توان ناشی از وضعیت تجهیزات این ترمینال دانست. همان‌طور که در جداول (2) و (3) مشاهده می‌شود عمر تجهیزات تخلیه و بارگیری در ترمینال1 نسبت به ترمینال2 خیلی بیشتر می‌باشد، یعنی تقریبا نیمی از تجهیزات ترمینال1 عمری بیش از ده سال نسبت به تجهیزات ترمینال2 دارند که باعث پائین آمدن ضریب آماده‌بکاری تجهیزات مذبور شده و در نتیجه نرم عملکرد ترمینال1 را کاهش داده‌اند.

در ترمینال1 در طی سه سال گذشته، ضریب اشغال در اسکله‌های 4 و 5 از اسکله‌های 6 و 7 بیشتر بوده است زیرا عمق اسکله‌های 4 و 5 از عمق اسکله‌های 6 و 7 بیشتر بوده و مانور شناورها در آنها بهتر انجام می‌شده است.

طبق جدول (10) ضریب اشغال اسکله 26 ترمینال2، در سال‌های 94 و 95 تنها 6% و 20% می‌باشد که دلیلش آن بوده است که شناورهای پهلوگرفته در اسکله های 25 و 27 عمدتا دارای طول بیش از 300 متر بوده‌اند، از این رو، علاوه بر اشغال اسکله‌های 25 و یا 27، اجبارا قسمتی از اسکله 26 را نیز اشغال می‌کردند لذا امکان پهلوگیری شناور دیگری در کنار آن شناور میسر نبوده و عملا اسکله 26 از مدار خارج می‌شده است. به همین دلیل امروزه به جای استفاده از لفظ "پست اسکله" از "طول اسکله" برای نشان دادن توان پهلوگیری یک ترمینال بندری استفاده می‌شود.

4- نتیجه‌گیری

در پ‍ژ‍وهش حاضر، تلاش شد با ارائه جداول، چکیده‌ای مختصر و مفید از عملکرد دو ترمینال اپراتور کانتینری بندر شهیدرجایی در طی سال‌های 1393 لغایت 1395 ارائه، و داده‌ها و شاخص‌های لازم در اختیار کارشناسان حوزه مرتبط با آن قرار داده شود، تا با بررسی و ارزیابی عملکرد هر یک از اسکله‌ها، تحلیل درستی از عملکرد این دو ترمینال اپراتور برای ایجاد بهبود در بهره‌برداری زمانی از اسکله‌های این دو ترمینال به دست آید.

همان‌گونه که ملاحظه شد ترمینال2 به لحاظ شرایط موجود از قبیل عمق آبخور و تجهیزات کارآمد، بیشتر مورد توجه شناورهای کانتینری قرار داشتند. به‌منظور ایجاد و افزایش توان رقابتی بین دو ترمینال مذکور و  بهبود وضعیت ترمینال1 انجام ااقدامات زیر پیشنهاد می‌شود:

(1) لایروبی اسکله‌های ترمینال1 تا حد امکان، (2) انجام تعمیرات اساسی تجهیزات ترمینال1، (3) افزودن تجهیزات جدید به لیست تجهیزات مستقر در ترمینال1 و (4) اعمال تخفیف در تعرفه‌های قابل اعمال در ترمینال1.

در راستای ادامه پژوهش حاضر به پژوهشگران در زمینه موضوع مورد بحث، پیشنهاد می‌شود: (1) در بررسی و ارزیابی بهره‌برداری از اسکله‌ها، علاوه بر توجه به شاخص ضریب زمانی اشغال اسکله، شاخص ضریب مکانی اشغال اسکله نیز مورد ملاحظه و محاسبه قرار گیرد و در تفسیر عملکرد و بهره‌برداری تک‌تک اسکله‌ها، از این دو شاخص به‌طور ترکیبی استفاده شود، (2) بهره‌برداری از اسکله‌ها به تفکیک نوع کالا و نیز نوع شناورها بررسی و ارزیابی شود، (3) براساس تجهیزات و امکاناتی که در اختیار اسکله‌ها بوده است، بهره‌برداری از اسکله‌ها به چه میزان بوده و آیا به ظرفیت اسمی و مورد انتظار اسکله‌ها نزدیک شده است یا خیر؟ به عبارت دیگر، به چه میزان اثربخشی محقق شده است و در نهایت راه‌حل‌های مورد نیاز به منظور بهبود کارایی اسکله‌ها کدام‌اند، (4) با استناد به طبقه‌بندی علل توقف حین عملیات تخلیه و بارگیری شناورها، جهت کشف راه‌حل مناسب و برداشتن موانع به منظور تسریع در عملیات شناورها، کاهش زمان اشغال اسکله، افزایش نرم تخلیه و بارگیری شناورها و دست‌آخر عوامل تاثیرگذار در دموراژ شناورهای ورودی به بندر، رخداد آن علل بررسی و تحلیل شود و (5) کلیه بخش‌های بندر از اسکله، محوطه، درب ورود و خروج بندر، انبارها و وضعیت ترافیکی با استفاده از داده‌های مرتبط بررسی شود و بهره‌وری هر بخش محاسبه و مشکلات پیش رو، برای افزایش بهره‌وری و کارایی بندر احصاء گردد.

  1. حسن‌زاده، محمدعلی. (1390). اقتصاد حمل‌ونقل دریایی. نشر آرامش.
  2. خاکی‌پور، سروش. (1391). ‌شاخص‌های کنترل عملیات بندری.
  3. سازمان بنادر و دریانوردی. سامانه آمار عملیات تخلیه و بارگیری شناورها: .http://amar.pmo.ir
  4. سایت بندر شهیدرجایی: http://shahidrajaeeport.pmo.ir.
  5. مهیرکجوری، محمد. (1394). طبقه‌بندی علل توقف عملیات تخلیه و بارگیری شناورها به روش  ABC(مطالعه موردی: سه بندر شمالی کشور).
  6. مهیرکجوری، محمد. (1395). بررسی و ارزیابی بهره‌برداری زمانی از اسکله‌ها به منظور تخلیه و بارگیری شناورهای ورودی به بندر امیرآباد.

اداره کل امور بندری. (1382). شاخص‌های عملکرد بندری و آنالیز آن. انتشارات اسرار دانش

  • تاریخ دریافت: 21 فروردین 1396
  • تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1396