سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی4120180206Feasibility Study of Installing Offshore Wind under Wind and Wave Environmental Loads in Caspian Seaامکانسنجی نصب توربینهای بادی فراساحلی در دریای خزر4176489510.30474/jmti.2018.64895FAهادی نیکنام گرمیکارشناس ارشد سازههای دریایی، دانشگاه صنعتی سهند تبریزحبیب حکیمزادهاستاد دانشگاه صنعتی سهند تبریزحسین مددیاستاد دانشکدة مهندسی برق، دانشگاه صنعتی سهند تبریزJournal Article20170627The wind is stronger in the sea and since there are no barriers in the sea such as land, wind is more continuous and less disturbed. Thus, offshore wind turbines are less affected by oscillatory loads due to turbulence and their useful life increases. Over the last few years, most countries have made huge investments in the clean energy industry by understanding its importance.شected by oscilli by oscillitnonSea <br /> <br />der Wind adn یی کشور با تاکید بر تاریخ In Iran, despite extensive offshore wind fields, wind energy in sea has not been used so far, which can be considered in the near future. In this paper, introducing the three basic variables including annual wind speed, depth of water and distance from the coast, the possibility of installing offshore wind turbines is evaluated in various points of the Caspian Sea are evaluated. Then, using the probability density function of Weibull and with the help of related relationships, the power density and wind energy of the selected points have been calculated and the possibility of turbines installation at selected points have been investigated. The results of this study reveal that as much as getting away from northern areas of the Caspian Sea towards the southern areas, the possibility of installing wind turbines becomes weakerباد در دریا وزش قویتری دارد و چون در دریا موانعی مانند موانع خشکی وجود ندارد با استمرار بیشتری میوزد و آشفتگی کمتری دارد، بنابراین توربینهای بادی فراساحلی کمتر دچار بارهای نوسانی ناشی از آشفتگی میشوند و عمر مفید آنها افزایش مییابد. در چند سال اخیر اغلب کشورها با درک اهمیت موضوع انرژیهای پاک، سرمایهگذاریهای عظیمی در این صنعت انجام دادهاند. در کشور ایران علیرغم وجود میادین بادی وسیع در فراساحل، تا کنون از انرژی باد در دریا استفاده نشده است که این امر میتواند در آینده نزدیک مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله با معرفی سه متغیر اساسی شامل میانگین سرعت باد سالیانه، عمق آب و فاصله از ساحل، در خصوص امکان نصب توربینهای بادی فراساحلی، به بررسی نقاط مختلف دریای خزر جهت نصب توربین پرداخته شده و سپس با استفاده از تابع توزیع احتمالاتی ویبول و به کمک روابط مربوط، چگالی توان و انرژی بادی نقاط منتخب محاسبه گردیده و امکان نصب توربینها در نقاط منتخب بررسی شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که هر چه از نواحی شمالی دریای خزر به نواحی جنوبی پیش میرویم، امکان نصب توربین بادی ضعیفتر میشود.سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی4120171217Pathology of Environmental Effects of port neighboring
the Residential Communities and Coping Strategies
(Case Study: Bushehr Port)آسیبشناسی اثرات محیطی همجواری بنادر با جوامع شهری و راهکار مقابله آن (مطالعه موردی: بندر بوشهر)13206489910.30474/jmti.2017.64899FAغزاله رفیعیدانش آموخته رشته مهندسی طراحی محیط زیست، گروه طراحی محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهرانمحسن کافیاستاد بخش مهندسی فضای سبز، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهرانسارا نهیبیاستادیار گروه طراحی محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهرانJournal Article20161018Ports and docks, as part of the maritime industry,<br />have many positive and negative effects on coastlines and the neighboring<br />communities. In many ports of the world, to reduce and limit the impacts of<br />ports, public green spaces have been constructed which also are called buffer<br />zones. In the present research, the effects of Bushehr port have been studied<br />from environmental, economic, social and aesthetic point of view by documentary<br />and social scanning methods. The statistical population of the study was 375<br />people who were randomly selected. The data were collected through<br />questionnaire and analyzed in SPSS 19 software. Meanwhile, data were analyzed<br />using statistical methods, Chi-square and T-test. The results revealed that by Bushehr citizens'<br />point of view, Bushehr port has respectively affected economic, environmental,<br />social and aesthetic components. The effect of Bushehr port is moderate on the<br />environmental component, high on economic component; low on social component,<br />and very low on aesthetic component. Green spaces also play an important role<br />inبنادر و اسکلهها به عنوان بخشی از صنعت دریایی آثار مثبت و ﻣﻨﻔﻲ متعددی بر سواحل و جوامع مجاور خود دارند. در بسیاری از بنادر دنیا به منظور کاهش و محدودسازی اثرات بنادر، اقدام به احداث فضاهای سبز عمومی تحت عنوان مناطق بافر کردهاند. در پژوهش حاضر، اثرات بندر بوشهر از منظر زیستمحیطی، اقتصادی، اجتماعی و زیباییشناختی بررسی شده است .در این پژوهش از روش اسنادی در بخش نظری و روش پیمایش اجتماعی استفاده شده است. جامعة آماری 375 نفر میباشد که به روش تصادفی، انتخاب و پرسشنامهای شامل پرسشهای بسته بین آنان توزیع، و دادههای جمعآوریشده، در نرمافزار SPSS 19 تحلیل شد. سپس دادهها با استفاده از روشهای آماری، آزمون تکنمونهای کایدو و آزمون میانگین جامعه (آزمون t) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد از نظر شهروندان بوشهری، بندر بوشهر به ترتیب مؤلفههای اقتصادی، زیستمحیطی، اجتماعی و زیباشناختی را تحت تأثیر قرار داده است. اثر بندر بوشهر بر مؤلفة زیستمحیطی درحد متوسط، بر مؤلفة اقتصادی بسیار زیاد، بر مؤلفة اجتماعی کم و بر مؤلفة زیباشناختی بسیار کم میباشد. همچنین فضاهای سبز نقش بسیار زیادی در کاهش اثرات مخرب محیطی و افزایش کیفیت محیطی مناطق مجاور بنادر دارند.سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی4120180410Designing and Explanation of Organizational Agility
Model in Iranian Maritime Transport Industryطراحی و تبیین مدل چابکی سازمانی در صنعت حملونقل دریایی ایران20336490110.30474/jmti.2018.64901FAمحمد ثابتیدکترای مدیریت صنعتی، مدیر مالی بنادر و دریانوردی استان خوزستان، مجتمع بندری امام خمینی (ره)Journal Article20161223The main purpose of this research is to design<br />and explain the model of organizational agility in maritime transport industry of<br />Iran to enhance market share and position of Iran in Marine transportation<br />industry. The initial conceptual framework was designed and defined using theories<br />and models presented by the previous researchers in the field of organizational<br />agility as well as needs and requirements of business structure in Iran's<br />shipping industry. Within this conceptual framework, seventeen<br />variables were identified and classified in four main dimensions including agility of human resources, agility of technology,<br />agility of organizational factors and agility of maritime transport chain. To<br />collect the required data, questionnaire was used and the population of experts<br />and managers of Iran's shipping industry were surveyed. Sample size was calculated<br />based on seventeen variables and an overall of 255 subjects were surveyed<br />according to the theories of analysis structural equation thinkers. Survey and<br />Analysis of the data were performed using statistical methods of descriptive<br />and inferential statistics. Within the descriptive statistics sector,<br />statistical indicators were presented on various dimensions of organizational<br />agility, reliability and validity of questionnaire, distribution of population<br />and statistical sample and etc. In inferential statistics sector, three<br />techniques were used including: 1) confirmatory factor analysis 2) structural<br />model and 3) interpretive path analysis. Confirmatory factor analysis and its indicators revealed that the<br />seventeen variables have a good correlation with four main components and<br />ultimately agility of Iran's shipping industry. Thus the suitability of the<br />value model was confirmed in this study. The results of the structural - expository<br />modeling while they prioritized aspects of the model dimension, their<br />reciprocal influence were also identified. Finally, using the Path analysis<br />technique, the direct and indirect effects of specific relationships were<br />defined and explained by applying structural - expository modeling هدف اصلی این پژوهش طراحی و تبیین مدل چابکی سازمانی صنعت حملونقل دریایی ایران به منظور دستیابی به کلاس جهانی است. چارچوب مفهومی اولیه پژوهش، با بررسی و استفاده از نظریات و مدلهای محققین چابکی سازمانی پیشین و نیازمندیها و الزامات ساختار کسب و کار صنعت حملونقل دریایی ایران طراحی و تدوین شد. در این چارچوب مفهومی، 17 مؤلفة چابکی سازمانی شناسایی شد و تحت 4 بُعد اصلی شامل چابکی منابع انسانی، تکنولوژی، عوامل سازمانی و چابکی زنجیرة حملونقل دریایی طبقه بندی گردید. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه شد. کارشناسان و مدیران سازمانهای صنعت حملونقل دریایی ایران به عنوان جامعة آماری این تحقیق انتخاب شد. حجم نمونه براساس نظریات اندیشمندان تحلیل معادلات ساختاری به ازای هر مؤلفه، 17 آزمودنی و در مجموع ۲۵۵ آزمودنی محاسبه شد. چارچوب مفهومی اولیه، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی آزمون شد. در نهایت با استفاده از متدلوژی مدلسازی تفسیری ـ ساختاری (ISM) روابط بین ابعاد چابکی سازمانی صنعت موردمطالعه تعیین شد و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل عاملی تأییدی و شاخصهای آن، نشان داد که مؤلفههای هفدهگانه، همبستگی خوبی با چهار بعد اصلی و در نتیجه با چابکی صنعت حملونقل دریایی ایران جهت دستیابی به کلاس جهانی دارند. بنابراین، مناسب بودن برازش مدل برای جامعة موردمطالعه تأیید شد. در نهایت، با استفاده از متدلوژی مدلسازی تفسیری ـ ساختاری (ISM) روابط بین مؤلفهها بررسی و مؤلفههای مدل ضمن اولویتبندی در 9 سطح طبقهبندی شد.سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی4120170823Effects of Organizational Structure Dimensions on Knowledge Management Components (Case Study: Ports & Maritime Administration of Khuzestan Province)بررسی تأثیر ابعاد ساختار سازمانی بر مؤلفههای مدیریت دانش (مطالعة موردی: ادارة کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان)34446490310.30474/jmti.2017.64903FAفرهاد پرنیانکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستانمحمد حسینپوردانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستانماریا نصیریمربی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستانJournal Article20160831The main purpose of this study is to investigate the effect of organizational structure on dimensions of knowledge management and the secondary purposes is investigating the effects of organizational structure components on knowledge management dimensions in Ports & Maritime Administration of Khuzestan Province, special economic Zone of Imam Khomeini. The special and functional purposes are to explore methods for knowledge transfer at appropriate levels, to reduce organizational hierarchy for producing and transferring knowledge quickly, to find ways to motivate staff for presentation, production, knowledge transfer, and to prevent knowledge blockage. The Alpha Cronbach method was used for determining reliability of organizational structure and knowledge management questionnaire which was desirable for the whole questionnaire (0.98). The validity of questionnaire was also confirmed by experts and advisors. The sample included all administrative and operational staff at ports and maritime administration of Khuzestan province- special economic Zone of Imam Khomeini which was over 1200 persons. Stratified random sampling method was used for sampling. A constant percentage of members of ports and maritime administration of Khuzestan province- special economic Zone of Imam Khomeini (according to the people) were chosen. The population included 350 participants (308 administrative staff, 42 operational staff). Sampling was done using random sampling method and based on Carchi and Morgan table. The results reveal that, according to organizational structure in ports and maritime administration of Khuzestan province which is highly complicated and concentrated, knowledge management is not done well. So, ports and maritime administration of Khuzestan province has not used the benefits of knowledge management.<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">هدف کلی<br />این پژوهش بررسی تأثیر ابعاد ساختار سازمانی بر ابعاد مدیریت دانش و اهداف جانبی آن،<br />بررسی تأثیر مولفههای ساختار سازمانی بر مولفههای ابعاد مدیریت دانش در اداره کل<br />بنادر و دریانوردی استان خوزستان</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL"> ـ</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL"> منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) میباشد. اهداف<br />ویژه و کاربردی این پژوهش، یافتن راهکار مناسبی برای انتقال دانش و کاهش سلسله مراتب<br />موجود سازمانی در راستای تولید و انتقال سریع دانش در بین کارمندان و یافتن راهکارهایی<br />برای ایجاد و افزایش انگیزة کارکنان در ارائه، تولید، انتقال دانش و جلوگیری از حبس<br />آن میباشد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ساختار سازمانی و مدیریت دانش از روش آلفای<br />کرونباخ و تنصیف استفاده شد که برای کل پرسشنامه برابر با 98/0 به دست آمد که بیانگر<br />ضریب پایایی مطلوب پرسشنامه میباشد. روایی پرسشها نیز توسط اساتید راهنما و مشاور<br />تأیید شد. جامعة آماری شامل کلیه کارکنان اداری، عملیاتی اداره کل بنادر و دریانوردی<br />استان خوزستان شامل 1200 نفر میباشد. نمونهگیری به روش تصادفی سهمیهای انجام شد.<br />به این صورت که درصد ثابتی از کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ـ<br />منطقة ویژة اقتصادی بندر امام خمینی(ره) جهت شرکت در آزمون انتخاب شدند. نمونة<br />آماری این تحقیق مشتمل بر 350 نفر از جامعه یادشده از بخش اداری به تعداد 308 نفر و<br />بخش عملیاتی 42 نفر برآورد و انتخاب شدند. انتخاب آنها با استفاده از روش نمونهگیری<br />تصادفی و بر اساس جدول کرچی و مورگان انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد با توجه به ساختار<br />سازمانی سازمان بنادر و دریانوردی که دارای پیچیدگی بالا، رسمیت بالا و تمرکز بالا<br />میباشد، مدیریت دانش در سازمان به خوبی انجام نمیشود و همین موضوع موجب آن است<br />که سازمان از تأثیرات سودمند مدیریت دانش بیبهره بماند</span>سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی4120180207Investigation of Macrobenthos and Heavy Metals Pollution
in Especial Economic Zone of Amirabad Portشناسایی ماکروبنتوزها و بررسی آلودگی فلز سنگین جیوه در منطقة ویژة اقتصادی بندر امیرآباد45506490610.30474/jmti.2018.64906FAمجید بخشندهسازمان بنادر و دریانوردی، منطقة ویژة اقتصادی بندر امیرآبادسورنا ابدالیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکده علوم و فنون دریاییبابک مقدسیدانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوهJournal Article20151124The purpose of the present research is to identify and investigate Macrobenthos<br />and pollution of Caspian Sea sediment with mercury within the area of Amir Abad<br />port. Considering three transects, each of them containing 4 stations, 12<br />stations were selected for sampling. The first transect was inside the basin which included four stations with depths<br />of 5, 6 and 8 meters, named A1, A2, A3<br />and A4. The second and third transects with depths of 5, 10, 15 and 20 meters<br />were also outside the basin. The stations in the second and third transect were<br />named B5, B10, B15 and B20 and C5, C10, C15 and C20. Sediment sampling was done<br />on a day using Van Veen grab with a surface of 300 centimeters<br />square. Sampling was done at each station to isolate and identify Macrobenthos,<br />define granolometry, and measure organic elements and heavy metal mercury.<br />Meanwhile, Shannon index was calculated and biomass was defined. Physical and<br />chemical factors of water including depth, temperature, amount of dissolved<br />oxygen, salinity, PH, EC, and TDS were determined after sampling. The data was<br />analyzed by SPSS software. The amount of mercury in all the stations was less<br />than 0.049 μg/kg dry weight which was less than the<br />detection rate of the measurement instrument. Therefore, mercury contamination<br />was not observed in the studied area. In this research, four types of Macrobenthos<br />were identified including Oligochaeta, Hypaniola kowalewskii, Cerastoderma lamarcki, and Nereis diversicolor. The Hypaniola kowalewskii type was identified in all<br />the stations. The highest amount of organic material was measured in sediments<br />of station B20 with average value of 11.6% and the lowest amount was measured<br />in sediments of station C5 with average value of 1.28%. The results revealed<br />that with increasing depth, the amount of fine particles in sediment increases.<br />Also, the maximum value of the Shannon index was measured at station C15, while<br />this value was zero in station A3هدف از این تحقیق، شناسایی و بررسی ماکروبنتوزها و آلودگی رسوبات دریای خزر به فلز سنگین جیوه در محدودة منطقة ویژة اقتصادی بندر امیرآباد بود. با در نظر گرفتن 3 ترانسکت که هر ترانسکت نیز دارای 4 ایستگاه بود، جمعا 12 ایستگاه جهت نمونهبرداری انتخاب شد. ترانسکت اول داخل حوضچه بود که شامل 4 ایستگاه با عمق 5، 6 و 8 متر بودند که به صورت A1، A2، A3 و A4 نامگذاری شدند. ترانسکت دوم و سوم نیز در بیرون حوضچه و عمقهای 5، 10، 15 و 20 متر بودند که ایستگاهها در ترانسکت دوم به صورت B5، B10، B15 و B20 و در ترانسکت سوم به صورت C5، C10، C15 و C20 نامگذاری شدند. نمونهبرداری از رسوبات بستر با استفاده از Grab مدل ون وین با سطح 300 سانتی تر مربع، در یک روز انجام شد. نمونهبرداری در هر ایستگاه برای جداسازی و شناسایی ماکروبنتوزها، تعیین دانهبندی، سنجش مواد آلی و سنجش فلز سنگین جیوه انجام شد. همچنین شاخص شانون محاسبه، و میزان زیتوده تعیین شد. فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب شامل عمق، درجة حرارت، میزان اکسیژن محلول، شوری، PH، EC و TDS پس از نمونهبرداری از آب نزدیک بستر انجام شد. دادههای بهدست آمده، با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شد.
میزان فلز سنگین جیوه در همة ایستگاهها، کمتر از 049/0 میکروگرم بر کیلوگرم وزن خشک در واقع کمتر از حد تشخیص دستگاه بود. به همین جهت، آلودگی جیوه در منطقة موردبررسی مشاهده نشد. در جریان این تحقیق، 4 گونه ماکروبنتوز شامل Oligochaeta، Hypaniola kowalewskii، Cerastoderma lamarcki و Nereis diversicolor شناسایی شدند. گونة Hypaniola kowalewskii در همة ایستگاهها مشاهده شد. بیشترین مقدار مواد آلی کل در رسوبات ایستگاه B20 با مقدار میانگین11/6% و کمترین مقدار آن در رسوبات ایستگاه C5 با مقدار میانگین 28/1% اندازه گیری شد. روشن شد که با افزایش عمق، میزان ذرات ریز در رسوبات افزایش مییابد. بیشترین مقدار شاخص شانون در ایستگاه C15 محاسبه شد، حال آنکه مقدار آن در ایستگاه A3 برابر با صفر بود.سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی4120180201Impact of Re-Export Strategy on
Performance of Imam Khomeini Portبررسی تأثیر بکارگیری استراتژی صادرات مجدد کالا بر عملکرد بندرامام خمینی (ره)51616490710.30474/jmti.2018.64907FAمحمدکریم کریمیدانشجوی کارشناسی ارشد حملونقل دریاییسید ناصر سعیدی. دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهرJournal Article20140907Imam Khomeini Port is one of the biggest and the most prominent commercial ports in Iran, through which about half of whole non-oil import and export in the country is done. The ongoing changes in the import and export market in long term impacts absorbing goods in this port. Thus, there should be appropriate strategies for keeping or increasing ports share in the market of non-oil export. The purpose of the present study was to investigate the use of re-export strategy in especial economic zone of Imam Khomeini port by providing a suitable model for development of re-export in this port. The method of this study is developmental in terms of purpose and descriptive in terms of implementation. Population included 45 of good owners, exporters, and investors in especial economic zone of Imam Khomeini port. Using simple random sampling and Cochran formula, 30 people were selected as samples. Researcher made questionnaire was used for data collection which was validated by experts. The questionnaire reliability was obtained by Cronbach Alpha coefficient which was 75%. Results indicated that re-export strategy has increased the customer satisfaction in Ports and Maritime Administration of Khuzestan Province. Meanwhile, acts and discounts due to re-export strategy has prompted the good owners to import their goods through Imam Khomeini Port and the continuation of this situation, in addition to the customer satisfaction, will result in economic prosperity in Imam Khomeini port.بندر امام خمینی (ره) یکی از بزرگترین و مهمترین بنادر تجاری کشور محسوب میشود که سالانه 30% از واردات و صادرات کالاهای غیرنفتی کشور از طریق آن انجام میشود. وقوع مستمر تغییرات در بازار تجارت کالاهای وارداتی و صادراتی، در درازمدت بر جذب کالا توسط بنادر تأثیر میگذارد. بنابراین، لازم است راهکار مناسبی برای حفظ و یا افزایش سهم بنادر در بازار تجارت کالاهای غیرنفتی اتخاذ شود. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت بکارگیری استراتژی صادرات مجدد کالا در منطقة ویژة اقتصادی بندر امام خمینی )ره( از طریق ارائه الگوی مناسب جهت توسعه صادرات مجدد در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی)ره( است. روش این پژوهش به لحاظ هدف توسعهای و از حیث اجرا، توصیفی میباشد. جامعة آماری موردبررسی شامل تعداد 45 نفر از صاحبان کالا، صادرکنندگان و سرمایهگذران منطقة ویژة اقتصادی بندر امام خمینی (ره) میباشد. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از طریق فرمول کوکران تعداد 30 نفر بهدست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته استراتژی صادرات مجدد میباشد که روایی آنها مورد تأیید کارشناسان و خبرگان قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 75% بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد استراتژی صادرات مجدد باعث رضایت مشتریان ادارة کل بنادر و دریانوردی بندر امام خمینی(ره) شده است. به علاوه، مصوبات و تخفیفهای مرتبط با استراتژی صادرات مجدد باعث ترغیب صاحبان کالا به ورود کالاهای خود از طریق بندر امام شده است و تداوم آن علاوه بر رضایت صاحبان کالاها باعث رونق اقتصادی شهر بندر امام خمینی(ره) نیز خواهد شد.سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی4120171214Identification and Analysis of Factors Affecting
Customer Loyalty in Ports and Maritime
Administration of Bushehr Provinceشناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان ادارة کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر62676490910.30474/jmti.2017.64909FAیلدا الفتیکارشناس ارشد مدیریت اجراییمرتضی موسیخانیدکترای مدیریت دولتیJournal Article20161002The purpose of the present study is to identify and rank the factors affecting<br />customers' loyalty in ports and maritime administration of Bushehr province.<br />The population consisted of all the product and ship owners. Based on Cochran formula, 360 customers were chosen<br />as the sample. To collect data, a<br />questionnaire regarding factors affecting customers’ loyalty was developed<br />based on four components of interactions, service features, physical<br />characteristics and financial factors which included demographic variables. To examine the<br />relationship between effective factors and loyalty the correlation test was<br />used and for ranking the factors the Friedman test was applied. The results of Kolmogorov-Smirnov test indicated<br />that variables do not follow a normal distribution; therefore, non-parametric<br />tests should be used for inferential analysis. Based on the results of the<br />Spearman correlation coefficient, it was found that there is a significant and strong<br />relationship between interactions, service features, physical characteristics, financial<br />factors and customers’ loyalty. Meanwhile, the effects of these factors on<br />loyalty were not the same and their priority is service features, physical<br />characteristics, interactions, and financial factors respectively<span style="line-height: 130%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-weight: normal;" lang="FA">هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان ادارة کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر است. جامعة آماری این پژوهش شامل صاحبان کالا و مالکین کشتیها میباشد. نمونة آماری پژوهش بر اساس فرمول کوکران تعداد ۳۶۰ نفر از مشتریان انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها، پرسشنامهای در مورد عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان بر اساس چهار مؤلفة تعاملات، ویژگیهای خدمات، ویژگیهای فیزیکی و عوامل مالی همراه با متغیرهای جمعیتشناختی تدوین شد. برای بررسی رابطة بین عوامل مؤثر و وفاداری از آزمون همبستگی و برای رتبهبندی عوامل، از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف نشان میدهد متغیرها از توزیع نرمال پیروی نمیکنند، بنابراین جهت تحلیل استنباطی باید از آزمونهای ناپارامتری استفاده شود. بر اساس نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن مشخص شد که بین عوامل تعاملات، عوامل مالی، ویژگی خدمات و ویژگی فیزیکی با وفاداری مشتریان رابطهای بسیار قوی وجود دارد. به علاوه، تأثیر عوامل بر وفاداری مشتریان یکسان نیست و اولویت آنها به ترتیب شامل ویژگیهای خدماتی، ویژگیهای فیزیکی، تعاملات و عوامل مالی میباشد.</span><span style="line-height: 130%; font-size: 10pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-bidi-font-weight: normal;" dir="LTR"></span>سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی4120180205A Model for Improving Maritime Transport Safety
by Navtex System at Fereydunkenar Portارائة الگوی بهبود ایمنی حملونقل دریایی با استفاده از سیستم ناوتکس در بندر فریدونکنار68746491010.30474/jmti.2018.64910FAاسماعیل صدریکارشناس برق و الکترونی . دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی نورفاطمه هرسجدکترای مهندسی صنایع و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نورجعفر سیاهبالاییدکترای مهندسی برق و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتولJournal Article20170502Due to the occurrence of many marine casualties in the world, maritime industry has been considered as one of the most dangerous and difficult jobs. These accidents conclude in many human, financial and environmental losses. Hence, promotion of maritime transport safety for passing vessels is the subject of high importance which should be considered. Navtex (Navigational Telex) is an international automated medium frequency direct-printing service for delivery of navigational and meteorological warnings and forecasts, as well as search and rescue operations and urgent maritime safety information to ships. The main purpose of the present research is to identify factors affecting maritime transport safety of the passing ships as well as defining the priority of these factors in order to present a model of improving maritime transport safety using Navtex system in Fereydonkenar port in the southern area of Caspian Sea. A questionnaire was designed and distributed among experts in ports and maritime organization and the subsidiary ports and the data was analyzed by structural equation modeling. Totally, nine factors were identified as the advantages of Navtex system including environmental benefits, geographical benefits, risk reduction, incident reduction, message exchange, data collection and time management.از دیر باز صنعت دریانوردی به عنوان یکی از خطرناکترین و سختترین مشاغل محسوب میشود. امروزه وقوع صدها سانحة دریایی در جهان، صنعت دریانوردی را به عنوان خطرناکترین صنایع جهان معرفی کرده است. این حوادث خسارات جانی، مالی و زیستمحیطی بسیاری را به دنبال دارد. ارتقای ایمنی حمل و نقل دریایی برای کشتیهای عبوری موضوعی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در بعضی از بنادر و آبراههای داخلی بیشترین ترددها مربوط به کشتیهای عبوری میباشد. ناوتکس یک سیستم اتوماتیک و بین المللی برای ارسال اخطارهای هواشناسی و پیشبینیها، اخطارهای ناوبری دریایی، عملیات جستجو و نجات، اطلاعیه علائم کمکناوبری و غیر آن، به کشتیها میباشد که مجوز تأسیس و راهاندازی آن توسط سازمان جهانی دریانوردی امکان پذیر است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود ایمنی حمل و نقل دریایی برای کشتیهای عبوری و تعیین اولویت این عوامل در راستای تبیین الگوی بهبود ایمنی حمل و نقل دریایی با استفاده از سیستم ناوتکس بندر فریدونکنار در منطقة جنوب دریای خزر میباشد. در این پژوهش با طراحی و توزیع پرسشنامه میان کارشناسان و خبرگان در سطح بنادر و سازمان مرکزی تهران به مطالعه میدانی در زمینة ارائة الگوی بهبود ایمنی حمل و نقل دریایی با استفاده از سیستم ناوتکس بندر فریدونکنار برای کشتیهای عبوری در جنوب دریای خزر و بررسی دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری پرداخته شد و در مجموع 9 عامل (زیستمحیطی، جغرافیایی، کاهش ریسک، کاهش بروز حوادث، بازدهی عملیات، مبادلة پیام، مدیریت اطلاعات، جمعبندی اطلاعات و مدیریت زمان ) از مزایای ایمنی حاصل از استقرار سیستم ناوتکس شناسایی شد.سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی4120180214Study of Permeable
Slotted/Perforated Breakwatersبررسی موجشکنهای نفوذپذیر حفرهدار و شیاردار75826491210.30474/jmti.2018.64912FAاکبر قانعی اردکانیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه سازههای دریایی، دانشکدة مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانمهدی شفیعیفرعضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهرانJournal Article20170211One of<br />the main issues that should be considered in the development of coastal areas<br />is how to protect coastal areas, ports and waterways so that least harmful<br />factors affect the surrounding area and coastlines. Circulation of near-coast water is of high importance for protecting health of ports<br />and waterways environment. Natural circulation of water<br />from sea into the harbor and vice versa can reduce pollution and its<br />destructive effects. Various types of structures<br />such as breakwaters artificial coasts, protection seawalls, artificial capes<br />and groins are applied for coast protection. In addition to securing<br />watercrafts, perforated/slotted breakwaters ensure communication and natural circulation between port and sea which<br />eliminates environmental pollution in port areas. The purpose of the present<br />research is to study the performance of perforated/slotted breakwaters. In this<br />study, using Flow-3D software, hydrodynamic responses of single and double<br />slotted breakwaters has been studied. Using this software, reflection,<br />transmission and wave dissipation coefficients for different structural and<br />marine conditions were calculated and compared. To assess the accuracy of<br />software results, at the first, the results of the numerical modeling were<br />compared with the results of experimental modeling that had been done in<br />University of Tehranهدف از این پژوهش بررسی<br />عملکرد موجشکنهای نفوذپذیر حفرهدار و شیاردار است. یکی از مسائل اصلی توسعة<br />مناطق ساحلی، انتخاب روش مناسب محافظت از مناطق ساحلی، بنادر و آبراهههای<br />دریایی با کمترین هزینه و اثرات مخرب بر نواحی مجاور و خطوط ساحلی است. چرخش آب نزدیک ساحل برای حفظ سلامت زیستبوم<br />در بنادر و آبراههها از اهمیت زیادی برخوردار است. ایجاد چرخش طبیعی آب از دریا<br />به داخل بندرگاه و برعکس میتواند منجر به کاهش آلودگی و اثرات مخرب آن شود. برای<br />حفاظت از سواحل، انواع مختلفی از سازهها مانند سواحل مصنوعی موجشکنها، دیوارهای<br />حفاظت ساحلی، دماغههای مصنوعی و آبشکنها وجود دارند. موجشکنها از مهمترین و<br />پرکاربردترین سازهها در حفاظت سواحل میباشند. برای دور نگهداشتن آب از رکود در داخل بنادر، موجشکنهای<br />متخلخل حفرهدار و شیاردار بدون دیوارة بستة انتهایی، مانند موجشکنهای متشکل از شمعهای<br />با فاصله، دیوارهای شیاردار، صفحهای مغروق و غیره وجود دارد که میتوانند در یک یا چند ردیف قرار گیرند. این موجشکنها در چرخة<br />حرکت رسوبات دریایی خلل بسیار کمی وارد میکنند.<br />هرچند استفاده از این موجشکنها میتواند باعث ورود بسیار کم رسوبات دریایی در<br />محوطة بندر شود اما با توجه به چرخش آب، مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد. در مقابل،<br />بر خلاف موجشکنهای رایج که چرخ حرکت رسوبات را تغییر میدهند، استفاده از این<br />نوع موجشکن باعث ایجاد فرسایش در پاییندست محوطة بندری نمیشود و رسوبات دریایی<br />را در بالادست انباشته نمیکند. مزیت استفاده از این موجشکنها علاوه بر موارد<br />بالا، قابلیت عبور ماهیها، حرکت طبیعی رسوبات دریایی از میان موجشکن، قابلیت استفاده در آبهای نسبتاً عمیق، استفاده در جاهای<br />دارای فضای کاری کم و کاهش<br />هزینههای ساخت در آبهای عمیق میباشد.سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی4120180205Estimation of Coastal Tourism
Carrying Capacity Carrying Capacityبرآورد ظرفیت برد گردشگری ساحلی83966491310.30474/jmti.2018.64913FAکرامتاله زیاریاستاد دانشکدة جغرافیا، دانشگاه تهران، تهرانسجاد فردوسیکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه تهران، تهرانJournal Article20160813This study is done to estimate the carrying capacity of coastal tourism in three fields of host community, tourists and destination (environment) in order to develop sustainable tourism. The required data was collected through library, field observation and questionnaire. The statistical population included three groups host community, tourists and experts. Sampling from experts and tourists was done by available sampling method and sampling from host community was done using stratified random sampling. The sample size includes 376 people in host community, 150 tourists and 30 experts. Data analysis was done by descriptive-analysis method. To determine the carrying capacity in the host community, the environmental assessment system of Battle (BEES) was applied, to estimate the social carrying capacity of tourists, image capture technology (ICT) and social norm curve was used and to determine physical-ecological carrying capacity the guidelines proposed by the International Union for Conservation of Nature and Natural Resources (IUCN) was used. The results revealed that the host community agreed with the coastal tourism development and had a positive attitude towards it.این پژوهش در جهت توسعة پایدار گردشگری با هدف برآورد ظرفیت برد گردشگری ساحلی در سه حوزة جامعة میزبان، گردشگران و مقصد (محیط) تدوین شده است. دادههای مورد نیاز به روش کتابخانهای، مشاهدة میدانی و پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعة آماری شامل جامعة میزبان، گردشگران و متخصصان میباشد. نمونهگیری از متخصصان و گردشگران به روش نمونهگیری در دسترس و نمونهگیری از جامعة میزبان به روش تصادفی طبقهای انجام شده است. حجم نمونه شامل تعداد 376 نفر از جامعه میزبان، 150 نفر از گردشگران و 30 نفر از متخصصان میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. برای تعیین ظرفیت برد جامعة میزبان، از سیستم ارزیابی زیستمحیطی باتل (BEES)، برای برآورد ظرفیت برد اجتماعی گردشگران، از روش فناوری ضبط تصویری (ICT) و منحنی هنجار اجتماعی و برای تعیین ظرفیت برد فیزیکی ـ اکولوژیکی، از دستورالعمل پیشنهادی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) بهره گرفته شده است. نتایج نشان داد جامعة میزبان نگرش مثبتی به گردشگری ساحلی دارد و با توسعة آن موافق میباشد و نیز با توجه به تعداد گردشگران، ظرفیت برد اجتماعی گردشگران در شرایط پایدار قرار دارد.سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی4120180102Effect of Integrated Management Systems
on Organizational Productivityبررسی تأثیر سامانههای مدیریت یکپارچه (IMS) بر میزان بهرهوری سازمانی971056492110.30474/jmti.2018.64921FAشیرزاد افضلیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد وکارشناس مسوول برنامهریزی و بودجه بندر امام خمینی (ره)Journal Article20160913The purpose of the present research is to investigate the effect of implementation of integrated management systems (IMS) on productivity of ports and maritime administration of Khuzestan province. The statistical population includes 394 of the staff. Applying Krejcie and Morgan tables and simple stratified random sampling, 195 people were chosen as the sample. Data was collected by questionnaire developed by Lucian Daniel and colleagues and analyzed by stepwise regression analysis and Spearman correlation test using SPSS software. The main focus of the present research was based on six major IMS indicators including policy, planning, implementation and exploitation, management review, and performance evaluation and improvement. The results revealed that, from all the indicators, only 5 of them affected the organizational productivity.پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر پیادهسازی سامانههای مدیریت یکپارچه (IMS) بر میزان بهرهوری ادارة کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش 394 نفر از کارکنان این ادارة کل میباشد که تعداد 195 نفر به عنوان نمونة جامعة آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامۀ برگرفته از مقاله لوسین دانیل و همکاران (2012) جمعآوری و با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون همبستگی اسپیرمن از طریق نرمافزار SPSS، تجزیه و تحلیل شد. محور اصلی پژوهش مبتنی بر 6 شاخص مهم IMS شامل سیاست، برنامهریزی، پیادهسازی و بهرهبرداری، بررسی مدیریت، بهبود و ارزیابی عملکرد میباشد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد از مجموع این شاخصها تعداد 5 شاخص بر بهرهوری سازمانی تأثیر داشته است.