سازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی3320160406Indicators Affecting the Location of Commercial Ports
from the Perspective of Passive Defenseشاخصهای مؤثر بر مکانیابی بنادر تجاری از منظر پدافند غیرعامل41355253FAاحمد خداوردیکارشناس ارشد مهندسی عمران، مهندسی مدیریت ساخت، دانشگاه علم و صنعت تهرانمصطفی خانزادیاستادیار دانشگاه علم و صنعت تهرانمرتضی منصوردهقاندکترای مدیریت راهبردیJournal Article20160531C
ommercial ports are entry and exit of goods to the country and their threats, is exports and imports threatening and can effect from a macro level of the national economy to the smallest aspects of life and the livelihood of people. Their variety, number, position and placement on the beaches and national and especially international role in the international exchange of goods and transit can be effective in their security. Qualitative and quantitative planning a location needs to have comprehensive information of the technical, economical, defensive, social and environmental impacts at the macro level. Nowadays countries that have experienced damage caused by the disaster in order to maintain the national capital, pay special attention to the passive defense and self-defense strategy have placed a special place for it and in their defense strategy have placed a special place for it. So we should pay special attention to the principle site selection.
In this article, we tried to identify and rank the passive defense measures affecting the site selection commercial ports- in order to minimize the damage and the possible consequences- the required information that has been completed by design paired comparisons questionnaire, according to research by experts, has been extracted and analyzed using Analytical Hierarchy Process (AHP) in Expert Choice Application. After analyzing these comments based on AHP, it was shown that respondents selected communications networks and roads factors as the most important criteria and entry and exit ways (Hinterland) as sub criteriaبنادر تجاری مبادی ورود و خروج کالا به کشور میباشند. تهدید بنادر، تهدید صادرات و واردات است و این تهدید میتواند بر اقتصاد ملی در سطح کلان و خرد یعنی زندگی و معیشت مردم تأثیر بگذارد. تنوع، تعدد، موقعیت و نحوة قرارگیری بنادر در سواحل و نقش ملی و بینالمللی آنها در تبادل کالا و ترانزیت جهانی میتواند در امنیت کشور تأثیر داشته باشد. برنامهریزی کمی و کیفی یک مکان، نیاز به داشتن اطلاعات جامع از عوامل فنی، اقتصادی، پدافندی، اجتماعی و زیستمحیطی در سطح کلان دارد. امروزه کشورهایی که خسارت ناشی از بلایا را تجربه کردهاند به منظور حفظ سرمایههای ملی، توجه خاصی به پدافند غیرعامل کرده و در راهبرد دفاعی خود جایگاه ویژهای برای آن قائل شدهاند. از اینرو، توجه به اصل مکانیابی ضروری است.
این مقاله در صدد است تا با شناسایی و رتبهبندی شاخصهای پدافند غیرعامل مؤثر بر مکانیابی بنادر تجاری، به منظور حداقلسازی خسارات و پیامدهای احتمالی، اطلاعات مورد نیاز را از طریق طراحی پرسشنامه مقایسات زوجی و تکمیل آن توسط خبرگان استخراج، و با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) در نرم افزار Choice Expert تحلیل کند. پس از تجزیه و تحلیل پاسخها، معلوم شد که پاسخدهندگان، شاخص شبکههای ارتباطی و راهها را به عنوان مهمترین معیار، و راههای ورودی و خروجی (پسکرانه) را به عنوان مهمترین زیرمعیار انتخاب کردهاند. https://jmti.pmo.ir/article_55253_724864d07c60a32461d76285071bd484.pdfسازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی3320170501The Feasibility Study of the use of Electrochemical Processes
in the Immunization Water Balancing of Shipsبررسی امکانسنجی استفاده از فرآیندهای الکتروشیمیایی در بیخطرسازی آب توازن کشتیها141955254FAمهسا جهانبخشدانشجوی کارشناسی ارشد محیط زیست، گرایش آب و فاضلاب، دانشگاه آزاد تهران غربJournal Article20161029W
ater is balanced with fresh water or salinity, which is kept together with suspended matter in tank tanks and cargo stores. This water is used to maintain the stability of the ship and its ability to maneuver during the journey when the goods are not being shipped, or the goods are heavy enough or when more turbulent because of the shores of the sea is needed. Water balances in the port are pumped into the balancing tanks at the port and deactivated in the next port when the ship is loading more. Therefore, due to these steps, water balance is a mixture of water from different ports. Water discharged from water reservoirs usually contains various compounds and organisms, including plants, animals, viruses and bacteria, and can cause the transmission of many aquatic organisms and pathogens associated with them. In the last decade, the application of chemical coagulation technology has been studied in removing various contaminants of turbidity, hardness, arsenic from water. Electric coagulation due to the use of electric current has a high efficiency in removing organic matter and is a suitable alternative for expensive chemical methods. In the process of electrical coagulation, the electrodes are affected by strong electric field and oxidation and reduction reactions, and by providing the coagulants in the place, based on the principles of absorption, neutralization of the charge, and the creation of a complex, the field provides for the removal of the pollutants from the aqueous medium. By direct injection of hydrogen peroxide into the environment under the coagulation process where iron ions are available, it is possible to create the process of fenton in aqueous samples. The process of fenton is derived from the combination of two materials of hydrogen peroxide and iron ions, in which ionized iron forms are reacted as a catalyst with hydrogen peroxide, which increases the production and rate of radical hydroxyl formation. As a result, it can be expected that electrochemical systems, with the fact that seawater has a significant EC, can do organic pollutants in water-tank water safety, with efficient and cost-effective performance compared to other treatment systemsآب توازن به آب شیرین یا شوری گفته میشود که به همراه مواد معلق در تانکهای توازن و انبار کالای کشتیها نگه داشته میشود. این آب برای حفظ ثبات کشتی و قابلیت مانور آن در طول سفر هنگامی که کالا حمل نمیکند، یا کالاها به اندازه کافی سنگیناند و یا وقتی که به خاطر دریای متلاطم به ثبات بیشتری نیاز است، استفاده میشود. آب توازن در بندر تحویل کالا به درون تانکهای توازن پمپ میشود و در بندر بعدی که کشتی اقدام به بارگیری بیشتری میکند تخلیه میشود. بنابراین با توجه به طی این مراحل، آب توازن کشتی مخلوطی از آب بنادر مختلف است. آب تخلیهشده از مخازن آب توازن معمولا حاوی ترکیبات و ارگانیسمهای متنوعی از جمله گیاهان، جانوران، ویروسها و باکتریها میباشد و میتواند موجب انتقال بسیاری از آبزیان و پاتوژنهای وابسته به آنها شود. در دهه اخیر کاربرد فناوری انعقاد شیمیایی در حذف آلایندههای مختلف کدورت، سختی، آرسنیک از آب بررسی شده است. انعقاد الکتریکی به دلیل استفاده از جریان الکتریسیته بازده زیادی در حذف مواد آلی دارد و جایگزین مناسبی برای روشهای شیمیایی گرانقیمت میباشد. در فرآیند انعقاد الکتریکی، الکترودها تحت تأثیر میدان الکتریکی قوی و واکنشهای اکسیداسیون و احیاء قرار میگیرند و با تولید مواد منعقدکننده در محل بر اساس اصول جذب، خنثیسازی بار الکتریکی و ایجاد کمپلکس، زمینه حذف آلایندههای موردنظر از محیط آبی را فراهم مینماید. با تزریق مستقیم هیدروژن پراکسید به محیط تحت فرآیند انعقاد الکتریکی که یونهای آهن موجودند، میتوان فرآیند فنتون را در نمونههای آبی ایجاد کرد. فرآیند فنتون از ترکیب دو ماده پراکسید هیدروژن و یونهای آهن حاصل میشود که در این فرآیند اشکال آهن یونیزه به عنوان کاتالیست با ماده پراکسید هیدروژن وارد واکنش میشود و موجب افزایش تولید و سرعت تشکیل رادیکال هیدروکسیل میگردد. در نتیجه میتوان انتظار داشت که سیستمهای الکتروشیمیایی با توجه به این نکته که آب دریا از EC قابلتوجهی برخوردار است، بتواند آلودگیهای از جنس مواد آلی را در بیخطرسازی آب توازن کشتیها، با عملکردی مؤثر و هزینهای مقرون به صرفه نسبت به سایر سیستمهای تصفیه انجام دهد.https://jmti.pmo.ir/article_55254_b0198e3602834b624e7b8dadfae4f105.pdfسازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی3320170919Evaluation of the Performance of the Container
Operators of Shahid Rajaee Portارزیابی عملکرد ترمینال اپراتورهای کانتینری بندر شهیدرجایی202655255FAمحمد مهیرکجوریسازمان بنادر و دریانوردی - مرکزعلیرضا آذربادکارشناس ارشد سیستم اطلاعات جغرافیاییJournal Article20170410T
he satisfaction of the customers will not be achieved without providing quality services to them. It should be quite clear that what is going to be done for fulfilling the needs of the customers. Therefore, it is necessary that the performance should be measured and verified having regard to the customers' expectations.
In evaluation of the performance in loading and discharge of cargo in a port, it is important to know that how much of assets such as berth should be utilized. To this end, the main question of this research is that: How has been the performance of the Shahid Rajaee port container operators in the past three years? To answer this question, the methodology applied in this research has been calculation of a set of port and maritime indicators approved by UNCTAD. In a study conducted about these two terminals it became clear that Beta (one of the container operators), an average of 1030 TEU per ship, during the past three years, has been handled while in the same period, on average some 2342 TEU per ship have been handled Sina (the other container operator). Statistics demonstrate that the ship arriving in terminal II have almost two times the capacity of the ship going to terminal I and terminal II has recorded the higher norms in respect of container handling compared to terminal I and the main reason being the torn-out equipment used in the berths of terminal I.
In aggregate, this research showed that the arrival of the container ships during the past three years has increased in the port and the main reason for this has been the lifting of sanctions which has led to a positive impact on cargo import and export in the countryاﻃﻤﻴﻨﺎن و رﺿﺎﻳﺖ ﺑﺮای صاحبان کالا ﺣﺎﺻﻞ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﻣﮕﺮ اینکه ﺳﻄﺢ ﺧﺪﻣﺎت مناسب برای آنها ﻓﺮاﻫﻢ شود و صاحب کالا ﺑﻪ وﺟﻮد ﻳﻚ ﻧﻈﺎم ﻛﻨﺘﺮلﺷﺪه در ﺑﻨﺪر اﻳﻤﺎن بیاورد. بنابراین ﻻزم اﺳﺖ کارهایی که ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎ و ﻧﻴﺎزهای صاحبالان کالا را تأمین میکند، شناخته شود و عملکردها بر اساس ﺗﻮﻗﻌﺎت آنها، اﻧﺪازهﮔﻴﺮی و ارزﻳﺎﺑﻲ شود.
در ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد تخلیه و بارگیری یک بندر، شناسایی میزان بهرهبرداری آن بندر از ﻣﻨﺎﺑﻊ، از جمله اسکلهها، اهمیت زیادی دارد. مسئله اصلی این تحقیق بررسی روند عملکرد اپراتورهای کانتینری شرکت بتا و سینا مستقر در ترمینال بندر شهیدرجایی در سالهای 1393 تا 1395 میباشد. در این پژوهش، از مجموعه شاخصهایی دریایی و بندری مورد تاکید آنکتاد استفاده شده است. در مطالعه مقطعی این دو ترمینال اپراتور مشخص شد اپراتور بتا در این سه سال بهطور متوسط از هر شناور کانتینری 1030TEU کانتینر تخلیه و یا بارگیری کرده، در صورتیکه در همین زمان، اپراتور سینا به ازای هر شناور بهطور متوسط 2342 TEU کانتینر تخلیه و بارگیری کرده است. آمار و ارقام بهدست آمده، نشان میدهد شناورهای ورودی به ترمینال 2 تقریبا دارای ظرفیتی معادل دو برابر شناورهای ورودی به ترمینال 1 بوده و ترمینال 2 نرم عملیات تخلیه و بارگیری بالاتری نسبت به ترمینال 1 داشته، که این مسئله به دلیل مستعمل بودن تجهیزات مستقر در اسکلههای ترمینال 1 و نیز پائین بودن ضریب آمادهبکاری تجهیزات بوده است.
در مجموع یافتههای تحقیق نشان داده ورود تعداد شناورهای کانتینری در این سه سال افزایش یافته است، که حاکی از تاثیر رفع تحریمها بر روند ورود و خروج کالا به کشور و روند رو به رشد و رونق این دو ترمینال میباشد.https://jmti.pmo.ir/article_55255_a7a003b7e2ed652decfbb5ef189b62b0.pdfسازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی3320170911The Effect of Financial Liberalization
on Attracting Foreign Investment in Iranبررسی اثر آزادسازی مالی بر جذب سرمایهگذاری خارجی در ایران273455257FAپروانه مرادیکارشناس ارشد مهندسی مالیJournal Article20161023T
he attraction of foreign investment is from the goals of developing countries such as Iran, which, besides the abundance of manpower, is clearly evident in the lack of it. Therefore, the present study uses the Johansson Joycelus method to investigate the effect of financial liberalization on the attraction of foreign investment in Iran during the period from 1359 to 1393. Eviews methods and econometric techniques and software were used to study and analyze the data and present the model. The current research, in terms of its nature and objectives, is a type of exploratory research and a methodological descriptive survey, and, given that the results of this research can be used in practice, it is an applied research. The research findings showed that there is a positive and significant relationship between foreign investment attraction and financial liberalization, consumer purchasing power, market size and gross fixed capital formation, and there is a negative relationship between attracting foreign investment and trade liberalization.<span style="line-height: 115%; font-family: ''B Mitra''; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: ''Times New Roman''; mso-hansi-font-family: ''Times New Roman''; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">جذب سرمایهگذاری خارجی از اهداف کشورهای در حال<br />توسعهای مانند ایران است که در کنار وفور نیروی انسانی کمبود آن آشکارا احساس میشود.<br />از این رو، پژوهش حاضر </span><span style="line-height: 115%; font-family: ''B Mitra''; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: ''Times New Roman''; mso-hansi-font-family: ''Times New Roman''; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="AR-SA" dir="RTL">با استفاده از روش یوهانسون جوسیلوس به بررسی اثر<br />آزادسازی مالی بر جذب سرمایهگذاری خارجی در ایران طی دوره زمانی 1359 تا 1393 </span><span style="line-height: 115%; font-family: ''B Mitra''; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: ''Times New Roman''; mso-hansi-font-family: ''Times New Roman''; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">پرداخته<br />است. برای بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها و ارائه مدل، از روشها و تکنیکهای اقتصادسنجی<br />و نرم افزار </span><span style="line-height: 115%; font-family: ''Times New Roman'',serif; font-size: 10pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; mso-bidi-font-family: ''B Mitra''; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">Eviews</span><span style="line-height: 115%; font-family: ''B Mitra''; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: ''Times New Roman''; mso-hansi-font-family: ''Times New Roman''; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" dir="RTL"> <span lang="FA">استفاده شد. پژوهش حاضر، از نظر ماهیت و اهداف از نوع تحقیقهای اکتشافی و<br />از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی است، و با توجه به اینکه نتایج این تحقیق میتواند در<br />عمل استفاده شود، یک تحقیق کاربردی محسوب میشود. یافتههای پژوهش نشان داد که بین<br />جذب سرمایهگذاری خارجی با متغیرهای آزادسازی مالی، قدرت خرید مصرفکننده، اندازه<br />بازار و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص رابطة مثبت و معناداری وجود دارد و بین جذب<br />سرمایهگذاری خارجی و آزادسازی تجاری رابطة منفی برقرار میباشد. </span></span>https://jmti.pmo.ir/article_55257_cde9a00d7c95ed04b487a6a2aaf2733d.pdfسازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی3320170428Identifying and Prioritizing Effective Factors on Inviting Companies to Export from Ports (Case Study: Bandar Nowshahrشناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر ترغیب شرکت ها به صادرات از بنادر (مطالعه موردی: بندر نوشهر)354255291FAحسن مجدیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دریایی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهاریحیی توماجعضو هیئت علمی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهارJournal Article20161207I
n this research, the identification and prioritization of factors affecting the companies' incentives to export from ports has been addressed. Nowshahr port is selected as a sample for study. Therefore, the needs of the two groups of exporting and transporting (forwarders) as a research community were studied. With the advancement of technology and the changing needs of customers, continuous development of ports is considered as one of the requirements of the port, and ports should recognize these needs and take action to resolve them. In carrying out this research, the most important factors in decision making for export from port were identified by reviewing and studying past research. Delphi method was used for extracting and evaluating the factors affecting export companies. In the next step, eight factors were selected as the most important factors. Finally, using the hierarchical analysis process to prioritize factors, it was shown that the two groups have similarities and differences in their choices. Although both groups have the same sensitivity to customs formalities, the level of technology used in the port, the availability of empty and safe ports at ports and loading speeds, exporters have a greater emphasis on providing electronic information (Internet service), while forwarders have a ship-to-ship They consider harbor more important..<span style="line-height: 107%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="AR-SA" dir="RTL">در این تحقیق به شناسایی و اولویتبندی عوامل<br />اثرگذار بر ترغیب شرکتها به صادرات از بنادر پرداخته شده است. بندر نوشهر به<br />عنوان نمونه جهت مطالعه انتخاب شده است. بنابراین، نیازهای دو گروه صادرکننده و متصدی<br />حملونقل (فورواردر) به عنوان جامعه تحقیق مطالعه و بررسی شد. با پیشرفت تکنولوژی و<br />تغییر نیازهای مشتریان، توسعه مستمر بنادر یکی از ضرورتهای بندر محسوب میشود و بنادر<br />باید این نیازها را بشناسند و در رفع آن اقدام کنند. </span><span style="line-height: 107%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">در<br />انجام این تحقیق نخست عوامل مهم در تصمیمگیری برای صادرات از بندر با مرور و<br />مطالعه تحقیقات گذشته شناسایی شد و سپس با روش دلفی نظر شرکتهای صادراتی در مورد<br />اثرگذار بودن عوامل استخراج و مد نظر قرار گرفت. در مرحله بعد، هشت عامل به عنوان<br />مهمترین عوامل انتخاب شدند. دستآخر با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی در<br />اولویتبندی عوامل نشان داده شد که دو گروه در انتخاب خود شباهتها و تفاوتهایی دارند.<br />گرچه هر دو گروه حساسیت مشابهی بر تشریفات گمرکی، سطح تکنولوژی بهکار رفته در بندر،<br />موجود بودن کانتینر خالی و سالم در بندر و سرعت بارگیری دارند، اما صادرکنندگان تاکید<br />بیشتری بر ارائه اطلاعات الکترونیکی (خدمات اینترنتی) دارند حال آنکه فورواردرها میزان<br />مراجعه کشتیها به بندر را مهمتر میدانند</span>https://jmti.pmo.ir/article_55291_5d630b108f3115fd5d51352e841c10a4.pdfسازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی3320170501The Relationship between Self-Esteem of Managers and Job Satisfaction of Staff in Ports and Maritime Organizationبررسی ارتباط بین عزت نفس مدیران با رضایت شغلی کارکنان در سازمان بنادر و دریانوردی435055292FAخلیل دانشلیلاندانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشآموخته کارشناسی ارشدیوسف بیگ زادهدانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، دانشکده تحصیلات تکمیلی، استادیارJournal Article20161029T
he main purpose of this study was to investigate the relationship between managers' self-esteem and job satisfaction of employees in the ports and maritime organizations. The statistical population of this research is all managers and employees of the Northern ports of the country's ports and marinas. In this research, two standard questionnaires have been used. The present study has a main hypothesis and five sub-hypotheses. Pearson test was used for their analysis. In other words, managers can improve their job satisfaction by improving their self-esteem. هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین عزت نفس مدیران با رضایت شغلی کارکنان در سازمان بنادر و دریانوردی بود. جامعه آماری این پژوهش همة مدیران و کارکنان بنادر شمالی سازمان بنادر و دریانوردی کشور میباشد. برای این منظور از بین کارکنان بنادر چهارگانه شمال کشور نمونهگیری بهعمل آمد که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونة آماری انتخاب، و به پرسشنامهها پاسخ داده شد. در این تحقیق از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. تحقیق حاضر دارای یک فرضیه اصلی و 5 فرضیه فرعی میباشد که برای تحلیل آنها از آزمون پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد عزت نفس مدیران با رضایت شغلی کارکنان و ابعاد آن شامل رضایت از کار، رضایت از مافوق، رضایت از همکاران، رضایت از حقوق و دستمزد، رضایت از ترفیع رابطة معنادار دارند. به عبارت دیگر، مدیران میتوانند با بهبود و تقویت عزت نفس خود میزان رضایت شغلی کارکنان را تحت تأثیر قرار دهند.https://jmti.pmo.ir/article_55292_08fe0b73ce20c7a35b233eb6b3479a6b.pdfسازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی3320170820Investigate the Storage Capacity Needed For Storing
Cerealsin Imam Khomeini Port (BIK) Using SWAT Analysisبررسی ظرفیت انبارهای مورد نیاز برای نگهداری غلات در بندر امام خمینی (ره) با استفاده از تحلیل سوات515855293FAشهنواز ایوبیکارشناس مسئول تجهیزات ویژه بندریاصغر رشنودیمربی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهرامیرمیلاد شمساستادیار دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهرJournal Article20150712I
mam Khomeini (BIK) port is more than 70 years old, it has 37 jetties in special Economic zone (SES) of BIK. About 32 percent of foreign trade exchange of Iran is passing through this port. The BIK port has access to 70 percent of crowded and industrial centers, so it is the 2nd biggest trade port of Iran and one of the most important logistic centers of the country. This port also was selected a grain hub of the country. Regarding the importance of creating enough storing spaces for reserving the corps (grain) for 20 coming years, it is needed to consider the current available warehouses and predict enough warehouse spaces for transiting these kinds of goods. This investigation and data collecting was carried out via SWOT techniques, preparing questionnaire and finally analyzing the collected data by using AHP hierarchal model. According to the obtained findings of internal and external matrix and formation of quantitative strategic planning matrix, it was determined that the organization is in an aggressive status and this is because of the fact that internal strengths overcome internal weaknesses and environmental opportunities overcome the threats. The research is consisted of three scenarios which are as follows: a scenario with particular focus on the next twenty-year outlook, then the scenarios of absorption of the markets of south-north corridor, and finally a scenario of building factories that employ grain raw materials, Regarding the traffic load of goods in next twenty-years in BIK, which was estimated about 10 million tons for this period. We think if the under construction warehouses in BIK complete, there will be no need to negotiate to build new warehouse buildings. So the completed buildings which are being made in BIK at the moment are sufficient to afford the traffic load of goods in future outlook of coming twenty years.بندر امام خمینی با بیش از 70 سال قدمت و داشتن 37 اسکله در منطقة ویژه اقتصادی قرار دارد. حدود 32% مبادلات تجاری خارجی ایران از طریق این بندر انجام میشود. این بندر به 70% مراکز صنعتی و پرجمعیت دسترسی دارد، بنابراین دومین بندر تجاری ایران و یکی مهمترین مراکز لجستیکی کشور محسوب میشود. این بندر به عنوان قطب (hub) غلات کشور انتخاب شده است. با توجه به اهمیت ایجاد فضای ذخیرهسازی برای غلات در 20 سال آینده، لازم است ظرفیت انبارهای موجود شناسایی شود و فضای انبار مورد نیاز برای انتقال و دخیره انواع مختلف غلات تحلیل و پیشبینی شود. در این پژوهش، نخست دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و بر اساس تکنیک سوآت بررسی شد و دستآخر دادههای جمعآوریشده با استفاده از مدل سلسلهمراتبی تحلیل گردید. طبق یافتههای بهدست آمده از ماتریس داخلی و خارجی و با توجه به تشکیل ماتریس کمی برای طراحی استراتژی، مشخص شد که سازمان به دلیل برتری نقاط قوت داخلی بر نقاط ضعف داخلی و غلبة فرصتهای محیطی بر تهدیدها، در موقعیت تهاجمی قرار دارد. این پژوهش شامل سه سناریو به این شرح میباشد: یکی تمرکز ویژه روی چشمانداز 20 سالة آینده کشور، دوم سناریوی جذب بازارهای کریدور شمال ـ جنوب و دستآخر سناریوی ساخت کارخانههایی که مواد خام غلات را بکار میگیرند. به نظر میرسد اگر انبارهای در حال ساخت بندر امام کامل شود، دیگر نیازی به مذاکره برای ساخت انبارهای جدید نخواهد بود. چون ساختمانهای کاملشدهای که الآن در بندر امام وجود دارد برای پاسخگویی به ترافیک حمل کالا در چشمانداز 20 سال آینده کافی است.https://jmti.pmo.ir/article_55293_0213c77656a039b861c83a1093d742d5.pdfسازمان بنادرو دریانوردیصنعت حمل و نقل دریایی3320170820Influence of Organizational Structure on Export and Import
According to Customers of the General Directorate
of Ports and Maritime of Guilan Provinceتأثیر ساختار سازمانی بر میزان صادرات و واردات از دیدگاه مشتریان ادارة کل بنادر و دریانوردی استان گیلان596255294FAصابر کاظم زادهدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی حمل و نقل دریاییمنوچهر فدویاردستانیاستادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20150712T
oday, business organizations have become one of the most diverse and complex systems. Therefore, the scientific knowledge of this phenomenon requires analysis of its different structural dimensions. Increasing global trade has led to a shift in port generation and fundamental changes in the logistics cycle, transportation, import and export of goods, as well as the revolution in the offshore industry, including the construction of new ports. The general objective of this research is to investigate the effect of organizational structure on the amount of exports and imports at the General Office of Ports and Marine Affairs of Guilan Province (Bandar Anzali, Iran). The research method is descriptive and correlational. The data gathering method is a field and data collection tool is a questionnaire. The statistical population of this study is customers (including exporters and importers) of the General Directorate of Ports and Marine Affairs of Guilan Province (Bandar Anzali). Considering the number of statistical population and using Morgan's table, the sample size was 384 people. A total of 425 questionnaires were used by non-inferential sampling method available to customers. Finally, 394 questionnaires were collected from customers, and the collected data were analyzed. The results of the research showed that the organizational structure tends to increase the level of export and import.امروزه سازمانهای تجاری به یکی<br />از متنوعترین و پیچیدهترین نظامها تبدیل شدهاند. شناخت علمی این پدیده به<br />تجزیه و تحلیل ابعاد متفاوت ساختاری آن نیاز دارد.<br />افزایش روزافزون تجارت جهانی منجر به تغییر نسل بنادر و تحول بنیادین در چرخه<br />لجستیک، حمل و نقل، واردات و صادرات کالا و همچنین انقلاب در صنایع دریایی از جمله<br />ساخت بنادر جدید شده است. هدف این تحقیق، بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر<br />میزان صادرات و واردات در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان (شهرستان<br />بندرانزلی) میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و<br />همبستگی است. روش گردآوری دادهها میدانی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق حاضر، مشتریان ( شامل صادرکنندگان<br />و واردکنندگان) اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان (شهرستان بندر انزلی) میباشد. با در نظر گرفتن تعداد جامعه آماری و با استفاده<br />از جدول مورگان، حجم نمونه 384 نفر تعیین شد که تعداد 425 پرسشنامه با استفاده از<br />روش نمونهبرداری غیراحتمالی در اختیار مشتریان قرار گرفت. در نهایت تعداد 394 پرسشنامه<br />از مشتریان جمعآوری، و اطلاعات گردآوریشده تجزیه تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد هرچه ساختار سازمانی به سمت ارگانیکی<br />تمایل داشته باشد میزان صادرات و واردات افزایش مییابدhttps://jmti.pmo.ir/article_55294_6f7aafb9dfebecc71564b4248a0b21d1.pdf