نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه هرمزگان/دانشکده فنی و مهندسی/گروه عمران-بندرعباس
2 دانشگاه هرمزگان/دانشکده فنی و مهندسی/گروه عمران/بندرعباس
چکیده
امروزه حملونقل دریایی نقش بسیار کلیدی و حساس را در توسعة اقتصاد و صنعت کشورها ایفا میکند، ازاینرو، یکی از اهداف مدیران بنادر بزرگ دنیا از جمله مجتمع بندری شهید رجایی آمادهسازی بستر مناسب جهت جذب شرکتهای کشتیرانی و سرمایهگذارانی است که از طریق دریا مبادرت به تجارت مینمایند. بیشک بدون دانستن میزان نرخ رسوبگذاری سالیانه و برنامهریزی مناسب در خصوص لایروبی بهینه در جهت داشتن آبراهی ایمن از نظر عمق حوضچه و کانال، برنامهریزی جهت پذیرش کشتیهای نسل جدید با آبخور بیشتر و جلب توجه شرکتهای بزرگ کشتیرانی و سرمایهگذاران مقدور نمیباشد. در این تحقیق با توجه به مشکل رسوبگذاری در کانال دسترسی بندر شهید رجایی، به بررسی مکانیسم پیچیده رسوبگذاری تحت اثر باد و جریانهای جزرومدی در این کانال پرداخته شد. مدلسازی این تحقیق به روش عددی تفاضل محدود با استفاده از مدل نرمافزاری Mike21 انجام شده است. در این تحقیق جریانهای کرانهای و جزرومد در مدول HD و الگوی انتقال رسوبات تحت تأثیر این جریانها در مدول ST به کمک دادههای جمعآوری شده از منطقة موردمطالعه، شبیهسازی و به منظور اطمینان از صحت مدلسازی صورت گرفته در این تحقیق نتایج بهدست آمده از مدل با نتایج اندازهگیریهای میدانی در کانال مقایسه و درستیسنجی شد و نتایج حاصله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و جریانهای جزرومدی به عنوان اساسیترین عامل در بروز مشکل فوق شناخته شد. الگوی جریان جزرومدی دارای راستای شرقی ـ غربی است و سرعت جریان در راستای شرق به غرب به واسطة رخداد مدّ قویتر است. براساس نتایج حاصل از مدلسازی جریان مشخص شد که، تغییرات تراز سطح آب در مقایسه با دادههای میدانی همخوانی بسیار خوبی دارد، به نحوی که خطای موجود بین نتایج مدل و دادههای اندازهگیری کمتر از 10% میباشد. همچنین الگوی رسوبگذاری و فرسایش منطقه تطابق خوبی با نتایج مدل دارد. براساس آمار هیدروگرافیهای دورهای نرخ نشست رسوب در مسیر کانال دسترسی حدود 168 هزار مترمکعب برآورد شده است و نتایج مدلسازی رسوب مقدار 155 هزار مترمکعب در مسیر کانال را نشان میدهد.
کلیدواژهها
1- مقدمه
امواج و جریانهای دریایی از عوامل اصلی فرسایش یا رسوبگذاری در سواحل هستند. یکی از عوامل تاثیرگذار بر نحوة انتقال رسوبات در مناطقی که موج غالب نیستند، جریانهای ناشی از جزرومد بوده که بیشتر در کانالها مصبها و رودخانههای متصل به دریا دیده میشوند. رژیم جریان در بعضی از نواحی به علت فقدان سرعت کافی، امکان رسوبگذاری را به وجود میآورد و در مقابل در بعضی نواحی، ساحل دریا دچار فرسایش میشود. عوامل فوق باعث تغییر شرایط بستر در داخل بنادر و نواحی ساحلی اطراف آنها میگردند. محاسبات مربوط به نرخ انتقال رسوب ساحلی و رسوبگذاری در بنادر و پای ابنیههای دریایی و همچنین محاسبات مربوط به لایروبی در حوضچه بنادر و در مسیر کانالهای کشتیرانی، به منظور حفظ عمق مورد نیاز جهت تردد کشتیها، از مسائل بسیار مهم در طراحی بنادر، سازهها و تاسیسات ساحلی میباشند.
منطقة ویژة اقتصادی بندر شهید رجایی در ٢٣ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیرة قشم و تنگه هرمز واقع شده است (شکل (1)) و با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ٨٠ بندر معروف بینالمللی تقریبا نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد. منطقة ویژة اقتصادی بندر شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بینالمللی در دنیاست. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سنپترزبورگ و شمال اروپا متصل میکند. موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بینالمللی راهآهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزة خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل نموده است. برخورداری از اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایهگذاران در راستای انجام فعالیتهای پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی از پتانسیلها و ظرفیتهای منحصر به فرد این منطقه میباشد.
شکل (1): نقشة دریایی محدودة بندر شهید رجایی
1-2- پیشینة تحقیق
مطالعة پایش و شبیهسازی سواحل هرمزگان (گزارش مربوط به منطقة شهید رجایی) با هدف بررسی گزینههای محتمل برای ایجاد رسوبگذاری در کانال و حوضچه بندر انجام شد. بر اساس نتایج این مطالعات و با بررسی و شبیهسازی عوامل مختلف نهایتا مشخص شد که مشکل رسوب در اثر فرسایش بستر و انتقال آورد رسوبی نواحی دوردست منطقه میباشد، این رسوبات در سیکلهای جزرومد بهتدریج فعال شده و به حرکت در میآیند و در موقعیتها و شرایط مطلوب شروع به ترسیب میکنند. طبق این مطالعات کانال دسترسی و حوضچة بندر شهید رجایی از جمله موقعیتهای ایجاد شده برای نشستن این رسوبات بهدلیل تغییر عمق قابلتوجه در بستر دریا میباشد که سالانه حجمی معادل 168000 مترمکعب را شامل میشود، همچنین با ارزیابیهای فنی بهعمل آمده مشخص شد که ناحیه مشرف به کانال بندر شهید رجایی از نظر رسوبگذاری پتانسیل بیشتری دارا میباشد. این مشکل به دلیل شرایط مورفولوژی ساحل و الگوی جریان جزرومدی منطقه میباشد.
2- روش تحقیق
این تحقیق از مدول جریان FM در نرمافزار مایک21 برای شبیهسازی جریان و تراز جزرومدی مورد استفاده قرار گرفته است. مدول جریان FM در نرمافزار مایک21 یک سیستم مدلسازی است که براساس روش مشبندی انعطافپذیر میباشد (شکل (2)). این مدل برای شبیهسازی خورها، سواحل و اقیانوسها بهکار میرود. کاربرد آن معمولاً در مواردی است که پدیده انتقال و جریان حایز اهمیت میباشد؛ خاطر نشان میسازد این مدل برای بهکارگیری در محیطهای دریای و ساحلی که قابلیت مشبندی نامنظم وجود دارد، مناسبتر میباشد. همچنین، اثرات کوریولیس در محدودههای وسیع، نیروی باد، مقاومت بستر و لزجت گردابی میتواند در محاسبات استفاده شوند. مدل دارای زیرشاخههای مختلفی برای شبیهسازی پدیده انتقال، به خصوص انتقال ریزدانه و ماسه، مسیریابی ذرات و پدیده اکولوژی میباشد. بر اساس منحنیهای دانهبندی رسوب حاصل از مطالعات پایش و شبیهسازی سواحل استان هرمزگان در محدودة کانال دسترسی و دهانة بندر که در شکل (3) آمده است، رسوبات به طور میانگین شامل حدود 5% رس، 90-80 درصد سیلت و باقیمانده دانههای بزرگتر از سیلت میباشند. لذا علیرغم ریزدانهبودن به دلیل همراه داشتن درصد کمی رس در رسوبات وجود رفتار غیرچسبنده را باعث میشود و میتوان گفت متوسط قطر ذرات رسوب در منطقه بین 1/0 تا 2/0 متغیر میباشد، بنابراین به طور کلی در مدل قطر 15/0 میلیمتر انتخاب شده است و لذا بر همین اساس از مدل انتقال رسوبات غیرچسبنده یعنیST استفاده شده است.
شکل (2): شبکهبندی استفادهشده در مدلسازی جریان و رسوب منطقه
شکل (3): منحنی دانهبندی رسوبات منطقه در موقعیت مقابل دهانه بندر شهید رجایی
ابتدا بر اساس دادههای اندازهگیریشده در منطقه، مدل جریان جزرومدی واسنجی گردید که نتایج این واسنجی در شکل (4) نمایش داده شده است و با تقریب خوبی نتایج با دادههای منطقه برازش شدهاند. (شکل (5)).
شکل (4): واسنجی نتایج مدل با دادههای تراز جزرومدی در منطقه
شکل (5): برازش نتایج مدلسازی تراز آب در محدودة بندر شهید رجایی
3- تجزیهوتحلیل دادهها
در ادامه نتایج مدل دو بعدی جریان جزرومدی و انتقال رسوب توسط این جریان نمایش داده شده است. الگوی جریان در منطقه دو طرفه بوده و جریان جزرومد تقریبا متقارن اتفاق میافتد. اما با توجه به جهت دهانة بندر شهید رجایی به سمت شرق، جریان مدّ در انتقال رسوب به داخل حوضچه بندر غالبتر است و از طرفی با توجه به اینکه زمان مدّ آب از محدودة وسیعی مانند دریای عمان و تنگه هرمز به تنگه خوران منتقل میشود دارای سرعت جریان بالا میباشد و زمان جریان جزر، جریان از سمت سواحل جنوبی خلیج فارس به تنگه هرمز میرسد و بخشی از آن از تنگه خوران به شرق انتقال مییابد و لذا جریان مدّ از جریان جزر قویتر است.
شکل (6): نوسانات تراز آب در حالت مد (نمای دور) ـ حالت جزر (نمای نزدیک)
شکل (7): بیشینة مقدار سرعت جریان جزرومدی در محدودة بندر شهید رجایی
در مدلسازی انتقال رسوب، پارامترهای مختلف مانند غلظت رسوبات معلق و نرخ بار معلق و بار بستر و تغییرات لایه بستر استخراج گردیده است. در این راستا جهت بررسی دقیقتر در چند مقطع در مسیر کانال بندر و همچنین مقاطع مختلف عرض دهانه و مسیرهای مختلف حوضچه بندر، تغییرات بستر و نرخ انتقال بار بستر استخراج شد. در ادامه با بررسی نیمرخهای مختلف این پارامترها به تحلیل نرخ نشست رسوب در حوضچه و کانال بندر شهید رجایی پرداخته شده است.
شکل (8): بیشینة مقدار غلظت رسوب معلق در اثر جریان جزرومدی در محدودة بندر شهید رجایی
شکل (9): بیشینة مقدار انتقال بار بستر در اثر جریان جزرومدی در محدودة بندر شهید رجایی
شکل (10): پروفایلهای عمودشده بر بستر کانال جهت بررسی نرخ انقال رسوب بستر منطقه
شکل (11): تغییرات بار بستر در پروفایلهای عمودشده بر بستر کانال
شکل (12): تغییرات بار بستر، بار معلق و تراز بستر در پروفایلهای عمودشده بر دهانة بندر شهید رجایی
4- نتیجهگیری
نتایج مدل جریان:
مقایسة تغییرات تراز سطح آب، نتایج مدل را با دادههای اندازهگیری منطقه با کمترین خطا نشان میدهد. الگوی سرعت و دامنه سرعت جریان منطقه نیز با دادههای پروژه پایش و شبیهسازی هرمزگان همخوانی مناسب داشته و نتایج قابل قبولی را بیان میکند. الگوی جریان جزرومدی دارای راستای شرقی ـ غربی است و سرعت جریان در راستای شرق به غرب به واسطه رخداد مد قویتر است. متوسط مقدار سرعت جریان جزرومدی در حدود 31 سانتیمتر بر ثانیه میباشد.
نتایج مدل رسوب:
نتایج مدلسازی رسوب، با نتایج پروژه پایش و مدلسازی سواحل استان هرمزگان ارزیابی شده و همخوانی مناسبی را دارا میباشند. براساس دادههای هیدروگرافیهای دورهای نرخ نشست رسوب در مسیر کانال دسترسی حدود 168 هزار مترمکعب برآرود شده است و نتایج مدلسازی رسوب مقدار 155 هزار مترمکعب در مسیر کانال را نشان میدهد. همچنین تصاویر ماهوارهای منطقه بیانگر صحت نتایج مدل رسوب در منطقه میباشد. براساس نتایج مدل، انتقال رسوب بیشتر از سمت شرق به غرب میباشد. تغییرت تراز بستر در محدودة بندر شهید رجایی حدود یک متر میباشد. تغییرات سرعت در حدود نیم متر بر ثانیه است ولی در بیشینة مقدار تا حدود یک متر بر ثانیه نیز اتفاق میافتد .نرخ بار بستر در راستای دهانة بندر در حدود 10000 مترمکعب و نرخ بار معلق نیز حدود 10500 مترمکعب در سال 2009 میباشد. باتوجه به اینکه راستای جریان به داخل بندر غالب میباشد این مقادیر در راستای انتشار به داخل حوضچه بندر اتفاق افتاده است. با توجه به آمار هیدروگرافیهای موقعیت دهانه، به دلیل لایروبی در بخش میانی کانال دارای عمق بیشتری است و با توجه به شیب بستر در موقعیت دهانه تغییرات تراز بستر در بخش میانی بیشتر رخ داده است. باید توجه داشت که این تغییرات براساس نتایج مدل عددی میباشد و با توجه به اینکه در واقعیت تردد شناورها در دهانة بندر، در انتقال رسوب و نرخ تغییرات بستر بسیار اهمیت دارد ممکن است این اتفاق نیفتد و به واسطه تردد شناورها در بخش میانی تغییرات بستر کمتر اتفاق بیفتد و در کنارهها تغییرات بیشتر باشد. بر اساس بررسی نقطهای تغییرات تراز و تغییرات بار در دهانة بندر میتوان گفت بار بستر و بار معلق و همچنین تغییرات بستر در دهانه روند افزایشی داشته ولی این تغییرات در بخش غربی دهانه بیشتر است که به دلیل غالب بودن جریان مد میباشد .با بررسی نیمرخهای مختلف تغییرات تراز بستر در مسیر کانال دسترسی میتوان گفت تغییرات به گونهای است که بار بستر از یک ناحیه به ناحیه مجاور در طول زمان جابهجا شدهاند. بر اساس تغییرات مختلف تراز بستر میتوان گفت لایة بستر در مسیر کانال حدود 80 سانتیمتر بارگذاری و لایهبرداری میشود.
طرح پایش و مطالعات شبیهسازی استان هرمزگان. (1391). «گزارش تحلیل و بررسی منطقه خاص بندر شهید رجایی»، سازمان بنادر و دریانوردی، اردیبهشت.