رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

2 استادیار و عضو هیئت علمی، گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

3 رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد

چکیده

هدف اصلی این تحقیق، رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر با استفاده از مدل سه شاخه عوامل مؤثر بر کارآفرینی درسال 1395 بود. روش تحقیق دراین مطالعه، توصیفی از نوع زمینه‌یابی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل گروه‌های مختلفی از شرکت‌های کشتیرانی، پورت اپراتورها، شرکت‌های باربری و حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاران، صاحبان کالا، ترخیص کاران و غیر آن، می‌باشد. نمونة آماری از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی به تعداد 60 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته با پایایی 87/0 (حاصل از ضریب آلفای کرونباخ) تهیه، و در دو سطح سرمایه گذاران و سایرکارآفرینان و صاحب‌نظران توزیع شد. تجزیه تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به واسطة نرم‌افزار SPSS و رتبه‌بندی مولفه‌ها به روش فریدمن انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد در حوزه سرمایه‌گذاران مولفه‌های رفتاری، ساختاری و محیطی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. اما در سایر حوزه‌ها مولفه‌های ساختاری، رفتاری و محیطی به ترتیب رتبه اول تا سوم را به‌دست آوردند.  

کلیدواژه‌ها

1- مقدمه

بدون تردید سازمان‌های عصر حاضر برای تداوم حیات و بقای خود نیازمند یافتن راه‌حل و روش‌های جدیدی می باشند که منجر به نوآوری، ابداع و خلق محصولات و خدمات جدید شود. در این تغییر و تحولات، افراد یا سازمان‌هایی توانسته‌اند موفق‌تر از دیگران عمل کنند که از انقلاب‌های پی‌درپی و پرشتاب، در عرصه کسب و کار، فرصت مغتنمی برای خود فراهم ساخته باشند. امروزه اکثر صاحب‌نظران براین باورند که کارآفرینی تنها راهکارجهت رفع معضل بیکاری است، که دراین راستا مقوله کارآفرینی از منظر رفع بحران بیکاری و رسیدن به اشتغال پایدار از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد. توسعه کارآفرینی از رویکرد و ساز و کارهای راهبردی توسعه پایدار به‌شمار می رود. توسعه کارآفرینی موجب رشد خلاقیت، نوآوری و سایر ویژگی‌های کارآفرینانه در افراد و جامعه از قبیل اعتماد به نفس، مدیریت ریسک، شناسایی فرصت‌ها و بهره‌برداری از آن، ایجاد ارزش‌افزوده و رشد کسب و کار و در نهایت رشد شاخص‌های اقتصادی می‌شود.

توجه به کارآفرینی در اجتماع، سبب پویایی و افزایش بهره‌وری می‌شود و ارزش کار را درسطح جامعه افزایش می‌دهد و روحیه تلاش را در بدنه جامعه بالا می‌برد. اهتمام به موضوع کارآفرینی، نه تنها سبب تشویق جامعه به فعالیت‌های خلاق و کارآفرینانه، بلکه سبب رشد و بالندگی جامعه نیزمی‌شود. برخی کارآفرینی را به عنوان فرایند ایجاد ارزش‌افزوده از راه تشکیل مجموعه منحصر به‌فردی از منابع به‌منظور بهره‌گیری از فرصت‌ها تعریف کرده‌اند. یعنی از نگاه آنها، کارآفرین فردی است که مسؤلیت جمع‌آوری منابع لازم را برای شروع کسب وکار دارد و یا شخصی است که منابع لازم را برای شروع و یا رشد کسب و کاری بسیج می‌کند و تمرکز اصلی‌اش بر نوآوری و توسعه فرایند، محصول یا خدمات  جدید است (احمد پور، 1381).

برای کارافرینی سازمانی هشت بعد به این شرح (1) ایجاد شرکت‌ها یا واحدهای مستقل، (2) کسب وکار جدید، (3) نوآوری محصول، (4) نوآوری در فرایند، (5) تجدیدپذیری، (6) ریسک‌پذیری، پیشگامی و رقابت تهاجمی مطرح شده است. در حقیقت، کارآفرینی باید به عنوان مفهوم چند بعدی متمایز و در عین حال مرتبط نگریسته شود ( Antoncic and hisrich, 2001). مخاطره کردن خواه از جنبه مالی، روانی یا اجتماعی، بخشی از فرآیندکارآفرینی است (lee and et al, 2011). در کشور ایران عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی در سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی بخش دولتی، شامل عوامل ساختاری، رفتاری و زمینه‌ای می‌باشد. برای شناخت ابعاد کارآفرینی سازمانی از مدل سه‌شاخگی توسعه کارآفرینی استفاده می‌شو. مدل سه‌شاخگی یک ابزار تحلیلی است که به واسطة آن در سه حوزه محیطی، ساختاری و رفتاری کلیه مطالعات و تئوری‌های سازمان مدیریت را بررسی می‌شود (مقیمی ،1382). کارآفرینی سازمانی، یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه سازمانی و اقتصادی است که از مدت‌ها پیش مورد توجه پژوهشگران و دولت مردان قرار گرفته است (Minniti, 2008).

در نظر بسیاری از پژوهشگران کارآفرینی سازمانی یک مفهوم راهبردی است که می‌تواند زمینه رشد و دستیابی سازمان به مزیت رقابتی پایدار را فراهم کند (Dess and Covin, 1997). سازمان‌ها برای رسیدن به اهدافی همچون سوددهی، نوسازی راهبردی، پرورش نوآوری، کسب دانش برای آینده و دستیابی به موفقیت‌های بین‌المللی، به کارآفرینی روی می‌آورند. اصطلاح کارآفرینی سازمانی، غالباً در ارتباط با بخش خصوصی و تجاری به‌کار رفته است اما امروزه، در میاحث مربوط به بخش دولتی نیز مطرح می‌شود که به صورت عمده، ناشی از اهمیت نقش دولت در جوامع و تلاش برای ایجاد تحول در سازمان‌های دولتی و بهبود عملکرد آنها است (Zerbinati and suitaris, 2005). توسعه کارآفرینی در خلاء اتفاق نمی‌افتد، بلکه نیازمند ساختارسازی، برنامه‌های حمایتی و ایجاد زمینه‌های مساعد است (ناهید، 1390).  در سال‌های اخیر دولت‌ها متوجه شدند که برای توسعه کارآفرینی به راهکارهایی خارج ازحوزه دولتی نیاز دارند و علاوه بر آن، تمرکز بر اشتغال، لزوما همیشه به معنای تمرکز بر کارآفرینی نیست، چرا که خودِ کارآفرینی، تابعی از موقعیت ذهنی و روحی فرد کارآفرین و نیز تابع شرایط متعدد بیرونی است (Toma and et al, 2013).

منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در ارتباط با توسعه کارآفرینی توانسته است با تقویت خدمات و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در منطقه، زمینه مساعدی را برای جذب درآمد و ایجاد اشتغال از طریق ایجاد کارآفرینی و توسعه آن فراهم آورد. اما توسعه همه‌جانبة این فعالیت‌ها، علاوه بر زیرساخت‌ها به قوانین و فرایندهای مناسب نیز نیاز دارد؛ که در این زمینه نیز گام‏های مناسبی برداشته شده و کارآفرینی دراین منطقه را سهل‏تر و سودآورتر از گذشته کرده است. با این توصیف و با توجه به ماهیت و رسالت منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در توسعه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی درشمال کشور، سوال اصلی این است که از بین عوامل ساختاری، رفتاری و محیطی مؤثر بر توسعة کارآفرینی درمنطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، کدام‌یک اولویت بیشتری دارد؟

1-2- بیان مسئله

باتوجه به اینکه که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان قطب‌های اقتصادی کشور طراحی شده‌اند، توسعه کارآفرینی در آنها، به‌ویژه اگر با بنادر تلفیق و یکپارچه شوند، رنگ و بوی متفاوت‌تری نسبت به سایر نقاط پیدا می‌کند. از آنجا که مسؤلیت وارسی، نظارت و راهبری منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد به سازمان بنادر و دریانوردی و به تبع آن، به اداره بنادر و دریانوری امیر آباد واگذار شده است، پژوهش حاضر انجام شد تا از میان عوامل متعدد تاثیرگذار بر توسعه کارآفرینی، تاثیر سه عامل مهم ساختاری، رفتاری و محیطی بر توسعه کارآفرینی دراین منطقه بررسی، و اولویت هر یک از آنها نسبت به دیگری مشخص شود.

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

یکی از چالش‌های جدی کشور در برهه زمانی کنونی هزینه‌های اقتصادیی ـ اجتماعی ناشی از بیکاری است. در شرایطی که بیکاری یکی از عوامل مهم فقر درکشور است و تقاضای روزافزون کار با فضای کسب و کار کنونی همسو نیست، پرداختن به موضوع توسعه کارآفرینی دربخش‌های مختلف می‌تواند زمینه‌های گسترش اشتغال و در نتیجه توسعه کارآفرینی در آن بخش‌ها فراهم کند.

1-4- هدف اصلی تحقیق

هدف اصلی تحقیق رتبه‌بندی و تعیین اولویت عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد می‌باشد.

1-5- مدل تحقیق

با توجه به مسئله و هدف تحقیق و مرور ادبیات نظری و مطالعات تجربی و با عنایت به اینکه دیدگاه‌های مختلفی در ارتباط با نحوة اولویت‌بندی عوامل ارائه شده است، در تحقیق حاضر از مدل مفهومی ارائه‌شده توسط آنتونسیک و هیسریچ به دلیل کامل‌بودن و نو بودن استفاده شد (بوکا و همکاران، 1392).

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

شکل (1): مدل مفهومی تحقیقبرگرفته از مدل (Antoncic and Hisrich, 2001)

 
1-6-  پرسش‌های تحقیق
پرسش اصلی تحقیق این است که از بین عوامل ساختاری ، رفتاری و محیطی مؤثر بر توسعة کارآفرینی درمنطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، کدام‌یک اولویت بیشتری دارد؟
پرسش‌های فرعی تحقیق به این شرح می‌باشد:

(1) آیا عامل ساختاری بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد موثر می‌باشد؟

(2) آیا عامل محیطی  بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد  موثر می‌باشد؟

(3) آیا عامل رفتاری  بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد موثر می‌باشد؟

1-7- پیشینهپژوهش

در تحقیقی نشان داده شده است که بررسی عوامل موثر در تشویق به فعالیت‌های کارآفرینانه در میان کشاورزان نشان می‌دهد سه گروه عوامل یعنی ویژگی‌های کشاورزان، وضعیت مزرعه یا واحد تولیدی وعوامل محیطی دراین زمینه نقش و تأثیر دارند (یعقوبی و قاسمی، 1388).

در تحقیق دیگری با بررسی ارتباط بین ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی مشخص شد که رابطة معنادار و معکوسی بین پیچیدگی ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی وجود دارد، به این معنا که تفکیک واحدهای سازمانی، تعداد سطوح مدیریت و پراکندگی جغرافیایی سازمان با کارآفرینی سازمانی رابطه معکوس دارد. همچنین رابطه معنادار و معکوسی بین ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی وجود دارد (عبدالملکی و همکاران، 1387).

نتایج تحقیق خنفیر و وکیلی (1382)، نشان داد که بین اعتماد و کارآفرینی سازمانی رابطة مستقیم و قوی وجود دارد. از این رو، ایجاد جو مبتنی بر اعتماد وهمدلی درسازمان‌ها عامل مهمی در رشد روحیة کارآفرینی درآنها می‌باشد.

مقیمی (1383)، در تحقیق خود موانع کارآفرینی درصنعت کشور را در قالب مدلی سه‌شاخه شامل موانع رفتاری، ساختاری و زمینه‌ای بررسی کرد. عوامل ساختاری تحقیق وی شامل ساختار سازمانی، استراتژی سازمانی، سیستم حقوق و دستمزد، سیستم ارزیابی عملکرد، سیستم مالی و بودجه‌ای، سیستم تحقیق و توسعه بود. عوامل رفتاری دربرگیرنده عواملی مانند فرهنگ سازمانی، تضاد و نقش، سبک رهبری، ویژگی‌های شخصیتی کارکنان و ویژگی‌های مدیران بود، و عوامل زمینه‌ای یا محیطی نیز شامل ارتباط با ارباب رجوع، ویژگی‌های محیطی و ارتباط با دولت بود.

چیذری و رسولی‌آذر (1387)، در تحقیق خود عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینان را به دودسته، شخصی و محیطی تقسیم کردند. آنها خودشناسی، خودباوری، نواندیشی، نوگرایی، اعتقاد به کسب مهارت و قابلیت بیشتر و برتر، شناخت کامل از عوامل محیط اطراف خود، شناخت از ضعف‌های خود، ریسک‌پذیری، احساس تغییر در زندگی و نیاز به موفقیت را از عوامل شخصیتی و نوع تربیت، گرایش کسب وکار در خانواده، شرایط اقتصادی، بازار سرمایه، منابع مالی، حمایت از کارآفرینان، نظام ارزشی حاکم بر جامعه، وجود بازارهای مصرف، سطح رقابت موجود و وضعیت نوآوری و میزان ارزش‌مداری را از عوامل محیطی محسوب می‌کردند.

صمدی (1389)، درتحقیقی با عنوان بررسی راه‌های توسعه کارآفرینی در بخش تعاون و عوامل مؤثر بر آن، سه دسته عوامل زمینه‌ای (محیط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی)، عوامل ساختاری (توانمندی‌ها، منابع و امکانات) و عوامل رفتاری (شخصیت، فرصت‌شناسی، خلاقیت و...) را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که اگر چه هر سه عامل در کارآفرینی بخش تعاون مؤثر می‌باشند اما عوامل ساختاری (درون شرکتی) تأثیر بیشتری نسبت به عوامل زمینه‌ای و رفتاری دارند.

جوادی (1393)، در پژوهش خود که توسعه کارافرینی را با توجه به شاخص‌های رشد و ایجاد نوآوری بررسی کرده است، با مقایسه عوامل مؤثر در چهار حوزة فردی، شبکه‌ای، سازمانی و محیطی به این نتیجه دست یافت که عوامل محیطی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه کارآفرینی در سازمان می‌باشد.

محمد کریمی و صدقی بوکانی (1387)، در بررسی عوامل موفقیت کارآفرینان بخش تعاون به این نتیجه رسیدند که پشتکار برای رسیدن به موفقیت، مثبت‌اندیشی در زمینة حل مسائل و مشکلات، تمایل به کار و فعالیت، مسئولیت‌پذیری و تعهد در قبال خود و جامعه و شکیبایی و حوصله دربرخورد با مشکلات از مهم‌ترین عواملموفقیت کارآفرینی در بخش تعاون می‌باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو دسته از عوامل بیرونی و درونی در موفقیت کارآفرینان نقش دارند. از عوامل بیرونی می‌توان به سیاست‌های حمایتی دولت، موقعیت بازار، منابع مالی و دانش و اطلاعات لازم اشاره کرد؛ و از عوامل درونی یا شخصی موفقیت کارآفرینان می‌توان به مدیریت مالی، خصوصیات ویژه کارآفرین، فرآیند تولید و توانایی رقابت درعرصه بازار اشاره کرد ( یعقوبی و قاسمی، 1388).

کراتک و هوجت[1] کارآفرینی را به عنوان یک فرآیند نوآوری و تاسیس کسب‌وکار مخاطره‌آمیز تعریف کردند که چهار مؤلفه فرد، محیط، سازمان و فرآیند بر آن تاثیرگذار می‌باشد (دیواندری و همکاران، 1387).

عوامل موثر بر ایجاد و رشد موسسات کارآفرین به سه مرحله به این شرح تقسیم شده است: (1) طرح‌ریزی و متغیرهای روان‌شناختی و شخصیت‌شناسی افراد، (2) مهارت‌های تجاری و مدیریتی کارآفرینان و سرمایه اولیه و (3) فرصت‌هایی که در قبال بازارها، دسترسی به سرمایه و وام، قوانین عمومی و نیروی کار ماهر پدید می‌آیند. عوامل اقتصادی، فرهنگی، روان‌شناختی و ترکیب عوامل تولید در بروز و ایجاد کارآفرینی موثر است ( منصوری، 1387).

لیتونن مشخصه‌های توانایی خطرپذیری، نوآوری، دانش در زمینه فنون کار، بازار و بازاریابی، مهارت‌های کسب‌وکار و توانایی همکاری، برداشت خوب نسبت به کسب‌وکار و توانایی شکار فرصت‌ها را تبیین‌کننده فرایند کارآفرینی می‌داند. بهترین شیوه تقویت کارآفرینی، ایجاد نهادها و موسسات است به عبارت دیگر، برنامه‌های دولتی نقش کمتری در زمینة کارآفرینی دارند (منصوری، 1387).

2- روش تحقیق

این تحقیق از نظر روش گردآوری داده‌ها پژوهش توصیفی از نوع زمینه‌یابی و از نظر هدف یعنی رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد، کاربردی می باشد.

2-1- جامعه آماری و روش نمونه‌گیری

جامعه آماری این تحقیق شامل گروه‌های‌مختلفی مانند کشتیرانی‌ها، بهره‌بردارهای بندری، شرکت‌های باربری و حمل‌ونقلی، صاحبان کالا، ترخیص‌کاران، سرمایه‌گذاران، کارشناسان و صاحب‌نظران اداری بنادر و دریانوردی بندرامیرآباد و سایر کارآفرینان می‌باشد. با توجه به عدم دسترسی به همه گروه‌ها، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تعدادی از گروه‌ها به‌صورت تصادفی انتخاب شدند که  تعداد آنها 80 نفر برآورد شد.

نمونه آماری مناسب برای تحقیق بر اساس جدول کرجسی و مورگان با جامعه محدود و در سطح خطای 05/0، تعداد 60 نفر محاسبه شد. از این رو، به منظورگردآوری داده‌ها، پرسشنامه پژوهش بین 60 نفر از صاحب‌نظران و متخصصین در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، شرکت‌های کارآفرین و کارشناسان  مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به صورت تصادفی توزیع شد. با توجه به تعداد اندک افراد در دسترس از خوشه‌های انتخاب‌شده غیر از گروه (حوزه) سرمایه‌گذاران، بقیة گروه‌ها تحت یک عنوان و در قالب سایر کارآفرینان و صاحب‌نظران شناخته شد. در نتیجه پرسشنامه به دو بخش سرمایه گذاران و سایرین تفکیک گردید.

2-2- روش و ابزار گرد‌آوری داده‌ها

روش گردآوری داده­های این تحقیق به صورت کتابخانه‌ای، مصاحبه غیر ساختارمند و میدانی می‌باشد. در روش کتابخانه‌ای کتب، مقالات و مطالعات مربوط به تحقیق بررسی شد. در مصاحبه‌ها از روش مصاحبه غیرساختارمند و اخذ دیدگاه برخی کارآفرینان، صاحب‌نظران وکارشناسان مرتبط (خبرگان) درخصوص موضوع تحقیق استفاده شد. داده‌های مربوط به جامعه آماری ازطریق پرسشنامه جمع‌آوری شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته پنج گزینه‌ای طیف لیکرت می‌باشد که روایی یا اعتبار و پایایی یا اعتماد آن مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار محتوایی توسط چند نفر از صاحب‌نظران انجام شد که بیانگر مناسب بودن پرسشنامه بود و پایایی کلی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ طبق جدول (2) بررسی و تأیید شد.

جدول (1): تعداد پرسش‌های هر مولفه

ردیف

پرسش‌ها

عنوان مولفه

1

1 الی 13

عوامل ساختاری

2

14 الی 24

عوامل رفتاری

3

26 الی 31

عوامل محیطی

کل پرسش‌ها: 31

 

 

جدول(2): ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه

ردیف

شاخص‌های اصلی

ضریب  آلفای کرونباخ

1

عوامل ساختاری

87/0

2

عوامل رفتاری

91/0

3

عوامل محیطی

83/0

3- تجزیه و تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده­ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. به منظور بیان توصیفی داده­ها از روش آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی نسبی و فراوانی تجمعی به تحلیل ویژگی‏های جامعه پرداخته شد و در رسم نمودارها از Excel و از مقیاس­های اندازه­گیری نوع لیکرت استفاده شد. با توجه به اینکه در پژوهش‌هایی که در سطح مقیاس‌های اسمی ‌و رتبه‌ای اجرا می‌شوند، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات باید از آزمون‌های ناپارامتریک شود و آزمون‌های زیادی برای این امر وجود دارد که براساس نوع تحلیل و مقیاس اندازه‌گیری می‌توان دست به انتخاب زد، در این خصوص از آزمون تحلیل واریانس دو عاملی فریدمن استفاده شد. یعنی برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق پرسشنامه، داده‌ها وارد نرم‌افزار SPSS شد و از روش فریدمن جهت رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه کارافرینی داده­ها استفاده گردید.

3-1- سوال اصلی تحقیق

سوال اصلی تحقیق حاضر این بود که از بین عوامل ساختاری ، رفتاری و محیطی مؤثر بر توسعه کارآفرینی  درمنطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد کدامیک اولویت نخست را دارد؟ در اینجا پاسخ تفصیلی این سوال در دو حوزه سرمایه‏گذاران و سایرکارآفرینان و صاحب‌نظران در قالب جدول (3) و (4) ارائه شده است.

جدول (3): عوامل اصلی مؤثر بر توسعه کارآفرینی در حوزه سرمایه‏گذاری

عامل

تعداد شرکت‏کننده

میانگین

انحراف معیار

رتبه فریدمن

اولویت

عوامل ساختاری

25

317/3

706/1

9/1

2

عوامل رفتاری

25

473/3

012/1

72/2

1

عوامل محیطی

25

103/3

161/1

38/1

3

جمع

25

298/3

078/1

-

-

 

 

جدول (4): عوامل اصلی مؤثر بر توسعه کارآفرینی در سایرکارآفرینان و صاحب‌نظران

عامل

تعداد شرکت‏کننده

میانگین

انحراف معیار

رتبه فریدمن

اولویت

عوامل ساختاری

35

692/3

54/0

66/2

1

عوامل رفتاری

35

657/3

55/0

06/2

2

عوامل محیطی

35

503/3

66/0

29/1

3

جمع

35

617/3

58/0

-

-

 

 

طبق جدول (3)، از منظر سرمایه‏گذاران، از بین سه عامل ساختاری، رفتاری و محیطی، عامل رفتاری با میانگین 473/3 بیشترین تاثیر را بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد دارد. بعد از عامل رفتاری به‏ترتیب عوامل ساختاری و محیطی در رتبه‏های دوم و سوم قرار دارند.

طبق جدول (4)، از دیدگاه سایر کارآفرینان، از بین سه عامل ساختاری، رفتاری و محیطی، عامل ساختاری با میانگین 692/3 بیشترین تاثیر را بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد دارد. بعد از عامل ساختاری به‏ترتیب عوامل رفتاری و محیطی در رتبه‏های دوم و سوم قرار دارند.

3-2- سؤالات فرعی تحقیق

3-2-1- سوال فرعی اول

در تحقیق حاضر سوال فرعی اول این بود که آیا عامل ساختاری بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد تأثیر دارد؟

در جدول (5) میانگین امتیازات مربوط به پرسش‌ها 24/3 می‌باشد، و نشان می‌دهد که از نظر پاسخ‏دهندگان تاثیر عمده شاخص‏ها بر توسعه کارآفرینی بالای عدد 3 یعنی مقدار متوسط رو به بالا می‏باشد. بنابراین می‏توان گفت در حوزة سرمایه‌گذاران، عامل ساختاری بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد تأثیر دارد.

 

جدول(5): اطلاعات عامل ساختاری در حوزه سرمایه‌گذاران

عامل   اصلی

پرسش‌ها

تعداد

حداقل

حداکثر

میانگین

انحراف   معیار

عوامل   ساختاری

برون‌سپاری فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینان (مانند تسهیل   فرایندها و حذف مقررات مزاحم) تا چه میزان در توسعه کارآفرینی در این منطقه موثر   است؟

25

1

5

04/4

84/0

میزان حمایت مالی از کارآفرینان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

64/2

11/1

اعطای تخفیفات ویژه جهت حمایت از کارآفرینان در منطقه را   چگونه ارزیابی می‌کنید (مانند میزان اجاره ـ تخفیفات دوران ساخت و ساز و...)؟

25

1

5

88/2

16/1

تلاش دستگاه‌های اجرایی مستقردر بندر برای رفع موانع فعالیت   کارآفرینان از طریق تسهیل قوانین و مقررات را تا چه اندازه موفق ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

32/2

25/1

فرایند و روش‌های کاری سازمان مسوول در ارتباط با استقرار   کارآفرینان تا چه مقدار در توسعه کارآفرینی موثر است؟

25

1

5

60/3

22/1

حمل‌ونقل دریایی تا چه میزان بر توسعه کارآفرینی این منطقه   نقش داشته است؟

25

2

5

20/4

912/0

تجهیزات بندری و سایر زیرساخت‌ها (زمین، جاده، دسترسی به   انرژی) تا میزان در توسعه کارافرینی نقش دارد؟

25

2

5

16/4

17/1

پیشگامی سازمان مسئول (بندر) در زمینه ایجاد فرصت‌های جدید   کسب و کار را در این منطقه  چگونه ارزیابی   میکنید؟

25

1

5

16/3

17/1

میزان اعمال تعرفه‌های بندری متناسب با توسعه کارافرینی   را چطور ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

08/3

18/1

بانک‌های عامل کارایی لازم جهت پرداخت تسهیلات بموقع به   کارآفرینان را دارند؟

25

1

5

84/2

21/1

میزان تطابق قوانین بندری و مناطق ویژه در توسعه کارآفرینی   را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

76/2

97/0

میزان نظارت و ارزیابی عملکرد طرح‌های واحدهای کارآفرینی   توسط سازمان  مسئول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

2

5

56/3

16/1

میزان همکاری بندر در افزایش و بهبود مهارت کارآفرینان   مانند ایجاد مراکز توسعه وپارک‌های علم و فناوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

88/2

33/1

 

 

در جدول (6) میانگین امتیازات مربوط به پرسش‌ها 29/3 می‌باشد، که نشان می‏دهد از نظر پاسخ‏دهندگان تاثیر عمده شاخص‏ها بر توسعه کارآفرینی بالای عدد 3 یعنی مقدار متوسط رو به بالا می‏باشد. بنابراین می‏توان گفت در حوزة سایرکارآفرینان و صاحب‌نظران، عامل ساختاری بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد تأثیر دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول (6): اطلاعات عامل ساختاری در حوزه سایر کارآفرینان و صاحب‌نظران

عامل   اصلی

شاخص‏ها

تعداد

حداقل

حداکثر

میانگین

انحراف   معیار

عوامل   ساختاری

برون‌سپاری   فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینان (مانند تسهیل فرایندها و حذف مقررات مزاحم) تا چه   میزان در توسعه کارآفرینی در این منطقه موثر است؟

35

1

5

68/3

796/0

میزان حمایت   مالی از کارآفرینان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

60/2

976/0

اعطای تخفیفات   ویژه جهت حمایت از کارآفرینان در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید (مانند میزان اجاره   ـ تخفیفات دوران ساخت و ساز و...)؟

35

1

5

03/3

984/0

تلاش دستگاه‌های   اجرایی مستقردر بندر برای رفع موانع فعالیت کارآفرینان از طریق تسهیل قوانین و مقررات   را تا چه اندازه موفق ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

14/3

974/0

فرایند و   روش‌های کاری سازمان مسوول در ارتباط با استقرار کارآفرینان تا چه مقدار در توسعه   کارآفرینی موثر است؟

35

1

5

54/3

950/0

حمل‌ونقل   دریایی تا چه میزان بر توسعه کارآفرینی این منطقه نقش داشته است؟

35

1

5

03/4

747/0

تجهیزات   بندری و سایر زیرساخت‌ها (زمین، جاده، دسترسی به انرژی) تا میزان در توسعه کارافرینی   نقش دارد؟

35

1

5

17/4

747/0

پیشگامی   سازمان مسئول (بندر) در زمینه ایجاد فرصت‌های جدید کسب و کار را در این منطقه  چگونه ارزیابی میکنید؟

35

1

5

54/3

780/0

میزان اعمال   تعرفه‌های بندری متناسب با توسعه کارافرینی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

08/3

981/0

بانک‌های   عامل کارایی لازم جهت پرداخت تسهیلات بموقع به کارآفرینان را دارند؟

35

1

5

48/2

039/1

میزان تطابق   قوانین بندری و مناطق ویژه در توسعه کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

28/3

825/0

میزان نظارت   و ارزیابی عملکرد طرح‌های واحدهای کارآفرینی توسط سازمان  مسئول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

37/3

843/0

میزان همکاری   بندر در افزایش و بهبود مهارت کارآفرینان مانند ایجاد مراکز توسعه وپارک‌های علم   و فناوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

88/2

900/0

 

 

3-2-2- سوال فرعی دوم

در تحقیق حاضر سوال فرعی دوم این بود که آیا عامل رفتاری بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیراباد موثر می‌باشد؟

در جدول (7) میانگین امتیازات مربوط به سوالات 47/3 می‌باشد، که نشان می‏دهد از نظر پاسخ‏دهندگان تاثیر عمده شاخص‏ها بر توسعه کارآفرینی بالای عدد 3 یعنی مقدار متوسط رو به بالا می‏باشد. بنابراین می‏توان گفت در حوزة سرمایه‌گذاران، عامل رفتاری بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد اثرگذار می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول (7): اطلاعات عامل رفتاری در حوزه سرمایه‌گذاران

عامل   اصلی

شاخص‏ها

تعداد

حداقل

حداکثر

میانگین

انحراف   معیار

عوامل   رفتاری

میزان قابلیت رویارویی با وقایع پیش‌بینی‌نشده از سوی کارآفرینان   (پذیرش ابهام) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

04/3

20/1

میزان مشاوره به‌منظور توجیه کارآفرینان در سازمان مسوول   (بندر) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

20/3

04/1

وجود الگوهای موفق کارآفرینی تاچه اندازه در توسعه این   منطقه موثر بوده است؟

25

1

5

64/3

25/1

پتانسیل نیروی کار و متخصصین در سطح منطقه جهت به‌کارگیری   و توسعه کارافرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

76/3

16/1

آموزش و ترویج مزایای مناطق ویژه اقتصادی تاچه میزان بر   رشد کارآفرینی دراین منطقه موثر بوده است؟

25

1

5

52/3

1

نظام تشویقی کارآفرینان موفق تا چه میزان در توسعه کارافرینی   موثر بوده است؟

25

1

5

40/3

32/1

انگیزه کارآفرینان تا چه حدودی برای افزیش میزان اشتغال   و تولید موثر بوده است؟

25

1

5

84/3

21/1

تلاش سایر دستگاه‌های دولتی (به‌غیر از سازمان مسئول) برای   رفع موانع فعالیت کارآفرینان در این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

84/2

8/0

میزان تاثیر سبک و نگرش مدیران سازمان مسئول بر توسعه کارآفرینی این منطقه   را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

1

4

52/3

87/0

میزان خوداتکایی کارافرینان مستقر در این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

72/3

89/0

میزان مهارت‌ها وانگیزه‌های فردی کارآفرینان را چگونه ارزیابی   می‌کنید؟

25

1

5

72/3

97/0

 

جدول (8): اطلاعات عامل رفتاری در حوزه سایر کارآفرینان و صاحب‌نظران

عامل اصلی

شاخص‏ها

تعداد

حداقل

حداکثر

میانگین

انحراف معیار

عوامل رفتاری

میزان قابلیت رویارویی با وقایع پیش‌بینی‌نشده ازسوی کارآفرینان (پذیرش ابهام)   را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

74/2

780/0

میزان مشاوره به‌منظور توجیه کارآفرینان در سازمان مسئول (بندر) را چگونه   ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

26/3

980/0

وجود الگوهای موفق کارآفرینی تا چه اندازه در توسعه این منطقه موثر بوده است؟

35

1

5

34/3

027/1

پتانسیل نیروی کار و متخصصین در سطح منطقه جهت به‌کارگیری و توسعه کارآفرینی   را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

46/3

196/1

آموزش و ترویج مزایای مناطق ویژه اقتصادی تا چه میزان بر رشد کارآفرینی دراین   منطقه موثر بوده است؟

35

1

5

46/3

950/0

نظام تشویقی کارآفرینان موفق تا چه میزان در توسعه کارآفرینی موثر بوده است؟

35

1

5

43/3

092/1

انگیزه کارآفرینان تا چه حدودی برای افزیش میزان اشتغال و تولید موثر بوده   است؟

35

1

5

60/3

005/1

تلاش سایر دستگاه‌های دولتی (به‌غیر سازمان مسئول) برای رفع موانع فعالیت‌های   کارآفرینان در این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

48/2

01/1

میزان تاثیر سبک و نگرش مدیران سازمان   مسئول بر توسعه کارآفرینی این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

34/3

764/0

میزان خوداتکایی کارآفرینان مستقر   در این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

94/2

937/0

میزان مهارت‌ها و انگیزه‌های فردی کارآفرینان را چگونه ارزیابی می‌کنید

35

1

5

3.38

652/0

 

در جدول (8) میانگین امتیازات مربوط به سوالات 22/3 می‌باشد که نشان می‏دهد از نظر پاسخ‏دهندگان تاثیر عمده شاخص‏ها بر توسعه کارآفرینی بالای عدد 3 یعنی مقدار متوسط رو به بالا می‏باشد. بنابراین می‏توان گفت در حوزه سایر کارآفرینان و صاحب‌نظران نیز عامل رفتاری بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد اثرگذار می‌باشد.

3-2-3- سوال فرعی سوم

در تحقیق حاضر سوال فرعی سوم این بود که آیا عامل محیطی بر توسعه کارافرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیراباد مؤثر می‌باشد؟

در جدول (9) میانگین امتیازات مربوط به پرسش‌ها 1/3 می‌باشد که نشان می‏دهد از نظر پاسخ‏دهندگان تاثیر عمده شاخص‏ها بر توسعه کارآفرینی بالای عدد 3 یعنی مقدار متوسط رو به بالا می‏باشد. بنابراین می‏توان گفت در حوزه سرمایه‌گذاران، عامل محیطی بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد اثرگذار می‌باشد.

 

جدول (9): اطلاعات عامل محیطی در حوزه سرمایه‌گذاران

عامل   اصلی

شاخص‏ها

تعداد

حداقل

حداکثر

میانگین

انحراف   معیار

عوامل   محیطی

وجود سیاست‌های مساعد دولت در استقرار و حمایت از مناطق   ویژه اقصادی در جهت امنیت سرمایه‌گذاری کارآفرینان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

24/3

3/1

تا چه میزان مراکز توسعه و ترویج کارآفرینی (مشاورین فنی   و اقتصادی ) در دسترس می‌باشند؟

25

1

5

76/2

26/1

میزان دسترسی به بازار مواد اولیه و بازارهای مصرف این   منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

2

5

36/3

04/1

اقتصاد کشورهای حوزه حاشیه خزر (CIS) چقدر در کارآفرینی و توسعه آن موثر بوده است؟

25

1

5

72/3

14/1

وجود صندوق‌های حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را چگونه   ارزیابی می‌کنید؟

25

1

5

60/2

22/1

میزان تشویق و ایجاد زمینه رقابت سالم در بین شرکت‌های   مستقر در منطقه را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

25

1

5

80/2

22/1

ایجاد زمینه برای حضور سرمایه‌گذاری خارجی و چندملیتی و   امکان همکاری شرکت‌های مستقر در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید

25

1

5

24/3

23/1

 

 

در جدول (10) پرسش‌های مربوط به عامل محیطی در حوزه سایر کارآفرینان ارائه شده است. میانگین امتیازات مربوط به پرسش‌ها 10/3 است که نشان می‏دهد از نظر پاسخ‏دهندگان تاثیر عمده شاخص‏های محیطی بر توسعه کارآفرینی بالای عدد 3 یعنی مقدار متوسط رو به بالا می‏باشد. بنابراین می‏توان گفت در این حوزه نیز عامل محیطی بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد اثرگذار می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول (10): اطلاعات عامل محیطی در حوزه سایر کارآفرینان و صاحب نظران

عامل   اصلی

شاخص‏ها

تعداد

حداقل

حداکثر

میانگین

انحراف   معیار

عوامل   محیطی

وجود سیاست‌های مساعد دولت در استقرار و حمایت از مناطق   ویژه اقصادی در جهت امنیت سرمایه‌گذاری کارآفرینان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

91/2

950/0

تا چه میزان مراکز توسعه و ترویج کارآفرینی (مشاورین فنی   واقتصادی ) در دسترس هستند؟

35

1

5

63/2

00/1

میزان دسترسی به بازار مواد اولیه و بازارهای مصرف این   منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

28/3

750/0

اقتصاد کشورهای حوزه حاشیه خزر (CIS) چقدر در کارآفرینی و توسعه آن موثر بوده   است؟

35

1

5

66/3

259/1

وجود صندوق‌های حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را چگونه   ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

69/2

231/1

میزان تشویق و ایجاد زمینه رقابت سالم  در بین شرکت‌های مستقر در منطقه را چگونه ارزیابی   می‌کنید؟

35

1

5

88/2

078/1

ایجاد زمینه برای حضور سرمایه‌گذاری خارجی و چندملیتی و   امکان همکاری شرکت‌های مستقر در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

1

5

00/3

084/1

 

در جدول (11) نتایج مربوط به انجام آزمون فریدمن در رتبه‏بندی مولفه‌های ساختاری در حوزه سرمایه‏گذاران، ارائه و اولویت هر عامل تعیین شده‏ است. طبق داده‌های جدول (11) عامل حمل‌ونقل دریایی از میان مولفه‌های ساختاری به لحاظ تأثیر بر توسعه کارآفرینی در منطقه، اولویت اول را دارد.

 

جدول (11): آزمون فریدمن در ارتباط با رتبه‌دهی مولفه‌‌های ساختاری در حوزه سرمایه‏گذاران

عنوان

تعداد   پاسخگوها

میانگین

رتبه‌دهی‏   فریدمن

اولویت

برو‌ن‌سپاری فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینان (مانند تسهیل   فرایندها و حذف مقررات مزاحم) تا چه میزان در توسعه کارآفرینی در این منطقه موثر   است؟

25

04/4

82/27

3

میزان حمایت مالی از کارآفرینان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

64/2

98/6

12

اعطای تخفیفات ویژه در جهت حمایت از کارآفرینان در منطقه   را چگونه ارزیابی می‌کنید (مانند میزان اجاره ـ تخفیفات دوران ساخت وساز و...)

25

88/2

12/10

9

تلاش دستگاه‌های اجرایی مستقر در بندر برای رفع موانع فعالیت   کارآفرینان از طریق تسهیل قوانین و مقررات را تا چه اندازه موفق ارزیابی می‌کنید؟

25

32/2

12/6

13

فرایند و روش‌های کاری سازمان مسئول در ارتباط با استقرار   کارآفرینان تا چه مقدار در توسعه کارآفرینی موثر است؟

25

60/3

02/22

4

حمل و نقل دریایی تا چه میزان بر توسعه کارآفرینی این منطقه   نقش داشته است؟

25

20/4

58/26

1

تجهیزات بندری و سایر زیرساخت‌ها (مانند زمین، جاده، دسترسی   به انرژی) تا میزان در توسعه کارآفرینی نقش دارد؟

25

16/4

68/25

2

پیشگامی سازمان مسئول (بندر) در زمینه ایجاد فرصتأ‌های   جدید کسب وکار را در این منطقه  چگونه ارزیابی   می‌کنید؟

25

16/3

70/13

6

میزان اعمال تعرفه‌های بندری متناسب با توسعه کارآفرینی   را چطور ارزیابی می‌کنید؟

25

08/3

58/12

7

بانک‌های عامل کارایی لازم جهت پرداخت تسهیلات به‌موقع   به کارآفرینان را دارند؟

25

84/2

58/9

10

میزان تطابق قوانین بندری و مناطق ویژه در توسعه کارافرینی   را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

76/2

54/8

11

میزان نظارت و ارزیابی عملکرد طرح‌های واحدهای کارآفرینی   توسط سازمان  مسئول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

56/3

56/19

5

میزان همکاری بندر در افزایش و بهبود مهارت کارآفرینان   مانند ایجاد مراکز توسعه و پارک‌های علم و فناوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

88/2

20/10

8

در جدول (12) نتایج مربوط به انجام آزمون فریدمن در ارتباط با رتبه‏بندی مولفه ساختاری در حوزه سایر کارآفرینان، ارائه و اولویت هر عامل تعیین شده‏ است. طبق داده‌های جدول (12) عامل تجهیزات بندری و سایر زیرساخت‌ها (زمین، جاده و دسترسی به انرژی) در ارتباط با توسعة کارآفرینی در منطقه، از میان مولفه‌های ساختاری اولویت اول را دارد.

 

جدول (12): آزمون فریدمن در ارتباط با رتبه‌دهی مولفه‌های ساختاری در حوزه سایر کارآفرینان و صاحب‌نظران

عنوان

تعداد   پاسخگوها

میانگین

رتبه‏دهی   فریدمن

اولویت

برو‌ن‌سپاری فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینان (مانند تسهیل   فرایندها و حذف مقررات مزاحم) تا چه میزان در توسعه کارآفرینی در این منطقه موثر   است؟

35

68/3

73/22

3

میزان حمایت مالی از کارآفرینان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

60/2

39/7

12

اعطای تخفیفات ویژه در جهت حمایت از کارآفرینان در منطقه   را چگونه ارزیابی می‌کنید (مانند میزان اجاره ـ تخفیفات دوران ساخت وساز و...)

35

03/3

15/13

10

تلاش دستگاه‌های اجرایی مستقر در بندر برای رفع موانع فعالیت   کارآفرینان از طریق تسهیل قوانین و مقررات را تا چه اندازه موفق ارزیابی می‌کنید؟

35

14/3

39/15

8

فرایند و روش‌های کاری سازمان مسئول در ارتباط با استقرار   کارآفرینان تا چه مقدار در توسعه کارآفرینی موثر است؟

35

54/3

17/21

5

حمل و نقل دریایی تا چه میزان بر توسعه کارآفرینی این منطقه   نقش داشته است؟

35

03/4

76/26

2

تجهیزات بندری و سایر زیرساخت‌ها (مانند زمین، جاده، دسترسی   به انرژی) تا میزان در توسعه کارآفرینی نقش دارد؟

35

17/4

11/28

1

پیشگامی سازمان مسئول (بندر) در زمینه ایجاد فرصتأ‌های   جدید کسب وکار را در این منطقه  چگونه ارزیابی   می‌کنید؟

35

54/3

35/21

4

میزان اعمال تعرفه‌های بندری متناسب با توسعه کارآفرینی   را چطور ارزیابی می‌کنید؟

35

08/3

05/14

9

بانک‌های عامل کارایی لازم جهت پرداخت تسهیلات به‌موقع   به کارآفرینان را دارند؟

35

48/2

21/6

13

میزان تطابق قوانین بندری و مناطق ویژه در توسعه کارافرینی   را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

28/3

56/17

7

میزان نظارت و ارزیابی عملکرد طرح‌های واحدهای کارآفرینی   توسط سازمان  مسئول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

37/3

03/18

6

میزان همکاری بندر در افزایش و بهبود مهارت کارآفرینان   مانند ایجاد مراکز توسعه و پارک‌های علم و فناوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

88/2

39/11

11

 

در جدول (13) اولویت هر شاخص در مولفه رفتاری بر اساس رتبه فریدمن تعیین شده است. طبق داده‌های جدول (13) عامل انگیزة کارآفرینان از میان مولفه‌های رفتاری به لحاظ تأثیر در افزایش میزان اشتغال و تولید رتبة اول را دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول (13): آزمون فریدمن در ارتباط با رتبه‌دهی مولفه‌های رفتاری در حوزه سرمایه‌گذاران

عنوان

تعداد   پاسخگوها

میانگین

رتبه‏دهی   فریدمن

اولویت

میزان قابلیت رویارویی با وقایع پیش‌بینی‌نشده از سوی کارآفرینان   (پذیرش ابهام) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

04/3

14/12

10

میزان مشاوره به منظور توجیه کارآفرینان در سازمان مسئول   (بندر) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

20/3

22/14

9

وجود الگوهای موفق کارآفرینی تا چه اندازه در توسعه این   منطقه موثر بوده است؟

25

64/3

44/20

5

پتانسیل نیروی کار و متخصصین در سطح منطقه در جهت به‌کارگیری   و توسعه کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

76/3

98/21

2

آموزش و ترویج مزایای مناطق ویژه اقتصادی تا چه میزان بر   رشد کارآفرینی در این منطقه موثر بوده است؟

25

52/3

96/18

6

نظام تشویقی کارآفرینان موفق تا چه میزان در توسعه کارآفرینی   موثر بوده است؟

25

40/3

18/17

8

انگیزه کارآفرینان تا چه حدودی برای افزایش میزان اشتغال   وتولید موثر بوده است؟

25

84/3

94/22

1

تلاش سایر دستگاه‌های دولتی (به غیر از سازمان مسئول) برای   رفع موانع فعالیت‌های  کارآفرینان در این   منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

84/2

62/9

11

میزان تأثیر سبک و نگرش مدیران سازمان مسئول بر توسعه کارآفرینی   این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

52/3

58/18

7

میزان خوداتکایی کارآفرینان مستقر در این منطقه را چگونه   ارزیابی می‌کنید؟

25

72/3

52/21

3

میزان مهارت‌ها و انگیزه‌های فردی کارآفرینان را چگونه   ارزیابی می‌کنید؟

25

72/3

34/21

4

 

در جدول (14) نتایج مربوط به انجام آزمون فریدمن در رتبه‏بندی مولفه رفتاری در حوزه سایر کارآفرینان و صاحب‌نظران ارائه و اولویت هر عامل تعیین شده است. طبق داده‌های جدول (14) عامل انگیزه کارآفرینان از میان مولفه‌های رفتاری به لحاظ تأثیر در افزایش میزان اشتغال و تولید رتبة اول را دارد.

 

جدول (14) آزمون فریدمن در ارتباط با رتبه‌دهی مولفه‌های رفتاری در حوزه سایر کارآفرینان و صاحب‌نظران

عنوان

تعداد   پاسخگوها

میانگین

رتبه‏دهی   فریدمن

اولویت

میزان قابلیت رویارویی با وقایع پیش‌بینی‌نشده از سوی کارآفرینان   (پذیرش ابهام) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

74/2

50/9

10

میزان مشاوره به منظور توجیه کارآفرینان در سازمان مسئول   (بندر) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

26/3

79/16

8

وجود الگوهای موفق کارآفرینی تا چه اندازه در توسعه این   منطقه موثر بوده است؟

35

34/3

89/17

6

پتانسیل نیروی کار و متخصصین در سطح منطقه در جهت به‌کارگیری   و توسعه کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

46/3

94/19

2

آموزش و ترویج مزایای مناطق ویژه اقتصادی تا چه میزان بر   رشد کارآفرینی در این منطقه موثر بوده است؟

35

46/3

79/19

3

نظام تشویقی کارآفرینان موفق تا چه میزان در توسعه کارآفرینی   موثر بوده است؟

35

43/3

50/19

4

انگیزه کارآفرینان تا چه حدودی برای افزایش میزان اشتغال   وتولید موثر بوده است؟

35

60/3

98/21

1

تلاش سایر دستگاه‌های دولتی (به غیر از سازمان مسئول) برای   رفع موانع فعالیت‌های  کارآفرینان در این   منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

48/2

20/6

11

میزان تأثیر سبک و نگرش مدیران سازمان مسئول بر توسعه کارآفرینی   این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

34/3

42/18

7

میزان خوداتکایی کارآفرینان مستقر در این منطقه را چگونه   ارزیابی می‌کنید؟

35

94/2

29/12

9

میزان مهارت‌ها و انگیزه‌های فردی کارآفرینان را چگونه   ارزیابی می‌کنید؟

35

38/3

58/18

5

در جدول (15) نتایج مربوط به انجام آزمون فریدمن در رتبه‏بندی مولفه محیطی در حوزه سرمایه‏گذاران، ارائه و اولویت هر عامل تعیین شده‏ است. طبق داده‌های جدول (15) عامل اقتصاد کشورهای حوزه حاشیه خزر (CIS) به لحاظ تأثیر در کارآفرینی و توسعه در منطقه، ربتة اول را دارد.

 

جدول (15): آزمون فریدمن در ارتباط با رتبه‌دهی مولفه‌های محیطی در حوزه سرمایه‌گذاران

عنوان

تعداد   پاسخگوها

میانگین

رتبه‏دهی   فریدمن

اولویت

وجود سیاست‌های مساعد دولت در استقرار و حمایت از مناطق   ویژه اقصادی در جهت امنیت سرمایه‌گذاری کارآفرینان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

24/3

92/14

4

تا چه میزان مراکز توسعه و ترویج کارآفرینی (مشاورین فنی   و اقتصادی) در دسترس هستند؟

25

76/2

68/8

6

میزان دسترسی به بازار مواد اولیه و بازارهای مصرف این   منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

25

36/3

60/16

2

اقتصاد کشورهای حوزه حاشیه خزر (CIS) چقدر در کارآفرینی و توسعه آن مؤثر بوده   است؟

25

72/3

62/21

1

وجود صندوق‌های حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را چگونه   ارزیابی می‏کنید؟

25

60/2

72/6

7

میزان تشویق و ایجاد زمینه رقابت سالم  در بین شرکت‌های مستقر در منطقه را چگونه ارزیابی   می‏کنید؟

25

80/2

06/9

5

ایجاد زمینه برای حضور سرمایه‌گذاری خارجی و چندملیتی و   امکان همکاری شرکت‏های مستقر در منطقه را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

25

24/3

15

3

 

در جدول (16) نتایج مربوط به انجام آزمون فریدمن در رتبه‏بندی مولفه محیطی در حوزه سایرکارآفرینان وصاحب نظران، ارائه و اولویت هر عامل تعیین شده است. طبق داده‌های جدول (16) عامل اقتصاد کشورهای حوزه حاشیه خزر (CIS) رتبه اول را در کارآفرینی و توسعه آن دارد.  

 

جدول (16): آزمون فریدمن در ارتباط با رتبه‌دهی مولفه‌های محیطی در حوزه سایر کارآفرینان و صاحب‌نظران

عنوان

تعداد پاسخگوها

میانگین

رتبه‏دهی   فریدمن

اولویت

وجود سیاست‌های مساعد دولت در استقرار و حمایت از  مناطق ویژه اقصادی در جهت امنیت سرمایه‌گذاری کارآفرینان   را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

91/2

91/11

4

تا چه میزان مراکز توسعه و ترویج کارآفرینی (مشاورین فنی   و اقتصادی) در دسترس هستند؟

35

63/2

83/7

7

میزان دسترسی به بازار مواد اولیه و بازارهای مصرف این   منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

35

28/3

09/17

2

اقتصاد کشورهای حوزه حاشیه خزر (CIS) چقدر در کارآفرینی و توسعه آن موثر بوده   است؟

35

66/3

48/22

1

وجود صندوق‌های حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را چگونه   ارزیابی می‏کنید؟

35

69/2

65/8

6

میزان تشویق و ایجاد زمینه رقابت سالم در بین شرکت‌های   مستقر در منطقه را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

35

88/2

11/11

5

ایجاد زمینه برای حضور سرمایه‌گذاری خارجی و چندملیتی و   امکان همکاری شرکت‏های مستقر در منطقه را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

35

00/3

77/12

3

 

4- نتیجه‌گیری

نتایج تحقیق نشان داد میانگین سه عامل اصلی در هر دو حوزة سرمایه‏گذاران و سایر کارآفرینان و صاحب‌نظران بالای عدد سه یعنی بالای متوسط می‏باشد که بیانگر اثرگذاری عوامل ساختاری، رفتاری و محیطی بر توسعه کارآفرینی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد می‏باشد. در حوزه سرمایه‏گذاران، عوامل رفتاری، ساختاری و محیطی به ترتیب دارای رتبه‌های اول، دوم و سوم می‌باشند. اما در حوزه سایر کارآفرینان عوامل ساختاری، رفتاری و محیطی به ترتیب دارای رتبه‏های اول، دوم و سوم می‌باشند.

 

پیشنهادات:

با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود:

 الف - در ارتباط با مولفه‌های ساختاری: (1) به حمایت مالی از کارآفرینان بیشتر از گذشته توجه شود، (2) بانک‌های عامل با جدیت بیشتری در تأمین انتظارات کارآفرینان تلاش کنند و (3) نسبت به ایجاد مراکز توسعه و پارک‌های علم و فناوری توجه ویژه شود.

ب- در ارتباط با مولفه‌های رفتاری: (1) سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در رفع موانع فعالیت کارآرفرینان همکاری و تلاش بیشتری کنند.

ج- در ارتباط با مولفه‌های محیطی: (1) لازم است نسبت به ایجاد مراکز ترویج و مشاوره فنی و اقتصادی کارآفرینی اقدام شود، (2) صندوق‌های حمایت از کارآفرینان تأسیس شود و (3) از سیاست‌های مساعد دولت در جهت امنیت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در راستای توسعه کارآفرینی حمایت جدی شود.



[1] . Keratec & hodget

  1. احمدی، مسعود. (1392). روش تحقیق، اصول و مفاهیم با رویکرد پایان نامه نویسی. ویراست اول. چاپ دوم. ساری. انتشارات پژوهش‌های فرهنگی.
  2. احمدپورداریانی، محمود. (1381). کارآفرینی، تعاریف، نظریا و الگوها. انتشارات پردیس.
  3. بوکا، سیدایمان؛ جمالی، غلامرضا و محمدی‌زنجرانی، داریوش. (1392). شناسایی ورتبه‌بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی مطالعات موردی سازمان تامین اجتماعی. پژوهش‌های علوم انسانی دانشگاه اصفهان. سال پنجم. شماره 20.
  4. جوادی، محمدحسین. (1393). عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در تعاونی‌های کشاورزی استان تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات.
  5. دیواندری، علی؛ وفایی، عظیم و حسن‌پور، اکبر. (1387). طراحی الگوی تعاملی بخش‌های دولتی، خصوصی، تعاونی و غیرانتفاعی در توسعه کارآفرینی. ماهنامه اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی تعاون. 196. صص: 112- 125.
  6. رسولی آذر، سلیمان؛ چیذری، محمد، (1387)، بررسی جایگاه تعاونی‌های کشاورزی در اشتغال مولد و کارآفرین، ماهنامه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تعاو ،197، صص. 4- 15.
  7. صمدی، عباس. (1389). بررسی راه‌های توسعه کارآفرینی در بخش تعاون و عوامل مؤثر بر آن در استان همدان. وزارت تعاون: واحدتحقیقات، آموزش و ترویج.
  8. عبدالملکی، جمال و همکاران. (1387). بررسی رابطه مهارت‌های کارآفرینی با کارآفرینی سازمانی. مطالعه موردی مدیران میانی شرکت ایران خودرو. فصلنامه توسعه کارآفرینی. صص: 103- 129.
  9. کریمی، محمد و صدقی بوکانی. (1387). بررسی عوامل موفقیت کارآفرینان در بخش تعاون. ماهنامه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تعاون. 197. صص: 27- 36.
  10. مقیمی، محمد. (1382). عوامل موثر در کارآفرینی سازمانی در سازمان‌های بخش خدمات اجتماعی و فرهنگی دولت ایران. فرهنگ مدیریت. سال دوم. شماره هفتم. صص: 27- 78.
  11. منصوری، سمیه.  (1387). بررسی و شناخت ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی مدیران زن باشگاه‌های ورزشی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
  12. ناهید، مجتبی، (1390)، تبیین نقش‌های رسانه ملی در توسعه کارآفرینی در ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران.

یعقوبی، جعفر و قاسمی، جواد. (1388). بررسی عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینان بخش کشاورزی و راهکارهای حمایت از آنها (مطالعات موردی استان زنجان). ماهنامه تعاون. 2. (203و202) : صص: 33- 47.

  • تاریخ دریافت: 05 مهر 1395
  • تاریخ پذیرش: 23 آذر 1395